Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14013
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Joost.R » 16 jul 2019 20:48

Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper

Van Oord has decided to use the option of ordering a third trailing suction hopper dredger at Keppel FELS Limited. The vessel is similar to the two vessels that Van Oord ordered in May 2018. Each one has a hopper capacity of approximately 10,500 cubic metres and measures 138 metres in length and 28 metres across the beam.
vo 1.jpg
vo 1.jpg (26.07 KiB) 1141 keer bekeken
Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
This investment is part of a broader fleet renewal programme in the Dredging business unit. The new hoppers will replace existing vessels and fit in with Van Oord’s aim of making its fleet state-of-the-art and more energy efficient. For example, the climate control system on board will utilise the vessel’s existing cooling and heating sources to recycle energy as efficiently as possible. Another innovative factor is the extensive degree of automation. The automated systems will be more advanced than even before, and integrated vessel data is easily being processed by a shore support centre.

“In designing the hoppers, we focused on reducing our carbon footprint and working more efficiently by reusing energy and making optimal use of the automated systems in combination with electrical drives. - Stefan Hansum, Van Oord’s Plant Design & Construction Manager.
vo 2.jpg
vo 2.jpg (28.24 KiB) 1141 keer bekeken
Caption: Van Oord strengthens dredging fleet with third new hopper
The vessels will each be equipped with a suction pipe with submerged e-driven dredge pump, two shore discharge dredge pumps, five bottom doors, and a total installed power of 14,500 kW. They will have accommodation for 22 persons. The vessels will obtain a Green Passport and Clean Ship Notation. The first two vessels, Vox Ariane and Vox Apolonia, will be delivered in 2021. The third vessel will be delivered in 2022.

The new vessels will be Dutch-flagged. Currently, Van Oord’s fleet consists of more than one hundred vessels with over twenty trailing suction hopper dredgers with a capacity from 1,000 m3 up to 38,000 m3. Van Oord operates these trailing suction hopper dredgers for a wide range of global activities, such as coastal protection, port construction, deepening waterways and land reclamation.

Source: Van Oord
Afbeelding


Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 25 jul 2019 15:15

Was toch nog even op zoek naar gegevens van de stoom slhz Hillah n.a.v. het verhaal in "Rotterdam toen".

Afbeelding
Met een beetje fantasie zou je bij het motortype voor 6 cyl kunnen lezen, 2x t.e.m. Zal het ook nog eens vragen aan mijn oude IHC-vriend.
roy schreef:
25 jul 2019 11:19
Wat de shz."Hillah" betreft, bij mij weten had die 2 compound machines die door Verschure gebouwd waren. Zowel de werf als de machinebouwer behoorden tot het I.H.C. concern.
Daarbij ga ik er van uit dat voor compound machine ook een t.e.m. bedoeld kan worden. Bij mijn weten wordt met de term compound machine meestal een 2 traps stoomdrukafbouw bedoeld en dus (meestal :wink: ) een 2 cilinder.
Mooi die puntjes bij I.H.C. Dat was in gebruik vanaf de start in WOII tot aan de zestiger jaren, iirc. Daarna moest alles sneller, dus zonder puntjes.

Afbeelding
Zo ligt hij er al jaren bij in de Sjatt al-Arab rivier. Bij een of andere Golfoorlog was hij schietschijf.

Adri

mled
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2013 00:07

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door mled » 25 jul 2019 23:48

das leuk,

Hillah was het eerste "bootje" waar ik in sept. 1968 bij Smit Kinderdijk terechtkwam als beginnend/leerling elektrieker in dienst van de Fa A.de.Hoop die de E installatie aan boord verzorgde.
Weet nog dat ik in veel "cabin's" kooilampjes, stop contacten enz tegen de "muur" heb moeten schroeven in het kader van "opleiding" , heeft wel even geduurd voordat ik de vetloods die wonderbaarlijke stoom machine mocht aanschouwen

grtz

Maarten

willemsingapore
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 nov 2005 09:46
Locatie: Singapore

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door willemsingapore » 26 jul 2019 08:34

Inai Kiara

AfbeeldingInai

Ik was van de week in Malaysia aan boord van de Inai Lavender, ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje. Deze lag bij de Inai Kiara werf (als je het zo mag noemen, misschien beter zandbak :) :) ). Op deze werf lagen in een hoek de Inai Selasih, ex Geopotus X, Inai Angerrik, ex Delta Queen en Inai Tulip, ex Wado. Helaas werkt geen van hen meer, ze zijn gewoon opgebruikt tot het niet meer ging. Ik geloof niet dat ze ooit nog weer gaan varen.

