Voor wie de klok luidt.
Voor wie de klok luidt.
-------------------------------
Hierboven de HORIZON TRADER, een Amerikaans containerschip waarvan de TEU mij nu even niet bekend is, maar dat doet er ook weinig toe. Net zo'n oud mirakel als de El Faro en in net zo'n trade: van New York naar Jacksonville en San Juan, Puero Rico. Gebouwd in 1973 met toen een deadweight van 20.000 ton en vier jaar later met 45 meter verlengd waardoor het deadweigt 31.000 ton werd. Stoomturbineschip goed voor een snelheid van 23 knopen. Of die ketels ook drieënveertig jaar oud waren, weet ik niet, maar dat valt wel te verwachten. Doet er verder ook niet toe.
In 2013 was een zekere John Loftus kapitein op de Horizon Trader, een gezagvoerder met twintig jaar ervaring en een onberispelijke staat van dienst. John zag nogal wat gebreken op dat oude schip, gebreken die de veiligheid in gevaar brachten. Hij rapporteerde dat bij de Horizon Lines, een onderdeel van Matson, wat niet de eerste de beste Amerikaanse club is. John Loftus vond echter met zijn herhaalde klachten geen gehoor bij Horizon, tot hij zich op den duur geroepen voelde om zijn bevindingen dan maar te melden bij de US Coast Guard en ABS - die zelf klaarblijkelijk niks hadden gezien en van niks wisten, want dat ouwe lijk was volledig gecertificeerd. Dat werd hem door Horizon Lines niet in dank afgenomen en om anderen af te houden van de gedachte net zoiets te doen, kreeg John op staande voet de zak.
Nu worden klokkenluiders in Amerika beschermd door de Seaman’s Protection Act, maar daar durft bijna niemand gebruik van te maken. Men vreest de wraak van de rederijen. John Loftus stapte naar de rechter en nu, bijna drie jaar later, heeft de rechter uitspraak gedaan. Loftus heeft ruim 1 miljoen dollar toegewezen gekregen: $665.000 aan achterstallige gage plus een hoge, per dag berekende rente, $225.000 "punitive damages", de extra boete die iedere Amerikaanse rechter of jury een schadeplichtige als extra straf kan opleggen, $10.000 voor "emotional distress" en ruim $200.000 dollar voor juridische kosten.
Maar ook hier staan zowel de US Coast Guard als ABS toch weer mooi in hun hemd. Daar klopt natuurlijk geen bliksem van. Wat zijn hun surveys en certificaten dan eigenlijk nog waard?
Bron: gCaptain en andere Amerikaanse pers.
Hierboven de HORIZON TRADER, een Amerikaans containerschip waarvan de TEU mij nu even niet bekend is, maar dat doet er ook weinig toe. Net zo'n oud mirakel als de El Faro en in net zo'n trade: van New York naar Jacksonville en San Juan, Puero Rico. Gebouwd in 1973 met toen een deadweight van 20.000 ton en vier jaar later met 45 meter verlengd waardoor het deadweigt 31.000 ton werd. Stoomturbineschip goed voor een snelheid van 23 knopen. Of die ketels ook drieënveertig jaar oud waren, weet ik niet, maar dat valt wel te verwachten. Doet er verder ook niet toe.
In 2013 was een zekere John Loftus kapitein op de Horizon Trader, een gezagvoerder met twintig jaar ervaring en een onberispelijke staat van dienst. John zag nogal wat gebreken op dat oude schip, gebreken die de veiligheid in gevaar brachten. Hij rapporteerde dat bij de Horizon Lines, een onderdeel van Matson, wat niet de eerste de beste Amerikaanse club is. John Loftus vond echter met zijn herhaalde klachten geen gehoor bij Horizon, tot hij zich op den duur geroepen voelde om zijn bevindingen dan maar te melden bij de US Coast Guard en ABS - die zelf klaarblijkelijk niks hadden gezien en van niks wisten, want dat ouwe lijk was volledig gecertificeerd. Dat werd hem door Horizon Lines niet in dank afgenomen en om anderen af te houden van de gedachte net zoiets te doen, kreeg John op staande voet de zak.
Nu worden klokkenluiders in Amerika beschermd door de Seaman’s Protection Act, maar daar durft bijna niemand gebruik van te maken. Men vreest de wraak van de rederijen. John Loftus stapte naar de rechter en nu, bijna drie jaar later, heeft de rechter uitspraak gedaan. Loftus heeft ruim 1 miljoen dollar toegewezen gekregen: $665.000 aan achterstallige gage plus een hoge, per dag berekende rente, $225.000 "punitive damages", de extra boete die iedere Amerikaanse rechter of jury een schadeplichtige als extra straf kan opleggen, $10.000 voor "emotional distress" en ruim $200.000 dollar voor juridische kosten.
