Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Joost.R

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 17 apr 2019 12:56

Boskalis acquires EUR 75 million dredging contracts in Indonesia.

Royal Boskalis Westminster N.V. (Boskalis) has been awarded two contracts in Indonesia. On the island of Sulawesi, Boskalis will expand the Makassar New Port container terminal and on the island of Java it will prepare land for a new petrochemical complex. Both projects will be executed in the second half of 2019 and carry a combined value of approximately EUR 75 million.
BK.jpg
BK.jpg (52.85 KiB) 3038 keer bekeken
The first project, awarded by construction company PT PP, entails the expansion of a new terminal for the Makassar New Port of port operator PT Pelindo IV by 45 hectares. The dredging scope includes the removal of soft clay followed by land reclamation work which requires the dredging and supply of sand. The port is a strategic maritime infrastructure project for the Indonesian government and designated as the gateway to the Eastern Indonesian Archipelago for international container carriers. One of Boskalis' mega trailing suction hopper dredgers will be deployed on this project for a period of approximately half a year.

For a new petrochemical complex of Lotte Chemical, which will be located in the coastal city Cilegon on the island of Java, Boskalis will prepare 95 hectares of land for construction purposes by supplying sand and improving the soil by means of vertical drainage executed by Boskalis subsidiary Cofra. This project will be executed for the engineering and construction arm of the South Korean conglomerate Lotte. Boskalis will deploy a jumbo trailing suction hopper dredger for the dredging activities.

Source: Boskalis
Afbeelding

janvdgaag

Bericht door janvdgaag » 01 mei 2019 09:59

Goedemorgen,

Mijn naam is Jan van der Gaag uit Capelle ad IJssel en ik ben splinternieuw op dit Forum. Ik doe vrijwilligerswerk voor het https://www.nederlandsfotomuseum.nl/captions-for-cas/ project (NL Fotomuseum Rotterdam) om het enorme fotoarchief van fotograaf Cas Oorthuys (1908 - 1975) te helpen ontsluiten. Het hele archief is verdeeld in heel veel onderwerpen en ik werk sinds deze week op het onderwerp Koninklijke Adriaan Volker Groep, één van de vele bedrijven waar Cas Oorthuys veel voor heeft gefotografeerd in de jaren zestig begin jaren zeventig en heel veel projecten heeft gefotografeerd o.a. de bouw van de Brouwersdam, zinkerlegging vanaf de Biesbosch naar Rotterdam en het hele project van de bouw van het Adriaan Volker Huis aan de Oostmaaslaan te Rotterdam. Veel van de gescande pagina's (hieronder een voorbeeld) hebben geen informatie soms alleen een datum wanneer foto's afgedrukt of doorgestuurd zijn. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen om sommige foto's beter te kunnen 'duiden qua maand, jaar en plaats en andere informatie.

Mijn verzoek om getoonde foto's niet te publiceren en alleen voor eigen gebruik te houden. Copyright ligt bij het NL Fotomuseum Rotterdam. Als we klaar zijn met het Captions for Cas project begin 2021 zijn alle Scans publiek te bekijken en te doorzoeken op onderwerp, locatie, jaar etc. Sommige onderwerpen zijn al publiek.

Zo had ik vanmorgen deze Scan over een project van Adriaan Volker vermoedelijk in Frankrijk maar voor mij niet zeker dus kan ik het niet gebruiken. Met een schip onder de naam "Aigburth" Sliedrecht. Mochten jullie informatie hebben over dit project en waar dit was zou ik het graag horen.

Vast bij voorbaat dank aan jullie allen en hoop op wat goeie informatie - Voor vragen kan je me altijd contacten natuurlijk ...

Vgr - Jan

P.S. bij dit project (kom ik nu achter bij een volgende Scan) was ook de Barracuda van Smit Tak aanwezig - zie foto hieronder.

.

Afbeelding
.
Afbeelding
.
Afbeelding

Bedankt Koos en Roy voor de reacties!

Is er iemand die deze man herkent van Smit Tak en de andere man links met bedrijfs logo [ S as ] op de borst.
Dit was het zinker project voor een transportleiding stelsel van de Biesbosch naar Rotterdam (ca. 1971) waar Volker bij betrokken was.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janvdgaag op 01 mei 2019 12:38, 7 keer totaal gewijzigd.

Koos

Bericht door Koos » 01 mei 2019 10:39

Hallo Jan,
Ten eerste succes met je project.
Wel niet je specifieke vraag dienende, maar hier wat spec's van de door je genoemde Grijper Hopper "Aigburth".
Mocht je er uberhaupt wat aan hebben :mrgreen:
gr. Koos
Bijlagen
Specs Aigburth.jpg
Specs Aigburth.jpg (363.74 KiB) 2721 keer bekeken

roy

Bericht door roy » 01 mei 2019 11:42

Zo staan de technische gegevens van de "Aigburth" netjes op een rijtje Koos.
Alleen, eind jaren 60, ( ik meen 1969 ), is dit schip bij Boele verbouwd. Ik weet niet meer wat er allemaal aan gerommeld is, maar als ik het me wel herinner was het nogal ingrijpend.
In mijn beleving heeft ze toen die Bolnes motor gekregen. M.a.w. er zou toch eerst een andere homo in gestaan moeten hebben. Welk merk en vermogen weet ik niet meer. Is het nog boven water te krijgen hoe dit zat ?.
Zover ik me kan herinneren is ze later als hopperzuiger vanuit Breskens gaan varen. Ja, ik weet het, ik ben nogal vaag, maar ik vraag me het wel af natuurlijk...……. :roll: :?: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

jan stolp
Contacteer:

Bericht door jan stolp » 01 mei 2019 13:18

Uit;
Ironfighters outfitters and bowler hatters.
Ze was het laatste schip dat deze werf gebouwd heeft.
Groeten
Jan
Bijlagen
aigburth141.jpg
aigburth141.jpg (75.18 KiB) 2671 keer bekeken

Drentenier

Bericht door Drentenier » 01 mei 2019 14:06

Hier een mooie foto van de Aigburth
Aigburth.jpg
Aigburth.jpg (117.31 KiB) 2663 keer bekeken
Bron: the Paul Strathdee Collection
Groet,
Hans

Koos

Bericht door Koos » 01 mei 2019 15:50

Da's een hele mooie foto van het scheepje Drentenier.
Zo zie dat er zo onverwachts weer eens iets op duikt en we daar weer op verder kunnen.
(Even "en passant" en sommige lieden maar roepen dat het forum zo achteruit gaat, Maarja even aan die lieden, zet er dan zelf wat op waarop belangstellenden kunnen reageren en zo weer het een het ander oprakelt, zoals ook nu weer en hoeft heus allemaal niet zo hoogdravend te zijn. Amen). :mrgreen: :mrgreen:
Even terug bij het criterium: Scheepje heeft krap na de begin 70-tiger jaren (schat vanaf '72/73 een hele tijd op/in het Volker "Plaatje" in Sliedrecht opgelegd gelegen (wat een zin) :oops:
Was denkelijk dan na de Frankrijk periode wat dan zo eind 60-tiger jaren begin 72/73-tiger jaren geweest zou moeten zijn.
Aan de Specs. te zien in 1969 onder Ned-vlag bij A.Volker gekomen en waarschijnlijk overgekomen vanuit de Eng.dochter Mij.
Nash Dredging UK. maar weet dat niet zeker
Maar kan ook aangekocht zijn vanwege een specifiek project (Fr. ?).
Waarschijnlijk toen ook fors aan gesleuteld bij Roy z'n Boele Bolnes.
Zo te zien ook andere motor Bolnes, maar bij het zien van opgegeven PK-tjes trek ikl dat in twijfel en zou dat in die tijd mi. uit moeten komen op 10 cil x 50 pk = 500 pk voor DNL type.
Ding heeft volgens mij nooit meer daarna nog wat gedaan in AV verband en scharrelde ik zelf ook al in die tijd in buitenland en was ie toch opeens weg, naar nu blijkt verkocht.
Zal nog wel eens spitten en desnoods rondvragen
Gr. Koos
Laatst gewijzigd door Koos op 01 mei 2019 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Drentenier

