Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 31 dec 2018 18:33

Op die "W.D.Seaway" heb ik in Frankrijk o.a. bij Antiver gevaren.
Over herrie in de accommodatie in het achterschip gesproken...……………..
Wanner het schip gesloopt is weet ik niet. Ik vind dat altijd schimmig bij baggermaterieel. :!: :idea: :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 31 dec 2018 21:13

Het verhaal ging dat ze baggermateriaal nooit wilden verkopen om geen concurrenten in het zadel te helpen. Toen de HAM een paar ouwe barrels van cutterzuigers (o.a HAM 210 iirc) verkocht aan Malta, gaf dat dan ook veel rumoer in het wereldje.

Adri

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14007
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 01 jan 2019 11:02

roy schreef:
07 dec 2018 22:05
Neen, ik denk ook niet dat voor die klus in de Beaufortsea een bulbsteven erg behulpzaam geweest zou zijn.
GEOPOTES X . repareren in de Beaufortsea.
BB 1.jpg
BB 1.jpg (246.7 KiB) 4336 keer bekeken
BB2.jpg
BB2.jpg (85.4 KiB) 4336 keer bekeken

uitleg over de vorm van scheepsromp bij een Jumbo Hopper
Afbeelding

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 01 jan 2019 12:09

Dat had ik even niet verwacht Joost !. Maar dan ook totaal niet...…………

Als we eens kijken naar de 1e containerschepen van de Canadian Pacific, ( C.P.Ships ), hadden die een totaal andere vorm van bulbsteven. Ergo, ze waren wat hoekig gevormd speciaal gebouwd voor de vaart over de Atlantic naar Canada. En tja, de St Lawrence River kon behoorlijk met ijs bedekt zijn tot in het vroege voorjaar aan toe en de schepen moesten dan wel naar Montreal kunnen varen. Of ze dat ook in de winter deden weet ik even niet. Misschien was gedurende de winter Halifax wel het eindpunt. :!: :roll:
Hoe dan ook hopperzuigers met bulbstevens blijken, weliswaar met schade oplopend, ook in het dikke ijs te kunnen opereren.
Toch weer een leermomentje voor Roy...…………... :roll: 8) :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 12 jan 2019 15:06

Heren,
Hier nog even weer wat van "DEN DIJK".
Bij opruim wzh. te voorschijn gekomen.
Werkelijk een stukje nostalgie met zowel de Zuiger alswel de Dow (alhoewel die daar nog steeds in dezelfde hoedanigheid rond tuffen).
De "Sliedrecht XI" in Jubail, Saudi Arabia (foto in 1977).
Gr. Koos
Bijlagen
Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg
Sliedrecht XI Jubail 1977.jpg (219.8 KiB) 3903 keer bekeken

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 12 jan 2019 21:22

Het lijkt er op dat er 2 zuigers achter elkaar liggen. De Sliedrecht XI met de (Hollandse) spudpalen en ik zie ook zo'n Yankie vakwerkspudhijsconstructie, waarvan het me niet zou verbazen dat dat van de Jim Bean is van GLDD.

Adri

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 13 jan 2019 15:25

Hallo Breeze,
Mbt. Bovenstaande foto het volgende en ter info: (foto trouwens afgetrokken van een weer tevoorschijn gekomen Volker Post Magazine mbt. uitgave Jubail project, zie ook bijgevoegd voorblad).
Om je gerust te stellen, lijkt het op de hierboven getoonde foto er totaal niet op “dat er 2 zuigers achter elkaar zouden liggen”.
Ten eerste omdat ik dat dan wel genoemd zou hebben.
Ten tweede, omdat het silhouet achter de Sld.XI totaal niet op iets van een cutterzuiger of i.d. lijkt.
En lijkt al helemaal niet op de contouren van de cz.“Jim Bean”.
Die heeft totaal niets schuin opstaand mbt. een palen gantry, maar staat bij hem/haargewoon verticaal.
Maar kan je wel vertellen wat het dan wel is:
Dat is een redelijk fors uitgevoerde kraanboom van een “TOA Harbour & Construction” kraan die bezig was de steentjes op de breakwater goed te leggen.
Die schuine Lerp is dus de giek van die kraan.
Dit kan je allemaal gevoeglijk van mij aannemen.
Enne, Hoe ik dat weet ? Nou, maar weer met de spreuk “ ‘k was d’r echt zelf (niet bie) maar bij.
En ter verduidelijking vanaf voor aanvang project okt. 1975 t/m einde dec. 2078 behoudens de tussentijdse verlofperiodes uiteraard (welke trouwens in die tijd nog echt niet zo rooskleurig waren) daar rond getoerd.
Was destijds de 1e Adriaan Volker TD-er die daarheen werd gestuurd om alvast begeleiding te geven aan ontvangst van onderweg zijnde zuigers en andere transporten alsmede bepaling werkplaatslocatie etc.
Later bij uitbreiding vloot assistentie gekregen van(gelukkig meerdere) collega TD-ers.

