Nederlandse bemanning anno nu
Nederlandse bemanning anno nu
Hallo,
Hoe is de verdeling vandaag de dag qua Nederlanders aan boord. Halverwege jaren 90 kreeg ik bij Spliet te horen dat er geen toekomst meer was voor Nederlandse gezellen en dat ik maar stuurman/wtk moest worden...eind jaren 90 deden de eerste Esten intrede als 3e wtk / stm en vandaag de dag schijnen er schepen rond te varen met Nederlandse vlag maar geen Nederlander meer aan boord...dus NL officier ook exit.
Hoe gaat dit dan voor Nederlandse stagiaires die op zo'n schip komen met hun takenboek, worden dit Nederlandse Russen?? Anyhow, wie wil er zolang aan boord zitten met geen een andere Nederlander?
(weet dat ze begin jaren 90 nog een studie deden naar het isolement van Nederlandse gezellen aan boord tov het merendeel van Nederlandse officieren, is deze studie een paar haar later nog herhaald toen de NL officier geïsoleerd raakte; geloof het niet!!).
Vraag is dan ook hier waar varen nog de meeste Nederlanders, begrijp dat dit niet meer volledig 100% is, maar alleen Nederlandse officieren dan??
Welke rederij?
Hoe is de verdeling vandaag de dag qua Nederlanders aan boord. Halverwege jaren 90 kreeg ik bij Spliet te horen dat er geen toekomst meer was voor Nederlandse gezellen en dat ik maar stuurman/wtk moest worden...eind jaren 90 deden de eerste Esten intrede als 3e wtk / stm en vandaag de dag schijnen er schepen rond te varen met Nederlandse vlag maar geen Nederlander meer aan boord...dus NL officier ook exit.
Hoe gaat dit dan voor Nederlandse stagiaires die op zo'n schip komen met hun takenboek, worden dit Nederlandse Russen?? Anyhow, wie wil er zolang aan boord zitten met geen een andere Nederlander?
(weet dat ze begin jaren 90 nog een studie deden naar het isolement van Nederlandse gezellen aan boord tov het merendeel van Nederlandse officieren, is deze studie een paar haar later nog herhaald toen de NL officier geïsoleerd raakte; geloof het niet!!).
Vraag is dan ook hier waar varen nog de meeste Nederlanders, begrijp dat dit niet meer volledig 100% is, maar alleen Nederlandse officieren dan??
Welke rederij?
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Van een kapitein/gedeeltelijk eigenaar heb ik gehoord dat hij het liefst met zoveel mogelijk Nederlanders vaart, maar om het hoofd boven water te kunnen houden is hij toch maar overgestapt op goedkopere buitenlanders.
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Zoo 480 keer bekeken en alleen Jos die heeft beantwoord. Niet slecht.
Goed, denk dat de vraag eigenlijk ook wel achterhaald is.
Iedereen op dit forum weet dat Nederlandse bemanning (meer dan 2) eigenlijk niet meer voorkomt.
Goed, denk dat de vraag eigenlijk ook wel achterhaald is.
Iedereen op dit forum weet dat Nederlandse bemanning (meer dan 2) eigenlijk niet meer voorkomt.
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Arie bij Heerema op de kraanschepen en de slepers !
maar dat is wel een andere tak van sport
maar dat is wel een andere tak van sport
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Het zal even komkommertijd zijn, Arie.Zoo 480 keer bekeken en alleen Jos die heeft beantwoord
Komt wel vaker voor.
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Ari,
Ga er maar vanuit dat het 7 keer in de week rijst eten is.
Groeten Jaap.
Ga er maar vanuit dat het 7 keer in de week rijst eten is.
Groeten Jaap.
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Ari, dat was niet alleen bij de officieren, dat er voor
Nederlanders, buitenlanders kwamen.
Ik ( matroos ) liep in '61/'62 op de Muiderkerk met twee
Spanjolen in de wacht, maar ik kan me niet herinneren
dat we paëlla te eten kregen.
No puedo hablar español.
Bertus.
Nederlanders, buitenlanders kwamen.
Ik ( matroos ) liep in '61/'62 op de Muiderkerk met twee
Spanjolen in de wacht, maar ik kan me niet herinneren
dat we paëlla te eten kregen.
No puedo hablar español.
Bertus.
Re: Nederlandse bemanning anno nu
Ach, Bertus, ik heb ook in de jaren 70 als "gastarbeider" op o.a. Duitse en Deense schepen gevaren.
Bij mij als vrijgezel was het toen meer een kwestie van meer money in the pocket om uit te kunnen geven in staphavens.
Had daarvoor te lang op tankers gevaren, dus moest de schade inhalen.....
Maar de vraag van Arie was hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.
Als ik nu jong zou zijn dan zou een carrière op zee me ook niet aantrekken.
Maar we hebben gelukkig de goede tijd nog meegemaakt en zitten daar al meer dan 10 jaar over te ouwehoeren op Kombuispraat.
Bij mij als vrijgezel was het toen meer een kwestie van meer money in the pocket om uit te kunnen geven in staphavens.
Had daarvoor te lang op tankers gevaren, dus moest de schade inhalen.....
Maar de vraag van Arie was hoe het er tegenwoordig aan toe gaat.
Als ik nu jong zou zijn dan zou een carrière op zee me ook niet aantrekken.
Maar we hebben gelukkig de goede tijd nog meegemaakt en zitten daar al meer dan 10 jaar over te ouwehoeren op Kombuispraat.
Re: Nederlandse bemanning anno nu
op een schip gevaren met Nederlandse bemanning (8 van de 11) maar toch 7 dagen in de week rijst voor de Indonesische matrozen. Nederlandse HWTK was er ook gek op en at vaker met hun mee, als met ons van de aardappels