Hoppers en de Baggerindustrie

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 666
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Harry G. Hogeboom schreef:
01 aug 2020 15:15
Laten we de Barent er dan ook nog maar even bij doen Jan
'k Was al bezig om de Barent omhoog te halen uit m'n archief, maar toen dacht ik: die komt vast wel uit Canada omhoog.

Adri


Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 666
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Breeze »

Mathieu schreef:
01 aug 2020 15:30
Waren dat Bolnesen of Smit-Bolnessen? Prachtige karren die helaas ook bijna allemaal verschroot zijn.
Aangezien de H-, C- en B- Zanen allemaal langs de K'dijk zijn gebouwd, vermoed ik dat het bij alle drie Smit-Bolnessen zijn geweest. Dik Smit zag er nauwlettend op toe dat zijn Zierikzeese motorenfabriekje bezet bleef met voldoende werk. Dus tenzij de klant per se iets anders eiste, kwamen er Smit-Bolnessen in.

Adri

TonyfH
Berichten: 285
Lid geworden op: 20 sep 2012 21:10
Locatie: Rosmalen

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door TonyfH »

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van het boek "Stuwkracht in Staal" geschreven door dhr. J. Vegter, uitgegeven bij uitgeverij Profiel en dat gaat over de Bolnes en Smit-Bolnes motoren.
Achterin is ook een lijst van schepen met Smit-Bolnes motoren opgenomen en daar vond ik alleen de Hendrik Zanen vernoemd, geen andere ...Zanen schepen.

Er staan wel een heel aantal HAM , W.D....en Geopotes schepen vernoemd en natuurlijk nog veel andere schepen.

Andere Zanen schepen worden niet vernoemd en helaas is er geen lijst van Bolnes motoren in het boek opgenomen.

Groeten van Teun.

Pontonniertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2020 09:39

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Pontonniertje »

Harry G. Hogeboom schreef:
01 aug 2020 15:15
Laten we de Barent er dan ook nog maar even bij doen Jan
DAT fraaie jacht op de boven genoemde foto is dus NIET "DE Barend"......maaar de voorganger van Barend EN "de Cornelis".....de " Hendrik Zanen" :roll:...als ik m'n oogies dicht doe en heeel lang nadenk dan kan ik die Bolnessen nog horen.....ooooit in een grijs verleden kreeg ze ZOVEEL op de flikker in het ijs dat EN de spanten dubbel lagen EN er een hele nieuwe zij in werd gezet " IN het ijs" :lol:
De bovenste foto van de Hendrik was dus genomen voor 1980 denk ik...want hier zat de wal pers nog in de SB zij en nog niet over de boeg! Trouwens grint verpompen met de Bolnesjes bleek toch linke soep te zijn....gezonken drijvende leidingen etc. etc.
Zie bijgesloten-eigen combinaasie foto's
Sorry Harry, foto uit verkeerde bakkie gepakt. Maar het is wel Barent met een T en niet met een D
Bijgaand een goeie foto
Bijlagen
tshd Barent-Zanen-456351.jpg
tshd Barent-Zanen-456351.jpg (69.8 KiB) 291 keer bekeken

Gebruikersavatar
janvanduin
Berichten: 685
Lid geworden op: 21 jul 2004 20:47
Locatie: noordwijk
Contacteer:

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door janvanduin »

in de Barent zanen stonden volgens mij stork-werkspoor 9 tm 410.(wel effe opgezocht hoor) :D in 1985 was ik al uit de bagger..
grts jan.

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11752
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

in de Barent zanen stonden volgens mij stork-werkspoor 9 tm 410.
Dat heppie dus helemaal GOED Jan, d'r stonden er zelfs TWEE IN!!! :lol: .....gelukkig hoefde ik dat dus nog NIET na te zoeken maar wist het nog van vroegaah uut ut blootuh heufd van toen de Cornelis "spiksplinternieuw met natte verf" in 1982 via Vancouver voor een helidek in de Beaufort aan kwam op een charter voor Imperial Oil.Ik meen in 1983 hielp ze "ons bij Dome" tesamen met de BOKA hopper " ABC-way"?? ook on charter voor Imperial en die ook ijsversterkt was behoorlijk uit de shit op de Kogyuk lokaaassie. Later bennik nog een poossie ZV "zet baassie" geweest voor Zanen in Canada en was er bij zogezeid toen ze ik meen in 1987? als een speer naar Hong Kong ging voor die befaamde Vliegveld klus...sterker nog bij het vertrek uit de Beaufort kwam ze behoorlijk vast in dik ijs te zitten onderweg van McKinley naar Barrow en via mijn "ijsvriendjes konnekties" destijds kon ik Kappie Hans xyz goed adviseren via de "one & only" fax/telefoon lijn die er was met het schip " HOE best naar Barrow te komen" zonder de hulp van zware ijsbrekers....ik was destijds nog TE naief en bespaarde Zanen toen hoopies met poen " voor naks en niemendal"......voor een ijsrekkie en een ijsbreker was een dikke C$ 100.000 per dag niks bijzonders! :roll: ....aaahwel toen was toen en NU is NU!
Dus dat mooie papieren verhaaltje van Breeze met z'n Bolnesjes kan weer terug "in de map" :mrgreen:

Als toch wel zeer interesante anekdote -ook nog gelukkig uit het blote heufd :roll: - destijds kwam de " Cornelis" geladen met grind van de Tarsuit lokaaasie toen KLEM langszij de SSDC om dat grint stijf tegen de SSDC op de onderwater berm te storten.....er kwam een flink zwaar ijsveld aan gedreven en de 2 ijsbrekers die vast stonden op de kont van de " Cornelis" konden er niks aan houden ondanks dat die 2 stuks 9TM 410 karren er OOK even flinks van langs kregen en het stuurhuis van de " Cornelis" werd klem gedrukt onder de overhangende bulk tanks op de SSDC.....ik "stond er bij en keek er naar" zogezeid.Them were the days :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Pontonniertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2020 09:39

