De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
v+d
Berichten: 5904
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door v+d »

Met je laatste stukje ben ik het roerend eens, een beschamende vertoning die weinig antwoorden geeft over de werkelijke oorzaak.
Het verhaal van de man die de ketels inspecteerde wijst toch niet in de richting van een uitstekend onderhouden schip, maar geeft duidelijk aan dat de eigenaar te weinig waarde hecht aan goed onderhoud en bewust risico's neemt of laat nemen.
Helaas, het is van alle tijden en zal ook wel niet veranderen.


Wim Plukker
Berichten: 506
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Wim Plukker »

Theo,

Hyperlink in je laatste stukje verwijst naar inlogpagina van de kombuis?

http://www.joc.com/maritime-news/contai ... 60226.html

Je moet je wel aanmelden om te kunnen lezen, heb ik dan ook gedaan.
Wat mij wel opviel in een aantal andere stukken dat zowel Tote bobo's als aan boord men niet goed besefte of lijkt te beseffen hoe ernstig de situatie was?

M.v.g.

Wim
"Beauty is in the eye of the beholder"

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

In de scheepsbouw wordt er voor oudere schepen rekening gehouden met een zogenaamde 'growth margin'. Deze marge moet bij de gewichtscalculatie worden toegevoegd om te compenseren voor de gewichtstoename die achteraf door allerlei toevoegingen onvermijdelijk plaats zal vinden. Voor de El Faro valt bijvoorbeeld hierbij te denken aan de eerdere installatie van de fructose tanks en nu weer de Butterworth heater. En zo gaat het 40 jaar lang door. Het is net zoiets als bij mij thuis. Sinds ik er twintig jaar geleden introk is er elk jaar alleen meer troep bijgekomen terwijl er nooit iets afging........

Volgens het boek 'Practical Ship Design' van Watson moet er rekening worden gehouden met een toename van ½ % van de light weight per jaar. Dat komt voor de El Faro dan neer op liefst 20%......

Het gevolg zou kunnen zijn dat door een alsmaar toenemende G de stabiliteit uiteindelijk in het geding komt en er maatregelen moeten worden genomen zoals het aanbrengen van sponsons. Wat ik zou willen weten is of die sluipende gewichstoename tussentijds is vast te stellen.

Een ander punt dat de stabiliteit negatief kan beïnvloeden is het feit of in havens de echte gewichten van de containers wel worden geverifieerd met de gewichten zoals die in het laadplan vermeld staan. In bijvoorbeeld Chinese havens schijnt hier nogal eens mee gesjoemeld te worden. Hierdoor is de GM bij vertrek altijd lager dan de berekende GM. De vereiste GM marge die nodig is voor een veilige navigatie houdt dan geen rekening met dit feit en met bijvoorbeeld te zwaar beladen containers in de upper tiers.

Oscar Aardse
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Oscar Aardse »

Bedankt voor de correctie Theo. Zoals gezegd, ik had iets gelezen over die tanks, maar kon het niet terugvinden toen ik mijn reactie wilde schrijven.
Gr. OA

Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door andrekik »

Weer een heel goed stukje Theo!
De beste schepen met de best opgeleide zeelieden ... Sodemieter toch effe op, zeg.
Heb steeds gezegd "breek mij de mond niet open", maar dit is precies zoals ik er al jaren over denk.
Laatst gewijzigd door andrekik op 27 feb 2016 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Bob R.I.P. »

Theo, doe je het een beetje kalm aan? Denk om je rikketik.

Bob
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.

schokker
Berichten: 241
Lid geworden op: 06 jan 2007 22:21

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door schokker »

Deze zaak stinkt ongelooflijk er zijn er zoveel met boter op het hoofd dat het nog een hele klus wordt om dit onder het tapijt te schuiven. Maar ben bang dat dat zelfs geregeld wordt.
Klasse buro's zijn zo commercieel als de pest en vraag me af hoe objectief ze nog zijn.
Ja ook in Nederland,breek me de bek niet open.

