Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Ron H

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Ron H »

Die hang lian 702 is inmiddels verbouwd tot zand of cutterzuiger. De originele ladder is verwijderd.
Als we eens wisten, wat we allemaal wisten.

w van dijken
Contacteer:

Bericht door w van dijken »

Ik vond deze op de site van Rijkswaterstaat.
Daar stond bij: Zandzuiger Ahoi
c.png
c.png (210.6 KiB) 3580 keer bekeken
bb.png
bb.png (318.17 KiB) 3580 keer bekeken
cc.png
cc.png (228.13 KiB) 3580 keer bekeken
v.png
v.png (243.25 KiB) 3580 keer bekeken

Gr

Wiechert

roy

Bericht door roy »

De "Ahoy" was een zeer sterke zuiger met dien ten gevolge een grote productie van Boele & Oosterwijk. Het was een profielzuiger waar beunbakken en schepen mee geladen werden. Dit is op de foto's dan ook goed te zien.
Heeft altijd in Zeeland en in De Nieuwe Waterweg liggen zuigen als winzuiger. Dwars voor de pijp klapten de hopperzuigers die de Waterweg op diepte hielden en wat door de "Ahoy" weer opgezogen werd.
De "Ahoy" is ook gebruikt om de "Faustus" bij Hoek van Holland in de bodem weg te laten zakken. Dit i.v.m. het verdiepen van de Waterweg.
De "Ahoy" was als "Bussard" voor Hitler gebouwd. Samen met een zusterschip werden ze ingezet als z.g. katapultschip. ( Hier is overigens een bouwplaat van ).
De "Ahoy" is al lang en breed in Gent gesloopt. Velen behouden goede herinneringen aan deze zuiger. Zelf heb ik er met een sleepboot bij gezeten. Dat was als z.g. zuigerboot. We waren er ook in de kost en ik kan vertellen dat ik er zeldzaam goed gegeten heb !.
Over de "Ahoy" is al veel geschreven bij collega forum Groningerkustvaart, afdeling Binnenvaart, bij rederijen en dan Boele & Oosterwijk.
Verhalen zat !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

zeehond

Bericht door zeehond »

over de ahoy kan ik ook zat vertellen wij deden er met het bokje ankers voor verzetten op de oosterschelde .was de eswil van j de boer dan bij als sleepboot met zn 4cyl 200 pk deutz vm dat was bij nacht en ontij deze eswil hebben wij later nog gesloopt en de opbouw er van op een van onze eigen boten gezet de ex lina van d jiskoot uit dord .voer bij ons als zijpe is later naar de pg verkocht ik moet ergens nog wel fotos van de ahoy hebben maar net verhuisd dan weet je het wel in een van de tig dozen gr joop

w van dijken
Contacteer:

Bericht door w van dijken »

De Ahoy, als Bussard zoals Roy heeft omschreven
bussard2.jpg
bussard2.jpg (77.37 KiB) 3518 keer bekeken

jan stolp
Contacteer:

Bericht door jan stolp »

Afbeelding

Ik weet niets van baggerschepen maar nam deze dia van deze sleepzuiger begin 70 er jaren rede Casablanca.
Groet
Jan

Allen

Bericht door Allen »

Baggeren.
Grtn @Allen

drietveld

Bericht door drietveld »

lodonk schreef:Citaat - bericht Rietveld: In die loods had hij 2 machines staan voor het omwikkelen van stalen ringen met touw. Die machines waren door hem ontwikkeld en die ringen werden volgens mij gebruikt voor het afdichten van persleidingen op het stort. Ik neem aan dat rubber pakkingen nog niet zoveel gebruikt werden. Het baggermuseum schijnt zo'n machine op de kop getikt te hebben en hebben deze weer draaiend gemaakt.

Wordt dit jaar draaiende gemaakt (hopen wij)
Uit betrouwbare??? bron vanmorgen vernomen van een oud Volker man dat je voor straf enige tijd naar het Plaatje werd verbannen en als je het heel erg bont had gemaakt naar Bato Jansen (dochteronderneming van Volker) aan de industrieweg, waar volgens deze kenner die bandmachine
al stond.

Wat is het echte verhaal????

Bert Lodonk
Nog een foto gevonden van een aantal ringen die op dat moment afgehaald werden.
Dat kereltje op de foto was ik een aantal jaren geleden.

Dirk Rietveld
Bijlagen
IMG (5).jpg
IMG (5).jpg (207.75 KiB) 2923 keer bekeken

lodonk

Bericht door lodonk »

Beste kombuizers, wie kan deze man helpen bij zijn zoektocht??

Is er iemand van u bekend met de zwarte dag van de HAM toen mijn Vader B.W.W de Jong het leven liet in het scheepsongeval 1971 HAM 308 in Hamburg .

Voor mij belangrijk , hopenlijk kunt U deswegen Uw drukte mijn vraag z.s.m. beantwoorden .

mvg Anthony Alexander de Jong

j.haver

Bericht door j.haver »

http://de.wikipedia.org/wiki/HAM_308

Op bovenstaande Duitse wikipedia staat iets,

op de site van tuchtrecht.nl is ook iets terug te vinden. Er is een uitspraak geweest (dus onderzoek), eventueel op afspraak in te zien volgens mij.

Plaats reactie