Bericht door Drentenier » 01 mei 2019 16:09

Hier staat ook nog een verhaaltje over de Aigburth. Alleen helaas niet over haar Franse periode.
https://crsc.org.uk/photo-of-the-month-december-2018/
En volgens Marine Traffic scharrelde ze eind 2018 nog steeds rond in de Indonesische wateren onder de naam Inai Kesuma.
Groet,
Hans

Koos

Bericht door Koos » 01 mei 2019 16:12

Als ie nu Inai heet dan is ie nu van die Maleisische club die allerlei voornamelijk NL spul destijds heeft opgekocht.
Gr.Koos

Koos

Bericht door Koos » 01 mei 2019 18:02

Heren ea.
Even nog terugkomend op dat Bolnes vermogen van de "Aigburth"
Voor de zekerheid maar even nagezocht.
Er is/was inderdaad een type 100/514 die dan 110 pk/cil. bij 514 toeren.
Dus mijn "oude" boekje wel degelijk correct weergegeven 10 x 110 = 1100 pk.
En dat, nadat ik in al die Volker jaren en ook daarna met de verschillende Bolnessen van allerlei uitvoeringen te maken heb gehad.
Tand des tijds zullen we maar denken (en vooral niet zeggen) :mrgreen:
Gr. Koos
PS.Heb die link van Drentenier eens doorgenomen, maar kom eigenlijk tot de conclusie dat ik bij dat Inai scheepje maar heel weinig
van die goeie ouwe"Aigburth" terug kan zien.

Koos

Bericht door Koos » 01 mei 2019 18:26

Heren ea.
Mbt. de "Aigburth" en" Inai ......" nog even een andere foto van de laatste onder ogen gekregen.
Zie vooralsnog weinig gelijkenis of geen herkenbare punten.
Zal allemaal wel, maar lijkt mij dat Inai....hoppertje (met zuigbuis) meer een ex. Boele hoppertje.
Staat trouwens wel Jakarta achterop de kont, dus zal inderdaad Indonesch zijn.
Maar is bij mij hoofdzakelijk die inmiddels al best grote "Inai club" uit Maleisie eigenlijk bekend, die hun schepen ook mbt. de naamgeving
allemaal laten beginnen met "Inai".
Gr. Koos

janvdgaag

Bericht door janvdgaag » 02 mei 2019 11:32

Over het Adriaan Volker project met de "Aigburth" en de "Barracuda" heb ik gevonden dat het aan de Franse kust bij Cannes was ergens in 1971 en ging over het leggen van zinkers voor transportleidingen - nogmaals dank voor alle reacties op mijn eerdere post.

Ciao - Jan

Koos

Bericht door Koos » 02 mei 2019 19:50

Heren ea,
Hieronder nog een plaatje van de tewterlating van de "Aigburth" en nog een paar van wat er dan van geworden zou zijn.
foto's ontleend aan resp. Paul Strathdee collection / CRSC / Marine Traffic.
Gr. Koos
Bijlagen
Aigburth pre-launch at Inglis 1962.jpg
Aigburth pre-launch at Inglis 1962.jpg (98.81 KiB) 2420 keer bekeken
Aigburth as Inai Kesuma Tuvalu.jpg
Aigburth as Inai Kesuma Tuvalu.jpg (56.59 KiB) 2420 keer bekeken
INAI_KESUMA.jpg
INAI_KESUMA.jpg (122.46 KiB) 2420 keer bekeken

roy

Bericht door roy » 03 mei 2019 09:40

Uit de laatst geplaatste foto's is wel op te maken dat ze ook als "Banjaard" in het Westerschelde gebied als win hopperzuiger gebruikt werd.
Of zie ik dit scheef ?.
Ik vraag me wel af wanneer ze naar het verre oosten verkocht is. :roll:

m.v.g., Roy

Drentenier

Bericht door Drentenier » 03 mei 2019 10:04

Dat stond ook in die link die ik geplaatst had, Roy, in 2016 dus :wink:
Aigburth was renamed Inai Kesuma when she was sold to the Pacific island nation of Tuvalu in 2007. She is now registered in Jakarta, following her sale to Indonesian owners in 2016.
Groet,
Hans

roy

Bericht door roy » 03 mei 2019 10:59

Bedankt Hans, dat was ik effuh kwiet……………. :roll: :wink:

m.v.g., Roy

Plaats reactie