Bakkies..
Bakkies..
In de tijd die we op zee doorgebracht hebben we allemaal wel eens iets ongelukkigs uitgehaald, of een samenloop van omstandigheden meegemaakt die uitliep op een rare of hilarische situatie.
Meestal leveren dat soort "bakkies " of bijna "bakkies" leuke verhalen op bij de borrel, onder gelijkgezinden welteverstaan.
Ik vermoed dat er Kombuizenaars zijn die wel wat van dit soort verhalen in hun journaal hebben staan...
Ik zal de spits afbijten..
Ik was begin jaren 80 4e machinist op het MS Farmsum van Stoomvaartmaatschappij "Oostzee" (kan ook de Britsum geweest zijn, ze leken nogal op elkaar), Deze schepen waren gebouwd in 1967 en konden toen met onbemande machinekamer (!) varen en vanaf de brug manoevreren.
Door de tand des tijds was dit systeem echter wat sleets geworden en lukte het manoeuvreren vanaf de brug niet meer (ook het onbemand varen was onmogelijk zonder eind hout onder het manoeuvreerwiel...)
Er werd dus gemanoeuvreerd vanuit de controlekamer. De eerste Hoofdmachinist die ik meemaakte ("Paps" Adolf Fallenstein) deed dit altijd zelf. Hij werd echter afgelost door "Piston Pulling Johnnie" Rohder (vergeet 'm nooit meer) en die vond dat de WTK van de wacht dat maar moest doen.
Het betrof hier een MAN 8KZ780 (12000 pk)met een mooi manoeuvreerwiel met een aparte bedieningshandel voor de startlucht, die tijdens de startoperatie door een pal meegnomen werd en, als je brandstof gaf, terugviel en de lucht afsloot.
Enfin, ondergetekende moest voor het eerst "aan de bak".
De tweede (Rinia van Nauta heette hij) liep op het bordes naast de koppen.
Ik pakte quasi resoluut het wiel (omdat ik er niet onderuit kon) en terwijl de Baas me op m'n vingers keek gaf ik een veel te groot schot lucht.
Hij riep "doordraaien. doordraaien!!", hetgeen ik braaf deed en dus veel te veel brandstof gaf. Op het moment dat 'ie dat in de gaten kreeg klapten met donderend geweld, de een na de ander, alle 8 ontlastkleppen open, met de 2e op het bordes ernaast. Die kwam, toen 'ie weer kon lopen, witheet de controlekamer binnen stormen en heeft me zowat vermoord.
De motor heeft geen blijvende schade opgelopen....
Meestal leveren dat soort "bakkies " of bijna "bakkies" leuke verhalen op bij de borrel, onder gelijkgezinden welteverstaan.
Ik vermoed dat er Kombuizenaars zijn die wel wat van dit soort verhalen in hun journaal hebben staan...
Ik zal de spits afbijten..
Ik was begin jaren 80 4e machinist op het MS Farmsum van Stoomvaartmaatschappij "Oostzee" (kan ook de Britsum geweest zijn, ze leken nogal op elkaar), Deze schepen waren gebouwd in 1967 en konden toen met onbemande machinekamer (!) varen en vanaf de brug manoevreren.
Door de tand des tijds was dit systeem echter wat sleets geworden en lukte het manoeuvreren vanaf de brug niet meer (ook het onbemand varen was onmogelijk zonder eind hout onder het manoeuvreerwiel...)
Er werd dus gemanoeuvreerd vanuit de controlekamer. De eerste Hoofdmachinist die ik meemaakte ("Paps" Adolf Fallenstein) deed dit altijd zelf. Hij werd echter afgelost door "Piston Pulling Johnnie" Rohder (vergeet 'm nooit meer) en die vond dat de WTK van de wacht dat maar moest doen.
Het betrof hier een MAN 8KZ780 (12000 pk)met een mooi manoeuvreerwiel met een aparte bedieningshandel voor de startlucht, die tijdens de startoperatie door een pal meegnomen werd en, als je brandstof gaf, terugviel en de lucht afsloot.
