Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Jan,
Ten eerste succes met je project.
Wel niet je specifieke vraag dienende, maar hier wat spec's van de door je genoemde Grijper Hopper "Aigburth".
Mocht je er uberhaupt wat aan hebben :mrgreen:
gr. Koos
Bijlagen
Specs Aigburth.jpg
Specs Aigburth.jpg (363.74 KiB) 6413 keer bekeken

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Roy »

Zo staan de technische gegevens van de "Aigburth" netjes op een rijtje Koos.
Alleen, eind jaren 60, ( ik meen 1969 ), is dit schip bij Boele verbouwd. Ik weet niet meer wat er allemaal aan gerommeld is, maar als ik het me wel herinner was het nogal ingrijpend.
In mijn beleving heeft ze toen die Bolnes motor gekregen. M.a.w. er zou toch eerst een andere homo in gestaan moeten hebben. Welk merk en vermogen weet ik niet meer. Is het nog boven water te krijgen hoe dit zat ?.
Zover ik me kan herinneren is ze later als hopperzuiger vanuit Breskens gaan varen. Ja, ik weet het, ik ben nogal vaag, maar ik vraag me het wel af natuurlijk...……. :roll: :?: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
jan stolp
Berichten: 215
Lid geworden op: 06 apr 2008 19:35
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door jan stolp »

Uit;
Ironfighters outfitters and bowler hatters.
Ze was het laatste schip dat deze werf gebouwd heeft.
Groeten
Jan
Bijlagen
aigburth141.jpg
aigburth141.jpg (75.18 KiB) 6349 keer bekeken
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Drentenier »

Hier een mooie foto van de Aigburth
Aigburth.jpg
Aigburth.jpg (117.31 KiB) 6341 keer bekeken
Bron: the Paul Strathdee Collection
Groet,
Hans
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Da's een hele mooie foto van het scheepje Drentenier.
Zo zie dat er zo onverwachts weer eens iets op duikt en we daar weer op verder kunnen.
(Even "en passant" en sommige lieden maar roepen dat het forum zo achteruit gaat, Maarja even aan die lieden, zet er dan zelf wat op waarop belangstellenden kunnen reageren en zo weer het een het ander oprakelt, zoals ook nu weer en hoeft heus allemaal niet zo hoogdravend te zijn. Amen). :mrgreen: :mrgreen:
Even terug bij het criterium: Scheepje heeft krap na de begin 70-tiger jaren (schat vanaf '72/73 een hele tijd op/in het Volker "Plaatje" in Sliedrecht opgelegd gelegen (wat een zin) :oops:
Was denkelijk dan na de Frankrijk periode wat dan zo eind 60-tiger jaren begin 72/73-tiger jaren geweest zou moeten zijn.
Aan de Specs. te zien in 1969 onder Ned-vlag bij A.Volker gekomen en waarschijnlijk overgekomen vanuit de Eng.dochter Mij.
Nash Dredging UK. maar weet dat niet zeker
Maar kan ook aangekocht zijn vanwege een specifiek project (Fr. ?).
Waarschijnlijk toen ook fors aan gesleuteld bij Roy z'n Boele Bolnes.
Zo te zien ook andere motor Bolnes, maar bij het zien van opgegeven PK-tjes trek ikl dat in twijfel en zou dat in die tijd mi. uit moeten komen op 10 cil x 50 pk = 500 pk voor DNL type.
Ding heeft volgens mij nooit meer daarna nog wat gedaan in AV verband en scharrelde ik zelf ook al in die tijd in buitenland en was ie toch opeens weg, naar nu blijkt verkocht.
Zal nog wel eens spitten en desnoods rondvragen
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Drentenier
Berichten: 2200
Lid geworden op: 12 mei 2010 14:13
Locatie: Gasselte

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Drentenier »

Hier staat ook nog een verhaaltje over de Aigburth. Alleen helaas niet over haar Franse periode.
https://crsc.org.uk/photo-of-the-month-december-2018/
En volgens Marine Traffic scharrelde ze eind 2018 nog steeds rond in de Indonesische wateren onder de naam Inai Kesuma.
Groet,
Hans
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Als ie nu Inai heet dan is ie nu van die Maleisische club die allerlei voornamelijk NL spul destijds heeft opgekocht.
Gr.Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren ea.
Even nog terugkomend op dat Bolnes vermogen van de "Aigburth"
Voor de zekerheid maar even nagezocht.
Er is/was inderdaad een type 100/514 die dan 110 pk/cil. bij 514 toeren.
Dus mijn "oude" boekje wel degelijk correct weergegeven 10 x 110 = 1100 pk.
En dat, nadat ik in al die Volker jaren en ook daarna met de verschillende Bolnessen van allerlei uitvoeringen te maken heb gehad.
Tand des tijds zullen we maar denken (en vooral niet zeggen) :mrgreen:
Gr. Koos
PS.Heb die link van Drentenier eens doorgenomen, maar kom eigenlijk tot de conclusie dat ik bij dat Inai scheepje maar heel weinig
van die goeie ouwe"Aigburth" terug kan zien.
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heren ea.
Mbt. de "Aigburth" en" Inai ......" nog even een andere foto van de laatste onder ogen gekregen.
Zie vooralsnog weinig gelijkenis of geen herkenbare punten.
Zal allemaal wel, maar lijkt mij dat Inai....hoppertje (met zuigbuis) meer een ex. Boele hoppertje.
Staat trouwens wel Jakarta achterop de kont, dus zal inderdaad Indonesch zijn.
Maar is bij mij hoofdzakelijk die inmiddels al best grote "Inai club" uit Maleisie eigenlijk bekend, die hun schepen ook mbt. de naamgeving
allemaal laten beginnen met "Inai".
Gr. Koos
janvdgaag
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mei 2019 09:15

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door janvdgaag »

Over het Adriaan Volker project met de "Aigburth" en de "Barracuda" heb ik gevonden dat het aan de Franse kust bij Cannes was ergens in 1971 en ging over het leggen van zinkers voor transportleidingen - nogmaals dank voor alle reacties op mijn eerdere post.

Ciao - Jan


Plaats reactie