Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Hier nog een weergave van een, van wagenveer omgetoverd blusfort.
Deze ook als ter completering van een eerder aangesneden onderwerp daarover, ook op Oude Foto's Topic geplaatst.
Gr. Koos
Deze ook als ter completering van een eerder aangesneden onderwerp daarover, ook op Oude Foto's Topic geplaatst.
Gr. Koos
- Bijlagen
-
- Wagenveer brandweerboot (05).jpeg (114.85 KiB) 1813 keer bekeken
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Paar fotootjes van de bouw en oplevering van de Staeldiep. 1970, Werf: Amels in Makkum.
Ik heb begrepen dat het op koers houden van het ding op volle zee onderweg naar Maassluis nog best een uitdaging was.
Ik heb begrepen dat het op koers houden van het ding op volle zee onderweg naar Maassluis nog best een uitdaging was.
- Bijlagen
-
- Staeldiep bouw Amels a.JPG (129.21 KiB) 1350 keer bekeken
-
- Staeldiep bouw Amels c.JPG (128.67 KiB) 1350 keer bekeken
-
- Staeldiep bouw Amels f.JPG (94.97 KiB) 1350 keer bekeken
-
- Staeldiep bouw Amels h.JPG (127.54 KiB) 1350 keer bekeken
-
- Staeldiep bouw Amels i.JPG (139.47 KiB) 1350 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Bericht is al ouder, maar ik zag dit nu pas:
Nieuwe eigenaar ODV vervangt pont in 2021
Maassluise Courant / De Schakel: Redactie 11-09-2019
Foto: Archief Linda van der Klooster - Een van de veerboten wordt eerder vervangen.
De nieuwe eigenaar van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, ODV Maritiem uit Zwijndrecht, vervangt al in 2021 een van de twee veerboten: de Blankenburg of de Staeldiep.
door Kor Kegel
Dan zijn er nog drie jaar twee veerboten. De nieuwe pont zal dan als enige in de vaart blijven, nadat in 2024 de Blankenburgverbinding (A24) in gebruik is genomen. De frequentie gaat dan omlaag, omdat het aanbod van gemotoriseerd verkeer op de veerdienst ongetwijfeld vermindert.
Dat heeft ODV-directeur Arno Hoorweg het veerpersoneel laten weten. De vorige eigenaar, Ottevanger OV, was met de provincie Zuid-Holland overeengekomen uiterlijk in 2024 een veerboot te vervangen. Gezien de voortdurende haperingen en het uitvallen van een pont is het provinciebestuur blij met de eerdere vervanging.
Het personeel van de veerdienst werd overvallen door de plotselinge overname. Zelfs bemiddelaar Tjerk Bruinsma toonde zich verrast. De Vlaardingse oud-burgemeester was door Ottevanger en CNV Vakgenoten ingeschakeld om te bemiddelen tussen werkgever en werknemer. Vrijdag zou er weer een overleg zijn. Donderdag bleek echter dat de provincie, Ottevanger en ODV in het diepste geheim een akkoord hadden bereikt over de overname van het veer en overigens ook de andere vier veerdiensten van Ottevanger, waaronder die bij Spijkenisse en Oud-Beijerland en Klein Profijt.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland moesten in dat vertrouwelijke overleg financiële toezeggingen doen, waarvoor nog geen steun bestond van de Provinciale Staten. ODV krijgt van de provincie acht ton per jaar en een extra startbedrag van 1,1 miljoen euro. Dat geld gaat voornamelijk naar het betrouwbaar maken van de veerdienst. Voor de bemanning blijft alles hetzelfde, behalve dan dat er een andere bedrijfsleiding komt. ODV is in heel Nederland actief met veerdiensten, fast ferry's en waterbussen. Tot december 2014 stond het bedrijf bekend als de Swets Groep.
Op één punt spreken de provincie en Ottevanger elkaar tegen. De provincie zegt dat Ottevanger de veerdienst wel moest verkopen, omdat het bedrijf anders failliet was gegaan. Dat meldde RTV Rijnmond. Maar Ottevanger spreekt dat tegen. Het bedrijf draait goed, wordt gesteld. Directeur Boy Ottevanger houdt het op persoonlijke redenen waarom hij de veerdiensten afgestoten heeft.
Nieuwe eigenaar ODV vervangt pont in 2021
Maassluise Courant / De Schakel: Redactie 11-09-2019
Foto: Archief Linda van der Klooster - Een van de veerboten wordt eerder vervangen.