Groetjes,

Willem

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 26 jul 2019 09:55

Allemaal bekende namen. Zo vergaat het de glorie van de wereld.

@Roy. Net de oude IHC garantiemachinist gesproken (= tennismaatje). De Hillah had 4 t.e.m. aan boord. 2 Voor de voortstuwing en 2 voor de baggerpompen. Alle 4 gemaakt door J&K Smit, toen al Smit Kinderdijk genaamd, na de fusie met L. Smit. Verder veel stoommasjientjes voor de aandrijving van pompjes en zo. Een generatorset werd aangedreven door een Mirrlees-Blackstone, dus toch nog een motor aan boord.

Het is nu op de tennisbaan net uit te houden, zelfs voor bejaardentennis, maar we stoppen wel wat eerder. Dit geheel terzijde, uiteraard.

Adri
Laatst gewijzigd door Breeze op 26 jul 2019 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.

roy
Berichten: 11290
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door roy » 26 jul 2019 10:13

Bedankt voor de moeite Adri.
Geen Verschure maar J.& K. Smit machines dus. :roll:
Weten we dat ook weer.


Met een groet uit het zonovergoten + zeebriesje Nieuwe Diep, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Sparks316
Berichten: 277
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 » 26 jul 2019 12:19

Wanneer zijn ze daar eigenlijk overgegaan van het gebruik van Romeinse cijfers op dat van Arabische cijfers? Ik weet bv. dat de A.D. Geopotes I t/m de Geopotes X bestonden maar de latere hebben in elk geval vanaf de Geopotes 12 gewoon Arabische cijfers gehad. En let ook op de naam GeopotES, ik heb nog nooit een GeopotUs gezien (terwijl sommige mensen het wel consequent over Geopotus zoveel hebben. Is dat Hollandse eigenzinnigheid?
Louis

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1179
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door peelander » 26 jul 2019 13:04

willemsingapore schreef:
26 jul 2019 08:34
ex Rene Gibert, een oud (35 jaar) frans hoppertje.
Groetjes,
Willem
Nog zo'n Frans hoppertje, de Rio, gebouwd in 1986 als Opale. 2004 Rio van Oosterlee te Breskens ( de Cloedt)
rio hansweert 07 08 07.jpg
rio hansweert 07 08 07.jpg (143.13 KiB) 812 keer bekeken
rio nieuwpoort 30 09 2009.jpg
rio nieuwpoort 30 09 2009.jpg (122.49 KiB) 812 keer bekeken
rio 09 tot 13 aug. 2010 (217).jpg
rio 09 tot 13 aug. 2010 (217).jpg (140.07 KiB) 812 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Koos
Berichten: 662
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jul 2019 16:23

Heel scherp opgemerkt Louis.
Meerdere personen continue m’n Hoppertjes zitten verkrachten. :)
Overigens mooie actuele bijdrage van Willem S.
Daarentegen, of is het daarintegen ? (komt door het tennissen denk ik) :roll: werden de Romeinse aanduidingen voor de stationaire zuigers wel doorgevoerd na het passeren van het getal X (10) en als ik mijn destijdse materieel boekje raadpleeg t/m “Sliedrecht XXV”.
Daarna dus “Sliedrecht 26” dus gewoon in onze cijfervorm en zo verder.
Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Heb het hoe en waarom me eigenlijk nooit afgevraagd ondanks dat ik in die tijd er toch zeer dichtbij mee te maken had.
Gr. Koos

Koos
Berichten: 662
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jul 2019 18:34

Even nog een additionele opmerking.
De "AD GeopotEs I" was dus niet de echte "GeopotEs 1".
Want die was haar al ver voorgegaan.
Deze "AD.Geopotes I" is heeft als bouwjaar van 1972 en in dienst gesteld in 1973.
Komt dus eigenlijk na de "Geopotes X" en was van een gezamenlijke Australische dochteronderneming.
En wilde men toch nog de allereerste Geo. I daarmee eer aan doen.
Hing ook een foto aan boord van de 1e echte Geo. I
Gr. Koos

