De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
leonieuwpoort
Berichten: 91
Lid geworden op: 10 nov 2012 18:28
Locatie: Hoek van Holland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door leonieuwpoort »

Beste Roy ,

Ik heb foto's van de Prins Philips Willem van 1930 en 1950 .
Als er nog een derde Prins Philips Willem is en je hebt daar een foto van zou je die dan op dit forum
kunnen plaatsen want die heb ik dan nog niet in mijn verzameling en ik wist er ook niet van .

Groeten uit Hoek van Holland , Leo

Fluks
Berichten: 600
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Fluks »

De 3e is een gastanker.Groet,Arie.
DickG
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 nov 2005 16:40
Locatie: Castricum

Re: De Oranje Lijn

Bericht door DickG »

Laatste commentaar van Arie is onjuist. Er zijn 4 schepen met die naam geweest.

1. Bjr 1929, ex HEDEL, in de vaart 1949-52
2. Bjr 1938, ex PRINS WILLEM VAN ORANJE, in de vaart 1953-57
3. Bjr 1950, ex RUGDEFJELL, in de vaart 1966-69
4. Bjr 1985, gastanker, in de vaart 1985-01

Dick Gorter
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Goedemorgen Leo & Arie,

Helaas zie ik nog geen kans om foto's te plaatsen. Een foto van de andere twee schepen die de naam "Prins Philips Willem" bij de Oranje Lijn gehad hebben, moet dus helaas uit een andere hoek vandaan komen. Sorry maar het is nog steeds niet anders.

De andere twee schepen even op een rijtje gezet.

srs."Prins Philips Willem", (1), bj.1930, was eigendom van de O.L. van 3 april 1950 tot 16 februari 1952.
Verkocht naar Vilvoorde, België en hernoemd "Nilla". Het was een herstel betalingsschip van de Duitsers en heette "Spree".
Er stond een T.E.M., 3 cil., met L.D. turbine in van 1.400 ipk. Dit goed voor een service speed van wel 10½ knopen.
Dit was het 13e schip in de vloot van de Oranje Lijn.

srs."Prins Philips Willem", (2), bj.1938, ex "Prins Willem van Oranje", nieuw gebouwd voor de O.L. en in januari 1953 hernoemd in "Prins Philips Willem".
Ze moest haar naam afstaan ten faveure van de nieuwbouw "Prins Willem van Oranje".
Dit was een Ocean Laker van het Frederikstad type waar er 4 van bij de O.L. gevaren hebben. Twee aangekocht van de Fjell Line en twee nieuwbouw. Hierna ging Werf "De Merwede" ook Ocean Lakers bouwen, maar dan als ms. Deze Ocean Lakers stonden bekend als van het "Merwede" type
In september 1957 werd ze naar Hamburg verkocht en hernoemd "August Levers".
Er stond een 4 cil. Compound machine in van 1.360 ipk. De service speed was 11½ knopen.
Dit schip was dus eigenlijk het 3e schip in de vloot van de O.L.