Enfin, ondergetekende moest voor het eerst "aan de bak".
De tweede (Rinia van Nauta heette hij) liep op het bordes naast de koppen.
Ik pakte quasi resoluut het wiel (omdat ik er niet onderuit kon) en terwijl de Baas me op m'n vingers keek gaf ik een veel te groot schot lucht.
Hij riep "doordraaien. doordraaien!!", hetgeen ik braaf deed en dus veel te veel brandstof gaf. Op het moment dat 'ie dat in de gaten kreeg klapten met donderend geweld, de een na de ander, alle 8 ontlastkleppen open, met de 2e op het bordes ernaast. Die kwam, toen 'ie weer kon lopen, witheet de controlekamer binnen stormen en heeft me zowat vermoord.
De motor heeft geen blijvende schade opgelopen....
Never a Dull Moment
Hallo Witte,
Prachtig verhaal en ik en met mij vele kombuizers hoop dat er nog vele zullen volgen.
Voor mij persoonlijk is dit gewoon de dagelijkse gang van zaken in de vetput.
Maar aan dek ging er ook wel eens iets fout.
Ga nu pitt'n, maar dat zeg ik wel eens vaker als het 24.00 uur geweest is.
All the best
Jos
Prachtig verhaal en ik en met mij vele kombuizers hoop dat er nog vele zullen volgen.
Voor mij persoonlijk is dit gewoon de dagelijkse gang van zaken in de vetput.
Maar aan dek ging er ook wel eens iets fout.
Ga nu pitt'n, maar dat zeg ik wel eens vaker als het 24.00 uur geweest is.
All the best
Jos
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14383
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Bakkies!
Johnie Diesel!
Ik zou hier respectvol referentie willen maken naar de eervolle bijnaam van mijn leraar "Calorische werktuigen, motoren en aanverwantte artikelen" de Heer "Johnie Diesel" van W. voormalig Hwtk van de KPM.
Johnie had toendertijd net als ik nu, jaren in het buitenland gewerkt maar had z'n moederstaal nog niet verleerd en niet de NU kennelijk normale Nederlandse gewoonte om "cool" Engelse termen te gebruiken aangeleerd; gedachtig dus "Johnie Diesel's" eervolle bijnaam, van zijn studenten, zou ik dus willen voorstellen om dit hoofdstuk nu maar meteen om te dopen in "Bakkies" zodat we niet met z'n allen in de Kombuis in het Engelse bos verdwijnen!!!
Wat betreft m'n bijnaam op de "Hill" tijden moet ik het antwoord schuldig blijven, maar over de loop der jaren is "Boom" een kreet geweest die is blijven hangen, afkorting van de achternaam alsmede referentie naar m'n stem!
In "mijn tijd" mocht je pas met je tengels aan het manouvreerwiel komen als je voldoende "droog" had geoefend om "de slag" te pakken te krijgen en je kreeg zeker NIET de kans om de eerste startmanouvres uit te halen zonder dat OF de Baas OF de 2e zodanig dicht in je nek stond te hijgen dat je NIET EN de luchtflessen leeg blies EN de veiligheids d'r uitklapte!!
Ik moet hier dus even aan de pet tikken voor Barend R. in memoriam,die mij de fijne kneepjes van het startwiel op een MANN kar heeft geleerd. Wat me NU werkelijk intrigeerd is HOE Ome Jos het zich zo goed herinnert dat de veiligheidskleppen op zijn "turbine-boot" d'r uit klapten, we horen nog wel eens HOE dat manouvreergebeuren dan werkte en WAAR die veiligheidskleppen dan zaten op die turbine??????
Gelukkig ging er aan dek "ook wel eens iets mis"; wel wel wel, breek me de bek niet los!!!
Ik zou hier respectvol referentie willen maken naar de eervolle bijnaam van mijn leraar "Calorische werktuigen, motoren en aanverwantte artikelen" de Heer "Johnie Diesel" van W. voormalig Hwtk van de KPM.