- Judge Calianos found “Captain Loftus was the most safety conscientious Master in the entire Horizon Lines fleet” with “an unusually strong commitment to the safety of his vessel and crew.” But Captain Loftus’s insistence on calling Horizon’s attention to serious safety hazards was met with indifference and inaction. As a result, “Loftus resorted to reporting safety concerns to the regulatory agencies because of Horizon’s consistent failure to correct hazardous conditions aboard the Trader. Loftus was clearly a thorn in Horizon’s side.”
Maar ook hier staan zowel de US Coast Guard als ABS toch weer mooi in hun hemd. Daar klopt natuurlijk geen bliksem van. Wat zijn hun surveys en certificaten dan eigenlijk nog waard?
Bron: gCaptain en andere Amerikaanse pers.
Re: Voor wie de klok luidt.
En zou het na deze rechtzaak met een in het gelijk gestelde John Loftus eigenlijk niet automatisch tot een onderzoek hebben moeten komen over de afgifte van certificaten, de handelwijze van de rederij, etc.?Maar ook hier staan zowel de US Coast Guard als ABS toch weer mooi in hun hemd. Daar klopt natuurlijk geen bliksem van. Wat zijn hun surveys en certificaten dan eigenlijk nog waard?
De Coast Guard staat pas in zijn hemd als ze er consequenties aan verbonden zijn.
Re: Voor wie de klok luidt.
Dappere rechter en een nog dapperder gezagvoerder, toch geloof ik niet dat er direct veel zal veranderen.
Re: Voor wie de klok luidt.
Er zijn vast geen consequenties aan verbonden en ik geloof ook niet dat er veel zal veranderen. Maar toch: ik vind dat de US Coast Guard en ABS ook zonder consequenties volledig in hun hemd staan. Ik vind dat bijzonder jammer. Mat de USCG heb ik nauwelijks ervaring, maar met ABS wél. Ik heb niet alleen ABS, maar alle classificatiebureaus altijd hoog geacht en die achting neemt door dit soort zaken steeds verder af. Dat is erg teleurstellend.
Het stelt voor mij ook dat El Faro onderzoek in een ander licht. Wat doen die mannen van de USCG daar eigenlijk achter die tafel? Die zijn partij in dit soort zaken, dus die zouden een dergelijk onderzoek niet moeten en mogen doen. Dat zou alleen door het NTSB - het National Transportation Safety Board - moeten gebeuren.
Het stelt voor mij ook dat El Faro onderzoek in een ander licht. Wat doen die mannen van de USCG daar eigenlijk achter die tafel? Die zijn partij in dit soort zaken, dus die zouden een dergelijk onderzoek niet moeten en mogen doen. Dat zou alleen door het NTSB - het National Transportation Safety Board - moeten gebeuren.
-
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: 25 nov 2004 22:59
- Locatie: Krimpen a/d IJssel
- Contacteer:
Re: Voor wie de klok luidt.
Die vraag over de rol van USCG in de hearings is al eens eerder aan de orde geweest.
Ik heb hierover op 8 juni mijn bevreemding uitgesproken aan de Administrator Mikey van het gCaptain forum.
Ik heb hierover op 8 juni mijn bevreemding uitgesproken aan de Administrator Mikey van het gCaptain forum.
Zoals uit zijn reactie blijkt moet hij het antwoord schuldig blijven. Die vraag leeft daar gewoon niet.One thing as Dutch puzzles us very much and that is why the USCG is involved so heavily in the board hearings, in fact they are clearly in the lead. We are of the opinion that only the NTSB should do the hearings as the USCG is responsible, most of the time via ABS, for the certification of the US fleet and therefore can be biased. We have a saying here that the butcher is certifying his own meat which should always be avoided........
On the forum nobody seems to object so I suppose there is a different feeling on the subject on both sides of the pond.
Misschien zoekt de USCG werk want echt druk kunnen ze het niet hebben. Vijftig jaar geleden voeren er nog 1000 schepen onder Amerikaanse vlag, nu zijn het er nog maar 165 met een gemiddelde leeftijd die een stuk hoger ligt dan die van de wereldwijde vloot. Retro shipping......From what I understand the USCG does a Marine Board Investigation Hearing for only the most serious accidents, like El Faro and HMS Bounty. This is in addition to the NTSB's own investigation. The NTSB is participating in the USCG hearings but not leading them. Not sure exactly why they do it this way.
-
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 18 aug 2004 15:03
- Locatie: Velserbroek
Re: Voor wie de klok luidt.
Ook hier niet alles volgens de regels.Theo Horsten schreef: De Horizon Trader werd in januari 2015 in Brownsville gesloopt. Dat werd tijd ook. Als ze er 2 miljoen voor hebben gekregen, zou me dat meevallen.
http://worldmaritimenews.com/archives/1 ... -in-india/
Re: Voor wie de klok luidt.
Bijzonder dat internet, maar Amerikanen zijn ook maar mensen al denkt een gedeelte van hen daar anders over
Als de winst maar hoog genoeg is, gaan principes en afspraken al snel over de muur
Als de winst maar hoog genoeg is, gaan principes en afspraken al snel over de muur