Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heel scherp opgemerkt Louis.
Meerdere personen continue m’n Hoppertjes zitten verkrachten. :)
Overigens mooie actuele bijdrage van Willem S.
Daarentegen, of is het daarintegen ? (komt door het tennissen denk ik) :roll: werden de Romeinse aanduidingen voor de stationaire zuigers wel doorgevoerd na het passeren van het getal X (10) en als ik mijn destijdse materieel boekje raadpleeg t/m “Sliedrecht XXV”.
Daarna dus “Sliedrecht 26” dus gewoon in onze cijfervorm en zo verder.
Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Heb het hoe en waarom me eigenlijk nooit afgevraagd ondanks dat ik in die tijd er toch zeer dichtbij mee te maken had.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Even nog een additionele opmerking.
De "AD GeopotEs I" was dus niet de echte "GeopotEs 1".
Want die was haar al ver voorgegaan.
Deze "AD.Geopotes I" is heeft als bouwjaar van 1972 en in dienst gesteld in 1973.
Komt dus eigenlijk na de "Geopotes X" en was van een gezamenlijke Australische dochteronderneming.
En wilde men toch nog de allereerste Geo. I daarmee eer aan doen.
Hing ook een foto aan boord van de 1e echte Geo. I
Gr. Koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Adri,
Hier nog wat over je HIllah.
Mooi fotootje he.
Volgens mij fluit ie ook nog naar je (grapje).
Met nog wat summiere specs.
Heb morgen nog wel wat meer.
Gr. Koos
Bijlagen
Hillah (02).jpg
Hillah (02).jpg (87.53 KiB) 7893 keer bekeken
Hillah (03).png
Hillah (03).png (144.8 KiB) 7893 keer bekeken
Hillah (04).png
Hillah (04).png (17.58 KiB) 7893 keer bekeken
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 »

Koos schreef: 26 jul 2019 16:23 Heel scherp opgemerkt Louis.

Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Wat ik me dan ook nog even afvraag, is er ooit een Geo XI of 11 geweest, want ik kan hem/haar me niet herinneren.

We praten wel over effe geleden, want ik weet nog dat Adriaan Volker in ergens jaren 70 officieel naar de beurs ging (heb het officiele openingsbericht daarvan nog steeds ergens hier rondzwabberen) en dus schreef ik ook in op zoveel aandeeltjes, want de bagger was destijds een prima biz om in te beleggen. Heb er trouwens geen spijt van gehad :lol: Toen was er toch ook een officieel Adriaan Volkerhuis in Rotjeknor?
Louis
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Alvast bedankt Koos, voor de Hillah gegevens.
En geloof het of niet, maar Harry H. kijkt op z'n minst nog af en toe mee op Kombuispraat, want hij heeft mij vanavond ook voorzien van de nodige achtergrond van stoom in het algemeen en Hillah-stoom in het bijzonder. Een overdruk uit het Zeskant van 1969 (en I.H.C. met puntjes) met een uitgebreid artikel over de Hillah, verstopte bijna mijn PC. Het was dan ook 7,3 MB groot. Als iemand daarvoor interesse heeft kan ik het opsturen na verstrekking van een e-mailadres.

