Hoppers en de Baggerindustrie
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
das leuk,
Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen
grtz
Maarten
Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen
grtz
Maarten
-
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
- Locatie: Singapore
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Inai Kiara
Inai
Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.
Groetjes,
Willem
Inai
Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.
Groetjes,
Willem
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Allemaal bekende namen. Zo vergaat het de glorie van de wereld.
@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.
Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.
Adri
@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.
Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.
Adri
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Bedankt voor de moeite Adri.
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus.
Weten we dat ook weer.
Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus.
Weten we dat ook weer.
Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Wanneer zijn ze daar eigenlijk overgegaan van het gebruik van Romeinse cijfers op dat van Arabische cijfers? Ik weet bv. dat de A.D. Geopotes I t/m de Geopotes X bestonden maar de latere hebben in elk geval vanaf de Geopotes 12 gewoon Arabische cijfers gehad. En let ook op de naam GeopotES, ik heb nog nooit een GeopotUs gezien (terwijl sommige mensen het wel consequent over Geopotus zoveel hebben. Is dat Hollandse eigenzinnigheid?
Louis
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Nog zo'n Frans hoppertje, de Rio, gebouwd in 1986 als Opale. 2004 Rio van Oosterlee te Breskens ( de Cloedt) groetenwillemsingapore schreef: ↑26 jul 2019 08:34 ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje.
Groetjes,
Willem
Jan van der Pluijm
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Heel scherp opgemerkt Louis.
Meerdere personen continue m’n Hoppertjes zitten verkrachten.
Overigens mooie actuele bijdrage van Willem S.
Daarentegen, of is het daarintegen ? (komt door het tennissen denk ik) werden de Romeinse aanduidingen voor de stationaire zuigers wel doorgevoerd na het passeren van het getal X (10) en als ik mijn destijdse materieel boekje raadpleeg t/m “Sliedrecht XXV”.
Daarna dus “Sliedrecht 26” dus gewoon in onze cijfervorm en zo verder.
Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Heb het hoe en waarom me eigenlijk nooit afgevraagd ondanks dat ik in die tijd er toch zeer dichtbij mee te maken had.
Gr. Koos
Meerdere personen continue m’n Hoppertjes zitten verkrachten.
Overigens mooie actuele bijdrage van Willem S.
Daarentegen, of is het daarintegen ? (komt door het tennissen denk ik) werden de Romeinse aanduidingen voor de stationaire zuigers wel doorgevoerd na het passeren van het getal X (10) en als ik mijn destijdse materieel boekje raadpleeg t/m “Sliedrecht XXV”.
Daarna dus “Sliedrecht 26” dus gewoon in onze cijfervorm en zo verder.
Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Heb het hoe en waarom me eigenlijk nooit afgevraagd ondanks dat ik in die tijd er toch zeer dichtbij mee te maken had.
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Even nog een additionele opmerking.
De "AD GeopotEs I" was dus niet de echte "GeopotEs 1".
Want die was haar al ver voorgegaan.
Deze "AD.Geopotes I" is heeft als bouwjaar van 1972 en in dienst gesteld in 1973.
Komt dus eigenlijk na de "Geopotes X" en was van een gezamenlijke Australische dochteronderneming.
En wilde men toch nog de allereerste Geo. I daarmee eer aan doen.
Hing ook een foto aan boord van de 1e echte Geo. I
Gr. Koos
De "AD GeopotEs I" was dus niet de echte "GeopotEs 1".
Want die was haar al ver voorgegaan.
Deze "AD.Geopotes I" is heeft als bouwjaar van 1972 en in dienst gesteld in 1973.
Komt dus eigenlijk na de "Geopotes X" en was van een gezamenlijke Australische dochteronderneming.
En wilde men toch nog de allereerste Geo. I daarmee eer aan doen.
Hing ook een foto aan boord van de 1e echte Geo. I
Gr. Koos
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Hallo Adri,
Hier nog wat over je HIllah.
Mooi fotootje he.
Volgens mij fluit ie ook nog naar je (grapje).
Met nog wat summiere specs.
Heb morgen nog wel wat meer.
Gr. Koos
Hier nog wat over je HIllah.
Mooi fotootje he.
Volgens mij fluit ie ook nog naar je (grapje).
Met nog wat summiere specs.
Heb morgen nog wel wat meer.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Hillah (02).jpg (87.53 KiB) 7897 keer bekeken
-
- Hillah (03).png (144.8 KiB) 7897 keer bekeken
-
- Hillah (04).png (17.58 KiB) 7897 keer bekeken
Re: Hoppers en de Baggerindustrie
Wat ik me dan ook nog even afvraag, is er ooit een Geo XI of 11 geweest, want ik kan hem/haar me niet herinneren.
We praten wel over effe geleden, want ik weet nog dat Adriaan Volker in ergens jaren 70 officieel naar de beurs ging (heb het officiele openingsbericht daarvan nog steeds ergens hier rondzwabberen) en dus schreef ik ook in op zoveel aandeeltjes, want de bagger was destijds een prima biz om in te beleggen. Heb er trouwens geen spijt van gehad Toen was er toch ook een officieel Adriaan Volkerhuis in Rotjeknor?
Louis