Koos
Berichten: 662
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 26 jul 2019 21:39

Hallo Adri,
Hier nog wat over je HIllah.
Mooi fotootje he.
Volgens mij fluit ie ook nog naar je (grapje).
Met nog wat summiere specs.
Heb morgen nog wel wat meer.
Gr. Koos
Bijlagen
Hillah (02).jpg
Hillah (02).jpg (87.53 KiB) 689 keer bekeken
Hillah (03).png
Hillah (03).png (144.8 KiB) 689 keer bekeken
Hillah (04).png
Hillah (04).png (17.58 KiB) 689 keer bekeken

Sparks316
Berichten: 277
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Sparks316 » 26 jul 2019 22:03

Koos schreef:
26 jul 2019 16:23
Heel scherp opgemerkt Louis.

Bij de Hoppers hield het inderdaad op bij de Geo X en ging men daarna over in onze gebruikelijke telling.
Wat ik me dan ook nog even afvraag, is er ooit een Geo XI of 11 geweest, want ik kan hem/haar me niet herinneren.

We praten wel over effe geleden, want ik weet nog dat Adriaan Volker in ergens jaren 70 officieel naar de beurs ging (heb het officiele openingsbericht daarvan nog steeds ergens hier rondzwabberen) en dus schreef ik ook in op zoveel aandeeltjes, want de bagger was destijds een prima biz om in te beleggen. Heb er trouwens geen spijt van gehad :lol: Toen was er toch ook een officieel Adriaan Volkerhuis in Rotjeknor?
Louis

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 26 jul 2019 23:32

Alvast bedankt Koos, voor de Hillah gegevens.
En geloof het of niet, maar Harry H. kijkt op z'n minst nog af en toe mee op Kombuispraat, want hij heeft mij vanavond ook voorzien van de nodige achtergrond van stoom in het algemeen en Hillah-stoom in het bijzonder. Een overdruk uit het Zeskant van 1969 (en I.H.C. met puntjes) met een uitgebreid artikel over de Hillah, verstopte bijna mijn PC. Het was dan ook 7,3 MB groot. Als iemand daarvoor interesse heeft kan ik het opsturen na verstrekking van een e-mailadres.

Adrij

Koos
Berichten: 662
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 27 jul 2019 11:12

Hallo Adri,
Ten eerste, wat een geruststelling dat er nog mensen zo af en toe nog meekijken op KBP.
Is toch niet uniek mag ik hopen en doen er als ik het zo even inschat best velen.
Maar kan je ook wel uit de droom helpen, want ook ik heb die Zeskanten liggen en ook digitaal.
En hoe ik daaraan kom ?
Welnu heeft niets met het subject te maken, net zo min of dat er nog personen zo af en toe meekijken.
Maar dan toch maar even de zijstap daarin.
Werden daarin voorzien vanwege feit dat mijn eega jarenlang, en dus ook in die periode, mede de loonadminsitratie heeft verzorgd bij Scheepswerf “De Klop” zodat de werknemers elke week hun geld op konden komen halen.
En zodoende werden wij dus ook voorzien van die IHC zeskanten, begrijp je.
Echter zoals ik al eerder meldde zou ik nog wat toevoegen en is dat Zeskant best veel voor de gemiddelde KBP-er en zou een uitsplitsing toepasselijk zijn.
Heb ook nog even gewacht omdat ik het wel leuk vind om de ontstane discussies doorgang te laten vinden want dat houdt een dergelijk forum toch levendig mag ik vanuit gaan.
Temeer daar dit tegenwoordig op een gerespecteerde-, en soms ludieke wijze gaat en niet zoals zo af en toe in het verleden met de botte bijl en/of soms nog indringender.
Hierdoor ook helaas diverse, en soms ook best wel zeer prominente inbrengers totaal onnodig zijn afgehaakt.
Mijn Zeskant inbreng gaat dus even niet door, want ik ga jouw pleziertje niet in de weg zitten uiteraard.
Wat ik wel heb, en dat heb je als je nog vrienden hebt zo her en der, die je ook nog wel eens bij staan en ook meedenken.
Welnu, ook met jouw “Hillah” kreeg ik enige dagen geleden een bericht van een goede bekende inmiddels gepensioneerde Bagger HWTK.
Die echter onder geen beding met naam wil worden genoemd in het Forum zoals ook zovelen niet uit het BS tijdperk.
Deze kwam met het navolgende verhaal en ook nog met een link wat denkelijk voor de gemiddelde KBP-er met alle respect wat makkelijker is op te nemen.
Citaat:
Koos,
betreffende de stoomhopperzuiger Hillah, gebouwd bij J & K / L Smit voor Irak, hier een beschrijving van het schip (heb je vast al gezien)
maar misschien heb je er wat aan om het gezwam te smoren.
De Brouwer stoommachines heb ik zien bouwen tijdens mijn MTS praktikanten-stage eind 1967.
in de loods van L.Smit omdat de stelplaats van J & K bezet was voor de motoren voor de Free Enterprise..
Om dit ding inbedrijf te stellen hebben ze de heer De Bie, voormalig baas bankwerkerij, uit z’n pensioen gehaald
daar er toentertijd al weinig kennis meer was van deze machines.
Jammer genoeg heb ik het spul nooit zien draaien daar mijn tijd als praktikant er op zat.
Bij J & K zaten nog echte vaklui.

