Siberie vaarders

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cor Leliard
Berichten: 3418
Lid geworden op: 20 sep 2004 17:57
Locatie: Breda

Siberie vaarders

Bericht door Cor Leliard »

Ik heb dit onderwerp gegeven omdat je ook Kaap Hoorn vaarders hebt en zo gauw eigenlijk geen betere naam weet.

Ik heb een kennis die vaart, bij Bigroll , als H.W.T.K.
Laatste keer dat hij bij me kwam was om te vertellen dat hij ging varen, op zich heel normaal alleen de reis was toch wel opmerkelijk.
Moesten ergens in China lading ophalen, meen dat het laad en/ of loskranen waren.
Deze schepen hebben alles voor op en dus een heel groot dek achter de opbouw.' Schepen zijn de Bigroll Barentsz Bering en nog een schip in aanbouw
Enfin vertrokken vanuit China, tussen Japan en Korea door naar de Othotsk zee.
Daar via oppertjes (bij de Kuril eil) naar de bering zee.
Daarna boven langs de East Siberian Sea de Laptev sea Kara sea naar de loshavev Sabetta.Na lossing via de Barents Sea en de N. Kaap naa Zeebruggen
vandaar via Suez kanaal naar Singapore.
Vond dit toch wel leuk om deze reis te vermelden.
gr Cor
Il parle Il a parle

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Siberie vaarders

Bericht door jdbvos »

Da's zeker geen gebruikelijke route, Cor.
In 'mien tiet' geloof ik zelfs een onmogelijke-behalve voor een paar Russen....Die daar dan weer 's werelds grootste ijsbrekers bij nodig hadden...
Wie weet wordt dat een hele gewone route: boven Alaska langs doen ze ook....
Kun je 'm eens om foto's vragen ???
Oost, west...ook best
Piet van der Zanden
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 apr 2011 12:54
Locatie: IJmuiden

Re: Siberie vaarders

Bericht door Piet van der Zanden »

Rederij Oldendorff heeft in september met zowel de Georg Oldendorff als de Gretke Oldendorff (81.500 tdw) de noordelijke route gevaren van Vancouver/Canada, geladen met kolen, naar Raahe/finland. Waren op een bepaald traject wel verplicht om een ijsbreker mee te laten varen, de russen wilden er natuurlijk ook wat aan verdienen.Ze hadden echter meer last van mist dan van ijs. De reis was per schip 12 dagen korter dan via de gebruikelijke route.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Siberie vaarders

Bericht door Martinus »

De route wordt is al langer een onderwerp van studie.

Je hoort ook dat afval uit verloren gegane containers, houten balken die over boord zijn geslagen en zo meer, via die noordelijke route in zeeën verzeild raken waar ze in theorie nooit hadden kunnen komen.

Wie weet wordt het met de veronderstelde klimaatverandering wel een nieuwe rendabele route.
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Siberie vaarders

Bericht door Henk van der Moolen »

[quote] De route wordt is al langer een onderwerp van studie.[quote]

Dat kan je gerust stellen, want volgens mij was Willem Barentz hier al op aan het studeren. :-D

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10556
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Siberie vaarders

Bericht door jdbvos »

:lol: :lol: :lol:
Maar zoals je weet bakte die er ook niet zo veel van :lol:
"Heel Holland bakt" gold dus niet voor Barentz&Heemskerk destijds :-D

Maar toch heb ik ergens een notatie gelezen over (Alaska-)Inuit-legende's, waar melding werd gemaakt dat heel vroeger Inuit dergelijke passages wél hadden gevaren, dus kan die legende eveneens slaan op EurAzische passage...zoals de kraai vliegt, liggen die twee passages in feite niet zover van elkaar af: alleen een Beringstraat (Straat van Bering vlgs een reclame) ligt ertussen...

Hadden de Noormannen ook niet een dergelijke legende ??? Wie van ons heeft de Edda gelezen ?? Ik iig niet... :roll: :oops:
Want dan zou het daar toch in zijn vermeldt (in gebruikelijke metaforen, want daar schijnt die Edda mee vol te staan)
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Siberie vaarders

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Maar zoals je weet bakte die er ook niet zo veel van
Gezien in "HET Licht" van die tijden ben ik dat niet helemaal met je eens waarde Fox, je zal maar met je handeltje en je kouwuh klouwuh in het ijs zitten :lol: Die jongens hadden m.i. hele grote koperen kloten en hadden in werkelijkheid weinig inzicht in wat ze te wachten stond.De baasjes misschien een heeeel klein beetje ( achter het ijs lag de OPEN Poolzee....jammer toch??) de gewone en waarschijnlijk geronselde bemanning had vanzelf geen notie!!

Ik heb- nu alweer jaren geleden- eens het e.e.a. gelezen over de Chinese Expedities in de dagen van Zheng He en dat liegt er zeker niet om, die lieden hadden schepen waar de rest van de wereld slechts van kon dromen en maakte vele zgn. " Verre reizen waar ze ook veel van konden verhalen".......door een interne Chinese Keizerlijke machtsstrijd rond 1420 of zo werden die expedities kennelijk gestopt en -veel erger- werd er ook veel documentatie vernietigd.......zeggen ze......ik wazzuh d'r neet bie!!
Er zijn verslagen van die knakkers o.a. via de Rode Zee en een oud Egyptisch Kanaal naar de Middellandse Zee en Italie, waar ze o.a. de aanstichters waren van de toendertijd zgn. " verlichte tijden"
Ik moet betreffende dit soort onderwerpen altijd maar denken hoe "wij" hier in het zgn. Westen de flinke jongen uithingen toen we ontdekten dat we een gat in de grond konden boren en dat daar dan soms water, soms olie en soms wel gas uitkwam dat dan wel/niet kon branden. DAT was in China al een mooi pikheetje "ouwe meuk" zogezeid, die klanten "pijpten" gas met bamboe pijpies! Maar jaaa " wij" zijn helemaal gebrainwashed dat "die Chinezen en ander volk" allemaal van de Honey wagon zijn geflikkerd en " van niks weeeet'n" of wisten :roll:
Er zijn plenty andere voorbeelden, maar ik zal niet teveel zigzaggen.

In die tijden, in kombinatie met een beetje globale warming, is er kennelijk een Chinese vloot benoorden Rusland van de Atlantic terug naar China gevaaaar'n, ik heb me d'r niet in verdiept of dit ja/nee ook is gebeurt, maar in mijn boekie is dat ZEER wel mogelijk, we zien NU weer, dat enkele graden globale verwarming PLOTSELING de Noord-Oostelijke zowel als de Noord-Westelijke doorvaarten in het zomer seizoen werkelijk een fluitje van een cent maken. Momenteel- in de zomer dus!- loop je daar volgens mij meer risico om op een rots te lopen die niet in de kaart staat als dat je last van ijs hebt.Zeiljachten kachelen er door alsof het een lieve lust is!En dan zijn er vanzelf " kouwe winters en minder kouwe winters"
Toen ik in de 1980's in de Canadian Beaufort was betrokken bij Offshore Exploratie en "onze zeer gestudeerde en DUUR betaalde wetenschappers" hadden uitgevogeld " wanneer HET ijs" dit najaar zou komen, toen waren we er stellig van overtuigd ......ik kan dus beter zeggen " TOEN hadden WE onszelf ervan overtuigd" dat we nog wel een paar weken de tijd hadden met onze voorbereidingen...voor we de SSDC - "net voor HET ijs het zou invriezen" offshore op een grote bult zand zouden zetten en dan in de winter een gat boren. Stomtoevallig?? had ik een afspraak om Father Lemeur in Tuktoyaktuk te ontmoeten, hij was een ouwe vriend van mijn ouwe maat Jan Eulie uut Blokziel en ik ging hem de hartelijke groeten overbrengen van Jan, die in BC woonde en nooit meer in de Arctic kwam. En zooo kon het gebeuren dat ik daar in de pastorie van dat kleine kerkje in Tuktoyaktuk met Father Lemeur zat te ouwehoeren en OOK met een stel lokale Inuit, die er voor de gezelligheid ook even bij kwamen om te horen HOE het nou kwam dat ik die Jan Eulie uut Blokziel...die zij van vroegaah ook hadden gekend toen ie daar dokmaster was voor NTCL..hoe dat nou kwam dat ik die Jan eerder had ontmoet in verre landen en in de tropen waar ze palmbomen en eeuwige zonneschijn en OOk paarden, kameelen en giraffes hadden :lol: :roll:
En ZOO kwam het dus op het " komen van het ijs en het invallen van de winter"..een onderwerp waar DIE mensen al vele eeuwen zich in hadden verdiept......en "ze" keken mij dan ook met GROTE verbijstering aan toen ze mijn verhaal en verklaring hoorden van " DAT duurt nog wel een paar weekies"......volgens HUN was het TEGENDEEL het geval.en ze gaven mij een heel stel redenen daarvoor, ALLEMAAL observaties van de natuur en de dieren waar ze op jaagden en waar hun overleveing vele generaties van afhangkelijk was/geweest en NOG!.
Ik stond toen voor de keus " stel ik vertrouwen in HUN decennia lange zo niet eeuwen lange observaties" OF " hang ik mijn petje aan onze wetenschappers met een betrouwbaar record van misschien 15 jaar??"
Ik koos voor de Inuit, kreeg een bult met tegengas de volgende dag van my team, dreef mijn zin door en gooide de hele planning om EN we waren NET maar dan ook maar NET op lokatie voor het ijs met letterlijk donderend geweld in grote velden op ons afkwam.( Een splinternieuwe ijsbreker- de Robert LeMeur, genoemd naar de hierboven genoemde Father Lemeur, kwam op het project en kreeg het gelijk ZO voor z'n flikker dat ze er in de zij uitzag als een paard op een honger dieet!! de "Hendrik Zanen" - geen ijsversterking had de spanten in de kop plat tegen de huid en het moge een wonder heten dat er toen geen ECHTE bakkies zijn gebeurd!)Tijdens de installatie werden we geraakt door een ijsveld waar de brekers NIKS, NAKS en NADA mee konden en wij stonden met het hele platform te schudden alsof we een schop onder de juwelen kregen.( Ik zie net in mijn journaal dat het op 10 October 1982 was)
Als ik NIET naar de lokale Inuit had geluisterd, dan was die hele installatie op z'n reet gegaan en waren we "ice-bound" geweest in McKinley Bay. :roll:
E.e.a. doet me NU denken aan een van de zoek-expedities naar Franklin, die vanuit het Westen via Barrow en via de Beaufort benoorden Banks Island verzeild ( letterlijk) waren geraakt in de mid 1850ties. Ze kwamen ook met hun klungeltjes in het ijs terecht en " als door een wonder" vonden een beschermende baai op de Noordkust van Banks. Ze voeren en IN en kwamen er NOOIT meer uit en zijn uiteindelijk van ellende lopende naar huis vertrokken.( Ik geloof geen of heel weinig overlevenden!) De wrakstukken van het schip zijn een paar jaar geleden " gevonden".....da's natuurlijk ook gelul, want het was bekend sinds +/- 1850 dat het schip daar lag!

https://en.wikipedia.org/wiki/Zheng_He
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"


Plaats reactie