Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Geopotus X

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Joost,
Mooie plaatjes! Bedankt.
Leg ons nu eens FF uit waarom die Geopotus X van die vreemde doosjes op de dijen heeft!!!
Dit is voor zover mij bekend de enige hopper die dit heeft en bij andere "normale schepen" zie je toch ook haast NOOIT.
Ik verdenk je d'r zomaar van dat jij weet dat ik weet dat DIT een rotvraag is! :wink:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Hallo Harry

Wat ik me herinner van de eerste proefvaart van de X, dat hij toen bekant om donderde vanwege zijn stabiliteit, en dat er daarna die ( kussens) opgelast zijn.
Dat is wat ik mn eigen daar nog van herinner, toen werkte ik aan de Europoort dat die proefvaart gebeurde.
Hiermee hoop ik dat je weer wat wijzer bent geworden..

Gr Arie Ros
gast

Bericht door gast »

Afbeelding
nog één voor Harry de GEOPOTES X op weg gezien de Verome vlag in de voormast om proef te varen!!!!

grt J.Roeland.
Gebruikersavatar
Arie Ros
Berichten: 988
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:35
Locatie: Ijmuiden

Bericht door Arie Ros »

Hallo hr Roeland
Ik denk dat dit een foto zal zijn van de tweede proefvaart, na het aanbrengen van die luchtkasten..
gr Arie Ros
gast

Bericht door gast »

hallo Arie
met de stabiliteit is het wel goed gekomen gezien het vrij grote helidek dat ze later achterop geplaatst hebben.
j.roeland.
H.C. Hogeboom (RIP)

Bericht door H.C. Hogeboom (RIP) »

Ik weet niet wat het bouwjaar van deze Geopotes X, maar volgens mij heb ik hier m'n eerste zeeervaring opgedaan.
Als m'n geheugen me verder niet in de steek laat stonden er van die medium speed Bolnes motoren op.
Later ben ik die k....edingen nog vaker tegen gekomen.

gr.
Harry
gast

Bericht door gast »

hr Hoogenboom het bouwjaar van de GEOPOTES X was 1970
Propulsion machinery: 4,,Werkspoor,, type TM 410 diesel engines
each with an output of 3.000 H.P. toalling 12.000 H.P.
propulsion capacity.
grt j.roeland.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14358
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Geopotus X

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Hallo Harry, Arie , Joost.

Harry, Dit is voor het eerst dat ik hoor van jouw dat je bij , toendertijd Adriaan Volker hebt gevaren op een sleephopper, ik dacht altijd dat ik de enige knakker in de familie was met een pietsje bagger ervaring!!!
Tot m'n spijt moet ik toch opmerken dat je niet erg goed hebt opgelet op je eerste bootje want d'r staan een mooi bekkie 6TM 410 karren in, je weet wel die beroemde machiene van Werkspoor waar ze toen in de zeventiger jaren over de hele wereld bedplates van hebben vervangen, inclusief deze goeie ouwe Geo.(Om precies te zijn, 2 x een setje van 2 op de schroeven en 2 x eentje voorin op de pompen, EN even een klein detailtje voor de insiders!!! op hun eerste reis!! haakse tandwielkasten op de pompen voorin!! nog niet zooo lang geleden vernieuwd/overhaald)

"Als ik me goed herinner Bolnesjes" me hoela!!

Alvast de groeten aan allemaal de 26e en proost!!
En nu even ophouden met je ouwe neef te pesten!! a.u.b.

Hallo Arie,

Ik weet duvelsgoed dat die tanks er op zijn gelast om de stabiliteit te corrigeren als een "fiks" dus een beetje een scheepsbouwers nachtmerrie, het heeft het schip nooit geen kwaad gedaan, en ze zitten d'r netjes op, maar het was een beetje om de trotse (terecht!!) Heusdense Scheepsbouwers wat te pesten!!
Bedankt voor je " ik was er bij" opmerking.

Wat betreft Joost z'n opmerking over stabiliteit, dat dek is er in de Beaufort opgezet meen ik, of zeker, VOOR de Beaufort operaties en heeft redelijk weinig effect op de stabiliteit, a) het is niet zwaar b) zit op de kont en mooi in de midden.

Bedankt voor alle mooie foto's, ik ben nu wel gedwongen om eens een echte mooie en aparte foto van de Geo X op te duiken uit mijn collektie, geef me een paar dagen a.u.b.

Mazzel he
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
gast

hoppers en de baggerindustrie

Bericht door gast »

Afbeelding

Brabantse Hogeboom hier de specificatie van de GEOPOTES X.
groeten en houdoe
J.Roeland.
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hier de X onder een iets andere hoek dan de eerder geplaatste foto van Joost.
All the best
Jos

Afbeelding


Plaats reactie