Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Leerling

Keileem bij Urk

Bericht door Leerling »

Nog even terugkomen op een paar berichten eerder van mij. Noem het de Urker tijd. In de tijd dat ik op die molen werkte nog het volgende...
  • Een pondje IJselmeer paling die ik wekelijks voor moeders meebracht, koste toen 6 GULDEN. :P Nu bij Eveleens in Burgerveen aan de Ringvaart 13 EURO (en dat valt nu nog mee!). :|

    Op de heenweg naar Urk (met openbaar vervoer, ik had nog geen auto) moest ik overstappen bij een busstation in Muidenberg waar het cafe was van toen al wijlen Lou de Palingboer (kennen jullie hem nog, "hij is niet dood, maar leeft" :roll: zei zijn weduwe altijd.

    Tijdens het Baggeren lag er ineens een vliegtuigwiel in de emmers. Het bleek een wiel te zijn van een duits vliegtuig wat in oorlogstijd was verdwenen. :twisted: Na onderzoek van een museum bleek de band nog precies op spanning sinds het wiel in het water was gekomen. Het ligt nu in het museum in de Flevopolder. Ook diverse hele grote zwerfkeien kwam men speciaal ophalen en liggen nu bij het museum.

    De Urker baggeraars (meestal bakkeninsten) gingen nog wel eens het eerste stukje (nog afgesloten) dijk bij de Houtribsluizen op met de auto om een paar hazen en konijnen te raken :?: . De hele dijk zat er mee vol en meestal sprongen ze vlak voor de auto (lichten aan) op, waarna ze even stopten, het koniijn in de achterklep en weer door gingen :wink:

    Ik had eerder al vermeld dat de 2e schipper van die molen echt een haantje (de voorste) was om zich een beetje uit te sloven. :? Het boeganker moest worden verzet, maar zat al een tijdje op dezelfde plek in de keileem. Ankerpontonnetje onder de draad en sjorren met die sleepboot richting anker, 2e schipper op het pontonnetje :?: om de draadklem dicht te draaien nadat het anker omhoog was. Maar, het ging erg hard, het anker zat ook erg vast en het pontonnetje maakte een duik richting anker (onder water!). De 2e schipper werd als gevolg daarvan als het ware gelanceerd en kwam 30 meter verder in het behoorlijk koude IJsselmeer terecht :-D Het duurde nog even voor het anker eindelijk los was. Keileem..... je kan er beter potten van bakken denk ik. :wink:

    Ik had ook al eerder vermeld dat molenbaas Arie (den Dool??) een houten onderbeen had. Hij was ooit eens in een lus blijven staan, maar buiten zijn schuld hoor :wink: Zijn "poot" hadden we 's nachts eens een keertje verstopt toen hij het been naast z'n bed had geparkeerd in Hotel "Het Wapen van Urk". De volgende morgen bij het ontbijt kan je wel nagaan wat er werd gezegd :-D :-D

    Ook eens een paar schapen van de verdrinkingsdood gered. De beestjes werden op de dijk door een hond achterna gezeten waarna ze uit angst het water in sprongen. Maar..... een schaap met een wollen dekje wat zijknat wordt, is loodzwaar :!: :!: Wij met de roeiboot naar de kant en per keer een schaap weer op 't land gezet. Dat viel niet mee, met 3 man kregen we zo'n beest net weer over de basaltblokken heen :!: Het was harder werken dan 's avond een paar emmerbouten wisselen :lol:
Ik hoop dat jullie deze verhalen kunnen waarderen, en misschien punten van herkenning hebben.

grt,
herman

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo Herman,
ik heb nog nooit gebaggerd, maar ik geniet van deze verhaaltjes. :-D
All the best
Jos
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Herman,

Het valt niet mee om de exacte gegevens van stationaair baggermaterieel te traceren. Het is geen binnenvaart, geen zeevaart en geen visserij. Ik zou dus niet weten waar je moet zijn voor technische, laat staan historische data. Je moet dus echt in de baggerwereld opereren om te weten wanneer een baggervaartuig in dienst gekomen is en wanneer verkocht dan wel gesloopt.