Breeze gezegde: “Sld X”I met (Hollandse) spudpalen”
Nou, weet niet of dat nu wel zo’n “Hollands systeem was/is”.
Gewoon vaste verticale palen, net als bij de “Jim Bean” alleen de wijze van hijsen is wat verschillend.
Bij “Sld.XI” middels een lierdraad en dekschijf naar vrijwel onderzijde paal en bij “Jim Bean” met hijsaansluiting bovenop de paal en middels lierdraad in die hele Gantry constuctie ook verticaal op en neer.
Ben het wel met je eens dat het een puur onnodig massa constructie systeem is om allen maar een paar paaltjes mee op en neer te halen.
Trouwens bij “Sld. XI” die spudpaal constructies er na verkrijgen van Jubail opdracht nog snel even voor vertrek naar Jubail bij HVO opgezet/aangebracht.
Zuiger was oorspronkelijk nog uitgerust met een zg. “Peur” alsmede Christmass Tree systeem.

En even “en passant” ten tijde van de Jubail periode was de “Jim Bean” nog gewoon van “C.F. Bean Corporation USA”.
Deze is pas jaren later ingelijfd geworden door “ Great Lakes Dredge & Dock Company en toen niet meer als “Jim Bean” maar re-named “Carolina”.
Heb in betreffende periode ook op een gegeven moment nog deze Jim Bean in het TD begeleidingspakket erbij gekregen na halverwege vertrek van hun TD Supt.
Gelijk maar rigoureus begonnen met wat dingen te veranderen om de stilligtijden wat te verkorten.
Zal bij gelegenheid nog wel eens het een en ander daarover los laten.
Maar kwam er wel op neer” GROOT, GROF en ONWIJS.
Bijgevoegde plaatjes ook uit bovengenoemde Volker Post.
Fijne dag nog.
Gr. Koos
Bijlagen
Volker Post Jubail bulletin.jpg
Volker Post Jubail bulletin.jpg (172.13 KiB) 3719 keer bekeken
Jubail. Jim Bean.jpg
Jubail. Jim Bean.jpg (427.66 KiB) 3719 keer bekeken
Jim Bean Jubail.jpg
Jim Bean Jubail.jpg (309.13 KiB) 3719 keer bekeken

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 13 jan 2019 19:32

Sorry Koos, maar als ik in Jubail iets vakwerkachtigs zie, dan moet ik altijd gelijk denken aan mijn bezoek aldaar en de schampere opmerkingen van de "Sliedrechtenaren" over dat stoomgeweld van de Jim Bean waar amper produktie in (en uit) de pijp kwam.

Adri

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 13 jan 2019 19:35

Koos schreef:
13 jan 2019 15:25
vanaf voor aanvang project okt. 1975 t/m einde dec. 2078
Terug naar de toekomst?

Adri

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 13 jan 2019 20:42

Adri,
Tja zoiets ja,
Zou er dus eigenlijk nog moeten zitten !!!!!!! Hahaha.
Liever niet !!!!
Tja zat er 100 jaar naast zo te zien. slipje of de pen en schijnbaar alreeds wat opkomende woordblindheid, en in dit geval cijfer blindheid bij het nalezen en moet dus uiteraard dec.1978 zijn
Heb daar de vouwen onder m'n ogen gekregen, zeker in de opstart tijd.
Dit mede als gevolg van de toch wel behoorlijke onderschatting van de estimators in Rdam die dit werk naar mijn idee behoorlijk anders hadden ingeschat.
Voeg daar nog bij het erbarmelijke weer in najaar 1975 (doe het nu toch goed hoop ik ?)
Slecht weer, echt koud en had het daar beweerdelijk de laatste 30 jaar toen niet geregend.
Nou wat daar toen uit de lucht is komen vallen was dan zeker voor die toen eerdere 30 jaar en volgens mij ook gelijk voor de volgende 30 jaar.
Daar waren die keileem weggetjes nog gladder als hier bij ijzel.
Was zonder meer uitzonderlijk, maar toen gaf nog niemand het klimaat de schuld.
Rustte toen echt weinig zegen op en wat hier in NL jaren heel bleef ging daar echt in een vloek en een zucht kapot.
Wel een stuk wijzer geworden daar om in die gevallen bij gemis aan delen te improviseren waarvan je eigenlijk op voorhand inschatte dat het niet zou werken, en dan toch bleek te werken.
Want de boel moest hoe dan ook toch blijven draaien uiteraard.
Ca. een jaar later kwam daar toen het volgende project los en werd mij verzocht om vanwege de eerdere ervaringen aldaar weer die kant op te gaan.
Heb toen heel vriendelijk gevraagd of "die beker" toen aan mij voorbij mocht gaan want had er toen wel even m'n zakken vol van.
Neemt niet weg dat ik redelijk kort daarop nog vele malen een bezoek heb gebracht aan dat "geweldige land".
Fijne avond
Gr. Koos

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 13 jan 2019 20:54

[quote=Breeze
schampere opmerkingen van de "Sliedrechtenaren" over dat stoomgeweld van de Jim Bean waar amper produktie in (en uit) de pijp kwam.

Adri
[/quote]

Adri, Mocht je inderdaad echt bedoelen "stoomgeweld van de Jim Bean" ? dan kan ik je melden dat er toch echt motoren in stonden.
En wel 4 stuks EMD's, zijnde eigenlijk traktie motoren.
Nou ook dat hebben we geweten, wel met best veel vermogen trouwens en wat ik me nog vaag kan herinneren a la zo'n 3600 HP per stuk.
Alleen bleven ze nooit zo erg lang draaien.
Maar heb het ding op een gegeven moment toch wat beter draaiende gekregen althans mbt. het verlengen van de draaitijden.
Kom daar bij gelegenheid nog wel eens op terug.
Nogmaals een fijne avond.
Gr. Koos

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 13 jan 2019 21:14

Koos schreef:
13 jan 2019 15:25
Ten tijde van de Jubail periode was de “Jim Bean” nog gewoon van “C.F. Bean Corporation USA”.
Deze is pas jaren later ingelijfd geworden door "Great Lakes Dredge & Dock Company" en toen niet meer als “Jim Bean” maar re-named “Carolina”.
Mijn herinneringen zijn anders (maar dat zegt dus helemaal niets). Ik dacht dat Volker voor de Jubail klus de Jim Bean had geleend van GLDD.
En toen ik begin tachtiger jaren in Chicago op bezoek was bij de grootste en beste baggermaatschappij van Amerika (en dus van de hele wereld) heette Jim Bean nog gewoon zo. Maar nogmaals, dat zijn mijn (steeds vaker knarsende) herinneringen.
De toenmalige president van GLDD Bill Colnon mocht ik een keer ontvangen bij ons bescheiden werfje langs de dijk. Voor zo'n potentieel belangrijke klant hadden we flink uitgepakt met een lux diner. Bill zat de hele maaltijd met een vork in z'n ene hand en z'n elleboog op tafel aan de andere kant.
Verder roddelen doe ik maar niet.

Adri

Edit: Goh ik dacht altijd dat de JB stoomturbines had. Tja dat geheugen hè.

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 18 jan 2019 17:39

Heren,
In navolging van een bericht van LeBlanc in het door hem aangemaakte Topic "Cobla" geef ik hier maar alvast een voorzet van weliswaar ex-Gulf-Cobla materiaal.
Betreft de cutterzuiger "Hercules" van destijds Gulf Cobla en die tijd genaamd "Jebel Ali Bay".
Zuiger als Hercules dus overgenomen door Ballast Nedam Dredging, nadat ze samen met haar 2 zusjes wat jaren hadden opgelegd gelegen in de Dubai Creek ter hoogte van de Al Jafar industrial area.
Foto's zijn door mijzelf genomen waarvan de eerste in Suape - Recife Brazilie, en de andere 2 nabij Salvador est do Bahia, voluit genaamd wat ik me nog herinnerde uit de tijd dat ik nog op Brazilie voer.
Gr. Koos
Bijlagen
Hercules ex. Jebel Ali Bay.JPG
Hercules ex. Jebel Ali Bay.JPG (101.4 KiB) 3053 keer bekeken
Hercules naar dok Base Naval  Salvador. Br.JPG
Hercules naar dok Base Naval Salvador. Br.JPG (131.22 KiB) 3053 keer bekeken
Hercules invaren marine dock Base Naval Salvador Br.JPG
Hercules invaren marine dock Base Naval Salvador Br.JPG (140.52 KiB) 3053 keer bekeken

asuncion
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 jan 2019 23:54

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door asuncion » 18 jan 2019 18:24

