De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
Ben ik ook weer gerustgesteld
Gr. Koos
Gr. Koos
Re: De Oranje Lijn
Hoi Roy,
En deze PW 5-jes, zijn dat ook allemaal dezelfde, of zijn die ook van een verschillend geboortejaar ?
Gr. Koos
En deze PW 5-jes, zijn dat ook allemaal dezelfde, of zijn die ook van een verschillend geboortejaar ?
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Pr.W V (15).png (484.48 KiB) 3642 keer bekeken
-
- Pr.W V (16).png (870.31 KiB) 3642 keer bekeken
-
- Prins Willem V (8).jpg (106.65 KiB) 3642 keer bekeken
Re: De Oranje Lijn
Ha die Koos,
De laatste twee foto's zijn van de 2e "Prins Willem V".
De 1e foto weet ik nog niet, maar ga ik nog eens bestuderen. ( Vannacht slecht geslapen dus ga ik nu eerst maar eens even horizontaal ). Ja, ik weet het, veel te mooi weer, maar het is even niet anders...……….
m.v.g., Roy
De laatste twee foto's zijn van de 2e "Prins Willem V".
De 1e foto weet ik nog niet, maar ga ik nog eens bestuderen. ( Vannacht slecht geslapen dus ga ik nu eerst maar eens even horizontaal ). Ja, ik weet het, veel te mooi weer, maar het is even niet anders...……….
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Inmiddels ben ik de 1e foto in een oudere publicatie tegengekomen en moet het ook de 2e "Prins Willem V" zijn...………
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Zo te zien zijn er bij de PWV van het 3e plaatje een paar meter bijgekomen en hebben ze er maar gelijk een extra dubbele laadmast opgezet.
Zeker weer bij Boele gedaan?
Adri
Zeker weer bij Boele gedaan?
Adri
Re: De Oranje Lijn
Nou Adri,
Hij voer daar toevallig langs.
En toen zag hij daar een paar stukjes ijzer liggen en heeft ie dat maar even snel meegenomen en er tussen gefrommeld.
Roy kan het je ongetwijfeld uit de doeken doen.
Gr. Koos
Hij voer daar toevallig langs.
En toen zag hij daar een paar stukjes ijzer liggen en heeft ie dat maar even snel meegenomen en er tussen gefrommeld.
Roy kan het je ongetwijfeld uit de doeken doen.
Gr. Koos
Re: De Oranje Lijn
Volgens mij zijn zij allen de Prins Willem Vijf namelijk voor en na de verlenging.
grt, Willem.W.
grt, Willem.W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Re: De Oranje Lijn
Koos, Koos, Koos, welk enen een simpele gedachten gang nu toch weer.
Natuurlijk is er eerst nagedacht voor men die stukjes overgebleven ijzer tot een verlengsectie ging omtoveren. Kijk, dat zat zo.
Na de W.O.II kreeg men in Canada en de U,.S.A. toch het gevoel dat het oude Wellandcanal wel erg klein was. Lakers konden er niet door de sluizen, maar maximaal hun kleine zusters, de z.g. Canalers wel. Dat gold ook voor de Ocean-Lakers van de O.L. Groter kon absoluut niet. De lengte van de schepen was tot dan toe maximaal 78 meter, de breedte 13 meter bij een diepgang van 4,25 meter. Om op de grote meren te kunnen komen moest een hoogte verschil van 182 meter overwonnen worden !.
Dus werden de plannen voor een groter kanaal en dito sluizen in 1954 omgezet in praktijk en zie, m.i. van het seizoen 1959 konden grotere schepen ook The Great Lakes bereiken. De jongste vier Ocean Lakers van de Oranje Lijn werden verlengd om toch nog redelijk mee te kunnen om voldoende te kunnen laden voor bestemmingen ver als Chicago aan Lake Michigan en Duluth aan Lake Superior. Tijdens de bouw van deze vier schepen was al rekening gehouden met een noodzakelijke verlenging.
Voor de fijnproevers kan nog vermeld worden dat de verlengsectie 14,26 meter was. Als voorbeeld nemen we even de "prins Casimir onder de loep. Haar l.o.a. ging van 78,69 meter naar 92,97 meter o.a.
Zo, zijn we weer even bijgepraat.
m.v.g., Roy
Natuurlijk is er eerst nagedacht voor men die stukjes overgebleven ijzer tot een verlengsectie ging omtoveren. Kijk, dat zat zo.
Na de W.O.II kreeg men in Canada en de U,.S.A. toch het gevoel dat het oude Wellandcanal wel erg klein was. Lakers konden er niet door de sluizen, maar maximaal hun kleine zusters, de z.g. Canalers wel. Dat gold ook voor de Ocean-Lakers van de O.L. Groter kon absoluut niet. De lengte van de schepen was tot dan toe maximaal 78 meter, de breedte 13 meter bij een diepgang van 4,25 meter. Om op de grote meren te kunnen komen moest een hoogte verschil van 182 meter overwonnen worden !.
Dus werden de plannen voor een groter kanaal en dito sluizen in 1954 omgezet in praktijk en zie, m.i. van het seizoen 1959 konden grotere schepen ook The Great Lakes bereiken. De jongste vier Ocean Lakers van de Oranje Lijn werden verlengd om toch nog redelijk mee te kunnen om voldoende te kunnen laden voor bestemmingen ver als Chicago aan Lake Michigan en Duluth aan Lake Superior. Tijdens de bouw van deze vier schepen was al rekening gehouden met een noodzakelijke verlenging.
Voor de fijnproevers kan nog vermeld worden dat de verlengsectie 14,26 meter was. Als voorbeeld nemen we even de "prins Casimir onder de loep. Haar l.o.a. ging van 78,69 meter naar 92,97 meter o.a.
Zo, zijn we weer even bijgepraat.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Ik zie net de inzending van Willem.
Als even terug gelezen wordt zal duidelijk worden dat we deze conclusie ook getrokken hadden.
m.v.g., Roy
Als even terug gelezen wordt zal duidelijk worden dat we deze conclusie ook getrokken hadden.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Oké, correct. ik had er even overheen gelezen Roy.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"