Dit houd dan ook direct in dat ik niet weet of deze 9 cilinder Bolnes in de b.m. "Lek" of b.m."Botlek" stond te draaien.
Misschien kan ik je wel een stukje op weg helpen met enige vaststaande gegevens over dit type motor.
Een 9 cilinder levert 50 pk./cil./430 rpm. = 450 pk. ( kale motor ).
Een 9 cilinder levert 60 pk./cil./475 rpm. = 540 pk. ( met extra luchtkasten ).
Een 9 cilinder levert 70 pk./cil./475 rpm. = 690 pk. ( met drukvulling erbij ).
Het schijnt dat dit type motor op het eind van hun productie zelfs 500 rpm. maakten. Maar dat heb ik nooit bevestigd gezien.
Deze motoren werden van ong. 1948 tot rond 1970 geproduceerd.

m.v.g. Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Leerling

Bericht door Leerling »

roy schreef:Hallo Herman,

Het valt niet mee om de exacte gegevens van stationaair baggermaterieel te traceren. Dit houd dan ook direct in dat ik niet weet of deze 9 cilinder Bolnes in de b.m. "Lek" of b.m."Botlek" stond te draaien....
Nou ja het is geen halszaak hoor. Ik vraag het mij alleen af. En als de "raderen draaien" wil je er nog wel eens een slapeloze nacht aan overhouden. Maar als dat alles is :wink:

roy schreef:Misschien kan ik je wel een stukje op weg helpen met enige vaststaande gegevens over dit type motor.
Een 9 cilinder levert 50 pk./cil./430 rpm. = 450 pk. ( kale motor ).
Een 9 cilinder levert 60 pk./cil./475 rpm. = 540 pk. ( met extra luchtkasten ).
Een 9 cilinder levert 70 pk./cil./475 rpm. = 690 pk. ( met drukvulling erbij ).
Het schijnt dat dit type motor op het eind van hun productie zelfs 500 rpm. maakten. Maar dat heb ik nooit bevestigd gezien.
Deze motoren werden van ong. 1948 tot rond 1970 geproduceerd.

m.v.g. Roy
Errrrrrug technisch allemaal, maar als jij het zegt Roy geloof ik je op je blauwe ogen :-D Bedankt voor je antwoord i.i.g.

grt,
Herman
Leerling

Dijk Enkhuizen - Lelystad

Bericht door Leerling »

Na het avontuur met baggermolen Lek was ik weer overgeplaatst naar een zandzuiger van Volker (welke weet ik weer eens niet...) die in de opgeworpen keileemranden van de dijk het zand moest storten.

Ze lag een paar kilometer buiten de Houtribsluizen. Veel weet ik er niet meer van, ik heb hier ook maar een paar weken op gewerkt. Ik weet nog wel dat het werk haast had om af te komen. 24 uur werd er per dag gewerkt behalve in het weekend. We sliepen dan ook niet op de zuiger maar in kleine huisjes bij de Houtribsluizen waar ook in een grote kantine gegeten kon worden.

Alleen als je weekendwacht had sliep je wel op de zuiger. Ik dacht dat ik 2x de wacht gedaan heb (mocht dat eigenlijk wel als leerling? Daar werd niet naar gekeken!) waarbij ik mij kan herinneren dat de zuiger 's avonds zwart zag van de muggen. :(

Nog een anekdote die me te binnen schiet.
Er zat nog wel eens een zwerfkei in de pomp waardoor er gestopt moest worden om dat ding eruit te halen. Meestal als er heel zware stenen in lagen deden we dat met een kettingtakel. Maar dat koste nogal wat tijd.... dus zand. :| Op een gegeven moment lag er weer zo'n kei in de pomp en moest er weer gestopt worden. De zuigbaas kwam persoonlijk even vertellen dat dat ding er als de donder uit moest, we moesten door want op het stort was het kritisch, de laatste meters dijk moest dicht.

Pomp open en daar lag een steen die niemand "er even uit kon halen", eentje van een meter doorsnee. Er liep volgens mij ook een machinist rond, een boom van een vent met mooi zwart glad haar en een blauwe overall, dat even terzijde maar dat viel toen op, die de pomp inliep, de steen in z'n eentje op z'n knieen rolde, een kwartslag draaide en hem zo de pompkamer uit liet rollen. Nog geen minuut later draaide de zuiger weer. De man begreep later ook niet meer hoe hij de kei op had kunnen tillen... Heb je wel eens... :roll:

Het was niet gebruikelijk dat een machinist zich ging ontfermen over de rommel in de pomp, maar door het gebulder van de zuigbaas was hij waarschijnlijk zodanig geschrokken dat hij in het pomphuis dook voordat de dekjongens er in konden lopen.

