De ramp met de El Faro

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik »

El Faro.
Inderdaad Ferry een triest einde van een "sound plan".
Het is te hopen dat ze het wrak vinden en de Hardened Storage Device van de S-VDR met een ROV op kunnen pikken, zolang het wrak niet ondersteboven ligt. De pinger op de HSD (als hij werkt) kan helpen bij het localiseren van het schip. De bridge audio kan misschien aantonen wat er gebeurde in de laatste minuten.
Vanmiddag om 3 uur EST is er een persconferentie van USCG en NTSB te volgen via de link die je al eerder noemde:
https://twitter.com/USCGSoutheast?lang=en

Andre'
Live life to the fullest!

ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Het verstandigst was denk ik geweest om het vertrek uit te stellen of anders op enig moment na vertrek full speed om de noord af te kachelen om zo uit het pad van deze orkaan te blijven. Da's wel een eindje om natuurlijk.

De persconferentie was slecht te volgen. Men gaat inderdaad de Voice Data Recorder proberen boven water te halen met behulp van een ROV. Hopelijk werkt de ping zodat de positie van het wrak bepaald kan worden.
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Ik denk dat ik zou hebben gekozen om juist om de zuid te gaan, door Straat Florida en het Old Bahama Channel, dus bewesten de Bahama's langs en dan bij de Windward Passage kiezen: benoorden de Dominicaanse Republiek langs of, als het echt nog steeds dreigend was, zelfs door de Windward Passage en het Jamaica Channel bezuiden de Dominicaanse Republiek langs. Een eind om, maar alles beter dan in die hurricane verdagen. Hij besloot gewoon de rechte koers naar Puerto Rico te kiezen. Daar zal hij zijn redenen voor hebben gehad, want die jongen was vast ook niet op zijn achterhoofd gevallen, maar het pakte wel verkeerd uit. We horen het te zijner tijd hopelijk nog wel eens.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door andrekik »

Ferry,
Ook hier liep het vast, jammer.
Heb toen de livestream van het TV station Firstcoast gevolgd.
De SVDR is een Sperry Voyagemaster II gemaakt door Danelec in Denemarken en door Danelec op de markt gebracht als DM300, een goed product.
Uit vragen van de pers bleek dat uit de korte EPIRB burst geen positie bepaald kon worden en dat men de positie kreeg van Tote, die 20 minuten daarvoor nog contact had met het schip. Een beetje slordig van de rederij dat ze de Coastguard niet ingelicht hadden direct na het bericht dat het schip water gemaakt had met 15 graden slagzij en geen voortstuwing. De Coastguard gaat er vanuit dat het schip is gezonken op de laatste positie vlak na of ten tijde van de EPIRB burst.

Theo,
Op het El Faro forum op GCaptain wordt hierover heftig gediscussieerd, een naar forum met enorme egos. Op dat forum werd het idee geopperd dat het schip vlak voor Croocked island om de zuid zou gaan en ........ toen viel de voortstuwing uit....
Hier is de link naar een van de posts met wat kaarten van Marinetraffic:
http://www.gcaptain.com/forum/maritime- ... ro-50.html
scroll naar #594

Andre'
Live life to the fullest!
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Vreemd is dat de rederij Tote tot nu toe niet wil zeggen wat de werkzaamheden waren die de vijf Polen aan boord moesten verrichten. Wat is daar geheim aan zou je zeggen tenzij het de veiligheid van het schip nadelig zou kunnen beïnvloeden.

De El Faro stevent zoals op de plaatjes te zien is toch wel erg vastberaden op Joaquin af. Op het tweede plaatje lijkt het schip op een vlieg die in een spinnenweb terecht gekomen is. Dan lijkt me Theo's route toch wel een stuk gezonder te zijn......
Bijlagen
image.png
image.png (293.96 KiB) 3553 keer bekeken
image.png
image.png (225.66 KiB) 3553 keer bekeken
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Tja, met deze plaatjes erbij is het helemaal een onbegrijpelijke koers: gewoon recht de storm in. Maar nogmaals, hij móét daar een reden voor hebben gehad. Dat doe je niet zomaar nonchalant. Mogelijk had hij zo weinig vertrouwen in zijn machine dat hij niet de kans wilde lopen om in Straat Florida of het Old Bahama Channel stuurloos te worden. Maar met een onbetrouwbare machinekamer een hurricane binnenvaren of er zelfs maar in de buurt komen, staat bijna gelijk aan zelfmoord. De grote vraag blijft inderdaad waar die vijf Polen mee bezig zijn geweest. Het kan haast niet anders of dat waren de ketels. Aan de turbine valt weinig te sleutelen, zeker niet tijdens de vaart.
De New York Post schrijft daarover: "five Polish workers whose job was to prepare the engine room for a retrofitting." en verder...
    • The 41-year-old El Faro was scheduled to be retired from Caribbean duty and retrofitted in the coming months for service between the West Coast and Alaska, said Phil Greene, another Tote executive.
      The El Faro and its equally aged sister vessel were being replaced on the Jacksonville-to-Puerto Rico run by two brand-new ships capable of carrying much more cargo and emitting less pollution.
      When the El Faro left Jacksonville on Sept. 29, the five Polish workers came along with 28 US crew members to do some preparatory work in the engine room, according to Greene. He gave no details on the nature of their work.
Wie het zelf wil lezen, moet HIER klikken.

"Retrofitting" is geen woord dat ik dagelijks gebruik of tegenkom en dus even opgezocht:
    • aanbrengen / inbouwen van nieuwe / verbeterde onderdelen
      in (oudere modellen)
      vernieuwen, opnieuw aanpassen
v+d
Berichten: 7175
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door v+d »

Aan ketels is tijdens de vaart (bij een turbine bedrijf) weinig te retrofitten, elke ingreep in het stoom- of brandstofsysteem zal leiden tot vermindering van de stoomproductiecapaciteit, dus varen met verminderde snelheid. Wel kunnen ze voorbereidingen treffen voor een ombouw van het een of ander. Zoals Theo al aangeeft is er weinig te sleutelen aan de turbine zelf en zeker niet tijdens de vaart. Aan ondersteunende apparaten zoals de condensor, koelwatersystemen en elektrotechniek is natuurlijk genoeg te sleutelen en dan hoeft er ook maar weinig mis te gaan om zonder voortstuwing te komen zitten. Met een mank schip een storm tegemoet varen zal niemand doen als er een andere oplossing is, we moeten maar aannemen dat er iets totaal onverwachts gebeurd is, immers de storm werd wel verwacht?
ferryvaneeuwen
Berichten: 2676
Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
Locatie: Krimpen a/d IJssel
Contacteer:

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door ferryvaneeuwen »

Theo schreef:Het kan haast niet anders of dat waren de ketels.
Dat denk ik ook. Ik weet alleen niet of het schip op één ketel nog 20 mijl kan lopen. Bijna in de storm vaart het schip toch nog 19 mijl wat ik erg veel vind gezien de waarschijnlijke omstandigheden op dat punt. Op de 'W. Alton Jones' hebben we ook wel eens ketelbouwers meegevaren van Port Said naar Rotterdam. Dat schip kon ook 23 mijl lopen op twee ketels maar ik weet niet meer wat toen de snelheid op één ketel was.

Als hij op één ketel heeft willen proberen om voor de orkaan langs te lopen dan is dat puur Russisch roulette geweest.
The captain had conferred with the El Faro's sister ship, which was returning to Jacksonville along a similar route, and determined the weather was good enough to go forward, Phil Greene, president and CEO of Tote Services Inc., said Monday.
Alleen de route van dat andere schip was wel even anders zoals uit onderstaande quote blijkt. Die nam geen risico en ging onder Cuba door.
When the sister ship left San Juan it headed south of Cuba and west towards Mexico . Then came east towards Miami and up the coast of Florida . It went some 200 miles around . Not sure if the 2 ships passed at some point.
Als je dit een 'similar route' noemt dan ben je of onkundig of de feiten aan het verdraaien.
Wim Plukker
Berichten: 518
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Wim Plukker »

Op dit plaatje wordt quote 1 bevestigd en de 2e ontkracht?
El Faro amp El Yunque_zpsfvlgjtba.png
El Faro amp El Yunque_zpsfvlgjtba.png (317.05 KiB) 3262 keer bekeken
Komt van G-captain forum over deze ramp.
"Beauty is in the eye of the beholder"
Oscar Aardse
Berichten: 119
Lid geworden op: 19 dec 2013 11:38

Re: Aktueel Scheepvaart Nieuws

Bericht door Oscar Aardse »

Het weerbericht van 29 oktober, de dag van vertrek, gaf aan dat het centrum van de storm die op dat tijdstip nog niet het aanzien had van uitzonderlijk slecht weer, zich (langzaam) naar de US Coast ( west to 260 degrees) zou verplaatsen:

1500 UTC TUE SEP 29 – NWS NHC

TROPICAL STORM JOAQUIN FORECAST/ADVISORY NUMBER 7
1500 UTC TUE SEP 29 2015
TROPICAL STORM CENTER LOCATED NEAR 26.5N 70.8W AT 29/1500Z
POSITION ACCURATE WITHIN 30 NM
PRESENT MOVEMENT TOWARD THE WEST OR 260 DEGREES AT 4 KT
ESTIMATED MINIMUM CENTRAL PRESSURE 1001 MB
MAX SUSTAINED WINDS 40 KT WITH GUSTS TO 50 KT.

De initiële keuze om de zuid-oostelijke route te nemen lijkt dan nog niet zo'n vreemde. Tevens bleef men zo op ruim water, hoewel in het minst gewenste quadrant.....
Uiteraard heeft men over meer informatie kunnen beschikken, en zich een beeld gevormd van de situatie, maar dit kan toch een aanwijzing zijn dat men mogelijk heeft aangenomen dat de storm voor hen over zou kunnen lopen.....De snelheid waarmee dat gepaard ging moet overigens wel een aanwijzing geweest zijn voor de onzekerheid van de richting waarin de storm daarna zou kunnen trekken.
Waarom men dan toch zo lang met de gerapporteerde snelheid in de richting van het episch centrum is door gegaan is uiteraard een tweede.

en het weerbericht van 1 oktober geef nog steeds aan dat het stormcentrum langzaam naar het zuid-westen trok. “
1500 UTC THU OCT 01 2015 – NWS NHC

HURRICANE CENTER LOCATED NEAR 23.0N 73.9W AT 01/1500Z
POSITION ACCURATE WITHIN 15 NM
PRESENT MOVEMENT TOWARD THE SOUTHWEST OR 220 DEGREES AT 5 KT
ESTIMATED MINIMUM CENTRAL PRESSURE 942 MB
EYE DIAMETER 30 NM
MAX SUSTAINED WINDS 110 KT WITH GUSTS TO 135 KT.
64 KT……. 40NE 30SE 30SW 30NW.
50 KT……. 60NE 60SE 40SW 40NW.
34 KT…….100NE 120SE 100SW 80NW.
12 FT SEAS..260NE 180SE 150SW 210NW.

Laten we niet te snel oordelen/veroordelen over de aan boord van de El Faro gemaakte keuzes.......We weten toch allemaal dat het een heel verschil maakt of je nog voor de keuze staat of wanneer je met kennis achteraf een dergelijke ramp tracht te verklaren!

Gr. OA


Plaats reactie