De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Van Baco Bert nog mooie ouwe foto's van de Oranje Lijn
All the best
Jos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herman.Ponsen

Bericht door Herman.Ponsen »

SPRINGER OP DE CANADESE LAKES
Als o/g of als jongste matroos was je bij de ORANJE LIJN de klos op de meren .Voor de sluizen of in div haventjes waren geen lijn mensen aan de wal die de hieuwlijn in ontvangst konden nemen dus moest er gesprongen worden daar was een speciaal boompje voor. Op de bak stond een boompje dat voorzien was van stagen aan het einde van de boompje zaten twee hieuwlijnen voor het buiten boord trekken van de boom.Ook zat er nog een dik touw aan met allemaal achtknopen erin daar hing je aan om zo op de wal te komen en de trossen aan te nemen en om de bolders te doen.dat was in de zomer tijd een leuke bezigheid en met een korte broek aan was dat de show.In het voor en najaar was dat geen pretje met dikke kleren aan met min 10 graden vorst en de wind van de wal en een bange loods die dan soms twee pogingen moest wagen om voor de wal te komen terwijl jij daar maar hing als een aap tussen wal en schip ( iets voor arbowet) .Het was wel een leuke tijd daar op die meren en vooral bij de ORANJE LIJN Nu een vraag is er misschien iemand die daar foto's van heeft ik houd mij aanbevolen. al vast bedankt.

GROET HERMAN
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Bericht door Roy »

Hallo Herman,

In het boek; Gateway to the world, staat inderdaad zo'n foto. Ik meen dat de auteur een geemigreerde Hollander was Hans van der AA.
Helaas beschik ik niet meer over m'n archief. Dit boek dus ook niet meer.

m.v.g. Roy
Herman.Ponsen

Bericht door Herman.Ponsen »

Hallo Roy.
Alvast bedankt voor de info. Wij zoeken verder :lol:
arendnet

Bericht door arendnet »

Afbeelding
Jolly Sailor

Bericht door Jolly Sailor »

Afbeelding
Prins Willem George Frederik 1954

Afbeelding
Prins Johan Willem Friso 1948

Afbeelding
28-04-1959
Jaap de Roode (RIP)

Bericht door Jaap de Roode (RIP) »

Op de CORAL ACTINIA in 1968/1969 een jaar met kaptein Aaldijk gevaren en heb dat verhaal heel wat keren aan moeten horen. Een pracht van een kerel, maar zo eigenwijs als wat.
Groet
Jaap
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding
S.S. HEDEL 1929
STAAT DER NEDERLANDEN,ORANJE LIJN,MANAGERS.
tina R.I.P.

Bericht door tina R.I.P. »

Afbeelding (Internet)
M.S NIEUWAAL 1937
KOELSCHIP
CMKLAP
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 jan 2005 12:49
Locatie: Hamina, Finland

Re: ORANJELIJN

Bericht door CMKLAP »

Harry G. Hogeboom schreef:Jan,

Wij noemden dat soort schepen op de tankers vroeger "Heerenbootjes" :wink:
Hoe zo Heeren bootjes :?: Toen ik voor het eerst op de Prins Willem 5 als 3e WTK kwam te varen schrok ik me rot van de kleine hut die ik had. Ik kon mijn kooi eerst niet vinden. Die moest uitgeklapt worden en dan was de hut vol. :(
Hier is de Prinses Maria ex van Waarwijck van de KPM.
AfbeeldingAfbeelding

De Crew lijst van reis 5, tweede helft 1967.
Ik heb de persoonlijke gegevens maar weg gelaten.
Nu loopt het helemaal uit de hand hoe kan je dit veranderen?

Groetjes
Kees :shock:


Plaats reactie