Hoppers en de Baggerindustrie
- jur kaspers
- Berichten: 1080
- Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Goedemiddag,
Gezien op de Oude Maas t/h Spijkenisse de
opvarende cutter "ATHENA".
Groeten Jur
Gezien op de Oude Maas t/h Spijkenisse de
opvarende cutter "ATHENA".
Groeten Jur
- Bijlagen
-
- DSCN5420 (2) (Medium).JPG (177.8 KiB) 5291 keer bekeken
-
- DSCN5422 (Medium).JPG (164.92 KiB) 5291 keer bekeken
-
- DSCN5423 (Medium).JPG (134.14 KiB) 5291 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Dit week-end Baggerfestival in het dorp wat daar (vooral vroeger) nogal mee was verbonden.
Altijd best leuk, maar is eigenlijk meer gewoon een feest geworden, wel altijd een goed feest moet ik zeggen.
Maar de echte bagger inbreng zoals met de scheepjes in de haven wordt steeds minder en dan doelende op de huidige soort schepen die nog enige interesse zouden kunnen opwekken bij de jeugd, is eigenlijk ver te zoeken en wordt elke keer minder.
Dan doel ik op een wat kleinere hopper of i.d. die wat meer in het oog loopt en dan toch al een groot ding lijkt in zo'n haventje en mensen aan boord kunnen rond kijken etc. wat vroeger wel het geval was.
Wat er nu lag mbt. enige verwantschap met de baggerij was: Een beunschip met een kraan erop en een backho-tje wat toch qua aanzicht van een schip minder aanspreekt en wat omringend spul.
Op zich allemaal niet zo verwonderlijk want zag ook geen enkel sponsoraffiche en/of bijdrage van de Nederlandse grote baggerjongens zoals Boka en van Oord wat vroeger altijd wel het geval was, behoudens dan een belg zijnde DEME die wel weer alszijnde sponser staat genoemd.
Komt allemaal wat neer op de kleinere bedrijven helaas.
Wel weer een draaiende stoombaggermolen "Friesland" waar de vrijwilligers geweldig hun best doen om het ding draaiende te houden, maar ligt dat molentje dan weer in de de vroegere Volkerhaven (Het Plaatje) en toch voor velen wat uit de route (jammer).
Maar zoals gezegd, het feest altijd wel goed.
Aanhef tot dit verhaal is eigenlijk dat ik toch nog wel wat interessant zag liggen tijdens de rondloop gisterenmiddag langs de haven en zal dat "en passant" op het "Sleepboot Topic" plaatsen.
Gr. Koos
Altijd best leuk, maar is eigenlijk meer gewoon een feest geworden, wel altijd een goed feest moet ik zeggen.
Maar de echte bagger inbreng zoals met de scheepjes in de haven wordt steeds minder en dan doelende op de huidige soort schepen die nog enige interesse zouden kunnen opwekken bij de jeugd, is eigenlijk ver te zoeken en wordt elke keer minder.
Dan doel ik op een wat kleinere hopper of i.d. die wat meer in het oog loopt en dan toch al een groot ding lijkt in zo'n haventje en mensen aan boord kunnen rond kijken etc. wat vroeger wel het geval was.
Wat er nu lag mbt. enige verwantschap met de baggerij was: Een beunschip met een kraan erop en een backho-tje wat toch qua aanzicht van een schip minder aanspreekt en wat omringend spul.
Op zich allemaal niet zo verwonderlijk want zag ook geen enkel sponsoraffiche en/of bijdrage van de Nederlandse grote baggerjongens zoals Boka en van Oord wat vroeger altijd wel het geval was, behoudens dan een belg zijnde DEME die wel weer alszijnde sponser staat genoemd.
Komt allemaal wat neer op de kleinere bedrijven helaas.
Wel weer een draaiende stoombaggermolen "Friesland" waar de vrijwilligers geweldig hun best doen om het ding draaiende te houden, maar ligt dat molentje dan weer in de de vroegere Volkerhaven (Het Plaatje) en toch voor velen wat uit de route (jammer).
Maar zoals gezegd, het feest altijd wel goed.
Aanhef tot dit verhaal is eigenlijk dat ik toch nog wel wat interessant zag liggen tijdens de rondloop gisterenmiddag langs de haven en zal dat "en passant" op het "Sleepboot Topic" plaatsen.
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
Van Oord has decided to use the option of ordering a third trailing suction hopper dredger at Keppel FELS Limited. The vessel is similar to the two vessels that Van Oord ordered in May 2018. Each one has a hopper capacity of approximately 10,500 cubic metres and measures 138 metres in length and 28 metres across the beam. Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
This investment is part of a broader fleet renewal programme in the Dredging business unit. The new hoppers will replace existing vessels and fit in with Van Oord’s aim of making its fleet state-of-the-art and more energy efficient. For example, the climate control system on board will utilise the vessel’s existing cooling and heating sources to recycle energy as efficiently as possible. Another innovative factor is the extensive degree of automation. The automated systems will be more advanced than even before, and integrated vessel data is easily being processed by a shore support centre.