Adrij
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Hallo Adri,
Ten eerste, wat een geruststelling dat er nog mensen zo af en toe nog meekijken op KBP.
Is toch niet uniek mag ik hopen en doen er als ik het zo even inschat best velen.
Maar kan je ook wel uit de droom helpen, want ook ik heb die Zeskanten liggen en ook digitaal.
En hoe ik daaraan kom ?
Welnu heeft niets met het subject te maken, net zo min of dat er nog personen zo af en toe meekijken.
Maar dan toch maar even de zijstap daarin.
Werden daarin voorzien vanwege feit dat mijn eega jarenlang, en dus ook in die periode, mede de loonadminsitratie heeft verzorgd bij Scheepswerf “De Klop” zodat de werknemers elke week hun geld op konden komen halen.
En zodoende werden wij dus ook voorzien van die IHC zeskanten, begrijp je.
Echter zoals ik al eerder meldde zou ik nog wat toevoegen en is dat Zeskant best veel voor de gemiddelde KBP-er en zou een uitsplitsing toepasselijk zijn.
Heb ook nog even gewacht omdat ik het wel leuk vind om de ontstane discussies doorgang te laten vinden want dat houdt een dergelijk forum toch levendig mag ik vanuit gaan.
Temeer daar dit tegenwoordig op een gerespecteerde-, en soms ludieke wijze gaat en niet zoals zo af en toe in het verleden met de botte bijl en/of soms nog indringender.
Hierdoor ook helaas diverse, en soms ook best wel zeer prominente inbrengers totaal onnodig zijn afgehaakt.
Mijn Zeskant inbreng gaat dus even niet door, want ik ga jouw pleziertje niet in de weg zitten uiteraard.
Wat ik wel heb, en dat heb je als je nog vrienden hebt zo her en der, die je ook nog wel eens bij staan en ook meedenken.
Welnu, ook met jouw “Hillah” kreeg ik enige dagen geleden een bericht van een goede bekende inmiddels gepensioneerde Bagger HWTK.
Die echter onder geen beding met naam wil worden genoemd in het Forum zoals ook zovelen niet uit het BS tijdperk.
Deze kwam met het navolgende verhaal en ook nog met een link wat denkelijk voor de gemiddelde KBP-er met alle respect wat makkelijker is op te nemen.
Citaat:
Koos,
betreffende de stoomhopperzuiger Hillah, gebouwd bij J & K / L Smit voor Irak, hier een beschrijving van het schip (heb je vast al gezien)
maar misschien heb je er wat aan om het gezwam te smoren.
De Brouwer stoommachines heb ik zien bouwen tijdens mijn MTS praktikanten-stage eind 1967.
in de loods van L.Smit omdat de stelplaats van J & K bezet was voor de motoren voor de Free Enterprise..
Om dit ding inbedrijf te stellen hebben ze de heer De Bie, voormalig baas bankwerkerij, uit z’n pensioen gehaald
daar er toentertijd al weinig kennis meer was van deze machines.
Jammer genoeg heb ik het spul nooit zien draaien daar mijn tijd als praktikant er op zat.
Bij J & K zaten nog echte vaklui.

Groet,
K.
Einde Citaat.
Verder gaf hij er ook nog de betreffende link bij
https://www.dredgepoint.org/dredging-da ... hillah.pdf
Gr. Koos
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Zo Koos, dat is heel wat info.
Om te beginnen, jouw link naar de pdf van het Zeskant Hillah artikel is dezelfde als die ik van Harry heb gekregen, dus dat spaart weer moeite.

Heb altijd belangstelling gehad voor de IHC publikaties, omdat ik voorvoelde dat daar interessante en belangrijke info in stond voor latere generaties. Voor de buiten- (lees klanten) wereld was er Ports & Dredging. Dat verscheen per kwartaal (geloof ik) in 4 talen, NL, D, Fr en Sp. Het is een zachte dood gestorven in de moeilijke jaren. Vond een keer een complete serie P&D's vanaf begin vijftiger jaren achter onderin een kast, maar laten liggen, stom... Sinds 2012 is er 2x per jaar IHC Insight. Het Zeskant was voor het personeel en heeft vele jaren bestaan. Ik hoop dat iemand de complete jaargangen van die publicaties heeft liggen en ze ooit digitaliseert. Sommig nummers van P&D kan je hier en daar gedigitaliseerd laagladen en ik heb het ook al tegen betaling aangeboden gezien.

De Klop. Dat was een relatief klein maar trots werfje. Ben heel wat keren op bezoek geweest aan de Industrieweg en bij restaurant Bellevue aan het begin van de Goudkust. Namen: Theo de Jooden, Henk Keier, enz.

Koos schreef: 27 jul 2019 11:12Echter zoals ik al eerder meldde zou ik nog wat toevoegen en is dat Zeskant best veel voor de gemiddelde KBP-er en zou een uitsplitsing toepasselijk zijn.
Vooral doen.

