De Oranje Lijn
Re: De Oranje Lijn
goedemorgen, dit zijn ongeveer wel de laatste...
interieur met mensen, waarschijnlijk op de Maria op weg naar Israël. mijn moeder is als "stewardess" ( aldus haar monsterboekje) mee geweest in februari 1967.
op de andere foto, kaptien Aaldijk en zijn vrouw (links)
het was leuk dit uit te zoeken. It brings back early memories. Ik was 11 jaar toen mijn vader "aan de wal" kwam. Ik heb het boek van Arjen Klein gelezen en ken ook de Facebook site "varen in de lijn van oranje"
ik blijf dit forum volgen!
Groet en dank voor alle reacties
Jan Stoel
Vorden
interieur met mensen, waarschijnlijk op de Maria op weg naar Israël. mijn moeder is als "stewardess" ( aldus haar monsterboekje) mee geweest in februari 1967.
op de andere foto, kaptien Aaldijk en zijn vrouw (links)
het was leuk dit uit te zoeken. It brings back early memories. Ik was 11 jaar toen mijn vader "aan de wal" kwam. Ik heb het boek van Arjen Klein gelezen en ken ook de Facebook site "varen in de lijn van oranje"
ik blijf dit forum volgen!
Groet en dank voor alle reacties
Jan Stoel
Vorden
Re: De Oranje Lijn
gr. Bas
Re: De Oranje Lijn
gr. Bas
Re: De Oranje Lijn
Op pagina 29 is al wat geplaatst over de Prins Willem II, die als 1e schip graan bracht naar Nederland in het kader van het Marshallplan.
viewtopic.php?f=1&t=551&start=280
Op onderstaande foto ligt het schip aan de elevators bij de graansilo van Korthals Altes. Links in het verschiet de NDSM.
Op 13 mei 1948 vertrok ze weer naar Galveston, maar op dinsdag 18 mei in de avond verloor het schip haar schroef even ten oosten van de Azoren.
De positie was toen 41.45 NB/24.54 WL. Tot zaterdag 22 mei heeft ze liggen dobberen. Toen arriveerde de Engelse sleepboot "Turmoil" die haar naar Schiedam bracht.
Groet, Paul G.
viewtopic.php?f=1&t=551&start=280
Op onderstaande foto ligt het schip aan de elevators bij de graansilo van Korthals Altes. Links in het verschiet de NDSM.
Op 13 mei 1948 vertrok ze weer naar Galveston, maar op dinsdag 18 mei in de avond verloor het schip haar schroef even ten oosten van de Azoren.
De positie was toen 41.45 NB/24.54 WL. Tot zaterdag 22 mei heeft ze liggen dobberen. Toen arriveerde de Engelse sleepboot "Turmoil" die haar naar Schiedam bracht.
Groet, Paul G.
Re: De Oranje Lijn
Interessante bijdrage Paul !.
Van dit bakkie had ik nog nooit gehoord...............
Maar, zoals reeds eerder gememoreerd, m'n vader sprak nooit over zaken die bij de rederij spelen of gespeeld hadden. Die snotaap is was al nieuwsgierig genoeg.
m.v.g., Roy
Van dit bakkie had ik nog nooit gehoord...............
Maar, zoals reeds eerder gememoreerd, m'n vader sprak nooit over zaken die bij de rederij spelen of gespeeld hadden. Die snotaap is was al nieuwsgierig genoeg.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
gr. Bas
Re: De Oranje Lijn
Die had een behoorlijk hoge Mayer-steven....
Die gaat tot erg ver boven de waterlijn.... Of lijkt dat maar zo ?
Die gaat tot erg ver boven de waterlijn.... Of lijkt dat maar zo ?
Oost, west...ook best
Re: De Oranje Lijn
Dat klopt helemaal Jan, maar waarom die Duitsers dat gedaan hebben vermeld de historie niet.
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: De Oranje Lijn
Nee, dat weet ik ook niet...
Ik weet nog precies wanneer ik voor het eerst zo'n Mayersteven 'in het wild' zag.
Ik kende ze al van de CaptainGrant-plaatjes (evenals dat schip met al die scharnierpunten in de romp ), maar voor het eerst in de buurt van Ditzum op de Ems...
Eerst dacht ik dat het was ivm ijsbreken of zo, maar vlgs m'n vader was het ivm het snijden van de golven om minder water over dek te krijgen en de boeggolf te verkleinen, maar dat dat niet werkte omdat de boeg zwaarmoedig werd....
Ik heb er veel over nagedacht, maar het nooit echt begrepen...: inderdaad, die boeg wordt zwaarmoedig, en behalve dat, offer je gigantisch veel laadvermogen op....
Beter zou zijn om net onder de waterlijn een flinke haaivorm van scheepsbreedte te maken: meer snelheid, veel meer laadvermogen, en bij een golf komt de boeg eerder naar boven....
...zou ik denken, althans...
Bij ijsbrekers, ja: dat snap ik: het scheepsgewicht op het ijs laten lopen....
Maar ook de schepen onder ijsklasse A1 hebben géén Mayersteven om ijs te breken.... Ik denk dat de scheepsvorm daarvoor al te diep steekt...
Ijsvaart....
Sommigen vinden het prachtig, minstens 80% van mijn grijze haren zijn van die 1e keer dat ik als hwtk door het ijs moest: 4000pk met 1 klap stil omdat er een groot brok ijs in het schroefraam kwam, vollekracht achteruit met hetzelfde effekt, Achterelkaar ging dat door ! 2 compressoren bij, en angstig kijken naar de oranje gekleurde zichtbare uitlaatstuken....
Ik op hoge poten naar die ouwe en zei dat hij rustiger aan moest doen want "...je jaagt die hele kar naar de gallemiezen !"
Hij haalde z'n neus niet eens uit de radarkap, en sprak de memorabele woorden "...dan hangen ze ons achter de breker, en krijgen we van de Finnen een nieuwe motor..."
Ik weet nog precies wanneer ik voor het eerst zo'n Mayersteven 'in het wild' zag.
Ik kende ze al van de CaptainGrant-plaatjes (evenals dat schip met al die scharnierpunten in de romp ), maar voor het eerst in de buurt van Ditzum op de Ems...
Eerst dacht ik dat het was ivm ijsbreken of zo, maar vlgs m'n vader was het ivm het snijden van de golven om minder water over dek te krijgen en de boeggolf te verkleinen, maar dat dat niet werkte omdat de boeg zwaarmoedig werd....
Ik heb er veel over nagedacht, maar het nooit echt begrepen...: inderdaad, die boeg wordt zwaarmoedig, en behalve dat, offer je gigantisch veel laadvermogen op....
Beter zou zijn om net onder de waterlijn een flinke haaivorm van scheepsbreedte te maken: meer snelheid, veel meer laadvermogen, en bij een golf komt de boeg eerder naar boven....
...zou ik denken, althans...
Bij ijsbrekers, ja: dat snap ik: het scheepsgewicht op het ijs laten lopen....
Maar ook de schepen onder ijsklasse A1 hebben géén Mayersteven om ijs te breken.... Ik denk dat de scheepsvorm daarvoor al te diep steekt...
Ijsvaart....
Sommigen vinden het prachtig, minstens 80% van mijn grijze haren zijn van die 1e keer dat ik als hwtk door het ijs moest: 4000pk met 1 klap stil omdat er een groot brok ijs in het schroefraam kwam, vollekracht achteruit met hetzelfde effekt, Achterelkaar ging dat door ! 2 compressoren bij, en angstig kijken naar de oranje gekleurde zichtbare uitlaatstuken....
Ik op hoge poten naar die ouwe en zei dat hij rustiger aan moest doen want "...je jaagt die hele kar naar de gallemiezen !"
Hij haalde z'n neus niet eens uit de radarkap, en sprak de memorabele woorden "...dan hangen ze ons achter de breker, en krijgen we van de Finnen een nieuwe motor..."
Oost, west...ook best
Re: De Oranje Lijn
Dat scharnierende schip uit de Captain Grant albums ken ik ook Jan.
Dat was de "Connector". Het idee was dat het schip zich als een slang door het water bewoog. Dat het niet werkte was nogal logisch; de klappen kon men nooit opvangen en hydrauliek bestond toen nog niet.
Leuk experiment maar truc mislukt !.
m.v.g., Roy
Dat was de "Connector". Het idee was dat het schip zich als een slang door het water bewoog. Dat het niet werkte was nogal logisch; de klappen kon men nooit opvangen en hydrauliek bestond toen nog niet.
Leuk experiment maar truc mislukt !.
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................