De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Dit zijn intrigerende foto's.
Als ik het goed begrijp is dit de drieëenvijftiger Prins Willem, gebouwd bij Boele in Bolnes en daar wordt eventjes een 12-cilinder 2-takt Werkspoor Lugt motorframe ingehangen in de MK. Dat betekent dus dat de rest van de motor, zoals daar zijn, de krukas, de drijfstangen, de cilinders, de zuigers, enz., enz., apart worden gemonteerd in een MK die, neem ik aan, niet al te ruim is.

RESPECT.

Adri

Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Adri, als ik naar de foto kijk, denk ik dat de krukas al gemonteerd is. Volgens mij is de koppelflens te zien. Ik denk dat het ook niet anders kan. Mooie foto's.
Grt
Klaas
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Als de foto's even nader bekijkt zal je zien dat die motor in twee delen in gehesen is Adri.
't Lijkt mij nogal een klus om die twee motor gedeelten goed uitgelijnd aan elkaar te koppelen.
Gezien het feit dat ik bij Boele-Bolnes gewerkt heb weet ik dat er eigenlijk weinig water voor de afbouwkades stond. Ik bedoel natuurlijk met laag water en dat heeft wel eens tot grote problemen bij het uitlijnen geleid...……………
Op de twee foto gaat precies de machinefabriek Bolnes schuil, die net als Werkspoor, Boele en de Oranje Lijn verleden tijd zijn...……….. :roll: :idea:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Ja dat uitlijnen lijkt mij inderdaad geen sinecure. En Klaas heeft natuurlijk volkomen gelijk, de krukas is duidelijk zichtbaar aanwezig (beetje dom).

Afbeelding

Deze SW 85 lijkt mij dicht in de buurt te komen van de PWvO motor.
Dat ter plaatse afwerken van een 12 cilinder kruiskopdiesel moet toch wel een hele onderneming zijn geweest. Er zullen aardig wat bankwerkers dagelijks/wekelijks de reis Hengelo - Bolnes hebben gemaakt. Later werden de Stork motoren toch compleet afgebouwd en proefgedraaid voorafgaand aan de installatie in het schip?

@Roy, die kennis en kunde van de Boele boys heb ik aan den lijve ondervonden bij de inbouw van een boegschroefinstallatie in de pijpenlegger Apache van Stena-Offshore. Dat was een oude omgebouwde Victory en je kan begrijpen dat daar niet ruimschoots ruimte was om dat even in te bouwen.

Afbeelding

Het ontwerp door Gusto Engineering was al een hele klus en gelukkig hadden we een oude rot die 3-D schetsen kon maken hoe de boegschroef-unit via allerlei hoeken en gaten op z'n plek moest worden gebracht. Ook hulde voor Boele die dat "eventjes" uitvoerden.

Adri
Klaas Buytenwegh
Berichten: 859
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh »

Adri, ik ben blij met je opmerking over de Apache. Ik heb daar in Google eens naar gezocht. Er is heel wat over dit schip te vinden. Daar ben ik wel even zoet mee. Bedankt.
Grt.
Klaas
Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 943
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze »

Ben wel benieuwd wat jij allemaal vindt over de Apache, want ik vind niet zoveel.

Afbeelding

Dit is een Wiki-pagina die notabene alleen in het Nederlands beschikbaar is:
De Apache is een pijpenlegger die in 1979 bij Todd Shipyards, Galveston werd gebouwd voor Santa Fe. Het had een verticaal reel-systeem, in tegenstelling tot het horizontale systeem zoals Santa Fe dat in gebruik had op de Chickasaw. Het was de eerste pijpenlegger met een dynamisch positioneringssysteem.
In 1989 werd Santa Fe Offshore Construction Company overgenomen door Stena Offshore en werd het schip Stena Apache genoemd.
In 1994 werd Stena overgenomen door Coflexip om zo Coflexip Stena Offshore (CSO) te vormen, waarop het schip CSO Apache werd genoemd. CSO werd in 2001 overgenomen door Technip. In 2010 werd het schip gesloopt in India, maar het recent overhaalde pijpenlegsysteem werd overgeplaatst op de nieuwe Apache II.

De Apache I is dus in 2010 het strand opgeduwd en toen had hij een mooi en lang leven gehad. Langzaam komen er weer wat herinneringen boven. Het ontwerp was gebaseerd op het Victory ontwerp en dat was allemaal niet zo logisch. Zo hadden ze naderhand airco ingebouwd, maar al die ducts konden ze moeilijk kwijt, waardoor de duct-diameters aan de kleine kant waren. En dat had tot gevolg dat de luchtsnelheid zo hoog was dat je overal en voortdurend een fluitend geluid hoorde. Maar het was wel koel in de accommodatie.
Die verticale haspel (reel) heeft als voordeel dat je op zee niet meer hoeft te lassen en alleen maar de pijp hoeft uit te vieren. De paar km pijp worden aan de wal gelast en daarna opgewonden op de haspel. In noord Schotland en verspreid over de wereld hebben ze een paar bases waar ze die paar km pijp kunnen prepareren. Het buigen van een stalen pijp is beperkt qua buigstraal en ook het aantal keren dat hij mag buigen. Dat luistert erg nauw en een keer teveel buigen en je kan hem verschrotten.
Heb heel wat uurtjes op het schip doorgebracht, want in zijn nadagen waren er veel ouderdomsproblemen, zoals scheuren in de ophanging van de haspel. Met computerberekeningen (EEM) hebben we dat geanalyseerd en reparaties en verbeteringen voorgesteld.

Adri

NB, misschien een idee om deze discussie over te hevelen naar Offshore?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Even voor de goede orde Adri.
Het is inderdaad de "Prins Willem van Oranje".
En het waren niet de medewerkers van de Gebr. Stork & Co. uit Hengelo, maar van Werkspoor uit Amsterdam. Ere wie ere toe komt. :wink:
Ik neem aan dat dit een slip-of-the-pen was. 8)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Co »

Hallo Roy, en anderen...
Wat dat aangaat deed het andere oer Nederlandse product uit Hengelo het een stuk beter, ondanks de vele verbrande kleppen die gewisseld moesten worden.
Met de reputatie van HOTLo is het nooit meer goed gekomen, zeer ten onrechte,denk ik.
Naar mijn mening lag het aan de krenterige TD'en van ALLE rederijen die met de HOTLo voeren.
Ze waren te beroerd om geld uit te geven teneinde de uitlaatkleppen fatsoenlijk te laten overhalen. :evil:
Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Zou het ook mogelijk zijn dat die kleppen en kleppenhuizen in verschillende kwaliteiten / prijsklasse geleverd konden worden ?.
Zo ja, dan kom ik volledig met Co mee !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
v+d
Berichten: 7174
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: De Oranje Lijn

Bericht door v+d »

Prima zuinige motor mits voorzien van de juiste kwaliteit onderdelen en daar mankeerde het echt nog wel eens aan.
Die mannen in Hengelo werd dat verweten terwijl die onderdelen ergens in een obscuur bedrijfje nagemaakt werden, tot in Taiwan aan toe.
Enfin wij hadden het daar al eens over. Stork had samen moeten gaan werken met een Japanse motorenbouwer maar ja dat is een koe in...


Plaats reactie