Ik hoop nog steeds dat iemand zegt "ja, dit herken ik en ben ik bij geweest". Anders heb ik maar het idee dat ik het gedroomd heb... :?

grt,
herman
Leerling

Mooi overzicht ontwikkeling Oosterscheldedam

Bericht door Leerling »

Voor degene die het nog niet kennen en er wel interresse in hebben, hier nog een mooi overzicht van de ontwikkeling van de Oosterscheldedam.

ter info dus.

http://communities.zeelandnet.nl/data/s ... page=67054

Hoewel hier jaartallen zijn vermeld waarin bepaalde besluiten zijn genomen om de Dam te bouwen of voort te zetten, ben ik ongeveer in 1974 al door Volker "uitgeleend" aan Comb. Dijkbouw Oosterschelde als mede schipper van een kleppenbak om zand te storten nadat "een Sliedrechtzuiger" slappe grond had weggehaald. Zoals hieronder uit een stukje proza vanaf de site van een scholier (heel mooi onderwerp voor een scriptie) stond beschreven:
Bij de bouw van de Oosterscheldedam werden veel verschillende boten gebruikt die speciaal voor de aanleg van deze dam waren ontwikkeld en gebouwd. Hieronder een overzicht van de belangrijkste boten die gebruikt werden. 'De Sliedrecht' was de eerste boot die ten behoeve van de Oosterscheldedam moest gaan werken. Dit is een zuiger en haalde slappe delen van de bodem weg. 'De Cardium' zoog de oppervlakte van de bodem vlak en legde hierop de boven- en ondermatten. Op het moederschip 'Wijker Rib' lag het onderwater-rupsvoertuig 'Portunus'. Deze is uitgerust met een camera en kan controleren of de matten goed gelegd zijn. Het schip dat de pijlers van de bouwput naar de plaats van bestemming bracht was de 'Ostrea'. Deze boot was speciaal voor deze klus ontwikkeld. De boot heeft in het dek een groot gat zitten waardoor de pijlers werden afgezakt. Eerst werden de drie werkeilanden aangelegd waarvan Neeltje Jans de grootste en belangrijkste was. Hier werden de belangrijkste onderdelen zoals pijlers in elkaar gezet. Maar er moesten nog meer voorbereidingen worden getroffen. De bodem was op sommige stukken namelijk erg slap. Hier kon niet (goed) op worden gebouwd. Deze stukken werden weggezogen met de Sliedrecht. Met diverse stortschepen werd hierna nieuw zand in de sleuven aangebracht. Dit zand werd later verdicht tot een hoogte van 15 meter met de Mytilus. Nu kon het eerste echte werk beginnen. De Cardium legde de onder- en bovenmatten op de bodem. Hier zouden later de pijlers op geplaatst worden.

Bron: http://www.scholieren.com/werkstukken/23834

Thuishaven was Schelphoek. Logeeradres was Hotel "Het witte hert" in Scharendijke.

grt,
herman
Leerling

Nog een foto van de kleppenbak

Bericht door Leerling »

Hier nog een foto van de kleppenbak waar ik op werkte.

Afbeelding

Nog een anekdote erbij?
We werkten ook 's nachts door en het was eens volle maan. Onderweg naar de stortplaats dacht ik "daar ga ik eens een mooi kiekje van maken" en pakte m'n camera. Op het moment dat ik het plaatje wilde maken gaf de sleepboot het teken dat de kleppen open moesten. M'n maat die voorop stond en daar de lieren losgooide wist nog niet dat ik niet zover was. De maan is nog niet zo gemakkelijk te fotograferen hoor! Lange sluitertijid dus een paar seconden wachten.... Ik gooide gauw de lier los en de kleppen gingen open. Alleen ging het een beetje onbeheerst en de kettingen schoten uit de geleiders. Dus kleppen kregen we niet meer dicht! Toen was het "hek van de (Oosterschelde)dam" natuurlijk. De uitvoerder was razend (wist gelukkig niets van dat fotootje, wat naderhand ook nog mislukt was) en vroeg of ik had zitten slapen. We hebben een paar dagen in de haven van Schelphoek gelegen om de kleppen weer werkend te krijgen en weer in bedrijif te kunnen.

