De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Zo al met al blijf ik het een onverkwikkelijke zaak vinden Adri.
Ik weet het, de vooruitgang, ( wat daar ook onder verstaan moge worden ), kan je niet tegenhouden. Wat we wel zien dat de ingewikkelde schepen en offshore materieel ook net zo vrolijk aan het buitenland worden uitbesteed. Kijk maar naar Spanje waar ze zo'n fijne hopperzuiger voor Van Oord konden bouwen. De afloop kennen we inmiddels.
Een nieuwe veerboot voor de TESO kon ook zo lekker goedkoop in Spanje gebouwd worden. De TESO heeft notabene allemaal Nederlandse aandeelhouder, maar die hebben domweg niets in te brengen. De Noord Nederlandse scheepswerven hadden dit ook makkelijk gezamenlijk aangekund. Ook dat ging niet door, maar het schip dat nu in de vaart is, de "Texelstroom", voldoet technisch nog steeds niet aan de beoogde technische eisen.
Ook Damen, die inmiddels eigenlijk hofleverancier van de Kon. Marine is, laat de casco's in Roemenië bouwen en sleept de bende vervolgens naar Vlissingen om af te bouwen. Als dat eens kijken naar de huidige discussies rond de z.g. footprint die je achter laat, zou daar ook eens naar gekeken moeten worden. Dit geld natuurlijk ook voor alle casco's, voor o.a. binnenvaartschepen, die bij bosjes tegelijk gestapeld en wel op afzinkbare schepen dan wel heavy lifters van de andere kant van deze aardbol naar Nederland gezeuld worden. Dat geld natuurlijk ook voor de nodige sleepboten die hierheen vervoerd worden en in Gorinchem voor verkoop op de plank gelegd worden. Geloof me, ik heb de nodige Chinese casco's gezien, die qua constructie om te huilen waren, maar toch goedgekeurd worden...……….. Ook al dat snelle materieel wat uit Gorinchem komt zijn veelal gewoon ordinaire rammelkasten waar erg veel aan gesleuteld moet worden om ze in de running te houden. En maar beweren dat het zo lekker goedkoop is.
Probeer mij nog maar eens wat op de mouw te spelden. :idea: :evil:

Die tekeningen van de N.V.M. ken ik. Jammer dat de schalen van die 3 Oranje Lijners zou verschillend zijn. Zo krijg je slecht een juist beeld voor de verhoudingen. Een onverlengde Ocean Laker meet over alles ruim 78,50 m. Op een redelijk grote modelspoorbaan, ( bv. in clubverband ), wordt zo'n model 902 mm. in de schaal 1 : 87 / H.O. Dan zou je nog naar de schaal 1 : 100 kunnen gaan en dan kom je op 785 mm. Dat verschil valt n.l. domweg weg. Privé heb ik er de ruimte niet voor, maar het zou mij wel wat lijken...………... :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Koos schreef: 06 mar 2019 11:35Wat betreft de Nieuwbouw werf is deze destijds al aardig of liever gezegd, behoorlijk in de ellende geraakt tijdens de bouw van de Hopper J.F.J. de Nul, (later genaamd "James Cook") voor de gelijknamige firma en is toen min of meer de teloorgang ingezet.
Waren die Belgen aardig goed in.
Tja die Belgen. Heb er o.a. mee te maken gehad bij de bouw van een zelfvarende cutterzuiger, toevallig ook genaamd J.F.J. de Nul. Robbie de Backer (met baard) en Etienne Baert (zonder baard) zou ik willen karakteriseren als: uitermate kundig, fair, maar knoeperhard. IHC kon de (financiële) wonden likken en niet voor de eerste keer. Bij De Merwede zat er minder vlees meer op de botten, helaas.

Adri
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren,
Maar weer eens wat bootjes er tussendoor.
En wel speciaal voor Roy.
Nog weer wat "Irene-tjes"
Misschien wel weer dubbele, maar dan hoor ik dat wel.
Heb het vlakgum al klaar liggen.
Hey Roy, moet je me toch eens wat vertellen !!!! :oops:
Nu ik zo van die OL-ers aan het oprakelen ben, ben ik af en toe kompleet de weg kwijt met al die Prinsen en Prinsessen en dan ook nog al die nummertjes erachter.
Ben er af en toe tuleruurs van. :roll: :shock:
Konden jullie dat allemaal nog een beetje uit elkaar houden ?
Nooit op een verkeerde boot gestapt ?
Gr. koos
Bijlagen
Prinses Irene doop (001).jpg
Prinses Irene doop (001).jpg (202.37 KiB) 1703 keer bekeken
Tewaterlating Prinses Irene.jpg
Tewaterlating Prinses Irene.jpg (186.96 KiB) 1703 keer bekeken
Prinses Irene 10.jpg
Prinses Irene 10.jpg (112.21 KiB) 1703 keer bekeken
Prinses Irene (11).jpg
Prinses Irene (11).jpg (161.42 KiB) 1703 keer bekeken
Prinses Irene (12).jpg
Prinses Irene (12).jpg (247.44 KiB) 1703 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Tjonge, jonge, jonge. Wat een verwennerij allemaal Koos !.
Waar haal je het allemaal vandaan !. Ennuh, wat de "Prinses Irene" betreft, daar kan ik geen genoeg van krijgen. De echte was al de knapste van de 4 prinsessen, maar het schip trouwens toch wel.
Het onderscheid weten te maken tussen de 10 Ocean Lakers met een dieselmotor als voorstuwing, valt inderdaad niet echt mee. Toch is op heel kleine details een mogelijkheid om er enige kanshebbers uit te zeven. Je moet dat echt goed kijken, maar het lukt niet altijd.
Het is wel te vergelijken met de Smit Lloyd schepen. Daar had ik een vrij uitgebreide lijst van waar ze onderling op afweken. Helaas dat lijstje ben ik ook kwijt...………

Dat "De Merwede" eigenlijk financieel door toedoen van Juan de Zero leeg gezogen was, wist ik niet. Maar toch, ik blijf er bij dat het een werf was die met relatief simpele middelen tot fraaie resultaten wist te komen. We moeten helaas constateren dat dit meer werven overkomen is en dat er langs de Merwede erg veel verdwenen is. Er zijn dan wel wat andere activiteiten voor teruggekomen, maar het kan niet op tegen wat er eens allemaal gebouwd werd. Dit geld natuurlijk ook voor de activiteiten in en rond Rotterdam en in het noorden van het land.

En neen ik ben nooit op het verkeerde schip gestapt, maar ik voer zelf dan ook niet voor de Oranje Lijn. Ik had m'n vader al genoeg leed bezorgd dat ik naar zee gegaan was en wel op een potje van wel 221 brt...……………... :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Hallo Roy ea.
Weet eigenlijk niet goed waar ik dit zou moeten plaatsen want bij mijn weten geen Topic Werven en/of Machinefabrieken,
Dus dan hier er maar even tussendoor over wat er allemaal alreeds verdwenen is aan den dijk en op den dijk en over den dijk.
Zie hier ook in Hardinxveld (stond daar langs den dijk).
Alreeds jaren geleden de tent moeten sluiten en komt er dan zo bij te staan.
Was ook geen verkeerde werf en machinefabriek.
Diep triest.
Gr. Koos
Bijlagen
Voormalige Scheepswerf en Mach.fabr. Holland in Hardinxveld.jpg
Voormalige Scheepswerf en Mach.fabr. Holland in Hardinxveld.jpg (202.8 KiB) 1652 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dat was toch ook een werf die veel baggermaterieel bouwde Koos ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Voor Roy en anderen,
Gr. Koos
Bijlagen
Prinses Irene  (13).jpg
Prinses Irene (13).jpg (177.25 KiB) 1495 keer bekeken
Prinses Irene (14).jpg
Prinses Irene (14).jpg (189.6 KiB) 1495 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren,
En deze speciaal uitvergroot vanuit het vorige prentje.
Leek bijna of die koppen weer "goeiedag" tegen me zeiden.
Ook op de MoZaWa, KHL schepen MAN motoren, en hoewel van beweerdelijke "Duitse Top-kwaliteit, ook wij bij KHL destijds best wat mee te stellen gehad.
Ook uitgelopen lagers,gebroken telescooppijpen van de zuigerkoeling en ook zuiger-, en voering trekken en ook de Brandstofpompen met voor-, en na regeling, met en zonder nalaad roto uitlaatkleppen, etc.etc.
Ergo: Ook genoeg aan hebben moeten klooien en ook die br.st.pompen plunjer huizen moeten schuren.
Dus zo uniek was dat allemaal niet !!!!!!
Maar in ieder geval plezier met de plaatjes.
Gr. Koos
Bijlagen
Prinses Irene (15).jpg
Prinses Irene (15).jpg (136.21 KiB) 1493 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Fraai materiaal Koos !!!.
M'n vader heb ik nooit iets over het wel en wee in de m.k. horen vertellen. Per slot van rekening gaat dat snotneuzen geen lor aan. :shock: :idea: :roll:
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die Verolme - M.A.N. nooit geen problemen geven hebben. Wat ze wel meehadden is dat ze nooit geen lange oversteken hoefden te maken.
Maar ook over de "Prins Willem van Oranje" heb ik 'm nooit een kwaad woord horen zeggen. Via, via, heb ik wel vernomen dat het die peerlampjes in de "P.W.v.O." maar niets vond sinds hij op de prinsesjes met t.l. verlichting te maken kreeg. Het zal 'm dan ook wel weer tegen gevallen zijn dat hij op de "Prins Philips Willem" weer met die verrekte peerlampies te maken kreeg.
Jammer allemaal, maar zo lagen de verhoudingen nu eenmaal. Aan boord de h.w.t.k. maar eigenlijk thuis ook...………. :roll:
Ik heb 'm wel eens voorgehouden dat H.W.T.K. het zelfde als een kapper was. Immers dat is ook een hoofd-werk-tuig-kundige. Zelf deze vermeende humor mijnerzijds was ook niet gerooid...…………. :? :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14415
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Joost.R »

Koos schreef: 06 mar 2019 11:35
In ieder geval voortgezet en/ofwel overgenomen door Neptune Scheepswerf of Shipyard, wat toen zetelde in Aalst (NL) en volgens mij nog steeds.
(is na te zoeken).
https://www.neptunemarine.com/ volop activiteit in het Gelderse Aaalst.


Plaats reactie