Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Interessant onderwerp die splijtbakken. Heb zelf altijd gedacht (als echte IHCer), dat de Koninklijke IHC de uitvinder was van de splijtbak, dus ik ben er even ingedoken:
Op de website van Vuijk lees ik het volgende:
Vuyk invented the split hopper concept, with hydraulic system, in the early sixties of the twentieth century. Few years later split hopper barges became a popular ship type, so Vuyk designed and constructed many of these barges for clients all over the world. A lot of studies and inventions are done by Vuyk to improve the ship type. The well-known Vuyk patent barges contain one of these improvements and are build very often. The ship type may also be interesting for hopper volumes up to 10 000 cubic metres.
Dus begin zestiger jaren.

De Deggendorfer werf, gelegen aan de Donau, bezit een patent uit 1975:
Patent Deggendorfer
En in de beschrijving van de werf staat dit:
Ab 1951 gehörten auch Schwimmbagger zum Bauprogramm und es entstand hier der erste seetaugliche Hopperbagger. Zur schnellen Verklappung des Baggergutes wurde längsgeteilte Arbeitsschiffe entwickelt, die 1958 zum Bau der weltweit ersten Klappschuten führten. Es wurden besonders in den 1970er Jahren sehr viele dieser hydraulisch zu betätigende Klappschuten abgeliefert und exportiert. Sie wurden als Hydroklappschuten bezeichnet und waren eine Spezialität der Werft. Von der Deggendorfer Werft und ihren Lizenznehmern wurden fast 200 Schuten dieser Bauart in verschiedenen Größen abgeliefert
Het lijkt er dus op dat Deggendorfer de beste papieren heeft. Samen met O&K Lübeck, waren deze 2 werven geduchte concurrenten voor IHC, ook voor internationale orders.
En IHC voerde ook haar eigen splijtbakkenlijn. In ieder geval in begin zeventiger jaren, maar misschien wel eerder, werden er standaard omnibak-rompen op voorraad gebouwd in Polen. Als er dan een klant kwam, werd hij snel uitgerust en afgebouwd naar 's klanten wensen. Ook kon je de omnibakken in licentie bouwen. Dat deed b.v. Malta Drydocks en een paar jaar later zagen we in China identieke in China gebouwde bakken rondvaren. In Malta was toen de erg linkse Dom Mintoff aan de macht.

Wim Plukker heeft 13 jaar geleden in dit draadje al een mooi overzicht gegeven van de grotere splijthopperzuigers:
Verhaal Wim Plukker
Wat hierin mist is de split-hull tshd Eagle, een samenwerking tussen Adriaan Volker en Bean Dreding.

Afbeelding

Begin tachtiger jaren doken de Nederlandse aannemers op de Amerikaanse markt, maar door de Foreign Dredge Act mochten zij alleen maar werken in combinatie met een 50% joint venture partner. Zo koos Boka voor Stuyvesant Dredging om de tshd Stuyvesant te bouwen. IHC werkte samen met een befaamd scheepsontwerpbureau, John J McMullen in een joint venture genaamd DTC, Dredge Technology Corporation, gevestigd in Manhattan in het WereldHandelsCentrum nr. 2. Als het hard woei zag je de raamsponningen ten opzichte van elkaar bewegen. Zij verwierven een grote order voor het tshd nieuwbouwprogramma van het Army Corps of Engineers. De complete baggerinstallaties inclusief state of the art automatisering.

