Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Mathieu schreef: 25 feb 2021 19:49Bouwnummers 868 en 869 van IHC. Heeft iemand enige informatie over deze hoppers?
Dit kan ik vinden:
https://www.dredgepoint.org/dredging-da ... nt/tshuapa
Beetje verwarrende bouwnummer info.
In '75 begon ik bij IHC en ik kan me vaag een Braziliaanse hopper herinneren, maar die heette anders dacht ik.

Adri

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Heeft iemand enige informatie over deze hoppers?
Hallo Mathieu. Ik heb die informatie over de ouwe IHC bouwnummers.... "ergens in mijn papieren schoenendoos winkel" :roll: .... na een uur zoeken vanmiddag heppik het even opgegeven in de- nu blijkt dus ijdele! :lol: - hoop dat Adri dit zou lezen en je kan helpen. Ik geef het nog niet op ...maaaar " geduld is een schone zaak"....oooook in Boma! :lol: sukses!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nr 7019 is geplaatst in de Maxwell. Gebouwd bij de gusto. Meer weet ik ook niet.
Maaar ik weet dus inmiddels WEL meer Jan :lol: .... Het kostte wat overtime.... maaaar ik heb dit bewuste ouwe IHC Hopper lijssie gevonden.... nou niet dat dit zo'n Meraaakel is... maar een bevestiging dat het ouwe gelijkstroom schakelbord nog werkt! :mrgreen:
Wat je zegt klopt dus als een zwerende vinger:
DE Maxwell werd gebouwd in 1959 voor "Government of Belgium" woonachtig in Brussel. Het is een "enkelschroefs scheepie, NOT trailing". Afmetingen: 63.8X11.5X4.8 m. Hopper 850 kuub met een karretje van 875 PK volgens dit lijssie.
Het lijssie gaat terug tot ver voor WW2 wat zeggik tot voor 1900 ( je zou toch mogen verwachten dat een ouwe gepensioneerde IHC happer dus OOOOK zo'n lijssie bij z'n kooilampie "stand by" heb liggen...niettan...seg nou selluf!! :lol:) .....maaar jammer genoeg staan er geen Bouwnummers bij de namen.Aaaahwel 'tis IHC :roll: .... (Mocht je wat van een van Rees zuiger willen weeet'n??? ik heb dus EN de namen EN de bouwnummers EN de opdrachtgevers :mrgreen: )
@ Matthieu. ALS je misschien originele namen op kunt scharrelen.....???? dan is er een kans dattik dat in dit "gebrekkige IHC Lijssie" op kan zoeken.
PS1. @ M.
Ikkan je dus wel vertellen dat "ze" reeds in 1892 een hoppertje van 340 kuub genaamd "Premier" bouwden voor het " Western Australian Government, Freemantle Harbour Works. Er stond destijds mooi 600 PK in..( neem aan een stoom machientje?)..... maaaar daaar koopie daar in Boma in de Congo geen brood voor!! :mrgreen:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

In '75 begon ik bij IHC en ik kan me vaag een Braziliaanse hopper herinneren, maar die heette anders dacht ik.
DAT was dus de " Macapa" voor Portobras in Rio Braziel Mr. Breeze. 4000 kuub met 11.500 PK en 100X18.30X9.70m. opgeleverd in 1976.
Roept U maar!!! :lol:
( Hoooopies bootjes voor China en Irak in those days!!!)
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Watistie Hogeboom weer aktief middenin de nacht. Oh wacht... er is tijdsverschil.

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef: 26 feb 2021 04:06 Hoooopies bootjes voor China en Irak in those days!!!
Nou vertel mij wat, die China opdracht, dat was de order van de eeuw, binnengesleept door Wim den Hartog en Mees Boer (zalig is zijn nagedachtenis). Vier middelgrote (voor die tijd) hoppers van 4500 m3, de CO823 t/m CO826 en tien kleintjes van 1500 kuub. Alle "bevriende" werven werden daarvoor ingeschakeld, zoals Vuijk, De IJsselwerf, De Biesbosch, enz.
Als van Rees een plek op een hellingkie vrij had gehad, zouden ze vast ook wel gevraagd zijn, toch?

