Re: De ramp met de El Faro
Geplaatst: 09 mei 2018 17:08
-----------------------------------------
Nog honderd pagina's te gaan in het boek van Rachel Slade. Het is erg goed, dat kan ik nu alvast verklappen. Ik heb haar in de krap driehonderd pagina's die ik nu heb gelezen, nergens op een fout kunnen betrappen. Dat wil zeggen: niet op ons vakgebied, de scheepvaart. Best mogelijk dat er fouten inzitten over zaken waar ik helemaal niks van weet. Ze heeft haar huiswerk werkelijk heel goed gedaan, dat is zeker. Ik heb wel een vraag over iets wat me eigenlijk niet eerder opgevallen is.
Bij een slagzij van vijftien graden kregen ze problemen met de smeerolievoorziening van de turbine. Dat kwam mede omdat het oliepeil van de turbine te laag was, wat bij vertrek bekend was. Dat is iets wat ik niet zo goed begrijp. Ten eerste dat ze met een te laag oliepeil vertrokken, maar vooral vraag ik me af hoe het mogelijk was dat ze geen reserve aan boord hadden om de olie tijdig op peil te kunnen brengen. Is dat niet verplicht. Iemand hier die de regels kent die daarvoor gelden?
Die turbine van de El Faro was ongeveer net zo groot als de turbines waar ik op VLCC's mee te maken had, zo'n 30.000 shp. Op die tankers bevatte dat systeem 25 ton smeerolie en dan was er altijd, zonder ook maar een enkele uitzondering, nog eens een complete vulling van 25 ton aan boord als reserve. Die olie zat er over het algemeen al vele jaren in en had bij een opleg ook nog eens jaren stilgestaan en een van de eerste dingen die ik bij een inspectie deed, was een monster nemen van de olie in het systeem en van de reservevoorraad en die laten controleren op bacteriële verontreiniging
Iemand die weet of en zo ja welke regels en voorschriften daar voor gelden? Moet er een reservevoorraad aan boord zijn?
Nog iets wat ik me niet kan herinneren van de hearings: de reservesmeeroliepomp werkte niet en stond op de werflijst als "to be rebuilt". Hoe kun je op een stoomturbineschip nu gaan varen zonder reservesmeeroliepomp? Overigens had het ook niks uitgemaakt; als je de olie vanwege slagzij niet kunt aanzuigen, kan de reservepomp dat ook niet. Ik vind dat toch maar vreemd, want wat is 15 of 20 graden slagzij nou helemaal? Het is bepaald niet aangenaam als je 45 graden scheef valt, maar als je dan bovendien je voortstuwing kwijtraakt, is dat - voorzichtig uitgedrukt - dubbel onaangenaam. De aanzuig zat 10 duim boven de bodem van de sump. Toch ook rijkelijk veel, lijkt me. Moet dat zo hoog?
Maar mijn vraag is dus of iemand van onze geachte leden zinnige dingen kan zeggen over dat oliepeil en olievoorraad.
Intussen lees ik verder. Met rode oortjes. Wat een puinhoop was me dat daar zeg. Die vijftien graden slagzij komt in een heel ander verband nog een keer terug en dan sta je helemaal met je oren te klapperen.
-----------------
-----------------Iemand zich bij het bekijken van foto's van de El Faro zich al eens afgevraagd wat dat voor vierkante bakken waren?
----------------------
Nog honderd pagina's te gaan in het boek van Rachel Slade. Het is erg goed, dat kan ik nu alvast verklappen. Ik heb haar in de krap driehonderd pagina's die ik nu heb gelezen, nergens op een fout kunnen betrappen. Dat wil zeggen: niet op ons vakgebied, de scheepvaart. Best mogelijk dat er fouten inzitten over zaken waar ik helemaal niks van weet. Ze heeft haar huiswerk werkelijk heel goed gedaan, dat is zeker. Ik heb wel een vraag over iets wat me eigenlijk niet eerder opgevallen is.
Bij een slagzij van vijftien graden kregen ze problemen met de smeerolievoorziening van de turbine. Dat kwam mede omdat het oliepeil van de turbine te laag was, wat bij vertrek bekend was. Dat is iets wat ik niet zo goed begrijp. Ten eerste dat ze met een te laag oliepeil vertrokken, maar vooral vraag ik me af hoe het mogelijk was dat ze geen reserve aan boord hadden om de olie tijdig op peil te kunnen brengen. Is dat niet verplicht. Iemand hier die de regels kent die daarvoor gelden?
Die turbine van de El Faro was ongeveer net zo groot als de turbines waar ik op VLCC's mee te maken had, zo'n 30.000 shp. Op die tankers bevatte dat systeem 25 ton smeerolie en dan was er altijd, zonder ook maar een enkele uitzondering, nog eens een complete vulling van 25 ton aan boord als reserve. Die olie zat er over het algemeen al vele jaren in en had bij een opleg ook nog eens jaren stilgestaan en een van de eerste dingen die ik bij een inspectie deed, was een monster nemen van de olie in het systeem en van de reservevoorraad en die laten controleren op bacteriële verontreiniging
Iemand die weet of en zo ja welke regels en voorschriften daar voor gelden? Moet er een reservevoorraad aan boord zijn?
Nog iets wat ik me niet kan herinneren van de hearings: de reservesmeeroliepomp werkte niet en stond op de werflijst als "to be rebuilt". Hoe kun je op een stoomturbineschip nu gaan varen zonder reservesmeeroliepomp? Overigens had het ook niks uitgemaakt; als je de olie vanwege slagzij niet kunt aanzuigen, kan de reservepomp dat ook niet. Ik vind dat toch maar vreemd, want wat is 15 of 20 graden slagzij nou helemaal? Het is bepaald niet aangenaam als je 45 graden scheef valt, maar als je dan bovendien je voortstuwing kwijtraakt, is dat - voorzichtig uitgedrukt - dubbel onaangenaam. De aanzuig zat 10 duim boven de bodem van de sump. Toch ook rijkelijk veel, lijkt me. Moet dat zo hoog?
Maar mijn vraag is dus of iemand van onze geachte leden zinnige dingen kan zeggen over dat oliepeil en olievoorraad.
Intussen lees ik verder. Met rode oortjes. Wat een puinhoop was me dat daar zeg. Die vijftien graden slagzij komt in een heel ander verband nog een keer terug en dan sta je helemaal met je oren te klapperen.
-----------------
-----------------Iemand zich bij het bekijken van foto's van de El Faro zich al eens afgevraagd wat dat voor vierkante bakken waren?
----------------------