Als huis sjorders van IHC in Sliedrecht in 2014 voor
mijn pensioen zelf deze beaver vastgezet voor transport
in delen in containers en flatracks van Hamburg Sud
compleet pijpen en drijvers
En nu zie ik hem elke week aan het werk in Asuncion wel leuk
DSC00108.jpg
DSC00108.jpg (82.86 KiB) 3042 keer bekeken
draga-TC.jpg
draga-TC.jpg (48.32 KiB) 3042 keer bekeken

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 19 jan 2019 17:35

Hallo Breeze,
Onderstand voor de verificatie nog een plaatje van de ex-"Jim Bean" maar nu als "Carolina" in die hoedanigheid bij Great Lakes.
De zuiger na Jubail project niet meer gezien en volgens mij toen teruggekeerd naar USA.
Echter ten tijde van diverse bezoeken aan baggerprojecten te Port Said, Egypte ergens begin jaren deze eeuw, daar toen vernomen dat deze "Carolina"
op dat moment ingezet was op een Joint Venture werk Joint Venture werk met HAM
Wat mij bij de beschrijving opvalt is dat ze het cutter aandrijf systeem hebben veranderd, vermoedelijk bij de conversion in 1992.
Is zo te lezen nu Electrisch.
Hebben ze wijs aangedaan want in Jubail was ze nog voorzien van een hydraulische cutteraandrijving.
Drie of vier zg. "von Roll" hydrauliek pompen, in de MK en een stelletje "Staffa" hydrauliek motoren aan de tandwielkast vrijwel vooraan op de ladder.
Nou, was me wat, ook daarmee hoopjes ellende en vooral met die "von Roll" pompen.
Wat een melochem was dat, met allerlei hefboomjesjes en afstelstangetjes.
Leek wel een zwitsers uurwerk die dingen, en kwamen trouwens ook uit Zwitserland.
Menige keer een instel monteur bij aan de pas moeten komen.
Kwam een keer aan boord en ook nog altijd even een praatje met de "Lever man".
Zei tegen mij dat het F...... etc goed ging en de cutter zelfs sinds enige tijd bij eenzelfde handle stand meer toeren draaide.
Heb hem hem toen gevraagd " And what about the torque, want had de cutter op z'n metertje voor hem al een paar keer zien "stollen".
Heb hem toen maar geadviseerd om z'n "lerpje" naar boven te halen want dat er gegarandeerd 1 of mogelijk meer "Staffa" hydr. motoren niet meer mee deden.
En jawel, bleek inderdaad het geval.
Omdat er een paar niet meer mee deden maar de van Roll pompen opbrengst dezelfde bleef, krijgen de overgebleven nog wel werkende "Staffa" motoren meer olie toegevoerd en gaan dus sneller draaien.
De malfunctioning hydr, pompen gewisseld en alles weer als vanouds.
Uit de beschrijving blijkt ook dat ze het schip hebben voorzien van "spud carriage extension barge" (een palenwagen ponton).
Hebben ze toch schijnbaar het licht gezien.
Op de foto er trouwens nog niet achter.
Oke, ben je in ieder geval weer bij.
Fijn week-end
Gr. Koos
Bijlagen
cz.Carolina ex- Jim Bean.jpg
cz.Carolina ex- Jim Bean.jpg (314.67 KiB) 2903 keer bekeken

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 19 jan 2019 18:50

Bedankt Koos. Die Staffa's zaten ook in alle standaard Beaver-zuigers en zuigertjes. Waren toch wel betrouwbaar.
In mijn tijd bij Gusto Engineering heb ik te maken gehad met het kraanschip Svanen (8700 t hefvermogen) en die had voor de aandrijving van de tractielieren van de hijsdraden ook hydraulische motoren van Hägglunds. En de pompen waren Von Roll, iirc. Ze hadden op het laatst problemen met inwendige lekkages, maar dat was ook niet zo verwonderlijk want het hele hefsysteem was afkomstig van de Ostrea die in 1984 de pijlers van de Oosterscheldekering had geplaatst.

Adri



Plaats reactie