Groet,
K.
Einde Citaat.
Verder gaf hij er ook nog de betreffende link bij
https://www.dredgepoint.org/dredging-da ... hillah.pdf
Gr. Koos

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 536
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze » 27 jul 2019 14:14

Zo Koos, dat is heel wat info.
Om te beginnen, jouw link naar de pdf van het Zeskant Hillah artikel is dezelfde als die ik van Harry heb gekregen, dus dat spaart weer moeite.

Heb altijd belangstelling gehad voor de IHC publikaties, omdat ik voorvoelde dat daar interessante en belangrijke info in stond voor latere generaties. Voor de buiten- (lees klanten) wereld was er Ports & Dredging. Dat verscheen per kwartaal (geloof ik) in 4 talen, NL, D, Fr en Sp. Het is een zachte dood gestorven in de moeilijke jaren. Vond een keer een complete serie P&D's vanaf begin vijftiger jaren achter onderin een kast, maar laten liggen, stom... Sinds 2012 is er 2x per jaar IHC Insight. Het Zeskant was voor het personeel en heeft vele jaren bestaan. Ik hoop dat iemand de complete jaargangen van die publicaties heeft liggen en ze ooit digitaliseert. Sommig nummers van P&D kan je hier en daar gedigitaliseerd laagladen en ik heb het ook al tegen betaling aangeboden gezien.

De Klop. Dat was een relatief klein maar trots werfje. Ben heel wat keren op bezoek geweest aan de Industrieweg en bij restaurant Bellevue aan het begin van de Goudkust. Namen: Theo de Jooden, Henk Keier, enz.

Koos schreef:
27 jul 2019 11:12
Echter zoals ik al eerder meldde zou ik nog wat toevoegen en is dat Zeskant best veel voor de gemiddelde KBP-er en zou een uitsplitsing toepasselijk zijn.
Vooral doen.

Koos schreef:
27 jul 2019 11:12
Heb ook nog even gewacht omdat ik het wel leuk vind om de ontstane discussies doorgang te laten vinden want dat houdt een dergelijk forum toch levendig mag ik vanuit gaan.
Vind de discussies ook leuk, meestal zinvol en hoop er af en toe iets nuttigs aan te te voegen.

Koos schreef:
27 jul 2019 11:12
Temeer daar dit tegenwoordig op een gerespecteerde- en soms ludieke wijze gaat en niet zoals zo af en toe in het verleden met de botte bijl en/of soms nog indringender. Hierdoor ook helaas diverse, en soms ook best wel zeer prominente inbrengers totaal onnodig zijn afgehaakt.
Schreef het al eerder, dit forum is in mijn beleving voornamelijk gezellig, positief en respectvol. De enige keer dat ik me echt boos heb gemaakt, was toen in het El Faro draadje iemand onheuse dingen ging zeggen over Theo. Mijn inbreng zorgde er toen voor dat deze persoon de betreffende postings heeft verwijderd en nooit meer is teruggezien.

