Hallo Roy,
Inderdaad wringt er weleens iets tussen de KNRM en de bergers. Dat knelpunt is, zoals je weet, niet van vandaag of gisteren en de vraag is of het ooit tot tevredenheid van alle partijen opgelost zal worden.
De reactie van V+D op het actueel topic vind ik interessant;
[quote]Tegenwoordig wordt overal een prijskaartje aangehangen Enige jaren terug had ik bij een boerderij, die we aan het verbouwen waren, een flinke fik en het dreigde uit de hand te lopen.
Een telefoontje naar de chef van de vrijwillige brandweer en een verzoek om zonder toeters en bellen uit te rukken werd beloond met 20 kuub bluswater en het werd nog een gezellige avond.
Ze deden het graag zeiden ze, daar oefenen wij voor. Zou dat bij redders nou zoveel anders zijn[/quote]
En het antwoord is: nee, bij redders is dat zeker niet anders. Ook zij rukken graag uit, ook als is het maar voor een surfplank. En dit zal vanwege jeugdig enthousiasme best eens een keertje iets te voortvarend gebeuren in bepaalde regio's
Bovendien heeft de KNRM een contract met de Kustwacht, waarin zij garanderen om 24/7 binnen een bepaalde tijd uit te rukken in alle regio's waar zij een station hebben en qua kustwateren eigenlijk nu al landelijke dekking hebben. Daar zijn er de laatste jaren op de binnenwateren een paar bijgekomen, of posten van reddingbrigades zijn ingelijfd, dus het gebied dat gecoverd wordt, is nu veel groter dan voorheen. Ik denk niet dat een commerciële berger onder dezelfde voorwaarden wil en kan werken. Bovendien kan een berger van de ene op de andere dag z'n bedrijf verplaatsen en zich elders vestigen zonder dat er een haan naar kraait en laten we ook de mogelijkheid van een plotseling faillissement of bedrijfsopheffing niet vergeten. En zeg dan maar dàààààg met je handje tegen een stukje onmisbare hulpverlening in de betreffende regio.
Om even het voorbeeld van V+D erbij te pakken; Stel dat je huis of bedrijf in de fik vliegt en er zijn twee soorten brandweer in je woonplaats; de reguliere brandweerpost zoals we die nu kennen en geheel of gedeeltelijk bemand wordt door vrijwilligers en een aantal betaalde krachten, die niet vanuit een commercieel oogpunt handelt en ook zeker geen factuur zal sturen, en een geprivatiseerd brandweerbedrijf, bijv. de firma 'Firefighting & Prevention Consultancy', die je dus gewoon een rekening achteraf stuurt. Wie mag dan aanspraak maken op het eerste recht van blussen in het geval van een calamiteit?
Vwb de "Koningin Juliana"; deze, en andere oude reddingboten worden inderdaad gedurende de wintermaanden voornamelijk op de Waddeneilanden en het IJsselmeer gestationeerd, naast de vaste stationsboot. Zo heeft de 'KJ' de – hopelijk – afgelopen winter weer ruim drie maanden op Terschelling vertoefd. De reden dat de klassiekers weer ingezet worden, is overigens gelegen in het feit dat de aandrijving van de moderne boten die, zoals je weet uit jets bestaat, heel slecht tegen papijs kunnen. Het is overigens een win/win situatie voor beide partijen. De KNRM blij (en uit de brand
en de eigenaar van de klassieker ook blij, want gedurende de tijd dat de boot uitgeleend wordt, draait de KNRM voor alle operationele kosten op in een jaargetijde waarin de boot normaal gesproken toch gewoon voor de kant ligt.
Mocht je de 'KJ' en een aantal andere onder de ORG-vlag varende klassieke reddingboten willen zien, en misschien ook een stukje meevaren, dan moet je even tot Sail den Helder wachten, want daar zal de hele klup dan weer acte de presence geven.
Groets,
Mariner