Adri
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Bij die vier 4500 kuubers was er nog een bakkie op de helling van Kinderdijk. Om tijd te winnen werd er van alles verzonnen. Terwijl er een bouwnummer op de helling lag, werd er vast begonnen met het volgende bouwnummer door de helling bovenin te verlengen en daar een paar secties van het achterschip neer te leggen. Nadat de helling vrij was, werd het achterschip met lieren langzaam naar beneden getakeld tot de goede positie. Dat langzaam liep uit de hand en de goede positie ging gierend voorbij. Net voor de dokdeur kwam de sectie tot stilstand.
De dagelijkse lunchwandeling was ineens heel populair bij het kantoorpersoneel.

Adri
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

De dagelijkse lunchwandeling was ineens heel populair bij het kantoorpersoneel.
Ik noemde dat destijds " technisch weer" :roll: ... als de zon hoog aan de hemel stond....DAN moest er plotsklaps van alles "worden bekeken" door de papieren tijgers..... bij regen of kou dan zag je geen hond.... breek me nou ut bekkie nait los!! :lol:
Als van Rees een plek op een hellingkie vrij had gehad, zouden ze vast ook wel gevraagd zijn, toch?
We hadden in die dagen oook onze handen vol en meer dan genoeg te doen zogezeid, kasko's werden uitbesteed en ik overdrijf voor geen cm als ik zeg dat we het vuur uit de sloffen liepen destijds bij van Rees met een "platter dan plat" organisatie!
In Memoriam.
Bijlagen
ThinkvanRees.jpg
ThinkvanRees.jpg (148.69 KiB) 698 keer bekeken
vanRees-baggerpompen.jpg
vanRees-baggerpompen.jpg (138.22 KiB) 698 keer bekeken
vanRees-753-755-756.jpg
vanRees-753-755-756.jpg (232.11 KiB) 698 keer bekeken
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Mathieu
Berichten: 200
Lid geworden op: 25 dec 2006 23:14
Locatie: Kubaard

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Mathieu »

Dank voor jullie reacties! De hopper met Smit Bolnes motor is inderdaad de Maxwell, gebouwd bij Gusto. De hopper is al sinds nieuwbouw in Boma. Er zit nog een bemanning op maar het wordt niet meer gebruikt. Van de andere hopper heb ik verder geen voormalige namen kunnenontdekken. Misscbien meer tijd komend weekend tijd om weer eens te kijken.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

MEER WERK VOOR VAN OORD IN SANTA CATARINA BRASIL
---------------------------------------------------------------------
Het vrachtschip BBC Mont Blanc bracht eind februari vanuit Europa naar de haven van Itajai (Sc) de NJORD.
odin  van oord.jpg
odin van oord.jpg (36.78 KiB) 1513 keer bekeken
Deze gaat de ODIN vervangen, die terug gaat naar Europa.
njord  van oord.jpg
njord van oord.jpg (58.99 KiB) 1513 keer bekeken
De NJORD heeft een aanzienlijk grotere capaciteit dan de ODIN.
Het is een WID , bouwjaar 1994, gebouwd in Nederland.
LxB 34.3x10.94mtr met een potentie van 3x die van de ODIN.
Diepte bereik van 21mtr.
lelystad  van oord.jpg
lelystad van oord.jpg (33.23 KiB) 1513 keer bekeken
Daarnaast blijft de LELYSTAD, sinds januari dit jaar hier aanwezig, ook actief
in de havens van Santa Catarina. Momenteel bij Sao Francisco do Sul om daar
2 miljoen cbm kleigrond weg te halen zodat de haven toegangelijk wordt voor
schepen met een maximale diepgang van 14mtr.


Plaats reactie