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Pontonniertje »

Harry G. Hogeboom schreef:
01 aug 2020 19:27
in de Barent zanen stonden volgens mij stork-werkspoor 9 tm 410.
Dat heppie dus helemaal GOED Jan, d'r stonden er zelfs TWEE IN!!! :lol: .....gelukkig hoefde ik dat dus nog NIET na te zoeken maar wist het nog van vroegaah uut ut blootuh heufd van toen de Cornelis "spiksplinternieuw met natte verf" in 1982 via Vancouver voor een helidek in de Beaufort aan kwam op een charter voor Imperial Oil.Ik meen in 1983 hielp ze "ons bij Dome" tesamen met de BOKA hopper " ABC-way"?? ook on charter voor Imperial en die ook ijsversterkt was behoorlijk uit de shit op de Kogyuk lokaaassie. Later bennik nog een poossie ZV "zet baassie" geweest voor Zanen in Canada en was er bij zogezeid toen ze ik meen in 1987? als een speer naar Hong Kong ging voor die befaamde Vliegveld klus...sterker nog bij het vertrek uit de Beaufort kwam ze behoorlijk vast in dik ijs te zitten onderweg van McKinley naar Barrow en via mijn "ijsvriendjes konnekties" destijds kon ik Kappie Hans xyz goed adviseren via de "one & only" fax/telefoon lijn die er was met het schip " HOE best naar Barrow te komen" zonder de hulp van zware ijsbrekers....ik was destijds nog TE naief en bespaarde Zanen toen hoopies met poen " voor naks en niemendal"......voor een ijsrekkie en een ijsbreker was een dikke C$ 100.000 per dag niks bijzonders! :roll: ....aaahwel toen was toen en NU is NU!
Dus dat mooie papieren verhaaltje van Breeze met z'n Bolnesjes kan weer terug "in de map" :mrgreen:

Als toch wel zeer interesante anekdote -ook nog gelukkig uit het blote heufd :roll: - destijds kwam de " Cornelis" geladen met grind van de Tarsuit lokaaasie toen KLEM langszij de SSDC om dat grint stijf tegen de SSDC op de onderwater berm te storten.....er kwam een flink zwaar ijsveld aan gedreven en de 2 ijsbrekers die vast stonden op de kont van de " Cornelis" konden er niks aan houden ondanks dat die 2 stuks 9TM 410 karren er OOK even flinks van langs kregen en het stuurhuis van de " Cornelis" werd klem gedrukt onder de overhangende bulk tanks op de SSDC.....ik "stond er bij en keek er naar" zogezeid.Them were the days :roll:

Boka leverde de WD Gateway en de Beavermackenzie

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11752
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Boka leverde de WD Gateway en de Beavermackenzie
Inderdaad Meneer Ponton ( netje?) dat klopt als een zwerende vinger....dat " Gateway" wilde me net even niet te binnen schieten.....ak me goed herinner was ze "extra ijsversterkt" voor die klus in de Beaufort destijds en had ook zwaardere schroeven en assen......erruguns heppik nog een studie rapport van die hopper over " klei baggeren"....maar ik dwaal af.

De " Beaver Mackenzie" had een steekpijp ak me goud herinner en was dan ook Numero Uno wat betreft Nederlands baggermateriaal in de Canadian Beaufort.
Bij het destijds in bedrijf stellen van de " MarkII" voor Boka op het Hollands Diep was het wat frisjes en kwam er een Boka-riaan met zo'n kneiter van een Arctic Parka aanwandelen...hij was IN de Canadian Arctic geweest...rond 1975-76 schat ik nu zo maar?Allemaal wel omgetoverd in scheermesjes en/of autovelgen inmiddels.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Pontonniertje
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 mei 2020 09:39

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Pontonniertje »

Harry G. Hogeboom schreef:
01 aug 2020 23:54
Boka leverde de WD Gateway en de Beavermackenzie
Inderdaad Meneer Ponton ( netje?) dat klopt als een zwerende vinger....dat " Gateway" wilde me net even niet te binnen schieten.....ak me goed herinner was ze "extra ijsversterkt" voor die klus in de Beaufort destijds en had ook zwaardere schroeven en assen......erruguns heppik nog een studie rapport van die hopper over " klei baggeren"....maar ik dwaal af.

Harry bijgaand de Gateway met ijsversterking etc. rebuild in Japan
tshd_w.d._gateway_in_the_artic_2.jpg
tshd_w.d._gateway_in_the_artic_2.jpg (85.7 KiB) 165 keer bekeken
wd_gateway_rebuild.pdf
(485.92 KiB) 18 keer gedownload

Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 11752
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Hoppers en de Baggerindustrie

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Harry bijgaand de Gateway met ijsversterking etc. rebuild in Japan
Inderdaad Meneer Ponton.....een goeie opfrisser even van dat 1982 voor de " Gateway"...ergens heppik die Boka folder ook in een doossie destijds van Frans Andrea die "Out West" met de Boka vlag zwaaide :lol:
Die foto van de " Gateway" is "denk ik" genomen op de Kogyuk lokaassie waar we destijds " met man en macht" met alle beschikbare hoppers nog een onderwater berm hebben gefikst voor de SSDC....ik krijg het een beetje fris van "al dat ijs" tegenswoordig :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"



Plaats reactie