Groeten

Henk

Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 657
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Eric »

Het blijft gissen wat er precies gebeurt is, althans, wat de motivatie is geweest om koers voor te blijven liggen richting het centrum van de orkaan.
Maar al met al trek ik nu wel voorzichtig de conclussie dat hier hetzelfde heft gespeeld als bij de Costa Concordia: overschatting van Eigen vaardigheden, en onderschatting van de risico's. Zowel bij de rederij als aan boord.

De argumenten "beste zeelui ter wereld op de beste schepen ter wereld" geven het eigenlijk al aan.
Met een orkaan valt niet te spotten, en al helemaal niet met een omgebouwd containerschip van deze leeftijd.
En de opleidingen in de VS, daar heb ik ook geen hoge pet van op.
Maar goed, ervaring doet ook veel en eerlijk gezegd geloof ik wel dat de kapitein meer dan voldoende ervaring had om het bevel te voeren over zijn schip, en ook dus wel wist wat zijn opties waren bij de laatste reis.
Bij aanvang was het zijn keus om niet binnendoor, tegen de stroom (3-4kn) te varen, maar juist om de mogelijkheid te houden om een ontsnappingskoers te volgen richting ocean.
Toen de orkaan van richting veranderde had hij drie opties.
Stuurboord uit, door de Bahama's leek een slechte optie, want als dat kreng wel over de Bahama's zou gaan kan je geen kant meer op.
Bakboord uit staat als onhandig in de schoolboeken, de kans dat de trekrichting nog noordelijker wordt is erg groot en voorlangs varen brengt je in het rechtervoorkwadrant, ook niet handig.
Gezien de technische staat van het schip hadden ze nooit uit mogen varen.
Fout van de kapitein, dus, maar ongetwijfeld een keuze die bepaalt werd onder druk van de rederij.
Eenmaal op zee zijn er volgens mij gewoon verkeerde keuzes gemaakt. Misschien een onderschatting van het gevaar, misschien de aanname dat "zo'n best schip hurricane-proof is", we komen daar nooit meer achter, en die hoorzittingen zijn een wasse neus. Veel blahblah en showvertoon, echt Amerikaans.
Mensen maken fouten, soms met rampzalige gevolgen.
De bemanning krijgen ze er niet mee terug.
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.

Gebruikersavatar
K.Brouwer
Berichten: 2555
Lid geworden op: 03 dec 2005 18:18

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door K.Brouwer »

Dat je met dat binnendoor varen tegen een tegenstroom van 3-4 mijl in moet kachelen is een verkeerde conclusie. Die tegenstroom loopt in een niet zo ruime baan en kan je met de GPS heel makkelijk ontwijken. Vroeger zonder GPS hielden we dicht onder de kust aan en liep je die tegenstroom ook mis.

Groeten, K.Brouwer

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

image.jpeg
image.jpeg (77.72 KiB) 4101 keer bekeken
Het is onduidelijk wat het begin was van de keten van gebeurtenissen die uiteindelijk tot het vergaan van de El Faro zou leiden. Waarschijnlijk begon dit met het maken van slagzij. De zijvlak van het schip heeft wel iets weg van een gatenkaas. Er zitten ook nog een paar grote autodeuren in die bij een grote klap water, dat kan aankomen als een brok beton, best wel eens beschadigd of erger zouden kunnen worden. Zoiets gebeurde bij de 'MSC Napoli' in het Engelse kanaal waar bij vliegend slecht weer grote golven een 'crack' in de huid sloegen waardoor ondermeer de machinekamer volliep.

