De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

De Prins Willem van Oranje. Een hele snelle 18,5 mijl, nog zonder verhoogde schoorsteen.
Hier dan met hoed op de schoorteen.
PWvO ca1955 Noordzeekanaal.jpg
PWvO ca1955 Noordzeekanaal.jpg (165.8 KiB) 3529 keer bekeken
Groet, Paul G.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Een jachtje, gewoon..!
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4121_3110.jpeg
NL-RtSA_4121_3110.jpeg (148.23 KiB) 3165 keer bekeken
Prinses Irene op weg van de werf onder de hef voor de proefvaart op 17/3/1959 en het tussen schuiven van de verlenging van de Prins Casimir op 11/1/1960 bij Boele Bolnes. foto´s Ary Groeneveld stadsarchief.
gr.bas
NL-RtSA_4121_3880.jpeg
NL-RtSA_4121_3880.jpeg (91.71 KiB) 3165 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Interessante foto van de verlenging van de "Prins Casimir" Bas !.
Het is goed te zien dat er nogal wat schade aan de romp was i.v.m. het navigeren door het ijs. :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Op meer dan 1 opzicht een bijzondere foto...
Kijkend naar rechte 'snijvlakken' in de oorspronkelijke romp (behalve die nou net het meest in het oog springt), valt op dat van het nieuwe tussenstuk alleen maar de dubbele bodem, tussendek, en de alleen de spanten staan... Meestal zitten de complete huidgangen ook wel aan de wand, ipv deels...
Je zou denken dat het gedaan is ivm een geklonken versie, maar dan zit je ook met de dubbele bodem met dat probleem...
Geklonken schepen werden op het nieuwe tussenstuk ter plekke opnieuw opgebouwd: op opa's werf gebeurde dat met een coaster op de volgende manier, waarbij er duidelijk géén platen aangeklonken waren (begin jaren 50, voor zover ik weet) https://www.youtube.com/watch?v=g-utgojS2u0
Maar dan nog: in 1960 zouden ze zo'n stuk er toch in z'n geheel gewoon tussen lassen, zou je zeggen; eventueel met een stuk-of-wat diamantplaten, Justin Case...

Wat zijn die 2 mannekes, onder de middelste kraan en nabij het voorschip, klein en nietig... En zó groot was ze nou ook weer niet...
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Zou het er misschien aan kunnen liggen dat het Ruim II gelijktijdig ook groter werd Jan ?.
Dit nog afgezien van de ijsschade aan de huid die gerepareerd / vervangen moest worden. :?:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Ongetwijfeld Roy, maar als je dat stuk ook meteen compleet ertussen lastte, had je ook een referentie voor het rechttrekken/vervangen van de schade...
In die beginjaren 60 kwam het nog wel eens voor dat oa binnenvaartschepen, omdat de schipper daar prijs op stelde, gedeeltelijk geklonken werden; het 1e schip wat op de dochterwerf van opa in Hindeloopen werd gebouwd, is daarvan nog een voorbeeld...
Maar verlengingen was toen al recht doorzagen, uiteentrekken, nieuwe stuk ertussen douwen, zaak weer naar elkaar toe trekken, en het geheel toen nog zoveel mogelijk spanningsvrij gelast mbv basische voorlassen, en verder tweezijdig aflassen met rutil….
Maar misschien zit ik er wel een paar jaar naast....
Het kan ook zijn dat de Oranjelijn de klinklijn -al was het zelfs deels- wilde behouden...
"Het oog" was in die tijd nog belangrijk... Toen kreeg een stuurman nog op z'n kl**….euh...falie als het schip met menievlekken de haven binnenkwam... Een goeie 10 jaar later kreeg hij op z'n falie (jawel, in 1 x goed) als het schip er netjes uitzag: "Waist wel wat dat kôst, mienjong ? Om dien waarklust vret ik dreug brood !"
't Was ook nooit goed :lol:

Maar dat stukkie ribbenkast viel gewoon op. Dat het met die reparatie te maken zou hebben zat er dik in. Maar dan snap ik de toegepaste methode nog niet helemaal...
Die ijsschade moet gigantisch zijn geweest. Daar zijn ze heel goed mee weggekomen: in de bekende ijszones als Oostzee, bij Alaska en IJsland en langs NovaScotia, en de great lakes liggen talloze, hele stille getuigen van hoe destructief ijs kan zijn, over de bodem verspreid... Afijn, 1 wowo'tje heeft grootcirkelend daarmee aardig de krant gehaald...
Oost, west...ook best
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

NL-RtSA_4117_1976-4858.jpeg
NL-RtSA_4117_1976-4858.jpeg (100.56 KiB) 2841 keer bekeken
Prins Willem 4 aan de Westerkade in juli 1947. Zier er nieuw uit.
gr.Bas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Mooie foto, die ik ook nog nooit gezien heb Bas.
Zou het kunnen dat het jaartal verkeerd gegeven is ?.
De "Prins Willen IV" is n.l. 25 juli 1946 aan de O.L. opgeleverd is. Ze was dan wel in 1943 opgeleverd, maar dan aan de bezetter. Na de oorlog is ze weer in Nederland terug gekeerd en terug verbouwd tot eerlijke vrachtvaarder. Vandaar dat ik een vraagteken achter het jaar 1947 zet. Het kantoor zat toen geloof ik aan het Westplein en dan is de Westerkade zeer kort bij het kantoor. En tja, aan al die mensen boven op het schavotje te zien...…….

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
leonieuwpoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 nov 2012 18:28
Locatie: Hoek van Holland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door leonieuwpoort »

Beste Roy ,

Zal ik dan maar 1943 aanhouden in mijn verzameling ?

Groeten uit Hoek van Holland , Leo


Plaats reactie