Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
mled
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jul 2013 00:07

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door mled »

das leuk,

Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen

grtz

Maarten

willemsingapore
Berichten: 49
Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
Locatie: Singapore

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door willemsingapore »

Inai Kiara

AfbeeldingInai

Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak :) :) ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.

Groetjes,

Willem
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Allemaal bekende namen. Zo vergaat het de glorie van de wereld.

@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.

Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.

Adri
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Bedankt voor de moeite Adri.
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus. :roll:
Weten we dat ook weer.


Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 »

Wanneer zijn ze daar eigenlijk overgegaan van het gebruik van Romeinse cijfers op dat van Arabische cijfers? Ik weet bv. dat de A.D. Geopotes I t/m de Geopotes X bestonden maar de latere hebben in elk geval vanaf de Geopotes 12 gewoon Arabische cijfers gehad. En let ook op de naam GeopotES, ik heb nog nooit een GeopotUs gezien (terwijl sommige mensen het wel consequent over Geopotus zoveel hebben. Is dat Hollandse eigenzinnigheid?
Louis
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door peelander »

willemsingapore schreef: 26 jul 2019 08:34 ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje.
Groetjes,
Willem
Nog zo'n Frans hoppertje, de Rio, gebouwd in 1986 als Opale. 2004 Rio van Oosterlee te Breskens ( de Cloedt)
rio hansweert 07 08 07.jpg
rio hansweert 07 08 07.jpg (143.13 KiB) 27073 keer bekeken
rio nieuwpoort 30 09 2009.jpg
rio nieuwpoort 30 09 2009.jpg (122.49 KiB) 27073 keer bekeken
rio 09 tot 13 aug. 2010 (217).jpg
rio 09 tot 13 aug. 2010 (217).jpg (140.07 KiB) 27073 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heel scherp opgemerkt Louis.
Meerdere personen continue m’n Hoppertjes zitten verkrachten. :)
Overigens mooie actuele bijdrage van Willem S.
Daarentegen, of is het daarintegen ? (komt door het tennissen denk ik) :roll: werden de Romeinse aanduidingen voor de stationaire zuigers wel doorgevoerd na het passeren van het getal X (10) en als ik mijn destijdse materieel boekje raadpleeg t/m “Sliedrecht XXV”.
Daarna dus “Sliedrecht 26” dus gewoon in onze cijfervorm en zo verder.
Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Heb het hoe en waarom me eigenlijk nooit afgevraagd ondanks dat ik in die tijd er toch zeer dichtbij mee te maken had.
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Even nog een additionele opmerking.
De "AD GeopotEs I" was dus niet de echte "GeopotEs 1".
Want die was haar al ver voorgegaan.
Deze "AD.Geopotes I" is heeft als bouwjaar van 1972 en in dienst gesteld in 1973.
Komt dus eigenlijk na de "Geopotes X" en was van een gezamenlijke Australische dochteronderneming.
En wilde men toch nog de allereerste Geo. I daarmee eer aan doen.
Hing ook een foto aan boord van de 1e echte Geo. I
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Adri,
Hier nog wat over je HIllah.
Mooi fotootje he.
Volgens mij fluit ie ook nog naar je (grapje).
Met nog wat summiere specs.
Heb morgen nog wel wat meer.
Gr. Koos
Bijlagen
Hillah (02).jpg
Hillah (02).jpg (87.53 KiB) 7892 keer bekeken
Hillah (03).png
Hillah (03).png (144.8 KiB) 7892 keer bekeken
Hillah (04).png
Hillah (04).png (17.58 KiB) 7892 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 »

Koos schreef: 26 jul 2019 16:23 Heel scherp opgemerkt Louis.

Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Wat ik me dan ook nog even afvraag, is er ooit een Geo XI of 11 geweest, want ik kan hem/haar me niet herinneren.

We praten wel over effe geleden, want ik weet nog dat Adriaan Volker in ergens jaren 70 officieel naar de beurs ging (heb het officiele openingsbericht daarvan nog steeds ergens hier rondzwabberen) en dus schreef ik ook in op zoveel aandeeltjes, want de bagger was destijds een prima biz om in te beleggen. Heb er trouwens geen spijt van gehad :lol: Toen was er toch ook een officieel Adriaan Volkerhuis in Rotjeknor?
Louis


Plaats reactie