Koos schreef: 27 jul 2019 11:12Heb ook nog even gewacht omdat ik het wel leuk vind om de ontstane discussies doorgang te laten vinden want dat houdt een dergelijk forum toch levendig mag ik vanuit gaan.
Vind de discussies ook leuk, meestal zinvol en hoop er af en toe iets nuttigs aan te te voegen.

Koos schreef: 27 jul 2019 11:12Temeer daar dit tegenwoordig op een gerespecteerde- en soms ludieke wijze gaat en niet zoals zo af en toe in het verleden met de botte bijl en/of soms nog indringender. Hierdoor ook helaas diverse, en soms ook best wel zeer prominente inbrengers totaal onnodig zijn afgehaakt.
Schreef het al eerder, dit forum is in mijn beleving voornamelijk gezellig, positief en respectvol. De enige keer dat ik me echt boos heb gemaakt, was toen in het El Faro draadje iemand onheuse dingen ging zeggen over Theo. Mijn inbreng zorgde er toen voor dat deze persoon de betreffende postings heeft verwijderd en nooit meer is teruggezien.

Koos schreef: 27 jul 2019 11:12Mijn Zeskant inbreng gaat dus even niet door, want ik ga jouw pleziertje niet in de weg zitten uiteraard.
Ikke niet begrijpen. Je zit bij mij niks in de weg.

Koos schreef: 27 jul 2019 11:12Welnu, ook met jouw “Hillah” kreeg ik enige dagen geleden een bericht van een goede bekende inmiddels gepensioneerde Bagger HWTK. Die echter onder geen beding met naam wil worden genoemd in het Forum zoals ook zovelen niet uit het BS tijdperk.
Hier ben verloren, BS tijdperk zegt mij niets, voor mijn tijd?

Prachtige bijdrage over de oude Smitwerven. Daar kan ik een aantal mensen een groot plezier mee doen.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Louis,
inderdaad, de "Geopotes 11" was dus gewoon in jouw zg. "Arabische cijfers"
Is dat zo ? :roll: want in de tijden dat ik in de Arabische Landen rondsloop schreven ze daar de cijfers toch echt anders. :oops:
Zal wel een hele vroege benaming zijn geweest en Sparksen geloof ik altijd blindelings als het gaat om taalkundigheid.
In ieder geval werd de telling gehanteerd die jij ook gebruikt voor je aandelen aanduiding. :lol:
"Geopotes 11" was de ex. "Brakzand", een gewezen klap hoppertje wat ooit uit Engeland was aangekocht voor een bepaald project, ofwel mogelijk overgenomen van de UK dochter Mij.
Stuk tussen gezet en een pijp aangehangen etc. en dus "Geopotes 11" genaamd geworden.
Vervolgens de "Geopotes 12" zijnde een ex "Transmundum" (nummer weet ik niet meer zo uit het hoofd).
Boka had er ook al eentje opgekocht, dus waarom Volker niet ?
Dit schip na enige tijd ook wat modificaties ondergaan mbt. her-motorisering, dek aanpassingen alsmede accomodatie uitbreiding.
In later dagen verkocht geworden als "Frazer River" naar ergens ten westen van de UK.
Ging men verder met "14" en "15" en is het getal "13" altijd voorbij gelopen geworden vanwege de daaraan klevende mythe.
Beursgang: Eigenlijk achteraf gezien al een inluiding van het begin van het einde.
Zal jij gelukkig niet zo ervaren hebben met je aandelen.
Verhaal ging dat de al wat uitgedijde familie wel eens wat geld wilde zien en dientengevolge een nieuwe (van buiten) Voorzitter Raad van Bestuur werd benoemd.
Niet zo heel lang daarna kwam dan ook de fusie/overname met Stevin tot stand.
Werd dus Volker Stevin Bagger Mij.
En konden wij ons niet geheel aan de gedachte "ons kent ons in het bankwezen" onttrekken, waarbij er mogelijk ook nog wel wat andere factoren debet aan waren.
Maar dat verhaal zou wat te uitgebreid worden.
Komt misschien nog wel eens.
Adriaan Volker Huis: Bestaat nog steeds op dezelfde plek en is de belettering daarvan op de Maaszijde kant duidelijk te zien en staat bij mijn weten ook nog steeds als zodanig bekend.
Alleen al heel lang niet meer bewoond/bewerkt door Volkerianen baggeraars en zijn die er ten tijde van de overgang naar HAM uitgetrokken en bij hun ingetrokken (mogelijk dat Volker Wessels er nog in zit, maar was/is dus geen baggerboer).
Verder denk ik deel-kantoor gebouw.
Ikzelf heb dat niet meer mee gemaakt en was net daarvoor na ca. 17 jaar trouwe dienst uiteindelijk vertrokken na tot de conclusie te zijn gekomen dat onder de toen heersende omstandigheden, zoals men dat dan noemt "Geen zak zout meer op zou vreten".
Ben toen wat anders gaan doen, ook in de maritieme sector en ben uiteindelijk pas weer na enkele omzwervingen jaren later op verzoek weer terug gekeerd in de baggersector.
Fijn week-end
Koos
Sparks316
Berichten: 501
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 »

Koos schreef: 27 jul 2019 15:35 Louis,
inderdaad, de "Geopotes 11" was dus gewoon in jouw zg. "Arabische cijfers"
Is dat zo ? :roll: want in de tijden dat ik in de Arabische Landen rondsloop schreven ze daar de cijfers toch echt anders. :oops:
Zal wel een hele vroege benaming zijn geweest en Sparksen geloof ik altijd blindelings als het gaat om taalkundigheid.
Koos, ik weet ook wel dat dat Arabische cijfers eigenlijk helemaal niet klopt, het moet eigenlijk arabisch-indisch zijn en ook dat klopt weer niet helemaal, maar in de volksmond heeft men het altijd over arabische cijfers vs. romeinse.
Koos schreef: 27 jul 2019 15:35 Beursgang: Eigenlijk achteraf gezien al een inluiding van het begin van het einde.
Zal jij gelukkig niet zo ervaren hebben met je aandelen.
Nee, niet echt. Nadat ik voorzichtig begonnen was met wat spul van de toenmalige HBG, wat wel leuk liep en daarna met wat aandeeltjes Bos-Kalis (idem dito), kwam KAVG met hun spul en daar moest en zou ik ook inzitten. Later is daar ook nog Stevin bijgekomen maar het was (en is bij mij nog altijd) meer een kwestie van elke keer kleine winstjes pakken en dan eventueel weer wat goedkoper opnieuw inslaan. 3x5 is ook 15 met dan weer ietsje meer kosten, maar toch. En je moet er wat meer bovenop zitten, maar da's tegenwoordig ook een fluitje van een cent.

Ik ben in elk geval weer wat wijzer geworden, waarvoor mijn dank.
Louis
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

"Hillah"
Heren belangstellenden en geinteresseerden.
Nog even voor aanvang F1.
Om helemaal van alle gedoe af te zijn, hier dan maar de ongeveer complete helderheid van dat door Adri afgezonken orgel.
Kwam ergens in een hoekje nog wat S & W's tegen en maar de vrijheid genomen de hierop onderhavige pagina's eruit te pikken.
Ook hierbij de stelling en de hoop uitsprekend dat dit welgevallig mag zijn, zijnde in aanmerking genomen het alreeds aanzienlijk aantal vergane jaren na dato.
Ergo: 4 pagina's voor de wellustelingen en voor de goeie verstaander "Zo zie je maar weer dat niet alle lekkers van ver hoeft te komen" :mrgreen:
Met de vermelding dat er niets op tegen is om dat uiteraard toch te blijven doen. :lol:
Amen.
Allemaal nog een fijn week-end, maar geef mij toch die 40 graden maar.
P.S. Die onderste foto op de laatste pagina hoort er uiteraard niet bij, maar maakt misschien weer andere reactie los.
Gr. Koos
Bijlagen
Hillah (01).jpg
Hillah (01).jpg (526.7 KiB) 6674 keer bekeken
Hillah (02.jpg
Hillah (02.jpg (476.32 KiB) 6674 keer bekeken
Hillah (03).jpg
Hillah (03).jpg (451.68 KiB) 6674 keer bekeken
Hillah (04).jpg
Hillah (04).jpg (346.96 KiB) 6674 keer bekeken


Plaats reactie