Het kan ook door hevig (parametrisch) slingeren en stampen zijn veroorzaakt waardoor container en/of car lashings het begaven met als gevolg schuivende lading waardoor de 15° slagzij ontstond. Verder is er nog de mogelijkheid dat dwarsscheepse golven en winddruk de al ontstane slagzij deed verergeren of zelfs deed ontstaan. Zie ook in dit verband paragraaf 4.6.3. van de IMO Resolution A.479(18) 'Code for intact stability', het zogenaamde 'Weather Criterion'.
image.jpeg
image.jpeg (73.25 KiB) 4101 keer bekeken
De dekrand steekt tot ver over de zijvlak uit. Het is niet duidelijk of dit bij de nieuwbouw ook al het geval was. Werd dit gedaan om meer containers aan dek te kunnen vervoeren? Het schip was schijnbaar in eerste instantie een Ro-Ro en ging pas later ook containers aan dek vervoeren. Het wordt daarmee toch een onconventioneel schip waarbij je kan gissen hoe ze met de stabiliteit bij die conversie zijn omgegaan. Het gevolg is wel dat bij zware zeeën die de zijkant treffen deze naar boven toe niet goed kunnen wegkomen, het wordt een soort niet onbelangrijke drukrand die het schip een extra rolmoment kan geven.
A list can lead to a fatal incident if certain openings have not been closer properly. According to the Load Line Convention the lower edge of the ventilation opening that cannot be closed shall be placed at least 4500mm above the freeboard deck or 2300mm above the superstructure deck. The angle of heel at which the lower edges of any openings in the hull, superstructure or deckhouse which lead below deck and cannot be closed weathertight submerge is called the angle of downflooding for intact stability.
Gedurende de hearings werden er vragen gesteld of de ventilatieopeningen van de car decks wel afgedekt waren door 'watertight closings'. Daar kwam dacht ik geen eenduidig antwoord op. Al met al blijft het speculeren en zullen de exacte volgorde van gebeurtenissen waarschijnlijk nooit te weten komen wat mede komt doordat Davidson alleen cryptische, zeer algemene informatie verstrekte waarmee je weinig kan. Een gemiste kans.

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Je kunt het allemaal heel moeilijk en heel ingewikkeld maken en drie hoorzittingen houden en tientallen getuigen en getuigen-deskundigen horen in nog meer verschillende onderzoeken, om maar te trachten een antwoord te vinden op de vraag hoe het in 's hemelsnaam mogelijk was dat een veertig jaar oud schip, waarvan bekend was dat het hard aan een survey toe was, waarvan de ketels in slechte staat verkeerden en waarop in het algemeen nogal wat aan te merken was, dat een dergelijk schip in een orkaan ten onder ging. Want daar zijn ze in feite mee bezig en helemaal nergens anders mee. Dat is een nobel streven, dat zal ik niet ontkennen, maar wat is in godsnaam het nut van die hele exercitie?
Ze zijn toch niet bezig om te bepalen welk schip wel een orkaan kan trotseren en welk schip niet?

Het gaat maar om één vraag: Wat deed dat schip daar, in die toestand onder die omstandigheden?

Hij had daar helemaal niet moeten zijn. Hij had die route niet moeten kiezen. Dat is het punt en helemaal niks anders. Bovendien is dat iets dat voor een ieder die weet waar hij het over heeft, van meet af aan duidelijk is geweest.

Hij had slechts twee opties: blijven liggen of wel gaan varen maar dan de route kiezen vlak onder de wal langs en door het Old Bahama Channel . Iedere andere keuze was een foute keuze. Recht op de hurricane afvaren met de gedachte eventueel bakboord uit te gaan, de oceaan op, druiste ook in tegen de basisregels van de orkaannavigatie en viel evenmin te verdedigen. Vanaf Jacksonville vlak onder de wal langs, dat was zijn enige optie en ook een veilige optie. Eenmaal dwars van Miami had hij ruimte te over en kon hij alle kanten op, óók als de hurricane alsnog over de Bahamas zou trekken.

Waarom koos hij de route die hij koos? Dat is de enige vraag. Die keuze was de oorzaak van het vergaan van de El Faro en de dood van 33 mensen. Dat er daarnaast ook gekeken wordt hoe het mogelijk was dat het schip in een dergelijke slechte staat nog steeds voer, is prachtig en dat moet ook en de mensen die daar aan hebben meegewerkt of die een oogje dicht hebben geknepen, of gewoon blind zijn geweest, of misschien financieel belang erbij hadden dat hij bleef varen, moeten ter verantwoording worden geroepen, maar daar gaat het in feite niet om. Ik betwijfel ook ten sterkste óf iemand zich ooit zal moeten verantwoorden.
De El Faro koos voor een onder die omstandigheden volslagen onbegrijpelijke route. Waarom? Dat is de vraag. De rest is geneuzel.
Omnia transit sed navigare necesse est

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

c.captain schreef:really sad to realize how it was the master who failed his own ship and her people so hideously...almost HEINOUS in its lack of exercising reasonable care to protect the EL FARO. VERY VERY SAD TO CONTEMPLATE! All Davison had to do was say, "we have gone far enough and will stop here until this passes"..."we will arrive late, but alive" WHY ON EARTH DID HE PROCEED PAST RUM CAY AND SAN SALVADOR?
De frustratie en onbegrip over het besluit van Davidson om ondanks alles gewoon door te blijven kachelen op de eenmaal ingeslagen route klinkt ook door op een Amerikaans zeemansforum. Niemand die het begrijpt, voer voor psychologen.....

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

Intussen zijn weer vier families in Federal Court accoord gegaan met een regeling van $500.000. De teller staat nu op 14 families. Officieel gaat dat zonder druk van de zijde van de rederij maar in werkelijkheid zal er best wel subtiel op aangedrongen worden met het dreigement dat ze uiteindelijk wel eens slechter af kunnen zijn. Bovendien blijft die hele nare zaak als een zwaard van Damocles boven ze hangen en dat in een periode van rouw. Die families kiezen in die situatie voor zekerheid en afsluiting van die onverkwikkelijke situatie en neem ze dat dan maar eens kwalijk.
An attorney representing families of four El Faro crew members who have not settled their lawsuits against TOTE said he thinks the company is bullying the families into settling quickly.

If our senators and other politicians would do something about updating the ancient Limited Liability Act of 1851, TOTE would not have the power to put these grieving families in the difficult position of settling when they deserve so much more.
Wij waren wat later met de invoering van de beperkte aansprakelijkheid die hier pas in 1971 werd ingevoerd. Er kwam toen de mogelijkheid om een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid op te richten. In Nederland heet dat afgekort een BV. In België, zoals altijd zuiverder in de taal, een BVBA. De consequenties van deze wetwijziging waren onlangs nog te zien bij het faillissement van V & D. Iedereen, behalve o.a. de belastingdienst, kan door die beperkte aansprakelijkheid naar zijn centen fluiten.

Volgens de Bijbelse wetten mag dit niet, men dient immers zijn schulden te betalen maar daar hebben we als het zo uitkomt even geen boodschap aan. Door deze rechtsvorm is de weg vrijgemaakt, door de mogelijkheid om aandelen op naam aan de man te brengen, voor de ongebreidelde groei van sommige bedrijven die niet gehinderd door volledige aansprakelijkheid zo machtig geworden zijn dat ze zelfs grote invloed hebben op het bestuur van naties. Maar ik dwaal af.......

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

zo machtig geworden zijn dat ze zelfs grote invloed hebben op het bestuur van naties.
Goh............nee toch Ferry, zou dat tan toch misschien hier bij de buren waar alles "free" is? :roll: :( :x :x
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

ferryvaneeuwen
Berichten: 2677
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door ferryvaneeuwen »

Je mag driemaal raden Harry.... :( Microsoft heeft intussen een omzet die groter is dan bijvoorbeeld onze economie, maar ook die van Noorwegen en Nieuw Zeeland.
Laatst gewijzigd door ferryvaneeuwen op 05 mar 2016 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11721
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: De ramp met de El Faro

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Je mag driemaal raden Harry..
Ach een zig zaggie op de koerslijn van de El Faro kan niks meer aan die trieste zaak veranderen, maar laten we het hier toch maar bij laten, als we over de "democratie" bij de buren beginnen, dan raken we voorlopig niet uitgehuild. :cry: Ze zijn daar ogenschijnlijk druk bezig om een volgende " El Faro" koerslijn uit te stippelen, met " The T-shirt man" to the rescue :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"



Plaats reactie