Koken aan dek

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Koken aan dek

Bericht door Henk van der Moolen »

Afbeelding

Deze foto genomen op de Bovenkerk in de HWAL in 1968.
In Freetown kwamen de Krew boys (soms wel 30 man) aan boord om te fungeren als bootwerkers op de plaatsen die ze niet had langs de west afrikaanse kust.
Ze sliepen aan dek en ze hadden een eigen kok mee die aan dek kookte.
Gemiddeld bleven ze bijna 2 maanden aan boord.
Deze kombuis werd opgetuigd op het achterschip met een zeiltje tegen de wind.Links achter hem het oude olievaatje waar hij alles op kookte,bakte en braadde.
Het eten wat ze kregen was voornamelijk rijst en aardappelen en wat vlees. Verder had hij een oude emmer en wat pannetjes.
Over het eten werd niet geklaagd want als ze dat deden dan stopte hij met koken.

vr gr Henk

Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

koken aan dek

Bericht door Roy »

Toch nog eens even over die Krew boys. Deze benaming wordt ook wel als Crew boys gebezigt, terwijl ik niet beter weet dat het Croo boys zijn.
De naam Croo zou oorspronkelijk van een bepaalde stam komen die deze mensen gedurende de kustreis op West Africa leverde. Ze kwamen inderdaad in Freetown a/b. en daar verlieten ze het schip ook weer als ze richting noord-west Europa ging.
Maar wie heeft nu gelijk !?.
Krew, Crew of Croo.
Gaarne uw reactie.
m.v.g. Roy
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Hallo Roy,ik weet ook niet precies hoe je het schrijft.
Wat ik wel weet is dat het de naam van een stam is uit Sierra Leone.
En je spreekt het uit als KROE. Toen ik voor het eerst in 1965 op de Ivoorkust met dit verschijnsel te maken kreeg verdiende de Krooboys 2 engelse ponden per maand.Voor hun was dit niet eens zo slecht.Voor onze begrippen was het niks.
De allerbesten konden matroos o.g. of poetser mach.kamer worden en gingen dan de hele reis mee.In Amsterdam kochten ze dan op het waterlooplein alles wat los en vast zat. Hele inboedels kwam je aan boord tegen en die werden in afrika weer verkocht.
Voor zover ik weet kwam het alleen in West Afrika voor ik heb het nooit in andere delen van Afrika meegemaakt,en trouwens ook nergens anders in de wereld.

vr gr Henk
Gebruikersavatar
eefh
Berichten: 142
Lid geworden op: 28 okt 2004 20:33
Locatie: maassluis

Freetown crew boys

Bericht door eefh »

Hallo Henk.
Wij hebben in, ik dacht 1970 , een Nigeriaanse boot geborgen die gestrand was op de carpenters rock net voor Sieraleone het schip heette obanoverramwen achter op het poop dek was het een waterlooplein trapnaaimachines piano,s ijskasten noem maar op,de nigerianen dachten dat ze even loswerden getrokken en door konden naar lagos/appapa de Crewboys dachten er een slaatje uit teslaan en alles voor een kleinprijsje van de nigerianen te kopen en op een barge naar binnente slepen,maar het was wat anders,op die zelfde rots lag ook nog een gezonken elderdamster boot van ver voor de oorlog de Adda dus dat even er afhalen ging niet door,ik heb dus een paar weken lang de disputen gehoord tussen nigerianen en zeg maar freetowners en ik denk haast wel zeker te weten dat het crewboys zijn,na te zijn losgetrokken en de grote scheuren in de kimmen dicht hebben gemaakt is hij door een van de smitsleepboten naan zuidspanje gesleept voor de sloop,en ja hoor met het hele "waterlooplein"nog gesjord op het poopdek.
groeten
Eef
Bertus Helder

Koken aan dek

Bericht door Bertus Helder »

Hallo Kombuizers,in 1960 heb ik een reis met de "TOGOKUST" gemaakt
en hadden toen !!!! CREW BOY's !!! Er was een ruimte voor in de Bak
gemaakt met twee op stoom geprepareeerde kookpannen,en konden
zich wassen,in Freetown aan boord,een slinger naar beneden en weer
terug,enkele gingen mee naar Europa. Ze namen ook hun eigen kippen
mee,varkens werden niet toegestaan wegens ziekte's.Zij sliepen op de
luiken 1-2 onder een regen zeil !! Dit was toen ik die reis maakte !!
Gr.Bertus
Gebruikersavatar
Ton Pekel
Berichten: 1965
Lid geworden op: 23 jul 2004 08:20
Contacteer:

Koken aan dek

Bericht door Ton Pekel »

Ahoy Henk
Je verhaal herkende ik onmiddelijk, in de jaren 1968-1970 voer ik op de Katsedijk als assistent wtk, dit schip was gecharterd door de HWAL dus reizen Europa naar West Afrika, twee soorten diensten, de Angola kust en de Ivoor-Nigeria kust, om en om.
Samen met de Liberiakust en andere --kust schepen.
In Sierra Lioni, freetown, dus crew-boys laden, of ik het goed schrijf weet ik niet, maar zoals jij beschrijft minimaal 30 man met koffertjes en dozen en iedereen vond wel een slaap plekje bv in het achterdekhuis of aan dek.
De trossen werden uit het schap gemikt en daar werden kooien door hun ingericht, ook de kok en zijn assistenten vonden een plekje met hun zelf gebouwde potkachel waar men diverse soorten drek, oranje van kleur, met rijst of yam yam of foe foe werden bereid.
Afbeelding
Daarna werd de reis vervolgd naar diverse plaatsen aan de kust.
Ze werkten aan dek en in de machinekamer, gelijk werd een vat "vetol"
anti vet op de bilge losgelaten en daarna gingen een paar man poetsen onder de plaat.
Ja elke koperen pijp of leiding werd gepoetst !!!
Geen spatje olie meer op de hoofdmotor, als nieuw !!!
Aan dek verven en cleanen, het schip zag eruit als een zonnetje
Ook een wasbaas met assistent die in de brake( rond de machinekamer) hun werk en slaapkamer hadden gingen daar aan de slag, je overalls gingen in de causic soda en werden geboend om de laatste olie vlek te verwijderen, je spullen sleten wel like hell !!!
Ze kwamen met lege dozen en koffers en handelden in die Afrikaanse landen overal in en gingen in Freetown weer van boord bepakt en bezakt met handel.
Afbeelding
Hele aardige boys, ze verdienden in mijn tijd dacht ik ongeveer een kwartje per dag, maar dat weet ik niet meer zeker.
Ze waren zeer gelukkig en als we op de thuisreis ze gelost hadden was het de eerste dagen erg stil aan dek, je miste ze gewoon.
De volgende reis kwamen vaak de zelfde figuren weer aan boord dus dat waren vaak heel hartelijke begroetingen.
Later voer ik als 3e wtk op een Ghanees vrachtschip met Ghanesen en dat waren net de crewboys, alleen gingen die mee naar Europa en kochten alles wat los en vast zat.
Trapnaaimachines, radios TV's noem het maar op.
De handelaar leverde vanaf Rotterdam nog na in Antwerpen.
Ze kochten dan 10 zwart-wit TV's, 9 voor de handel en een voor omkoping van de douane in Ghana
Uit elke patrijspoort stak wel een antenne.
Prachtige tijden waren dat.
Helaas heb ik maar weinig foto's uit die tijd, dus als je me kan helpen om mijn archief uit te breiden dan hoor ik dat graag
Ton Pekel
Wrijving geeft glans en warmte....
........ teveel geeft slijtage!


Plaats reactie