VLCC + ULCC

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

VLCC + ULCC

Bericht door Joost.R » 23 feb 2005 19:35

Afbeelding
VLCC ,,PEGASUS,, 1973 bouwwerf N.D.S.M.
op verzoek van theo geen supertanker maar een VLCC.
lengte 329.60 meter. breedte 48.68 meter hoogte nog nameten!!
Afbeelding


Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

vlcc +ulcc

Bericht door Joost.R » 23 feb 2005 19:52

Afbeelding
De ,,TEXACO AMSTERDAM,, voorzien van het achterschip aan de afbouwkade bij de N.D.S.M.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

vlcc+ulcc

Bericht door Joost.R » 23 feb 2005 20:00

Afbeelding

Het voorschip van de ,,TEXACO AMSTERDAM,, wachtend op de tewaterlating.Bij de NDSM bouwden ze het voor en achterschip na elkaar en werden IN HET WATER aan elkaar gelast.Door een soort U vormige tunnel dwars onder het schip te bevestigen uiteraard tot boven de waterspiegel werden de twee halve delen aan elkaar gelast tot één waterdicht en solide geheel.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Theo Horsten (R.I.P.)
Berichten: 7820
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:57
Locatie: N.Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) » 24 feb 2005 13:41

op verzoek van theo geen supertanker maar een VLCC.
Nou, het was geen "verzoek", hoor, gewoon maar een opmerking. :wink:
En nee: van een DHULCC had ik nog nooit gehoord. Ik ben het ook nog nergens tegengekomen, maar één keer moet de eerste zijn, dus weer wat geleerd. :)

Overigens zal de eerste stranding van een double hull tanker nog moeten aantonen of het werkelijk de oplossing is. Dat is er allemaal wel erg haastg doorgedrukt. Misschien zouden de mid-deck tanker en de Coulombi Egg tanker toch nog eens goed bekeken moeten worden.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

vlcc = ulcc

Bericht door Joost.R » 24 feb 2005 15:02

Afbeelding

1992 The world,s first DOUBLE HULL VLCC is delivered by the Odense Steel Shipyard. The first in a serie of six 300.000 dwt crude oil tankers
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

vlcc+ulcc

Bericht door Joost.R » 25 feb 2005 00:08

Afbeelding

tewaterlating ,,RUDOLPH PETERSON,, bij Verolme Botlek.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 dec 2004 22:28
Locatie: Kortenhoef

Bericht door Witte » 25 feb 2005 22:21

De Elisabeth I Angelicoussi, stookolie ladend bij Vopak.
Double Hull tanker, opgeleverd door DSME in Maart 2004.
L:320, B 58, H(olte) 31.
Hoofdmotor Hyundai MANB&W 6S90MC-C, 900 x 3188 mm 29412 kW.
Cargo capaciteit 346351.4 kubieke meter.

Afbeelding
Afbeelding
Never a Dull Moment

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) » 25 feb 2005 22:31

Prachtige foto's.
En ik in de jaren 60 op een Supertanker (32.000 ton) maar denken: echt veel groter kunnen ze ze toch niet maken...
All the best
Jos

Gebruikersavatar
Co
Berichten: 566
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en op zee.

Bericht door Co » 25 feb 2005 23:47

Dubbelwandig.....
Hoe zullen die smalle cofferdammen in de zij,
zijtanks kun je het eigenlijk niet noemen er uit zien naar 20 jaar?
Hoe bescherm en inspecteer je dat?
Nee dan heb ik meer vertrouwen in de middeck tanker.
Ik heb daar overigens al eens een vraag over gesteld.
Dus eens met Theo, te snel door gedrukt.
Zoek maar eens op Internet naar " Coulomby egg tanker",
wat daar staat snijdt volgens mij wel hout!

Groeten van Co.

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 04 mar 2005 13:17

Afbeelding

,,Texaco Panama,, tijdens de afbouw bij N.D.S.M. te Amsterdam.
Afbeelding

Joop Kieviet (RIP)

VLCC+ULCC

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 04 mar 2005 20:55

Afbeelding

De TI Europa (ex. Hellespont Tara) mag hierbij niet ontbreken bj.2002
442.470 dwt lengte 380 m. br. 68 m. d. 24,5 m.
Joop Kieviet

roy
Berichten: 11374
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

vlcc & ulcc

Bericht door roy » 05 mar 2005 08:12

Er is natuurlijk niets mis met een double hull tanker. Fijn dat toch aan de "veiligheid" gedacht wordt.
Maar als zo'n schip nu eens op de rotsen loopt en de scherpe steentjes dwars door de dubbele bodem steken, hoe pluk je zo'n, ( geladen ), schip dan weer van de rotsen zonder dat het tot een milieu ramp leidt ?.
Ik heb misschien wel 10 jaar geleden een artikel in de Holland Shipbuilding and Engineering News een artikel van een Shell medewerker gelezen die dit zich ook afvroeg. Helaas heb ik nooit een antwoord op deze vraag kunnen vinden.
Wie durft !?.
m.v.g. Roy

Joop Kieviet (RIP)

VLCC+ULCC

Bericht door Joop Kieviet (RIP) » 05 mar 2005 13:26

Ik denk dat het niet mogelijk is hiervoor een passend antwoord op te geven, het is in het verleden wel gebleken dat iedere aanpak per geval zal moeten worden bekeken.
Joop

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 09 mar 2005 20:57

Afbeelding
Afbeelding
Verolme Rozenburg ,,Protam Waal,, van de helling. JUNI 1975
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 09 mar 2005 21:19

Afmetingen en gewichten zijn uit het Jaar 1975 [Verolme Nieuws]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R » 09 mar 2005 22:05

Afbeelding
foto bij Verolme Rozenburg [uit Verolme Nieuws 1975]
Laatst gewijzigd door Joost.R op 09 mar 2005 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding



Plaats reactie