Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14066
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R »

Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper

Van Oord has decided to use the option of ordering a third trailing suction hopper dredger at Keppel FELS Limited. The vessel is similar to the two vessels that Van Oord ordered in May 2018. Each one has a hopper capacity of approximately 10,500 cubic metres and measures 138 metres in length and 28 metres across the beam.
vo 1.jpg
vo 1.jpg (26.07 KiB) 7000 keer bekeken
Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
This investment is part of a broader fleet renewal programme in the Dredging business unit. The new hoppers will replace existing vessels and fit in with Van Oord’s aim of making its fleet state-of-the-art and more energy efficient. For example, the climate control system on board will utilise the vessel’s existing cooling and heating sources to recycle energy as efficiently as possible. Another innovative factor is the extensive degree of automation. The automated systems will be more advanced than even before, and integrated vessel data is easily being processed by a shore support centre.

“In designing the hoppers, we focused on reducing our carbon footprint and working more efficiently by reusing energy and making optimal use of the automated systems in combination with electrical drives. - Stefan Hansum, Van Oord’s Plant Design & Construction Manager.
vo 2.jpg
vo 2.jpg (28.24 KiB) 7000 keer bekeken
Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
The vessels will each be equipped with a suction pipe with submerged e-driven dredge pump, two shore discharge dredge pumps, five bottom doors, and a total installed power of 14,500 kW. They will have accommodation for 22 persons. The vessels will obtain a Green Passport and Clean Ship Notation. The first two vessels, Vox Ariane and Vox Apolonia, will be delivered in 2021. The third vessel will be delivered in 2022.

The new vessels will be Dutch-flagged. Currently, Van Oord’s fleet consists of more than one hundred vessels with over twenty trailing suction hopper dredgers with a capacity from 1,000 m3 up to 38,000 m3. Van Oord operates these trailing suction hopper dredgers for a wide range of global activities, such as coastal protection, port construction, deepening waterways and land reclamation.

Source: Van Oord
Afbeelding


Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 604
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Was toch nog even op zoek naar gegevens van de stoom slhz Hillah n.a.v. het verhaal in "Rotterdam toen".

Afbeelding
Met een beetje fantasie zou je bij het motortype voor 6 cyl kunnen lezen, 2x t.e.m. Zal het ook nog eens vragen aan mijn oude IHC-vriend.
roy schreef:
25 jul 2019 11:19
Wat de shz."Hillah" betreft, bij mij weten had die 2 compound machines die door Verschure gebouwd waren. Zowel de werf als de machinebouwer behoorden tot het I.H.C. concern.
Daarbij ga ik er van uit dat voor compound machine ook een t.e.m. bedoeld kan worden. Bij mijn weten wordt met de term compound machine meestal een 2 traps stoomdrukafbouw bedoeld en dus (meestal :wink: ) een 2 cilinder.
Mooi die puntjes bij I.H.C. Dat was in gebruik vanaf de start in WOII tot aan de zestiger jaren, iirc. Daarna moest alles sneller, dus zonder puntjes.

Afbeelding
Zo ligt hij er al jaren bij in de Sjatt al-Arab rivier. Bij een of andere Golfoorlog was hij schietschijf.

Adri

mled
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 jul 2013 00:07

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door mled »

das leuk,

Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen

grtz

Maarten

willemsingapore
Berichten: 48
Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
Locatie: Singapore

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door willemsingapore »

Inai Kiara

AfbeeldingInai

Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak :) :) ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.

Groetjes,

Willem

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 604
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Allemaal bekende namen. Zo vergaat het de glorie van de wereld.

@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.

Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 26 jul 2019 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

roy
Berichten: 11899
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy »

Bedankt voor de moeite Adri.
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus. :roll:
Weten we dat ook weer.


Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Sparks316
Berichten: 443
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 »

Wanneer zijn ze daar eigenlijk overgegaan van het gebruik van Romeinse cijfers op dat van Arabische cijfers? Ik weet bv. dat de A.D. Geopotes I t/m de Geopotes X bestonden maar de latere hebben in elk geval vanaf de Geopotes 12 gewoon Arabische cijfers gehad. En let ook op de naam GeopotES, ik heb nog nooit een GeopotUs gezien (terwijl sommige mensen het wel consequent over Geopotus zoveel hebben. Is dat Hollandse eigenzinnigheid?
Louis

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1332
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door peelander »

willemsingapore schreef:
26 jul 2019 08:34
ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje.
Groetjes,
Willem
Nog zo'n Frans hoppertje, de Rio, gebouwd in 1986 als Opale. 2004 Rio van Oosterlee te Breskens ( de Cloedt)
rio hansweert 07 08 07.jpg
rio hansweert 07 08 07.jpg (143.13 KiB) 6662 keer bekeken
rio nieuwpoort 30 09 2009.jpg
rio nieuwpoort 30 09 2009.jpg (122.49 KiB) 6662 keer bekeken
rio 09 tot 13 aug. 2010 (217).jpg
rio 09 tot 13 aug. 2010 (217).jpg (140.07 KiB) 6662 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Heel scherp opgemerkt Louis.
Meerdere personen continue m’n Hoppertjes zitten verkrachten. :)
Overigens mooie actuele bijdrage van Willem S.
Daarentegen, of is het daarintegen ? (komt door het tennissen denk ik) :roll: werden de Romeinse aanduidingen voor de stationaire zuigers wel doorgevoerd na het passeren van het getal X (10) en als ik mijn destijdse materieel boekje raadpleeg t/m “Sliedrecht XXV”.
Daarna dus “Sliedrecht 26” dus gewoon in onze cijfervorm en zo verder.
Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Heb het hoe en waarom me eigenlijk nooit afgevraagd ondanks dat ik in die tijd er toch zeer dichtbij mee te maken had.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos »

Even nog een additionele opmerking.
De "AD GeopotEs I" was dus niet de echte "GeopotEs 1".
Want die was haar al ver voorgegaan.
Deze "AD.Geopotes I" is heeft als bouwjaar van 1972 en in dienst gesteld in 1973.
Komt dus eigenlijk na de "Geopotes X" en was van een gezamenlijke Australische dochteronderneming.
En wilde men toch nog de allereerste Geo. I daarmee eer aan doen.
Hing ook een foto aan boord van de 1e echte Geo. I
Gr. Koos



Plaats reactie