Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Chris.dus »

ik heb persoonlijk de ZEER positieve veranderingen gezien aan boord van meerdere schepen waar de zgn. "piko bello westerse bemanning" werd vervangen door een kompleet Russische ( Oekraine crew!)en " je wist niet wat je zag!!" en dan in ZEER positieve zin. Ik voer 40 jaar geleden met een handje vol Hollanders en een 100% Chinese crew op een volledig "alles op het handje" oliepot, dat was lang niet altijd "rozegeur en maneschijn"........maar ik slik het bekende kommentaar op " cheap crews" ook niet voetstoots, nogmaals ik heb zeer positieve veranderingen gezien. er zullen altijd wel kluppies blijven die " onder de radar" willen blijven, maar dat IS veeel moeilijker als vroegaah..
Dat handjevol Hollanders was dus alleen de hoge druk Harry, ben blij dat je van mening bent dat Westerse matrozen e.d waardeloos zijn maar dat daarintegen Hollandse officieren wegens zeer hoge competentie moeten aanblijven.
Het is natuurlijk allemaal gelul, de enige reden dat er buitenlandse bemanningen werden gemonsterd was een financiele kwestie, en het feit dat ze lekker onderdanig waren tegen die z.g " officieren"
Was heel fijn voor al matrozen, handlangers, olielui en bediendes die in de jaren 60 en 70 werden vervangen door die onderkruipers. Het is nu nog steeds leuk om te horen dat de Hollandse " officieren" zo met ze mee leven. :twisted:

Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Chris.dus »

Prima Theo, ik wil dit topic niet " vervuilen" :-D ik lees dit topic met veel plezier, omdat het mijn interresse heeft.
Maar bovenstaande opmerkingen van de heer HH doen mijn bloed koken.
Gooi die Hollanders maar in de WW, die buitenlanders zijn veel makkelijker.
Als wij ons baantje maar houden.
Lijkt me leuk varen met zulke collega's. :evil:
Tzum Kotzen.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Stabiliteit en veiligheid

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar bovenstaande opmerkingen van de heer HH doen mijn bloed koken.
Nou Chris.dus, da's helemaal niet nodig hoor, dan leg je mijn opmerking geheel falikant verkeerd uit.Ik heb me daar misschien wat krom uitgedrukt en het enige wat ik meende te vertellen is het FEIT, dat er NAAST kompetente Westerse bemanningen ooook al heel lang ANDERE kompetente bemanningen zijn. E.e.a. heeft dus helemaal NIKS met mijn eventuele persoonlijke voorkeur te maken, maar slechts met de feiten zoals ze er liggen.Uiteraard heb ik zelf geen enkele stem in dat soort beslissingen. Wat betreft die uitwisseling van "Westerse" ( en in mijn voorbeeld op meerdere schepen waren dat dus geen Nederlandse bemanningen) voor Oekraine bemanningen - uiteraard gebaseerd op economisch voordeel- was mijn opmerking gebaseerd op een observatie welke over enkele jaren plaatsvondt op meerdere schepen en een KEIhard en niet te verloochenen feit. Die mensen van de Oekraine - zowel staf als bemanning- waren absoluut zeer kompetent en professioneel in de door mij persoonlijk ervaren situaties. Het spijt me dat je bloed daar van gaat koken, maar ik heb " wie dan ook en z'n zieke broer van waar dan ook " kollega zeeman altijd net zoveel recht gegeven om naar zee te gaan en de kost te verdienen als ik mezelf gaf. Dat " zgn. recht om de kost te verdienen voor je gezin" had ik in de tijd dat ik zelf nog voer en DAT hadden die toenmalige arme drommels van Chinezen dus in mijn ogen toen OOK.De meesten werkten zich het lazerus voor een habbekrats en een bos wortels......terug naar de stabiliteit.
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
leo-shof
Berichten: 2906
Lid geworden op: 23 dec 2006 21:05
Locatie: 0174

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door leo-shof »

Harry dat zelfde verhaal gaat ook op in het vervoer over de weg
Hier zie je ook steeds buitenlanders (oost-blokkers) die zijn effe een stukkie goedkoper in de maandsalarissen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest . :roll:

LEO
Capt. Ulgi
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 dec 2012 03:37

