De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gert Schouwstra
Berichten: 199
Lid geworden op: 23 sep 2007 19:38
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Gert Schouwstra » 03 apr 2019 17:13

Klaas Buytenwegh schreef:
02 apr 2019 20:13
@Adri.

Ik ben begonnen door in Google Apache en Stena Apache in te voeren. Je komt dan vanzelf bij wat links terecht. Maar daarna ben ik naar de afbeeldingen gegaan. Via de link bij de afbeeldingen kwam ik ook weer info over deze Apache, zijn opvolger en vergelijkbare schepen tegen. Ik denk dat het voor jou "gesneden koek" is, maar voor mij is dit nieuw en interessant. Het is voor mij na veertig jaar varen een bedrijfstak waar ik niets van af weet. Maar ik vind het leuk om op mijn oude dag, nog wat kennis te verzamelen. Ik ben alleen nog opzoek welke Victory dit geweest kan zijn. Ik neem aan dat ze het turbinebedrijf er hadden uitgesloopt. Ik las ook nog ergens iets over "een omgebouwde tanker" maar dat kan ik nu even niet terugvinden. Het zou misschien ook nog een T2-tanker (ook familie van de Victory) geweest kunnen zijn. Ik zoek nog even verder, misschien dat ik het nog kan vinden. Maar nogmaals voor mij is dit zeer interessant.

Grt.

Klaas
Klaas, als ik de bouwlijst van Todd bestudeer, dan valt me op dat ze in de oorlog twaalf T2 tankers hebben gebouwd en daarna alleen maar klein spul en verder verlengingen en ombouw. De Apache was met bouwnummer 56 dus de eerste echte nieuwbouw van die afmetingen na de oorlog. Ik denk dat ze daarom de tekeningen van de T2 uit het archief hebben gelicht en op die basis iets hebben ontworpen.
Gert
- Varen is Leven -
Mijn website AA-Planadvies is op 12 april helemaal vernieuwd.


Klaas Buytenwegh
Berichten: 279
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh » 03 apr 2019 19:45

Gert bedankt, mooi stukje werk heb je verricht.
Dat lijstje van de Todd vind ik prachtig. Tijdens WO 2 waren er drie werven, die de naam Todd hadden. In Portland en Richmond bouwden ze de “Oceans”. Op de werf in Galveston werden Liberties en T1 tankers gebouwd. Van de T1 tankers waren twee types, de T1-M-A1 en T1-M-A2. Het waren kleine motortankers (lengte 65- breedte 11,30 meter en 1490 dwt) voor de kustvaart. De schepen op dit lijstje zijn dus geen T-2 tankers. Bouwnummer 112 heeft nog als “Stanvac Selo” onder Nederlandse vlag gevaren (1948-1959). Todd heeft dus geen T-2 tankers gebouwd. Omdat de naam Victory viel, dacht ik aan de T-2 tanker. Ik had dit beter niet kunnen doen, want het is nu onbedoeld een eigen leven gaan leiden. Een T-2 tanker had een lengte van 160,9- en breedte van 20,76 meter. Als de gevens van de Apache kloppen was die 122,9 meter lang en 22,34 meter breed.
Volgens het lijstje is het schip van 1979 (built or converted !!). Het is mij nog niet duidelijk (een Victory had een breedte van 18,90 meter) of het hier nieuw- of verbouw betrof. Het type voortstuwingsinstallatie heb ik ook nog niet gevonden. Wellicht kom ik dit nog ergens tegen.
Al met al dwalen we behoorlijk af van de Oranje Lijn.

https://magazines.marinelink.com/Magazi ... sel-210748

Grt.

Klaas

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 514
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Breeze » 04 apr 2019 14:13

Klaas Buytenwegh schreef:
03 apr 2019 19:45
Als de gegevens van de Apache kloppen was die 122,9 meter lang en 22,34 meter breed.
Dit haal ik uit de door jou gelinkte okt '77 editie van Maritime Reporter:
The dynamically positioned vessel, to be named Apache, is designed to lay steel pipe from 4 to 16 inches in diameter in prewelded strings from 7 to 50 miles long. Overall length will be 389 feet 3 inches, breadth 70 feet, and the vessel will be powered by two diesel engines with 7,200 total hp, providing cruising radius of 5,000 miles.
Dus 118,6 meter lang en 21,34 meter breed. Nu zijn maten die worden opgegeven bij opdracht nogal eens onderhevig aan wijzigingen.