De bakken werden overigens geladen door baggermolen "De Maas" van Volker dacht ik. Het was nogal een grote bm.

grt,
herman
geert van ons

Re: Machinekamer op een baggermolen

Bericht door geert van ons »

Leerling schreef:Hallo, ik heb gezien dat er nogal wat technici op dit forum "rondlopen" zoals wtk's en machinisten en andere smeerput enthousiasten. Ik heb nog een kiekje opgedoken van machinist Kees (achternaam weet ik niet meer) uit Geertruidenberg kwam hij geloof ik. Ik ben nog op z'n trouwfeest geweest rond 1975. De molen lag toen in de haven van scheepswerf Verolme Rotterdam. Hier het plaatje. Gelijk een kwisje voor de motorliefhebbers (nummers er ook bij?), wat staat hier...

Afbeelding

grt,
herman
heren even een update voor jullie deze bagermolen draaid nog op de grens van belgie/nederland vlakbij maaseik
ik heb afgelopen zomer nog service verleend aan beide BOLNES dieselmotoren
Motor nrs 1717 en 1718
het betrefd een 9L 50pk per cil bij 430 omw en een heuze 2L
de naam van de molen is nu de ROTTERDAM 3 van de firma DEKKER.
flijm
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 sep 2007 10:37
Locatie: wijk en aalburg
Contacteer:

Re: Machinekamer op een baggermolen

Bericht door flijm »

Volgens mij is de baggermolen "Botlek" van Volker (Lanser, bwnr. 589, 1954) in '93 verkocht aan Holland Baggermij als "Saturnus". Volgens de laatste berichten is de molen door BoKa gestript en nu in gebruik als ponton.

De molen "Lek" is dan de "Rotterdam 3" geworden?

geert van ons schreef:
Leerling schreef:Hallo, ik heb gezien dat er nogal wat technici op dit forum "rondlopen" zoals wtk's en machinisten en andere smeerput enthousiasten. Ik heb nog een kiekje opgedoken van machinist Kees (achternaam weet ik niet meer) uit Geertruidenberg kwam hij geloof ik. Ik ben nog op z'n trouwfeest geweest rond 1975. De molen lag toen in de haven van scheepswerf Verolme Rotterdam. Hier het plaatje. Gelijk een kwisje voor de motorliefhebbers (nummers er ook bij?), wat staat hier...

grt,
herman
heren even een update voor jullie deze bagermolen draaid nog op de grens van belgie/nederland vlakbij maaseik
ik heb afgelopen zomer nog service verleend aan beide BOLNES dieselmotoren
Motor nrs 1717 en 1718
het betrefd een 9L 50pk per cil bij 430 omw en een heuze 2L
de naam van de molen is nu de ROTTERDAM 3 van de firma DEKKER.
geert van ons

Re: Machinekamer op een baggermolen

Bericht door geert van ons »

Volgens de gegeven (lees motorkaarten/klantenbestand) zijn er twee baggermolens bij de Firma Dekker terecht gekomen..
Volgens de klant is van 1 molen de motoren er uitgehaald en vervangen door Cats, weke niet bestand waren tegen het fijnstof van de kiezel stenen splijter, welke achter de molen als extra verwerkings bedrijf was aangekoppeld, deze molen is uiteindelijk gesloopt of dit de Botlek was kan ik eens voor je nakijken ik heb alle motorkaarten van Bolnes achter me staan op mijn werkplek
De Rotterdam 3 draait nog met de Bolnessen deze zijn minder gevoelig voor dit fijnstof wel kom je het overal in de motor tegen.
Olie weke normaal in een Bolnes gemakkelijk 5 jaar diens kan doen, word door de machinist elk jaar gewisseld en het carter uitgespoeld. 2 cm fijnzand als ik het zo mag omschrijven licht dan op de bodem van het carter.
Ongeveer 10 jaar zou deze molen nog mee moeten als het grind/maas project door gaat.


Plaats reactie