De Oranje Lijn

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Nog even gauw voor ik onder de pooklappen duik.
Morgen = het weer vroeg dag en ben niet voor de middag weer thuis.
Goed; de 2e foto is de "Prins Maurits", (2), 1961. ( Vaak aan boord geweest ! ).
Zoals te zien is op de 3e foto, de "Prins Willem IV", hier nog zonder radarmast. Die kreeg ze n.l. later.
De 1e foto ken ik. Dat het een tekening is kunnen we wel zien. Morgen even kijken welke verlengde Ocean Laker het is. het wordt dus een soort wie van de 4 spelletje...………..

de rust, gr., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Dat het een tekening is kunnen we wel zien
Zou het Roy ?..... Ik geef het toe: een aquarel, of een schitterende tekening...dat was ook mijn 1e gedachte !
Maar mij bekruipt, vooral door details als oa de goniopeiler en de vlag, en andere (op de foto) kleinere details, steeds meer het gevoel dat ik naar een prachtig ingekleurde foto kijk.... Maar er zijn natuurlijk vele kunstenaars die werkelijk fotorealistisch kunnen werken..
Maar hoe dan ook: het is een schitterend plaatje van een prachtig schip...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Allen »

Mag ik u attent maken op dhr. W.J. Hoendervanger

Even onderstaande link openen en naar beneden scrollen,
dan kom je de afbeelding tegen.

>>> http://www.wjhoendervanger.nl/


Pr. Willem V.JPG
Pr. Willem V.JPG (94.13 KiB) 1335 keer bekeken




Er is nog een kunstenaar die foto realistische schilderingen maakt.
De naam is me even ontschoten.
Dus wie het weet ...


NABRANDER: :-D

>>>http://www.nicompeeters.nl/
Grtn @Allen
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Roy »

Ja, inderdaad Jan, het zou...…………..
Het is een aquarel van de hand van W.J. Hoendervanger. En hij heeft goed opgelet hoor.
Aan de naam kan je zien dat het de "Prins Willem II" of de "Prins Willem V" is. Het verschil zit 'm in de ramen van het promenadedek, of hoe het op dat schip ook genoemd werd.
Het is dus definitief de "Prins Willem V".
Er is ook een aquarel van de hand van Hans Breeman wat de onverlengde "Prins Willem V" moet zijn. Hoe verdienstelijk Hans Breeman ook schilderde, hij heeft zich verslikt in die 3 ramen die hij als zijnde 4 ramen afgebeeld heeft. De s.b. zijde heeft trouwens ook 3 ramen !. Ook de zwarte afvoerpijp van het laboratorium van die kok is hij vergeten weer te geven...………….. 't Zijn allemaal maar details, maar bij dit soort schepen moet je altijd scherp blijven kijken en vergelijken. En tja, aangezien ik nogal een loerder ben...………..
Ook is er een schilderij van Hoogstrate uit 1989 die de verlengde "Prins Willem V" bij het passeren van Fastnet Rock uitbeeld. Die heeft ook goed opgelet inclusief een rokende kombuispijp !.


m.v.g., Roy

p.s. ik zie dat Allen intussen ook een reactie geplaatst heeft. :wink:
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
warbout
Berichten: 593
Lid geworden op: 19 jul 2012 23:11
Locatie: Rhoon

Re: De Oranje Lijn

Bericht door warbout »

Prachtig die Prins Willem vijf. daar heb ik in 1965 nog op gevaren.

groet, Willem.
"De tijd gaat niet voorbij maar wijzelf gaan voorbij"
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

Hoendervanger is een van de weinigen die water goed kan schilderen!
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

Kijk voor grap eens naar deze Amerikaanse (Oekrainse origine) amateur-schilderes, en haar techniek met acrylverf.....
https://www.instagram.com/andreea_ionela_berindei/

Of deze buurvrouw van Harry uut NC met haar aquarellen... https://www.instagram.com/poppybalser/

Maar idd: Hoendervanger is beroemd om z'n echt fotorealistische schilderijen... net als bovenstaande linkjes: ongelooflijke artistieke genieën....
Oost, west...ook best
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Martinus »

Kijk voor grap eens naar deze Amerikaanse (Oekrainse origine) amateur-schilderes, en haar techniek met acrylverf.....
Dank voor de info!

Waaaauw! Die Roemeense juffrouw kan er wat van! Interessant ook dat ze zo'n schilderij van boven naar beneden inschildert, ogenschijnlijk zonder eerst een schets op het doek te zetten. En dan is ze ook nog autodidact! Geweldig!

De tweede schilderes is natuurlijk ook heel kundig en haar techniek, de aquarel, vertaalt de beelden weer op een heel andere manier.

Wat Hoendervanger betreft vind ik het persoonlijk af en toe jammer dat hij zijn talent soms aan bijzonder lelijke schepen besteed (ik bedoel daar niet het schip van de Oranje Lijn mee).
Gebruikersavatar
Allen
Berichten: 4848
Lid geworden op: 26 feb 2010 12:24

Re: De Oranje Lijn

Bericht door Allen »

En wat vinden jullie van Nico Peeters, te realistisch?


NicoMPeeters.jpg
NicoMPeeters.jpg (134.92 KiB) 1115 keer bekeken
Grtn @Allen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10557
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: De Oranje Lijn

Bericht door jdbvos »

te realistisch
Als een kunstenaar iets zó neer kan zetten, is dat een ongelooflijk talent, en krijgt die dan ook van vrijwel iedereen alleen maar alle (welverdiende !) achting.

Maar ooit -ik geloof zelfs nog in m'n tienertijd- kwam ik in een museum waar toevallig een opening van iemands expositie plaatsvond... Geen idee wie dat was..
Maar terwijl ik de moderne kunst probeerde te ontraadselen, kwam iemand naar me toe en vroeg "Vind je het mooi ?"
Waarop ik hem vroeg of hij de schilder was, wat hij bevestigend beantwoorde... "Nou..." zei ik voorzichtig "..mooie kleuren, hoor, maar ik kan er met de beste wil van de wereld niets in vinden over wat het voorstelt... dus het is niet zo aan mij besteedt.."
Hij vroeg me wat ik dan wél mooi vond, waarop ik antwoorde dat ik de schilderijen van Frans Hals, Jan Steen, Paulus Potter ed echt kon waarderen, ondanks dat ik er geen verstand van had...
"Ja, maar.." bracht hij naar voren, "..mijn werk probeert een gevoel over te brengen. De schilders die u noemt waren fotografen van vóór de uitvinding van de fotografie...Wát een moeite, die hetzelfde effect geeft dat je nu in een fractie van een seconde bereikt met een camera"
En ik moet bekennen: dat heeft mij destijds heel erg gegrepen, en ik denk er nog vaak aan terug...

Maar ikzelf ben stinkend jaloers op zo'n kundig talent... 't Is oneerlijk verdeeld, vinnik... Chappeau, meneer Hoendervanger, Peeters, en alle fotorealistische schilders !

Kijk bijvoorbeeld eens hier, deze meneer schildert helemaal niet: die speelt met Lego !: https://www.instagram.com/onebrickatatimelego/

Of wat te denken van een schilder die "voetstapjes" met een paletmes gebruikt om te 'schilderen'.....
Tsja...ik vind het allemachtig kunstig !
voorbeeld37.jpg
voorbeeld37.jpg (95.7 KiB) 1094 keer bekeken
voorbeeld38.jpg
voorbeeld38.jpg (93.02 KiB) 1094 keer bekeken
Ikzelf ben vorige week ook weer begonnen, naar één van m'n eigen foto van de Nova Zembla, genomen door de poort van m'n hutje...
Maar of het wat gaat worden...??? Afijn, ik zie het wel.. Achtergrond heb ik vorige week gemaakt, de scheepscontouren vanmiddag, en vanavond het beginnetje van de doorschijnende breker... Vlekjes...een opeenstapeling van vlekjes...
Bijlagen
IMG_20191008_193149.jpg
IMG_20191008_193149.jpg (80.52 KiB) 1094 keer bekeken
Oost, west...ook best


Plaats reactie