Johnie had toendertijd net als ik nu, jaren in het buitenland gewerkt maar had z'n moederstaal nog niet verleerd en niet de NU kennelijk normale Nederlandse gewoonte om "cool" Engelse termen te gebruiken aangeleerd; gedachtig dus "Johnie Diesel's" eervolle bijnaam, van zijn studenten, zou ik dus willen voorstellen om dit hoofdstuk nu maar meteen om te dopen in "Bakkies" zodat we niet met z'n allen in de Kombuis in het Engelse bos verdwijnen!!!
Wat betreft m'n bijnaam op de "Hill" tijden moet ik het antwoord schuldig blijven, maar over de loop der jaren is "Boom" een kreet geweest die is blijven hangen, afkorting van de achternaam alsmede referentie naar m'n stem!
In "mijn tijd" mocht je pas met je tengels aan het manouvreerwiel komen als je voldoende "droog" had geoefend om "de slag" te pakken te krijgen en je kreeg zeker NIET de kans om de eerste startmanouvres uit te halen zonder dat OF de Baas OF de 2e zodanig dicht in je nek stond te hijgen dat je NIET EN de luchtflessen leeg blies EN de veiligheids d'r uitklapte!!
Ik moet hier dus even aan de pet tikken voor Barend R. in memoriam,die mij de fijne kneepjes van het startwiel op een MANN kar heeft geleerd. Wat me NU werkelijk intrigeerd is HOE Ome Jos het zich zo goed herinnert dat de veiligheidskleppen op zijn "turbine-boot" d'r uit klapten, we horen nog wel eens HOE dat manouvreergebeuren dan werkte en WAAR die veiligheidskleppen dan zaten op die turbine??????
Gelukkig ging er aan dek "ook wel eens iets mis"; wel wel wel, breek me de bek niet los!!!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14383
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Bakkies.
EN uuuuh Ome Jos KOmen,
Het was " Go West YOUNG man , Go West" EN hou effen in de gaten dat:
"Any train leaving a prairie town is ride'n on a one way track"
'tis maar dat jullie het weeete'n
Het was " Go West YOUNG man , Go West" EN hou effen in de gaten dat:
"Any train leaving a prairie town is ride'n on a one way track"
'tis maar dat jullie het weeete'n
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"
- skipflip44
- Berichten: 650
- Lid geworden op: 25 jul 2004 10:53
- Contacteer:
Ik heb ooit es in een ver verleden als leerling op de Bussum gevaren {1 van mijn collega leerlingen heette "bij de weg" G.J Rinia van Nauta (had eigenlijk "by the way" moeten staan maar dat mag van HGBoom niet?)} en herinner me nog andere verhalen over "bakkies" met de Farmsum (kan ook de Britsum geweest zijn, ze leken nogal op elkaar) er was iets met uitgelopen lagers van de hoofdmotor, maar dan ook allemaal!! en bij een andere gelegenheid liep het schip aan de grond in New Orleans (goede staphaven trouwens). Mede hierdoor kwam Oostzee in handen van Fernley & Eager???
Hieronder de Bussum in dok bij de ADM in 1977.
Hieronder de Bussum in dok bij de ADM in 1977.
one cylinder, one trouble.
http://members.home.nl/skipflip44
http://members.home.nl/skipflip44
Wat Harry schrijft over droogstarten gebeurde niet op de KHV alleen als 3e WTKer was 17 jaar heb ik dat eens meegemaakt toen liep ik met de 1e WTKer wacht.
Als die dan een neut te veel op had mocht ik manouvreren tewijl hij op een oude PTT zak met poetslappen zat man was geen Noordeling maar kwam uit HI Ambacht.
Als je nieuw aan boord kwam kreeg je meestal een rondleiding door de machinekamer met uitleg en daar kon je het mee doen.
Gr Jan
Als die dan een neut te veel op had mocht ik manouvreren tewijl hij op een oude PTT zak met poetslappen zat man was geen Noordeling maar kwam uit HI Ambacht.
Als je nieuw aan boord kwam kreeg je meestal een rondleiding door de machinekamer met uitleg en daar kon je het mee doen.
Gr Jan