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Capt. Ulgi »

leo-shof schreef:Harry dat zelfde verhaal gaat ook op in het vervoer over de weg
Hier zie je ook steeds buitenlanders (oost-blokkers) die zijn effe een stukkie goedkoper in de maandsalarissen
En in de binnenvaart, de bouw, noem maar op.
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Nou Chris.dus, da's helemaal niet nodig hoor, dan leg je mijn opmerking geheel falikant verkeerd uit
Terwijl ik hier dus niet over " door wil blijven zeuren", heb ik er ook geen behoefte aan om voorgaande conclusies en/of reakties op mijn wellicht ietwat kromme opmerking zomaar te laten sloffen.
Wat ik in feite wilde aangeven is in werkelijkheid onder enkele noemers te vatten:
1) er zijn ook - en reeds heel lang-andere nationaliteiten die kans zien om schepen in de vaart te houden en soms doen ze dat voor minder centen dan wat "wij" wensen......of we dat nou leuk vinden of niet en veelal, althans in mijn ogen hebben die personen dus " net als wij" het recht om de kost te verdienen voor hun gezin.
2) ik heb met eigen ogen......later in mijn werk...... duidelijk waargenomen in meerdere gevallen dat zo'n zgn. goedkopere bemanning en zeker een zo goede job deed "als wij" en bij een specifiek aantal schepen een duidelijk betere job deed dan "wij" ( Wij is dus niet slechts "Nederlands")........ook "of we dat nou leuk vinden of niet".
3) mochten er lezers zijn die denken dat ik uit mijn ouwe en gerimpelde nekkie zit te lullen of daar " kokend bloed" van krijgen dan wil er slechts op wijzen dat ondergetekende reeds op jonge leeftijd persoonlijk en aan den lijve heeft ondervonden en heeft geleerd wat het betekend om te worden vervagen door " goedkopere massinissies" uit andere landen EN vervolgens de zak kreeg!Dat proces kwam op gang- om nou maar even precies en specifiek te zijn, dat was op 6 Juni 1966 toen ik als jonge 4e wtk. op Schiphol van de oudere kollega's hoorde " dat we met Chinezen gingen varen"........toen ik het telegram kreeg om met een complete crew naar mijn volgende oliepotje - de " Forest Town" te vertrekken in Palermo, bleek dus dat het in dit geval slechts de zgn. officieren betrof, de Chinezen kwamen uit Rood China via Hong Kong. Er was dus geen sterveling die me naar mijn mening had gevraagd en " het leven ging verder"....wat ik aangaf was het FEIT dat we die schepen vervolgens " gewoon in de vaart hielden"
4) terwijl ik uiteraard in de navolgende jaren de geheel vrijblijvende optie had om " de zak te nemen"....iets wat sommige van mijn kollega's dan ook snel deden, maar ik dus niet ( vraag me nou even niet waarom?? er waren ECHT wel hoopies redenen geweest!).........na een aantal jaren KREEG ik-en wij officieren dus allemaal- dus de zak toen er werd besloten - wederom zonder mij naar mijn mening te vragen- om de schepen onder een andere vlag te brengen en ze vervolgens in de vaart te houden met een goedkopere bemanning.Persoonlijk heb ik dat noch mijn toenmalige werkgever, noch de Laskaren massinissies die mij en mijn kollega's toen vervingen ooit kwalijk genomen.Noem het wat je het noemen wilt........maar het was om de donder geen " als de officieren hun joppie maar houden"....DAT is je reinste ruimtevaart!
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2412
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door peelander »

De bemanning van de ex Saline in 2006.
bemanningslijst (Kopie).jpg
bemanningslijst (Kopie).jpg (74.46 KiB) 4492 keer bekeken
En wie is wie na deze brand oefening?
abandon ship (Kopie).JPG
abandon ship (Kopie).JPG (339.8 KiB) 4492 keer bekeken
Oke vlnr.
Roldan, nickname Bert, matroos Flip
Yerke, nickname, stuurman Rus
Harrie, Kapitein Vlielander :-D :lol: :lol:
Slevan, nickname, Kok Oekraine
Alexander, nickname, HWTK Oekraine
Ernesto, nickname Ernie, matroos Flip
Niet op de foto:
Jan van der Pluijm, nickname Pluum, passagier Hollands.
Tussen de Oost Europeanen en de Flippen boterde het niet echt. Jammer.

groeten
Jan van der PLuijm
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Het is al ruim zestig jaar geleden dat de eerste buitenlanders op de Nederlandse schepen verschenen. Spanjaarden, Portugezen en later Kaapverdianen. De Duitsers van kort na de oorlog - zo tot 1955 of daaromtrent - laten we dan maar even buiten beschouwing, want dat was weer heel iets anders.
Maar die buitenlanders werden dus niet gemonsterd omdat ze goedkoper waren dan Nederlanders, want dat waren ze niet. Onder Nederlandse vlag voeren ze gewoon op een Nederlandse CAO. Ze verschenen omdat er niet voldoende goede Nederlandse matrozen waren, zo simpel was dat. Waarom die er niet (meer) waren is weer een andere kwestie. Misschien wilden ze voor dat geld niet meer varen als ze aan de wal net zoveel of misschien zelfs meer konden verdienen. Maar dat is dan een keuze en heeft dus niets te maken met goedkope buitenlanders. De Nederlanders zijn dus niet "verdrongen" door buitenlanders, laat staan dat ze "in de WW gegooid" zouden zijn.

