Riviercruise in Nederland
Re: Riviercruise in Nederland
Mooi , hier kon ik het goed zien
een goed doordachte constructie
een goed doordachte constructie
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Riviercruise in Nederland
In elk geval beter dan het hijsplan in Alphen, waar ze ook verantwoordelijk voor warenleo-shof schreef:een goed doordachte constructie
Re: Riviercruise in Nederland
@ Louis en Sparkymul
Bedankt voor jullie aanvullingen en commentaar.
De u-toep films geven inderdaad goed weer hoe het werkt.
Deze foto, met de brug half open, geeft de bascule werking beter weer. Vervolgens ging het op weg naar Harlingen via het Harinxmakanaal.
Via de sluis kwamen we weer in zout water en meerden af buiten de waterkering. Hier heb ik nog het laatste stuk van de Deltawerken zien plaatsen in 1975. De volgende dag,dag 5, over de Waddenzee naar Texel. Niet zoals de kraai vliegt, maar om de Zuid en bij Kornwerd westelijk langs de afsluitdijk naar OudeSchild (Skil zoals de Tesselaars zeggen). Aan SB diverse droogvallingen met veel meeuwen.
Ik wil hier trouwens nog een compliment maken aan het bedienend personeel aan boord voor wie niets te veel was. Op een paar leidinggevende Nederlanders waren de meeste bedienden jonge vrouwen uit Oostelijk Europa. Ze verstonden wel een paar woorden Hollands maar de verdere conversatie was in 't Engels. Het ontbijt was uitgebreid en vers ,alle broodsoorten, ei naar wens,ham,kaas en zoetwaren, frisdranken, koffie,thee,melk. De lunch was altijd warm met soep vooraf en een verrassing van de kok. Diner was naar keuze met vlees of vis (bij het ontbijt
a la carte op te geven) en ook met soep en nagerecht.
Driemaal op de reis was een passagier jarig en dat werd uitgebreid gevierd. Alle bedienden in optocht met "vuurwerk" en met aardigheidje. Op Texel bleek het openbaar vervoer te zijn afgeschaft wegens teruglopen van de vraag. De gemeenteraad heeft gekozen voor Hopperdienst op afroep. Op diverse plaatsen langs de weg staan houten palen met info over tarieven en telefoonnummers. De bedoeling is dat je bij zo'n paal met je eigen telefoon de hopper oproept, zegt waar je heen wilt en de plek waar je staat. Dan kan het wel een uur duren voordat je wordt opgehaald. (Dit heb ik van een aangetrouwd familielid die zei dat dit voor geen meter werkt).
Voor de robben spotting tour waren we te laat, je moet heel ruim van te voren reserveren.
Wordt vervolgd
Gerard
Bedankt voor jullie aanvullingen en commentaar.
De u-toep films geven inderdaad goed weer hoe het werkt.
Deze foto, met de brug half open, geeft de bascule werking beter weer. Vervolgens ging het op weg naar Harlingen via het Harinxmakanaal.
Via de sluis kwamen we weer in zout water en meerden af buiten de waterkering. Hier heb ik nog het laatste stuk van de Deltawerken zien plaatsen in 1975. De volgende dag,dag 5, over de Waddenzee naar Texel. Niet zoals de kraai vliegt, maar om de Zuid en bij Kornwerd westelijk langs de afsluitdijk naar OudeSchild (Skil zoals de Tesselaars zeggen). Aan SB diverse droogvallingen met veel meeuwen.
Ik wil hier trouwens nog een compliment maken aan het bedienend personeel aan boord voor wie niets te veel was. Op een paar leidinggevende Nederlanders waren de meeste bedienden jonge vrouwen uit Oostelijk Europa. Ze verstonden wel een paar woorden Hollands maar de verdere conversatie was in 't Engels. Het ontbijt was uitgebreid en vers ,alle broodsoorten, ei naar wens,ham,kaas en zoetwaren, frisdranken, koffie,thee,melk. De lunch was altijd warm met soep vooraf en een verrassing van de kok. Diner was naar keuze met vlees of vis (bij het ontbijt
a la carte op te geven) en ook met soep en nagerecht.
Driemaal op de reis was een passagier jarig en dat werd uitgebreid gevierd. Alle bedienden in optocht met "vuurwerk" en met aardigheidje. Op Texel bleek het openbaar vervoer te zijn afgeschaft wegens teruglopen van de vraag. De gemeenteraad heeft gekozen voor Hopperdienst op afroep. Op diverse plaatsen langs de weg staan houten palen met info over tarieven en telefoonnummers. De bedoeling is dat je bij zo'n paal met je eigen telefoon de hopper oproept, zegt waar je heen wilt en de plek waar je staat. Dan kan het wel een uur duren voordat je wordt opgehaald. (Dit heb ik van een aangetrouwd familielid die zei dat dit voor geen meter werkt).
Voor de robben spotting tour waren we te laat, je moet heel ruim van te voren reserveren.
Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Riviercruise in Nederland
Vervolg
Hier de folder van de robbentocht naar de Haaks. Dag 6 om 06.00 vertrek naar Medemblik, 3,5 uur varen. Hadden 3 uur tijd om de wal op te gaan.We lagen aan een kort steigertje naast de museumtrein naar Hoorn (niet gezien). Ik was hier nog nooit geweest. Aardig stadje maar erg stil. Wel links en rechts van de hoofdstraat veel jachthavens. Erg sfeervol. Kasteel Radboud Dit soort zeilschepen waren veel te zien bij de Hollandse kust, met groepen jongelui, bezig met op-en aftuigen, en die 's avonds binnenliepen voor de nacht. Dezelfde dag verder naar Hoorn via de sluis van IJsselmeer naar Markermeer. De sluis ligt bovenop het naviduct van de Houtribdijk zodat je tijdens de schutting het autoverkeer onder je door ziet gaan. Hoorn is een bijzondere mooie stad met zeer veel herinneringen aan de gouden eeuw. Mooie gevels met fraaie gevelstenen en kunstwerken.
Deze stad zal volgend jaar in het teken staan van de ontdekking van Kaap Hoorn door Schouten en Lemaire 400 jaar geleden. Wordt vervolgd
Gerard
Hier de folder van de robbentocht naar de Haaks. Dag 6 om 06.00 vertrek naar Medemblik, 3,5 uur varen. Hadden 3 uur tijd om de wal op te gaan.We lagen aan een kort steigertje naast de museumtrein naar Hoorn (niet gezien). Ik was hier nog nooit geweest. Aardig stadje maar erg stil. Wel links en rechts van de hoofdstraat veel jachthavens. Erg sfeervol. Kasteel Radboud Dit soort zeilschepen waren veel te zien bij de Hollandse kust, met groepen jongelui, bezig met op-en aftuigen, en die 's avonds binnenliepen voor de nacht. Dezelfde dag verder naar Hoorn via de sluis van IJsselmeer naar Markermeer. De sluis ligt bovenop het naviduct van de Houtribdijk zodat je tijdens de schutting het autoverkeer onder je door ziet gaan. Hoorn is een bijzondere mooie stad met zeer veel herinneringen aan de gouden eeuw. Mooie gevels met fraaie gevelstenen en kunstwerken.
Deze stad zal volgend jaar in het teken staan van de ontdekking van Kaap Hoorn door Schouten en Lemaire 400 jaar geleden. Wordt vervolgd
Gerard
l
Re: Riviercruise in Nederland
Vervolg en slot
Ik had de indruk dat Hoorn zeer in trek is voor toeristen. Er lagen voortdurend veel riviercruiseschepen en het was een drukte van belang in de stad. Op het centrale plein ,het Roode Steen, staat J.P.Coen nog in volle glorie, omringd door attributen om straks het feest te vieren. Er is op Kombuispraat nog meer informatie te zien over Hoorn met fotos maar de volgende 2 wilde ik ook nog toevoegen.
De scheepsjongens van Bontekoe naar het boek van Johan Fabricius De Hoofdtoren uit 1532, het oudste verdedigingswerk en destijds zetel van de Noordse Compagnie De Halve Maen.
De eerste replica, gebouwd op de Marinewerf in Amsterdam in 1909, werd aan Amerika aangeboden voor de Hudson-Fulton Celebration. Hij werd verscheept met het ss Soestdyk (1). Uiteindelijk kwam het in een park te liggen en is door vandalisme uitgebrand.
De tweede replica is in 1989 gebouwd door The New Netherlands Museum en voer tot 2015 op de Hudson met scholieren aan boord.
Deze replica is nu tijdelijk in Hoorn . Verdere foto's zijn mislukt dus hier eindigt dit verslag.
Jos, bedankt voor je commentaar, zo'n riviercruise was inderdaad kneuterig maar wel gezellig.
Groeten
Gerard
Ik had de indruk dat Hoorn zeer in trek is voor toeristen. Er lagen voortdurend veel riviercruiseschepen en het was een drukte van belang in de stad. Op het centrale plein ,het Roode Steen, staat J.P.Coen nog in volle glorie, omringd door attributen om straks het feest te vieren. Er is op Kombuispraat nog meer informatie te zien over Hoorn met fotos maar de volgende 2 wilde ik ook nog toevoegen.
De scheepsjongens van Bontekoe naar het boek van Johan Fabricius De Hoofdtoren uit 1532, het oudste verdedigingswerk en destijds zetel van de Noordse Compagnie De Halve Maen.
De eerste replica, gebouwd op de Marinewerf in Amsterdam in 1909, werd aan Amerika aangeboden voor de Hudson-Fulton Celebration. Hij werd verscheept met het ss Soestdyk (1). Uiteindelijk kwam het in een park te liggen en is door vandalisme uitgebrand.
De tweede replica is in 1989 gebouwd door The New Netherlands Museum en voer tot 2015 op de Hudson met scholieren aan boord.
Deze replica is nu tijdelijk in Hoorn . Verdere foto's zijn mislukt dus hier eindigt dit verslag.
Jos, bedankt voor je commentaar, zo'n riviercruise was inderdaad kneuterig maar wel gezellig.
Groeten
Gerard
l
Re: Riviercruise in Nederland
Gerard...
Hartelijk dank voor het leuke verslag.
Sparkymul
Hartelijk dank voor het leuke verslag.
Sparkymul
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Riviercruise in Nederland
Gerard ik heb van je verslag genoten, bedankt.
Gerard.
Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Riviercruise in Nederland
Leuk om te lezen en prachtige foto's!