Klaas Buytenwegh schreef:
03 apr 2019 19:45
Volgens het lijstje is het schip van 1979 (built or converted !!). Het is mij nog niet duidelijk (een Victory had een breedte van 18,90 meter) of het hier nieuw- of verbouw betrof. Het type voortstuwingsinstallatie heb ik ook nog niet gevonden. Wellicht kom ik dit nog ergens tegen.
Afbeelding
Zo te lezen was het nieuwbouw bij Todd en is de voortstuwing 2x diesel 7 200 hp (totaal).

Klaas Buytenwegh schreef:
03 apr 2019 19:45
Al met al dwalen we behoorlijk af van de Oranje Lijn.
Eensch.

Adri

kabo
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo » 06 apr 2019 17:16

4103286006_3392dfdc9e_b.jpg
4103286006_3392dfdc9e_b.jpg (103.25 KiB) 3605 keer bekeken
Een hele snelle 18,5 mijl, nog zonder verhoogde schoorsteen.
gr Bas

kabo
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo » 13 apr 2019 21:44

ridderkerk-scheepswerven-001-1024.jpg
ridderkerk-scheepswerven-001-1024.jpg (198.35 KiB) 3422 keer bekeken
Een klein deel van de Oranje Lijn bij Boele in Bolnes.
gr. Bas

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 13 apr 2019 22:03

Als het nieuwbouwschip op de helling de "Prins Willem van Oranje" is, tel ik nog 4 andere schepen van de Oranje Lijn.
Is het ook te achterhalen wanneer deze fraaie luchtfoto gemaakt is ?.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 14 apr 2019 19:50

Hoi Roy ea,
Wat vind je hiervan ?
Weer wat plaatjes van je geliefde "PWvO" tijdens het nat glijden. :roll:
Misschien wat streepjes te zien, maar heb ze er wel moeite en met een "riek" vanaf moeten schrapen. :mrgreen: :oops:
Dus vandaar de wat licht streperige vlakken.
Hoor het wel.
Gr. Koos
Bijlagen
PWvO twl(01).JPG
PWvO twl(01).JPG (219.96 KiB) 3328 keer bekeken
PWvO twl. (02).JPG
PWvO twl. (02).JPG (222.54 KiB) 3328 keer bekeken
PWvO twl (03).JPG
PWvO twl (03).JPG (213.13 KiB) 3328 keer bekeken

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 14 apr 2019 21:31

Het is een pracht Koos !. Bedankt hoor !.
Ze zitten inmiddels uitgeprint in de Ouwe Lulle ordner.
Eens heb ik zelfs een foto van de kiellegging gehad. dat was letterlijk een kielplaat en verder niets.
Maar ja, gehad = een lelijk woord...……………

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Koos
Berichten: 585
Lid geworden op: 14 mar 2006 14:59

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Koos » 15 apr 2019 11:54

GM. Roy ea.
En om je nog meer te plezieren, hier een wat waggelend onstabiel drijvend romp tussenstuk annex verlengstuk voor de "Prins Willem II".
Vraagje, hoeveel van die Prins Willemmen hebben we wel niet gehad in dat/ons Koningshuis ? :(
Dat is voor een normaal mens toch niet bij te houden wie nou wie was. :shock:
Zelfs voor ons (ouderen) niet, die toch echt nog wel destijds met de Vaderlandsche Geschiedenis zijn geindoctrineerd geworden. :mrgreen:
Maar goed door de naam benoemingen bij OL zien we ze toch weer regelmatig voorbij komen.
Fijne dag.
Gr. Koos
Bijlagen
Verlengstukje v. PWII (01).JPG
Verlengstukje v. PWII (01).JPG (244.98 KiB) 3207 keer bekeken
Verlengstukje v. PWII (02).JPG
Verlengstukje v. PWII (02).JPG (214.31 KiB) 3207 keer bekeken

warbout
Berichten: 476
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout » 15 apr 2019 13:11

Inderdaad koos, door bij de Oranje Lijn gevaren te hebben leerde ik die prinsen namen opnieuw. :-D

grt, Willem. W.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"

kabo
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 mar 2015 15:42

Re: De Oranje Lijn

Bericht door kabo » 15 apr 2019 15:55

Hallo Roy, n.a.v. je vraag bij de luchtopname van de werf van Boele met al die Oranje klanten, dat moet 1952 geweest zijn, want de P.W.v.Oranje is in 1953 in de vaart gekomen. En dat buitenste schip de helling is denk ik de Johan Willem Friso bwj. 1949.
gr.Bas

Klaas Buytenwegh
Berichten: 279
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh » 15 apr 2019 16:28

@Roy,
Je zegt dat er behalve het schip op de helling nog 4 zijn te zien. Ik zie er twee voor de kant en 1 naast de Liberty. Is die Liberty ookvan de Oranje Lijn. Ik weet niet hoe lang ze die hebben gehad. Prachtige foto's Bas. Pittige scheepjes die lakers, met slecht weer op de Atlantic liep die ons (Liberty) voorbij als of we stillagen. Nou was dat niet zo moeilijk, want wij liepen er toen maar 8 (economische speed 🤣🤣).
Klaas.

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 15 apr 2019 17:08

Van de 2 schepen op Helling II bij Boele-Bolnes is inderdaad de "Prins Johan Willem Friso". Wel een beetje verwarrend daar men een blind achter het voorste raam van het promenadedek heeft gedaan. Anderzijds, de "Prins Alexander" had een open omloop in het brugfront zitten. De Ocean-Laker die hoog op diezelfde helling staat kan ik niet determineren. Vanaf de "Prins Frederik Hendrik" hadden deze schepen een dubbele steng op de voormast. Met het jaar 1952 kunnen we wel wat, maar komen niet op 100% zekerheid uit.

De Liberty is de "Prins Willem II", (2), die van 1 maart 1950 tot in 1953 eigendom van de Oranje Lijn geweest is. Daarvoor heeft ze als eigendom van de Staat der Nederlanden in bare boat charter voor de Oranje Lijn gevaren.
De Ocean-Laker die aan de binnenkant ligt kan de "Prins Maurits", geb. 1936, in de vloot van augustus 1937 tot in december 1956 zijn, maar ook de "Prins Willem van Oranje", die van 1938 tot eind 1952 onder die naam voor de O.L. voer. Toen moest zij haar naam afstaan voor het nieuwbouw schip dat op de helling staat en werd hernoemd in "Prins Philips Willem", (2), die in januari 1953 al dusdanig in de vaart kwam en het volhield tot in september 1957 toen ze naar Hamburg verkocht werd. Deze Ocean-Lakers van het Frederikstad type zijn ook slecht uit elkaar te houden. De O.L. heeft trouwens 4 van deze stoomschepen gehad, maar raakte er 2 in de W.O.II kwijt.

Van het verlengen van de "Prins Willem II" is trouwens een foto boek gemaakt. Ik heb dat in m'n Boele tijd eens gezien, maar kreeg het natuurlijk niet...…. :roll: :idea: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Klaas Buytenwegh
Berichten: 279
Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Klaas Buytenwegh » 15 apr 2019 18:54

Roy bedankt. Het is me duidelijk. Ja zo werkt dat met die boeken en andere zaken. Ik weet daar alles van.
Klaas.

Patru
Berichten: 2369
Lid geworden op: 16 okt 2012 15:55
Locatie: Zwolle

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Patru » 21 apr 2019 16:22

roy schreef:
15 apr 2019 17:08
De Liberty is de "Prins Willem II", (2), die van 1 maart 1950 tot in 1953 eigendom van de Oranje Lijn geweest is. Daarvoor heeft ze als eigendom van de Staat der Nederlanden in bare boat charter voor de Oranje Lijn gevaren.
Hier de Prins Willem II op 8 mei 1948 toen ze als eerste schip met graan uit het Marshallplan in Amsterdam binnen kwam.
Er was discussie over het feit of ze als zodanig niet de eerste voor Nederland genoemd moest worden i.p.v. de gehuldigde Noordam.
Zie een tweetal krantenknipsels. :-D

Prins Willem II 8 mei 1948 Amsterdam.jpg
Prins Willem II 8 mei 1948 Amsterdam.jpg (122.67 KiB) 2846 keer bekeken
Tubantia 11-5-1948.jpg
Tubantia 11-5-1948.jpg (118.71 KiB) 2846 keer bekeken
Volkskrant 10-5-1948.jpg
Volkskrant 10-5-1948.jpg (28.28 KiB) 2846 keer bekeken
Groet, Paul G.

roy
Berichten: 11209
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door roy » 21 apr 2019 18:05

Zo zien we maar weer, alles voor de bühne wordt gestuurd en aangepast.
Wederom dus nep op grote, ( 10.000 ton ), schaal. :roll: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie