Pagina 725 van 738

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 31 mei 2019 12:47
door leo-shof
Goeie middag Koos
Ja dat vraag je, je soms wel af, Waar houd het een keer op.
Op een gegeven moment ben je uitgepraat
Maar wat een verhaal hoe men ooit begonnen is en wat er nu aan komt, dat is haast niet te begrijpen
Maar als je even hier kijkt : https://www.facebook.com/groups/579848935499875/photos/
Daar staan er bij de foto´s nog veel meer uit alle hoeken

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 03 jun 2019 18:50
door Joost.R
Van Oord awarded large Mexican land reclamation project

Yesterday, the Mexican President Andrés Manuel López Obrador, gave the ‘go-ahead’ for the land reclamation associated with the new PEMEX (Petróleos Mexicanos) refinery in Dos Bocas, Tabasco. Within 10 months, Van Oord will reclaim 12 million cubic metres of sand to create 600 hectares of new land.
vo 1.jpg
vo 1.jpg (64.55 KiB) 4694 keer bekeken
PEMEX awarded the project with a contract value of approximately EUR 235 million to a consortium of Van Oord and Grupo Huerta Madre S.A.P.I. de C.V,’ says Mark Roelofs, one of Van Oord’s Dredging Directors.

‘We will deploy one of our largest cutter suction dredgers, type Athena, and a medium- size trailing suction hopper dredger for the land reclamation.’ The project also includes 400 hectares of dynamic compaction and 6 million cubic metres of dry earth movement.

When operational, the Dos Bocas refinery will process around 340,000 barrels of heavy crude oil per day. This will make Mexico self-sufficient in the field of refined fuel products and enhance Mexico’s independency.

CSD Athena video

Source: Van Oord

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 05 jun 2019 17:22
door Koos
Heren ea,
Hier een plaatje van het "kleine broertje" van het eerder vertoonde "groene monster". :mrgreen:
Had het ongeluk dat "z'n vader" al het beschikbare kruit al in z'n grotere "groene broer" had geschoten.
Maaaar, zie het verschil !!!!!!!
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 06 jun 2019 17:11
door Koos
Voor de geinteresseerden,
Een nieuwe "LESSE" voor Bagger Mij. de Boer in Sliedrecht.
Oftewel voor de Internationale markt ook genaamd "DD" wat staat voor "Dutch Dredging"
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 jun 2019 18:34
door Koos
Heren ea,
Een HAM zuiger gedurende passage door de Spoorbrug bij Sliedrecht.
Denkelijk de "HAM 209” komend van Scheepswerf en Machinefabriek De Klop in Sliedrecht.
Een paar kilometer stroomopwaarts gelegen en de kraan loods op de achtergrond nog zichtbaar.
Vermoedelijk onderweg naar een proefbagger locatie.
Op de achtergrond nog meer scheep(en) zichtbaar.
Gebeurde als het even uit kwam met meerdere door diverse inland-werven gebouwde schepen die spoorbrug doorvaart.

Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 jun 2019 21:35
door Ron H
Of bedoel je de Ham 209?

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 08 jun 2019 22:02
door Koos
Tja, natuurlijk Ron.
De 3-en zijn de Hoppers, moet een 2 zijn.
Zal het gelijk corrigeren.
Thx voor oplettendheid.
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 09 jun 2019 11:33
door Breeze
Laat ik nou toch altijd gedacht hebben dat vroeger het uithijsen van Baanhoekbrugdelen plaatsvond aan de zuidkant. Maar dat komt waarschijnlijk omdat de huidige basculeklap wel aan de zuidkant zit.

Afbeelding
Afbeelding
Hier is het volkomen duidelijk: de noordzijde. Dus afhankelijk van de scheepsgrootte werd een kleine of een grote (vakwerk)overspanning uitgetild.

@HAM 209

Afbeelding
Mooi zo'n HAM zuiger van de 200 serie. Een aantal werd begin zestiger jaren gebouwd door De Klop. Sprak ooit een oude constructeur en die was apetrots op het ontwerp van die HAM zuigers.
Het zou ook nog de 210 kunnen zijn:

Afbeelding
Die had meer dan 1000 pk op de cutter en werd ingezet voor de eerste hardegrondklus aan de Engelse oostkust met limestone, iirc. Bij mijn bezoek in 1977 aan Dammam, Saudi Arabië, was de 210 ook aan het werk in harde grond en ik herinner me een grote MK met 2 relatief kleine Smit-Bolnes motoren, heel anders dan het tegenwoordige schoenlepel MK-werk. Maar in de herinnering wordt natuurlijk nog wel eens wat misvormd.
Het einde van de HAM 210 was ook ongewoon. In principe werd een cz of hz door de aannemers nooit verkocht aan het einde van zijn werkzame leven, uit angst voor goedkope concurrentie. Analoog aan de sleepbootrederijen (de Zwarte Zee III, grrr). Maar de 210 werd verkocht aan Malta en later doorverkocht aan Libië. Er was wel ophef over, maar de HAM redeneerde dat Malta nooit zou gaan concurreren, of zoiets.
Misschien zijn hier wel mensen die een betere herinnering hebben aan deze concurrentiezaken.

Adri

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 09 jun 2019 13:25
door Koos
Hallo Adri.
Ter info: De resp. HAM-ers 209 en 210 maakten geen deel uit van een zg. 2-serie (althans niet direct).
Maar was een specifieke aanduiding die de HAM had aangelegd ter onderscheid van hun vloot werktuigen.
Dus alle stationaire zuigers beginnend met een 2 met volgnummers.
De Hoppers (varende vloot) beginnend met een 3 en ook weer met volgnummers.
Ging zelf gisteren nog even de mist in met een abusievelijke vermelding van 309 (even een dull moment) en terecht opmerkzaam gemaakt door Ron H en Stande Pé door mij gewijzigd in 209.
Nu meen ik mij te herinneren dat de 208 en 209 hetzelfde waren (kan dat mis hebben, maar kan dat ook nazoeken) en was dacht ik de 210 wat afwijkend.
Gr. Koos

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Geplaatst: 09 jun 2019 13:34
door Breeze
Toevallig had ik dat wel nagekeken Koos. De 207 was uit de vijftiger jaren en vrij klein. De 208 en 209 waren identiek, al wat groter en uit begin zestiger jaren en de 210 was het grootst uit 1965. Oh en allemaal cz.

Adri