Historische rederij posters
Historische rederij posters
Na een tijdje uit de running steek ik nu mijn kop eens boven water en begin natuurlijk iedereen het beste te wensen voor 2017 in goede gezondheid.
Ben in het bezit gekomen van een aantal Kalenderposters (uitg. Edition Maritim) die ik graag met jullie wil delen. Ik heb ze gescand en zal er steeds enig commentaar bij vermelden. Ik kan nergens zien of er copyright op zit, maar dat zien we dan wel. Poster uit1956 met 2 schepen "Leinster" en "Munster" gebouwd 1948 door Harland & Wolff Belfast resp.4115 en 4142 GRT, L366ft,B50ft,draft 15ft.
Poster uit 1913/1914 met tss Aquitania (45647 GRT)op de Mersey nabij Liverpool wachtend op sleepboten ter assistentie door de havensluis. Op de achtergrond zijn of de Andania of de Alaunia zichtbaar.
ook bekend als Kingsin Line, opgericht in 1870 voor reizen naar Oost Azie. Het schip is de Hertha, geb.1894 door Blohm & Voss, Hamburg.
In 1898 werd Kingsin Line overgenomen door Hapag en de Hertha (3347 GRT) renamed Sibiria.
Wordt vervolgd
Gerard
Ben in het bezit gekomen van een aantal Kalenderposters (uitg. Edition Maritim) die ik graag met jullie wil delen. Ik heb ze gescand en zal er steeds enig commentaar bij vermelden. Ik kan nergens zien of er copyright op zit, maar dat zien we dan wel. Poster uit1956 met 2 schepen "Leinster" en "Munster" gebouwd 1948 door Harland & Wolff Belfast resp.4115 en 4142 GRT, L366ft,B50ft,draft 15ft.
Poster uit 1913/1914 met tss Aquitania (45647 GRT)op de Mersey nabij Liverpool wachtend op sleepboten ter assistentie door de havensluis. Op de achtergrond zijn of de Andania of de Alaunia zichtbaar.
ook bekend als Kingsin Line, opgericht in 1870 voor reizen naar Oost Azie. Het schip is de Hertha, geb.1894 door Blohm & Voss, Hamburg.
In 1898 werd Kingsin Line overgenomen door Hapag en de Hertha (3347 GRT) renamed Sibiria.
Wordt vervolgd
Gerard
l
- gerard tenerife
- Berichten: 6491
- Lid geworden op: 22 mei 2009 21:01
- Locatie: valle san lorenzo,tenerife,spanje
Re: Historische rederij posters
Mooi beetje nostalgia.
mvg Gerard.
mvg Gerard.
een pessimist is een optimist met veel ervaring.
Re: Historische rederij posters
"Ocean Monarch" (13654 GRT 414 1e klasse passagiers) blt by Vickers Armstrong,Newcastle in 1951 werd opgeleverd aan Furness voor plezierreizen N.York-Bermuda. In 1966 werd het schip opgelegd te River Fal,Cornwall en in 1967 verkocht aan Balkanturist te Varna . Nieuwe naam Varna.
Het getoonde schip is de Cap Arcona, de extreem getekende V-vorm boeg suggereerde snelheid en werd al snel een begrip sinds 1927 ondanks felle concurrentie van de Italianen. Dit tijdperk eindigde in 1939. Vanaf 1940 werd het schip door de Kriegsmarine opgeeist als logementsschip in Gotenhafen.
Nu wordt het schip herinnerd als gedenkteken voor de duizenden doden toen dit schip werd gebombardeerd met gevangenen in Neustadt Bay.
Op deze poster ziet men de " Oceana 3" ,aangekocht door SITMAR 1927. De eerste cruise voor Hapag begon in 1928. In deze dienst voeren 2 schepen, de Reliance en de Oceana 3 ex Sierra Salvada(1912) ex Avaré (1917) ex Peer Gynt (1922) ex Neptunia (1924).
l
Re: Historische rederij posters
De omslag van een brochure "Passenger Information" van Van Nievelt, Goudriaan en Co laat dit mooie plaatje zien. Het gaat om de schepen Altair, Alioth, Aldabi en Alhena.
Groeten Arie Eijgenraam
Groeten Arie Eijgenraam
- Bijlagen
-
- Brochure NIGOCO 2.jpg (266.51 KiB) 9812 keer bekeken
Re: Historische rederij posters
[attachment=1]Norddeutsche Lloyd Bremen.jpg[/attachment]
Op de poster de "Columbus " ten anker in Funchal Bay, voor een speciale afvaart voor de jaarwisseling 1935/1936 voor slechts 330 RM p.p.
[attachment=0]Orient Cruise Norway.jpg[/attachment]
Het schip op de poster is waarschijnlijk de "Orvieto " in de Nærsøy fjord. Het is een van de 6 nieuwe schepen voor de Orient Line gebouwd tussen 1908-1911 voor de dienst Engeland naar Australie, allen met dezelfde lengte 168 m en 12000 GRT met de namen Orsova, Otway, Osterley, Otranto, Orvieto en Orama. 'sZomers werden cruises naar Noorwegen aangeboden.
wordt vervolgd
Gerard
- Bijlagen
-
- Norddeutsche Lloyd Bremen.jpg (103.29 KiB) 9749 keer bekeken
-
- Orient Cruise Norway.jpg (132.69 KiB) 9749 keer bekeken
l
Re: Historische rederij posters
Nog meer posters, meesten helaas in echt klein formaat.
Destijds, al wat jaartjes geleden, door diverse forumleden samengebracht, o.a. Ruud uit Helmond.
http://www.posters.middenlimburg.net/
Destijds, al wat jaartjes geleden, door diverse forumleden samengebracht, o.a. Ruud uit Helmond.
http://www.posters.middenlimburg.net/
Re: Historische rederij posters
@ jannuh
Leuke aanvulling van de posters.
Ik ga toch nog even door met de kalenderposters tenzij er verder geen belangstelling is.
3 zusterschepen, 17000 GRT gebouwd door Harland & Wolff, Belfast in 1951 waren de Rhodesia Castle, Kenya Castle en Braemar Castle voor 500 passagiers. Dit laatste schip is te zien op de poster tijdens aanlopen Mombasa.
Met buitengewoon zelfvertrouwen werd de Rotterdam (5) (38645 GRT) geintroduceerd als het schip van de toekomst, zonder schoorstenen maar met 2 uitlaatpijpen.
De Britannic (26943 GRT), opgeleverd 1930 voor de dienst Londen-NYork. In de winter werden deze grote passagiersschepen ingezet voor cruises via Spanje, Azoren naar West Indies. In 1934 werden Cunard en White Star samengevoegd. Tussen 1939 en 1947 dienden de schepen als troop carriers.
In 1960 werd de Britannic verkocht en gesloopt.
Groet
Gerard
Leuke aanvulling van de posters.
Ik ga toch nog even door met de kalenderposters tenzij er verder geen belangstelling is.
3 zusterschepen, 17000 GRT gebouwd door Harland & Wolff, Belfast in 1951 waren de Rhodesia Castle, Kenya Castle en Braemar Castle voor 500 passagiers. Dit laatste schip is te zien op de poster tijdens aanlopen Mombasa.
Met buitengewoon zelfvertrouwen werd de Rotterdam (5) (38645 GRT) geintroduceerd als het schip van de toekomst, zonder schoorstenen maar met 2 uitlaatpijpen.
De Britannic (26943 GRT), opgeleverd 1930 voor de dienst Londen-NYork. In de winter werden deze grote passagiersschepen ingezet voor cruises via Spanje, Azoren naar West Indies. In 1934 werden Cunard en White Star samengevoegd. Tussen 1939 en 1947 dienden de schepen als troop carriers.
In 1960 werd de Britannic verkocht en gesloopt.
Groet
Gerard
l
Re: Historische rederij posters
Prachtig ! Pure nostalgie...
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Met vriendelijke groeten,
Dirk
Old sailors never die, they just fade (or drive) away...
73 Knisten
73 Knisten
Re: Historische rederij posters
Hier nog een paar.
Re: Historische rederij posters
Ik heb in 1972 een overtocht van Rio naar Le Havre gemaakt met de Pasteur van Messageries Maritimes/Chargeurs Réunis. Het was een voor zijn tijd modern schip, het vervoerde vracht en passagiers (pakketboot). Ik heb me indertijd voorgenomen bij een volgende reis een of ander uniform aan te doen want dat bleek een enorme aantrekkingskracht op de Argentijnsen uit te oefenen. Wat dat betreft hadden de officieren het niet te klagen of het moest zijn dat het teveel van het goede werd: een pijnlijke schraalheid.