De nieuwe eigenaar van de veerdienst Maassluis-Rozenburg, ODV Maritiem uit Zwijndrecht, vervangt al in 2021 een van de twee veerboten: de Blankenburg of de Staeldiep.
door Kor Kegel
Dan zijn er nog drie jaar twee veerboten. De nieuwe pont zal dan als enige in de vaart blijven, nadat in 2024 de Blankenburgverbinding (A24) in gebruik is genomen. De frequentie gaat dan omlaag, omdat het aanbod van gemotoriseerd verkeer op de veerdienst ongetwijfeld vermindert.
Dat heeft ODV-directeur Arno Hoorweg het veerpersoneel laten weten. De vorige eigenaar, Ottevanger OV, was met de provincie Zuid-Holland overeengekomen uiterlijk in 2024 een veerboot te vervangen. Gezien de voortdurende haperingen en het uitvallen van een pont is het provinciebestuur blij met de eerdere vervanging.
Het personeel van de veerdienst werd overvallen door de plotselinge overname. Zelfs bemiddelaar Tjerk Bruinsma toonde zich verrast. De Vlaardingse oud-burgemeester was door Ottevanger en CNV Vakgenoten ingeschakeld om te bemiddelen tussen werkgever en werknemer. Vrijdag zou er weer een overleg zijn. Donderdag bleek echter dat de provincie, Ottevanger en ODV in het diepste geheim een akkoord hadden bereikt over de overname van het veer en overigens ook de andere vier veerdiensten van Ottevanger, waaronder die bij Spijkenisse en Oud-Beijerland en Klein Profijt.
Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland moesten in dat vertrouwelijke overleg financiële toezeggingen doen, waarvoor nog geen steun bestond van de Provinciale Staten. ODV krijgt van de provincie acht ton per jaar en een extra startbedrag van 1,1 miljoen euro. Dat geld gaat voornamelijk naar het betrouwbaar maken van de veerdienst. Voor de bemanning blijft alles hetzelfde, behalve dan dat er een andere bedrijfsleiding komt. ODV is in heel Nederland actief met veerdiensten, fast ferry's en waterbussen. Tot december 2014 stond het bedrijf bekend als de Swets Groep.
Op één punt spreken de provincie en Ottevanger elkaar tegen. De provincie zegt dat Ottevanger de veerdienst wel moest verkopen, omdat het bedrijf anders failliet was gegaan. Dat meldde RTV Rijnmond. Maar Ottevanger spreekt dat tegen. Het bedrijf draait goed, wordt gesteld. Directeur Boy Ottevanger houdt het op persoonlijke redenen waarom hij de veerdiensten afgestoten heeft.
- Bijlagen
-
- 62282.jpg (129.28 KiB) 1239 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Zie tweede voorgaande bericht van @Erik
Ik heb begrepen dat het op koers houden van het ding op volle zee onderweg naar Maassluis nog best een uitdaging was.
STAELDIEP
Ik heb begrepen dat het op koers houden van het ding op volle zee onderweg naar Maassluis nog best een uitdaging was.
STAELDIEP
Grtn @Allen
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Mag ik nog mee?
- Bijlagen
-
- 1942_Veerabonnement.jpg (65.08 KiB) 1013 keer bekeken
-
- Kaartjes SBS veerdienst Maassluis-Rozenburg.jpg (42.52 KiB) 1013 keer bekeken
-
- Kaartjes voetganger.JPG (65.43 KiB) 1013 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
- J.Terpstra
- Berichten: 114
- Lid geworden op: 02 mei 2017 18:00
- Locatie: Maassluis
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Een uniek kijkje aan de Maassluise zijde van het veer naar Rozenburg tijdens de blokkade van de Nieuwe Waterweg door boze binnenschippers in 1972. Het zijn oude smalfilm 8mm beelden (gedigitaliseerd) door mij toen ter tijd gemaakt als "amateur reportage".
https://www.youtube.com/watch?v=d46w9L9lKnM
Groeten uit Maassluis....de eerste STAD aan de Waterweg (het Scheur).
https://www.youtube.com/watch?v=d46w9L9lKnM
Groeten uit Maassluis....de eerste STAD aan de Waterweg (het Scheur).
Het leven is waard geleefd te worden: leef nu !!
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Doek gevallen (ik lees het nu pas):
PERSBERICHT
“Provincie Zuid-Holland houdt de uitvoerder van het Veer Maassluis-Rozenburg, haar reizigers, medewerkers en leveranciers maandenlang aan het lijntje. Het doek is gevallen’’.
De uitvoerder van het Veer Maassluis-Rozenburg is genoodzaakt faillissement aan te vragen voor AquaSwets Veren BV en AquaSwets VMR BV.
Het Veer Maassluis-Rozenburg (hierna: het veer) bevond zich in 2019 in zwaar weer. Eind 2019 is de uitvoering daarom overgenomen door de huidige bestuurder. Ten tijde van deze overname zijn er met Provincie Zuid-Holland aanvullende afspraken gemaakt om het veer bestaansrecht te geven voor de toekomst.
Één van de afspraken was dat het veer zou worden geëxploiteerd tegen een geringe marge. Daarnaast was financiering door het Revolverend Verenfonds (hierna: het Verenfonds) , onderdeel van de Provincie Zuid-Holland, toegezegd om een nieuwbouw schip te realiseren. Gezien de schepen in een te slechte staat verkeerden was nieuwbouw dringend noodzakelijk om de toekomst van het veer te garanderen.
Het Verenfonds zat om deze reden ook aan tafel tijdens de besprekingen inzake de overname. Zonder deze afspraken was de businesscase onhaalbaar. De Provincie was zich hiervan bewust en wist dat iedere tegenvaller problemen zou veroorzaken en daarom met elkaar opgelost moesten worden.
In 2020 daalde de passagiers aantallen schrikbarend door corona. De geringe marges waren met de exploitatiebijdrage van de Provincie absoluut niet meer toereikend. Daarnaast bleek dat het Verenfonds, ondanks haar toezegging, geen lening meer wilde verstrekken.
Naast de tegenvallende passagiersaantallen, bracht mede de oorlog in Oekraïne extreme prijsstijgingen met zich mee van materiaalkosten, brandstofkosten en loonkosten.
Sinds medio 2021 hebben partijen de focus verlegd naar een alternatief om het veer rendabel te krijgen op de lange termijn. Partijen waren het erover eens dat de enige optie het volledig renoveren van de Staeldiep (bestaande schip) was en er tot de renovatie gevaren zou worden met de Blankenburg, die helaas eind 2022 ook is uitgevallen.
Vanaf dat moment zijn er door ons diverse scenario’s uitgewerkt om tot een toekomstbestendige businesscase te komen, met in het achterhoofd ook de komst van de Blankenburgtunnel. Lange tijd heeft de Provincie de indruk gewekt dat ook zij een
alternatieve oplossing wenste en hebben wij vertrouwen gehad er met elkaar uit te komen. Helaas is dit vertrouwen onterecht gebleken. Vorige week heeft de Provincie aangegeven geen aanvullende subsidie te willen verstrekken, ondanks de eerder gemaakte afspraak om de problemen met elkaar op te lossen.
De verliezen zijn in de laatste maanden voor de ondernemingen doorgelopen. Hoezeer wij dit ook betreuren is faillissement onafwendbaar nu de steun van de Provincie Zuid-Holland en het Verenfonds uitblijft en er geen zicht is op een rendabel veer.
Het doek is gevallen. Dat betekent dat het fiets-/voetveer vanaf donderdagmiddag 25 mei 2023 vanaf 15:00 uur uit de vaart is gegaan.
AquaSwets Veren BV en AquaSwets VMR BV vallen onder de merknaam Blue Amigo. Het faillissement beperkt zich echter zoals aangegeven tot Aqua Swets Veren BV en Aqua Swets VMR BV en heeft alleen effect op het Veer Rozenburg-Maassluis en niet op de andere Blue Amigo diensten.
Voor verdere informatie en communicatie verzoeken wij u om contact op te nemen met de Provincie Zuid-Holland:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... rozenburg/
PERSBERICHT
“Provincie Zuid-Holland houdt de uitvoerder van het Veer Maassluis-Rozenburg, haar reizigers, medewerkers en leveranciers maandenlang aan het lijntje. Het doek is gevallen’’.
De uitvoerder van het Veer Maassluis-Rozenburg is genoodzaakt faillissement aan te vragen voor AquaSwets Veren BV en AquaSwets VMR BV.
Het Veer Maassluis-Rozenburg (hierna: het veer) bevond zich in 2019 in zwaar weer. Eind 2019 is de uitvoering daarom overgenomen door de huidige bestuurder. Ten tijde van deze overname zijn er met Provincie Zuid-Holland aanvullende afspraken gemaakt om het veer bestaansrecht te geven voor de toekomst.
Één van de afspraken was dat het veer zou worden geëxploiteerd tegen een geringe marge. Daarnaast was financiering door het Revolverend Verenfonds (hierna: het Verenfonds) , onderdeel van de Provincie Zuid-Holland, toegezegd om een nieuwbouw schip te realiseren. Gezien de schepen in een te slechte staat verkeerden was nieuwbouw dringend noodzakelijk om de toekomst van het veer te garanderen.
Het Verenfonds zat om deze reden ook aan tafel tijdens de besprekingen inzake de overname. Zonder deze afspraken was de businesscase onhaalbaar. De Provincie was zich hiervan bewust en wist dat iedere tegenvaller problemen zou veroorzaken en daarom met elkaar opgelost moesten worden.
In 2020 daalde de passagiers aantallen schrikbarend door corona. De geringe marges waren met de exploitatiebijdrage van de Provincie absoluut niet meer toereikend. Daarnaast bleek dat het Verenfonds, ondanks haar toezegging, geen lening meer wilde verstrekken.
Naast de tegenvallende passagiersaantallen, bracht mede de oorlog in Oekraïne extreme prijsstijgingen met zich mee van materiaalkosten, brandstofkosten en loonkosten.
Sinds medio 2021 hebben partijen de focus verlegd naar een alternatief om het veer rendabel te krijgen op de lange termijn. Partijen waren het erover eens dat de enige optie het volledig renoveren van de Staeldiep (bestaande schip) was en er tot de renovatie gevaren zou worden met de Blankenburg, die helaas eind 2022 ook is uitgevallen.
Vanaf dat moment zijn er door ons diverse scenario’s uitgewerkt om tot een toekomstbestendige businesscase te komen, met in het achterhoofd ook de komst van de Blankenburgtunnel. Lange tijd heeft de Provincie de indruk gewekt dat ook zij een
alternatieve oplossing wenste en hebben wij vertrouwen gehad er met elkaar uit te komen. Helaas is dit vertrouwen onterecht gebleken. Vorige week heeft de Provincie aangegeven geen aanvullende subsidie te willen verstrekken, ondanks de eerder gemaakte afspraak om de problemen met elkaar op te lossen.
De verliezen zijn in de laatste maanden voor de ondernemingen doorgelopen. Hoezeer wij dit ook betreuren is faillissement onafwendbaar nu de steun van de Provincie Zuid-Holland en het Verenfonds uitblijft en er geen zicht is op een rendabel veer.
Het doek is gevallen. Dat betekent dat het fiets-/voetveer vanaf donderdagmiddag 25 mei 2023 vanaf 15:00 uur uit de vaart is gegaan.
AquaSwets Veren BV en AquaSwets VMR BV vallen onder de merknaam Blue Amigo. Het faillissement beperkt zich echter zoals aangegeven tot Aqua Swets Veren BV en Aqua Swets VMR BV en heeft alleen effect op het Veer Rozenburg-Maassluis en niet op de andere Blue Amigo diensten.
Voor verdere informatie en communicatie verzoeken wij u om contact op te nemen met de Provincie Zuid-Holland:
https://www.zuid-holland.nl/onderwerpen ... rozenburg/
- Bijlagen
-
- Blankenburg (Gedeputeerde Schilthuis) tijdens Havendagen Rotterdam 2022
- DSC03922k.jpg (197.23 KiB) 715 keer bekeken
-
- Staeldiep tijdens Havendagen Rotterdam 2022 (4-9-2022)
- DSC03907k.jpg (157.01 KiB) 715 keer bekeken
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: 30 jul 2018 20:31
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Erik, ik had dit al gelezen in de nieuwsbrief van Teun vd Zee (scheepsfotoruilbeurs). Zoals met veel dingen in dit land, wanbeleid. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat hier doelbewust op aangestuurd is.
Klaas
Klaas
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Ja makkelijk toch. Als de Blankenburg tunnel wordt opgeleverd en het autoveer kan vervallen hoeft de portemonnee niet meer te worden getrokken om het veer/rederij uit te kopen en het fietsveer: ACH het zijn maar fietsers en die leveren GEEN opcenten voor de provincie. Calvinisme ten voeten uit.
groeten
Jan van der Pluijm
groeten
Jan van der Pluijm
- Erikdepooter
- Berichten: 631
- Lid geworden op: 23 jan 2012 12:25
- Locatie: Driebergen-Rijsenburg
Re: Veerdienst Maassluis-Rozenburg
Vanaf 14 augustus 2023 verzorgt het bedrijf Damen volledig de dienstregeling in een dagelijks schema van 06.00 tot 00.00 uur. Vanaf 1 september worden dit weer betaalde overtochten.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de provincie Zuid-Holland.
Zo.
Dat scheelt weer een stukje zwemmen!
Kijk voor meer informatie ook op de website van de provincie Zuid-Holland.
Zo.
Dat scheelt weer een stukje zwemmen!
"Vol vooruit - Vol achteruit - Stop - Klaar met machine, da's alles".. (Meinhart v.d. Vliet, Commodore Esso Tankvaart Mij, Ras Tannurah 1982, over de kunst van het manoeuvreren)