Ik voer bij Wagenborg waar men geen buitenlanders wilde hebben. Dat was op den duur geen pretje, want de kwaliteit van de Nederlanders die je nog kreeg, was vaak zeer slecht. Ik spreek uit ervaring, want ik had enige jaren de bijzonder moeilijke en ook ondankbare taak om te proberen 40+ schepen aan de vaart te houden. Ik kreeg dan de verwijten van de kapiteins over me heen, zo van: "Hoe kun je me nou toch zo'n vent sturen? Jij zou toch als geen ander moeten weten dat ik daar niet mee kan varen?"
Toen ik - gelukkig - zelf weer op de vloot terug was, werd ik uitgeleend aan Piet Pot, voor de EDDA. Daar hadden we vijf Kaapverdianen, 4 matrozen en de kok. Of waren het er zes? Dat was voor het eerst dat ik met die mensen voer, maar dat was een ware verademing. Mensen die gewoon rustig hun werk deden en er altijd waren als je ze nodig had. Maar ook die kregen dus exact hetzelfde als een Hollander zou hebben verdiend. Het was dus géén kostenkwestie.

Eenmaal weg bij Wagenborg heb ik met zoveel verschillende nationaliteiten gevaren, dat is nauwelijks te geloven. Maar altijd goed en zeker niet minder goed dan Nederlanders. Overal kun je prima zeelieden treffen. Varen met een Koreaanse stuurman die nauwelijks Engels sprak, was aanvankelijk wat lastig, maar ook dat wende. Het was een betrouwbare, ervaren vent en daar ging het maar om.

Dat er nu onder de een of andere merkwaardige vlag met de goedkoopste mensen wordt gevaren - zoals ook de goedkoopste vrachtwagenchauffeurs en bouwvakkers het werk doen - is een heel ander verhaal dan de vervanging van Nederlanders door buitenlanders op de koopvaardij die zestig jaar geleden begon.
Chris.dus
Berichten: 223
Lid geworden op: 11 nov 2009 13:08

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Chris.dus »

Tja Theo, die verdienste daar ben ik het toch niet helemaal mee eens. Misschien niet bij Wagenborg, maar op andere schepen heb ik toch zeker meegemaakt dat er een nieuwe matroos kwam , toen was dat Spaans of Kaap Verdier, die op papier weliswaar hetzelfde verdiende maar wel had getekend voor een 100 gulden per maand aan " vast overwerk" . Ja, daar trapte geen Jan Kaas in natuurlijk. Normaal gesproken was dat zeker het driedubbele. Dus kwamen er vanzelf steeds minder Nederlanders aan boord.

Quote :Mensen die gewoon rustig hun werk deden en er altijd waren als je ze nodig had. Maar ook die kregen dus exact hetzelfde als een Hollander zou hebben verdiend. Het was dus géén kostenkwestie.

Wat bedoel je daar nu precies mee Theo, was dat het type wat nooit de wal op ging, nooit eens een dame aan boord smokkelde en ook nooit een borrel teveel dronk? Kortom, normale mensen?

Harry, als ex ondernemer ( ik heb mijn bedrijf verkocht en ben sinds 1 april met pensioen) vond en vind ik, dat je altijd lokaal personeel moet aannemen, indien mogelijk natuurlijk.
Dat ben je verplicht aan de omgeving waar je gebruik van maakt en waar je je geld verdient. Dat is wel zo sociaal toch?
Dat het niet een Nederlandse tegen over een buitenlandse strijd is heb ik ook meegemaakt.
Een Grunninge kaptein eigenaar wilde zijn Hollandse matroos zo snel mogelijk inruilen voor een Grunniger matroos. Had niets met kwaliteit te maken, maar gewoon met mentaliteit. Kon ik alle begrip voor opbrengen..

Maar goed, dat was toen. Tegenwoordig is het allemaal nogveel slechter.Inderdaad transport, bouw, metaal enz zijn in het kader van de EU en globalisering allemaal naar de klote. Het zal mijn tijd wel uitduren.
Ik ga van mijn pensioen genieten en lekker met mijn eigen bootje varen, met Hollandse vrouw, dat dan weer wel.:-)
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Vervanging Nederlandse bemanning door buitenlanders

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Wat bedoel je daar nu precies mee
Daar bedoel ik precies mee wat er staat, zonder verdere bijgedachten of bedoelingen. Daar valt dus verder weinig over te discussiëren. Ik vermeld wat dit onderwerp betreft ook alleen maar feiten en geef verder geen mening. Het is zoals het is.


Plaats reactie