Maar omdat de particuliere baggermaatschappijen een grotere hap van de baggerkoek wilde hebben en ook kregen, werden er ook diverse burger hopperzuigers op stapel gezet. Waaronder dus de Eagle. DTC verleende assistentie voor het ontwerp van deze splijt-Adelaar. Volker nam het scheepsdeel voor zijn rekening en in Kinderdijk werden er berekeningen uitgevoerd aan de 2 hoogbelaste rompscharnieren, de aanhechtingen van de cilinders en de directe omgeving. Aangezien ik toen computerberekeningen uitvoerde aan grote staalconstructies, heb ik een computeranalyse uitgevoerd met een EEM (Eindige Elementen Methode) programma. Daar lag dus het probleem niet :wink: . Waar wel het probleem lag waren de cilinders. Ons advies was om die cilinders met het hydraulisch systeem door IHC te laten ontwerpen en maken, omdat wij alle kinderziektes al eens waren tegengekomen. Maar in de VS is, zoals bekend, alles groter en beter en aangezien zij raketten naar de maan schoten, konden zij ook wel zo'n splijtromp laten openen en sluiten. Lang verhaal kort, binnen het jaar moesten ze de romphelften aan elkaar lassen en konden ze alleen nog maar lossen met het hopperleegzuigsysteem.
Ik zie dat de Eagle nog steeds vaart, hoe weet ik niet.

Adri


Wim Plukker
Berichten: 506
Lid geworden op: 03 sep 2006 17:02

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Wim Plukker »

Grappig dat je naar die pagina verwijs Adri!
En alweer 13 jaar geleden dat ik hier voor het eerst rondhing.
Van die Eagle 1 wist ik toen en nu eigenlijk ook helemaal niks.
Grappig dat jij dan weer aan de wieg hebt gestaan van de constructie van scharnier en cilinderpunten.

Nog even wat rond gebladerd rond die posting maar eeuwig zonde dat alle foto's weg zijn. Teksten van sommige van mijn avonturen zijn ook incompleet geraakt. Het had zo' mooi naslag werk kunnen zijn.

M.v.g.

Wim

NB bij de HAM was het gebruikelijk om de schepen een materieel nummer mee te geven en voor de PCS was dat 0307. In de boekhouding worden en werden de kosten naar dat nummer doorbelast en alle tekening nummers/manuals van het schip beginnen er mee. VO heeft dat overgenomen en de Vox Maxima is bv 0340 terwijl de HAM 318 0318 is.
"Beauty is in the eye of the beholder"

Gebruikersavatar
jur kaspers
Berichten: 942
Lid geworden op: 25 okt 2009 15:22

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door jur kaspers »

Goedemiddag,

Gezien op de Oude Maas t/h Spijkenisse de
opvarende cutter "ATHENA".

Groeten Jur
Bijlagen
DSCN5420 (2) (Medium).JPG
DSCN5420 (2) (Medium).JPG (177.8 KiB) 4430 keer bekeken
DSCN5422 (Medium).JPG
DSCN5422 (Medium).JPG (164.92 KiB) 4430 keer bekeken
DSCN5423 (Medium).JPG
DSCN5423 (Medium).JPG (134.14 KiB) 4430 keer bekeken

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Dit week-end Baggerfestival in het dorp wat daar (vooral vroeger) nogal mee was verbonden.
Altijd best leuk, maar is eigenlijk meer gewoon een feest geworden, wel altijd een goed feest moet ik zeggen.
Maar de echte bagger inbreng zoals met de scheepjes in de haven wordt steeds minder en dan doelende op de huidige soort schepen die nog enige interesse zouden kunnen opwekken bij de jeugd, is eigenlijk ver te zoeken en wordt elke keer minder.
Dan doel ik op een wat kleinere hopper of i.d. die wat meer in het oog loopt en dan toch al een groot ding lijkt in zo'n haventje en mensen aan boord kunnen rond kijken etc. wat vroeger wel het geval was.
Wat er nu lag mbt. enige verwantschap met de baggerij was: Een beunschip met een kraan erop en een backho-tje wat toch qua aanzicht van een schip minder aanspreekt en wat omringend spul.
Op zich allemaal niet zo verwonderlijk want zag ook geen enkel sponsoraffiche en/of bijdrage van de Nederlandse grote baggerjongens zoals Boka en van Oord wat vroeger altijd wel het geval was, behoudens dan een belg zijnde DEME die wel weer alszijnde sponser staat genoemd.
Komt allemaal wat neer op de kleinere bedrijven helaas.
Wel weer een draaiende stoombaggermolen "Friesland" waar de vrijwilligers geweldig hun best doen om het ding draaiende te houden, maar ligt dat molentje dan weer in de de vroegere Volkerhaven (Het Plaatje) en toch voor velen wat uit de route (jammer).
Maar zoals gezegd, het feest altijd wel goed.
Aanhef tot dit verhaal is eigenlijk dat ik toch nog wel wat interessant zag liggen tijdens de rondloop gisterenmiddag langs de haven en zal dat "en passant" op het "Sleepboot Topic" plaatsen.
Gr. Koos

Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14088
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper

Van Oord has decided to use the option of ordering a third trailing suction hopper dredger at Keppel FELS Limited. The vessel is similar to the two vessels that Van Oord ordered in May 2018. Each one has a hopper capacity of approximately 10,500 cubic metres and measures 138 metres in length and 28 metres across the beam.
vo 1.jpg
vo 1.jpg (26.07 KiB) 9535 keer bekeken
Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
This investment is part of a broader fleet renewal programme in the Dredging business unit. The new hoppers will replace existing vessels and fit in with Van Oord’s aim of making its fleet state-of-the-art and more energy efficient. For example, the climate control system on board will utilise the vessel’s existing cooling and heating sources to recycle energy as efficiently as possible. Another innovative factor is the extensive degree of automation. The automated systems will be more advanced than even before, and integrated vessel data is easily being processed by a shore support centre.

“In designing the hoppers, we focused on reducing our carbon footprint and working more efficiently by reusing energy and making optimal use of the automated systems in combination with electrical drives. - Stefan Hansum, Van Oord’s Plant Design & Construction Manager.
vo 2.jpg
vo 2.jpg (28.24 KiB) 9535 keer bekeken
Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
The vessels will each be equipped with a suction pipe with submerged e-driven dredge pump, two shore discharge dredge pumps, five bottom doors, and a total installed power of 14,500 kW. They will have accommodation for 22 persons. The vessels will obtain a Green Passport and Clean Ship Notation. The first two vessels, Vox Ariane and Vox Apolonia, will be delivered in 2021. The third vessel will be delivered in 2022.

The new vessels will be Dutch-flagged. Currently, Van Oord’s fleet consists of more than one hundred vessels with over twenty trailing suction hopper dredgers with a capacity from 1,000 m3 up to 38,000 m3. Van Oord operates these trailing suction hopper dredgers for a wide range of global activities, such as coastal protection, port construction, deepening waterways and land reclamation.

Source: Van Oord
Afbeelding

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Was toch nog even op zoek naar gegevens van de stoom slhz Hillah n.a.v. het verhaal in "Rotterdam toen".

Afbeelding
Met een beetje fantasie zou je bij het motortype voor 6 cyl kunnen lezen, 2x t.e.m. Zal het ook nog eens vragen aan mijn oude IHC-vriend.
roy schreef:
25 jul 2019 11:19
Wat de shz."Hillah" betreft, bij mij weten had die 2 compound machines die door Verschure gebouwd waren. Zowel de werf als de machinebouwer behoorden tot het I.H.C. concern.
Daarbij ga ik er van uit dat voor compound machine ook een t.e.m. bedoeld kan worden. Bij mijn weten wordt met de term compound machine meestal een 2 traps stoomdrukafbouw bedoeld en dus (meestal :wink: ) een 2 cilinder.
Mooi die puntjes bij I.H.C. Dat was in gebruik vanaf de start in WOII tot aan de zestiger jaren, iirc. Daarna moest alles sneller, dus zonder puntjes.

Afbeelding
Zo ligt hij er al jaren bij in de Sjatt al-Arab rivier. Bij een of andere Golfoorlog was hij schietschijf.

Adri

mled
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2013 00:07

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door mled »

das leuk,

Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen

grtz

Maarten

willemsingapore
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
Locatie: Singapore

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door willemsingapore »

Inai Kiara

AfbeeldingInai

Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak :) :) ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.

Groetjes,

Willem

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 627
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Allemaal bekende namen. Zo vergaat het de glorie van de wereld.

@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.

Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 26 jul 2019 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

roy
Berichten: 12088
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy »

Bedankt voor de moeite Adri.
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus. :roll:
Weten we dat ook weer.


Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie