De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
jasto
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 dec 2020 12:32

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jasto »

goedemorgen, dit zijn ongeveer wel de laatste...
interieur met mensen, waarschijnlijk op de Maria op weg naar Israël. mijn moeder is als "stewardess" ( aldus haar monsterboekje) mee geweest in februari 1967.
op de andere foto, kaptien Aaldijk en zijn vrouw (links)
het was leuk dit uit te zoeken. It brings back early memories. Ik was 11 jaar toen mijn vader "aan de wal" kwam. Ik heb het boek van Arjen Klein gelezen en ken ook de Facebook site "varen in de lijn van oranje"
ik blijf dit forum volgen!
Groet en dank voor alle reacties
Jan Stoel
Vorden
salon met mijn moeder
salon met mijn moeder
IMG_4637.jpg (510.98 KiB) 2161 keer bekeken
IMG_4635.jpg
IMG_4635.jpg (178.8 KiB) 2161 keer bekeken
mijn vader in zijn hut.
mijn vader in zijn hut.
IMG_4634.jpg (276.59 KiB) 2161 keer bekeken

kabo
Berichten: 2273
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

schouten.jpg
schouten.jpg (129.56 KiB) 2110 keer bekeken
ms. Schouten van de KPM passeerd de Baanhoek brug onderweg van scheepswerf Bijkers in Gorkum naar R.dam voor de proefvaart in juni 1954. In 1966 overgedragen aan de dochter Mij. Zeetransport en hernaamd Prinses Anna. 1/4/1972 gekapseisd en gezonken.
gr. Bas
kabo
Berichten: 2273
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

prinses margriet.jpg
prinses margriet.jpg (96.8 KiB) 1976 keer bekeken
Prinses Margriet in de Parkhaven keurig in de verf.
gr. Bas
Patru (R.I.P)

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru (R.I.P) »

Op pagina 29 is al wat geplaatst over de Prins Willem II, die als 1e schip graan bracht naar Nederland in het kader van het Marshallplan.
viewtopic.php?f=1&t=551&start=280
Op onderstaande foto ligt het schip aan de elevators bij de graansilo van Korthals Altes. Links in het verschiet de NDSM.

Prins Willem II Amsterdam 9-05-1948.jpg
Prins Willem II Amsterdam 9-05-1948.jpg (161.4 KiB) 1865 keer bekeken
Op 13 mei 1948 vertrok ze weer naar Galveston, maar op dinsdag 18 mei in de avond verloor het schip haar schroef even ten oosten van de Azoren.
De positie was toen 41.45 NB/24.54 WL. Tot zaterdag 22 mei heeft ze liggen dobberen. Toen arriveerde de Engelse sleepboot "Turmoil" die haar naar Schiedam bracht.

Knipsel De Waarheid 1 juni 1948.jpg
Knipsel De Waarheid 1 juni 1948.jpg (26.24 KiB) 1865 keer bekeken
Groet, Paul G.
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Interessante bijdrage Paul !.
Van dit bakkie had ik nog nooit gehoord...............
Maar, zoals reeds eerder gememoreerd, m'n vader sprak nooit over zaken die bij de rederij spelen of gespeeld hadden. Die snotaap is was al nieuwsgierig genoeg. :!: :idea: ;)

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
kabo
Berichten: 2273
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo »

pr. philips willem.jpg
pr. philips willem.jpg (34.04 KiB) 1848 keer bekeken
Prins Philips Willem, voormalig Duits schip als herstelbetaling, vanaf '49 tot 1952 Oranje Lijn. Bwj. 1929 Naam Hedel en Spree.
gr. Bas
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Die had een behoorlijk hoge Mayer-steven....
Die gaat tot erg ver boven de waterlijn.... Of lijkt dat maar zo ?
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dat klopt helemaal Jan, maar waarom die Duitsers dat gedaan hebben vermeld de historie niet.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10596
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Nee, dat weet ik ook niet...
Ik weet nog precies wanneer ik voor het eerst zo'n Mayersteven 'in het wild' zag.
Ik kende ze al van de CaptainGrant-plaatjes (evenals dat schip met al die scharnierpunten in de romp :roll: ), maar voor het eerst in de buurt van Ditzum op de Ems...
Eerst dacht ik dat het was ivm ijsbreken of zo, maar vlgs m'n vader was het ivm het snijden van de golven om minder water over dek te krijgen en de boeggolf te verkleinen, maar dat dat niet werkte omdat de boeg zwaarmoedig werd....
Ik heb er veel over nagedacht, maar het nooit echt begrepen...: inderdaad, die boeg wordt zwaarmoedig, en behalve dat, offer je gigantisch veel laadvermogen op....
Beter zou zijn om net onder de waterlijn een flinke haaivorm van scheepsbreedte te maken: meer snelheid, veel meer laadvermogen, en bij een golf komt de boeg eerder naar boven....
...zou ik denken, althans...
Bij ijsbrekers, ja: dat snap ik: het scheepsgewicht op het ijs laten lopen....
Maar ook de schepen onder ijsklasse A1 hebben géén Mayersteven om ijs te breken.... Ik denk dat de scheepsvorm daarvoor al te diep steekt...

Ijsvaart....
Sommigen vinden het prachtig, minstens 80% van mijn grijze haren zijn van die 1e keer dat ik als hwtk door het ijs moest: 4000pk met 1 klap stil omdat er een groot brok ijs in het schroefraam kwam, vollekracht achteruit met hetzelfde effekt, Achterelkaar ging dat door ! 2 compressoren bij, en angstig kijken naar de oranje gekleurde zichtbare uitlaatstuken....
Ik op hoge poten naar die ouwe en zei dat hij rustiger aan moest doen want "...je jaagt die hele kar naar de gallemiezen !"
Hij haalde z'n neus niet eens uit de radarkap, en sprak de memorabele woorden "...dan hangen ze ons achter de breker, en krijgen we van de Finnen een nieuwe motor..."
Oost, west...ook best
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Dat scharnierende schip uit de Captain Grant albums ken ik ook Jan.
Dat was de "Connector". Het idee was dat het schip zich als een slang door het water bewoog. Dat het niet werkte was nogal logisch; de klappen kon men nooit opvangen en hydrauliek bestond toen nog niet. :idea: ;)
Leuk experiment maar truc mislukt !.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


Plaats reactie