Koos schreef:
27 jul 2019 11:12
Mijn Zeskant inbreng gaat dus even niet door, want ik ga jouw pleziertje niet in de weg zitten uiteraard.
Ikke niet begrijpen. Je zit bij mij niks in de weg.

Koos schreef:
27 jul 2019 11:12
Welnu, ook met jouw “Hillah” kreeg ik enige dagen geleden een bericht van een goede bekende inmiddels gepensioneerde Bagger HWTK. Die echter onder geen beding met naam wil worden genoemd in het Forum zoals ook zovelen niet uit het BS tijdperk.
Hier ben verloren, BS tijdperk zegt mij niets, voor mijn tijd?

Prachtige bijdrage over de oude Smitwerven. Daar kan ik een aantal mensen een groot plezier mee doen.

Adri

Koos
Berichten: 662
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Koos » 27 jul 2019 15:35

Louis,
inderdaad, de "Geopotes 11" was dus gewoon in jouw zg. "Arabische cijfers"
Is dat zo ? :roll: want in de tijden dat ik in de Arabische Landen rondsloop schreven ze daar de cijfers toch echt anders. :oops:
Zal wel een hele vroege benaming zijn geweest en Sparksen geloof ik altijd blindelings als het gaat om taalkundigheid.
In ieder geval werd de telling gehanteerd die jij ook gebruikt voor je aandelen aanduiding. :lol:
"Geopotes 11" was de ex. "Brakzand", een gewezen klap hoppertje wat ooit uit Engeland was aangekocht voor een bepaald project, ofwel mogelijk overgenomen van de UK dochter Mij.
Stuk tussen gezet en een pijp aangehangen etc. en dus "Geopotes 11" genaamd geworden.
Vervolgens de "Geopotes 12" zijnde een ex "Transmundum" (nummer weet ik niet meer zo uit het hoofd).
Boka had er ook al eentje opgekocht, dus waarom Volker niet ?
Dit schip na enige tijd ook wat modificaties ondergaan mbt. her-motorisering, dek aanpassingen alsmede accomodatie uitbreiding.
In later dagen verkocht geworden als "Frazer River" naar ergens ten westen van de UK.
Ging men verder met "14" en "15" en is het getal "13" altijd voorbij gelopen geworden vanwege de daaraan klevende mythe.
Beursgang: Eigenlijk achteraf gezien al een inluiding van het begin van het einde.
Zal jij gelukkig niet zo ervaren hebben met je aandelen.
Verhaal ging dat de al wat uitgedijde familie wel eens wat geld wilde zien en dientengevolge een nieuwe (van buiten) Voorzitter Raad van Bestuur werd benoemd.
Niet zo heel lang daarna kwam dan ook de fusie/overname met Stevin tot stand.
Werd dus Volker Stevin Bagger Mij.
En konden wij ons niet geheel aan de gedachte "ons kent ons in het bankwezen" onttrekken, waarbij er mogelijk ook nog wel wat andere factoren debet aan waren.
Maar dat verhaal zou wat te uitgebreid worden.
Komt misschien nog wel eens.
Adriaan Volker Huis: Bestaat nog steeds op dezelfde plek en is de belettering daarvan op de Maaszijde kant duidelijk te zien en staat bij mijn weten ook nog steeds als zodanig bekend.
Alleen al heel lang niet meer bewoond/bewerkt door Volkerianen baggeraars en zijn die er ten tijde van de overgang naar HAM uitgetrokken en bij hun ingetrokken (mogelijk dat Volker Wessels er nog in zit, maar was/is dus geen baggerboer).
Verder denk ik deel-kantoor gebouw.
Ikzelf heb dat niet meer mee gemaakt en was net daarvoor na ca. 17 jaar trouwe dienst uiteindelijk vertrokken na tot de conclusie te zijn gekomen dat onder de toen heersende omstandigheden, zoals men dat dan noemt "Geen zak zout meer op zou vreten".
Ben toen wat anders gaan doen, ook in de maritieme sector en ben uiteindelijk pas weer na enkele omzwervingen jaren later op verzoek weer terug gekeerd in de baggersector.
Fijn week-end
Koos



Plaats reactie