De 3e "Prins Philips Willem" was gebouwd voor de Noorse Meijer Line en kreeg de naam "Havfalk". Hierna werd ze verkocht aan de Fjell Line en kreeg de naam "Rugdefjell" tot de O.L. haar op 1 februari 1966 kocht en in Hamburg overgedragen werd.
Maar goed die is dus eigenlijk al besproken. Zo niet, dan kom ik wel weer in de lucht. :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Verrassend wat een plaatje van een voorbij komende "Prins Huppeldepup" zoal weer teweeg brengt op diverse fronten. :cry:
Wel weer goed voor de radertjes in de bovenkamer(s) die dan weer eens extra worden aangesproken. :wink:
Gr. koos
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren ea,
Vraag, en weet Roy en mogelijke omstanders vast wel een passend antwoord op. :!: :!:
Zie op toch wel een aantal van die OL "Prinsjes" op de voorste mast een constructie staan wat ik eigenlijk alleen maar bij hun zie.
Zou haast denken dat ze daar "vliegenvang" wedstrijden mee doen of zo, want lijkt daar toch wel erg sterk op. :shock: :P
Of misschien vissen, vliegende vissen vangen of zo. :oops: :lol:
Onderstaand een geselecteerd plaatje getrokken vanaf "H.M. Vliegenvang annex vliegvis vangschip", en zowaar weer beginnend met "PRINS" Hendrik Fredrik", of misschien ook wel andersom, en hoe is't mogelijk, dit keer geen "Willem" aan 't end. :!: :?:
Roy en medeliggers brandt los aub.
Gr. Koos
Bijlagen
2_Pr_Fr_Hendrik_kl.jpg
2_Pr_Fr_Hendrik_kl.jpg (57.94 KiB) 3785 keer bekeken
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Tja Koos, daar vraag je zo wat !.
Het is hier al eens eerder behandeld waarom op de voormast een dubbele steng stond en niet op de achtermast.
Wat zover duidelijk is dat zowel de dubbele steng als de enkele in de achtermast strijkbaar waren. Dit was speciaal gedaan voor de vaart op het Manchester Ship Canal. Als ik het me wel herinner werd in Manchester Scotch geladen. Dat was een goed betalende lading die de O.L. kwijt raakte aan de Russen. Die doken ver onder de vrachtprijs daar het hen alleen maar om deviezen te doen was...….
Dan de naam van het schip nog even Koos !!!. Het is, ( gesteld dat het dit schip betreft ), de "Prins Frederik Hendrik" en niet andersom. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2259
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

scannen0020.jpg
scannen0020.jpg (164.63 KiB) 3443 keer bekeken
De Prinses Margriet varend voor de HAL. op de Waterweg.
gr.Bas
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Heren ea, en speciaal Roy,
Ben nog maar weer eens in de OL-ers gedoken en had er inderdaad weer een stelletje opgescharreld. :oops:
Maar alvorens ze te plaatsen eerst nog maar weer eens een poging gedaan om de eerdere Topic bladen door te lopen, of dat ze mogelijk al eens waren geplaatst. :arrow:
Nou, kan U mededelen dat je dat niet voor je plezier hoeft te doen. :cry:
Zo'n beetje gekomen tot ongeveer de helft van de pagina's, en er toch wel al een enkelde tegen gekomen die er al op stonden (waarna weer uit mijn bestand verwijderd)en vervolgens de pijp aan Maarten gegeven. :mrgreen:
Dit is echt "gevangenis werk" De Prinsen en Hendrikken en Willemmen vliegen je om de oren en dan ook nog vaak in willekeurige volgorde. :!: :!: :?:
Als je pogingen wil gaan doen om "opgenomen te worden", moet je dit gaan doen. :roll:
Wist niet dat die Koninklijke huizen zo groot waren en geen wonder dat dat handen vol geld kost . :shock:
Maar a la, hier komen er dan maar weer een paar en kan het zijn dat ik die in alreeds behoorlijk opgedane krankzinnigheid over het hoofd heb gezien en er mogelijk dan dubbel er op staan.
Waarvoor excuses.
Opm. Weer eentje erbij met die "vliegenklapper" op de voormast.
Gr. Koos
Bijlagen
Pr. Alexander  1947-1969.png
Pr. Alexander 1947-1969.png (841.03 KiB) 3307 keer bekeken
Pr. Frederik Willem  1951-1967 (01).png
Pr. Frederik Willem 1951-1967 (01).png (838.46 KiB) 3307 keer bekeken
Pr. Willem George Frederik  Plaatsen Homo (02).png
Pr. Willem George Frederik Plaatsen Homo (02).png (543.28 KiB) 3307 keer bekeken
Koos
Berichten: 840
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos »

Weet niet van wie deze schilderijen zijn, (wel mooi trouwens) maar hoop dat het met welnemen geplaatst mag worden.
Eentje met-, en een zonder vliegenvanger" op voormast.
Gr. Koos
Bijlagen
Pr. Frederik Willem  schilderij (02).png
Pr. Frederik Willem schilderij (02).png (797.93 KiB) 3301 keer bekeken
Pr. Willem IV schilderij.png
Pr. Willem IV schilderij.png (727.65 KiB) 3301 keer bekeken


Plaats reactie