“In designing the hoppers, we focused on reducing our carbon footprint and working more efficiently by reusing energy and making optimal use of the automated systems in combination with electrical drives. - Stefan Hansum, Van Oord’s Plant Design & Construction Manager. Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
The vessels will each be equipped with a suction pipe with submerged e-driven dredge pump, two shore discharge dredge pumps, five bottom doors, and a total installed power of 14,500 kW. They will have accommodation for 22 persons. The vessels will obtain a Green Passport and Clean Ship Notation. The first two vessels, Vox Ariane and Vox Apolonia, will be delivered in 2021. The third vessel will be delivered in 2022.
The new vessels will be Dutch-flagged. Currently, Van Oord’s fleet consists of more than one hundred vessels with over twenty trailing suction hopper dredgers with a capacity from 1,000 m3 up to 38,000 m3. Van Oord operates these trailing suction hopper dredgers for a wide range of global activities, such as coastal protection, port construction, deepening waterways and land reclamation.
Source: Van Oord
Van Oord has decided to use the option of ordering a third trailing suction hopper dredger at Keppel FELS Limited. The vessel is similar to the two vessels that Van Oord ordered in May 2018. Each one has a hopper capacity of approximately 10,500 cubic metres and measures 138 metres in length and 28 metres across the beam. Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
This investment is part of a broader fleet renewal programme in the Dredging business unit. The new hoppers will replace existing vessels and fit in with Van Oord’s aim of making its fleet state-of-the-art and more energy efficient. For example, the climate control system on board will utilise the vessel’s existing cooling and heating sources to recycle energy as efficiently as possible. Another innovative factor is the extensive degree of automation. The automated systems will be more advanced than even before, and integrated vessel data is easily being processed by a shore support centre.
“In designing the hoppers, we focused on reducing our carbon footprint and working more efficiently by reusing energy and making optimal use of the automated systems in combination with electrical drives. - Stefan Hansum, Van Oord’s Plant Design & Construction Manager. Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
The vessels will each be equipped with a suction pipe with submerged e-driven dredge pump, two shore discharge dredge pumps, five bottom doors, and a total installed power of 14,500 kW. They will have accommodation for 22 persons. The vessels will obtain a Green Passport and Clean Ship Notation. The first two vessels, Vox Ariane and Vox Apolonia, will be delivered in 2021. The third vessel will be delivered in 2022.
The new vessels will be Dutch-flagged. Currently, Van Oord’s fleet consists of more than one hundred vessels with over twenty trailing suction hopper dredgers with a capacity from 1,000 m3 up to 38,000 m3. Van Oord operates these trailing suction hopper dredgers for a wide range of global activities, such as coastal protection, port construction, deepening waterways and land reclamation.
Source: Van Oord
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Was toch nog even op zoek naar gegevens van de stoom slhz Hillah n.a.v. het verhaal in "Rotterdam toen".
Met een beetje fantasie zou je bij het motortype voor 6 cyl kunnen lezen, 2x t.e.m. Zal het ook nog eens vragen aan mijn oude IHC-vriend.
Mooi die puntjes bij I.H.C. Dat was in gebruik vanaf de start in WOII tot aan de zestiger jaren, iirc. Daarna moest alles sneller, dus zonder puntjes.
Zo ligt hij er al jaren bij in de Sjatt al-Arab rivier. Bij een of andere Golfoorlog was hij schietschijf.
Adri
Met een beetje fantasie zou je bij het motortype voor 6 cyl kunnen lezen, 2x t.e.m. Zal het ook nog eens vragen aan mijn oude IHC-vriend.
Daarbij ga ik er van uit dat voor compound machine ook een t.e.m. bedoeld kan worden. Bij mijn weten wordt met de term compound machine meestal een 2 traps stoomdrukafbouw bedoeld en dus (meestal ) een 2 cilinder.
Mooi die puntjes bij I.H.C. Dat was in gebruik vanaf de start in WOII tot aan de zestiger jaren, iirc. Daarna moest alles sneller, dus zonder puntjes.
Zo ligt hij er al jaren bij in de Sjatt al-Arab rivier. Bij een of andere Golfoorlog was hij schietschijf.
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
das leuk,
Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen
grtz
Maarten
Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen
grtz
Maarten
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
- Locatie: Singapore
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Inai Kiara
Inai
Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.
Groetjes,
Willem
Inai
Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.
Groetjes,
Willem
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Allemaal bekende namen. Zo vergaat het de glorie van de wereld.
@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.
Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.
Adri
@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.
Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Bedankt voor de moeite Adri.
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus.
Weten we dat ook weer.
Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus.
Weten we dat ook weer.
Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Wanneer zijn ze daar eigenlijk overgegaan van het gebruik van Romeinse cijfers op dat van Arabische cijfers? Ik weet bv. dat de A.D. Geopotes I t/m de Geopotes X bestonden maar de latere hebben in elk geval vanaf de Geopotes 12 gewoon Arabische cijfers gehad. En let ook op de naam GeopotES, ik heb nog nooit een GeopotUs gezien (terwijl sommige mensen het wel consequent over Geopotus zoveel hebben. Is dat Hollandse eigenzinnigheid?
Louis
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Nog zo'n Frans hoppertje, de Rio, gebouwd in 1986 als Opale. 2004 Rio van Oosterlee te Breskens ( de Cloedt) groetenwillemsingapore schreef: ↑26 jul 2019 08:34 ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje.
Groetjes,
Willem
Jan van der Pluijm