Problemen met Very Large Ore Carriers

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14378
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Harry G. Hogeboom »

En dan bekruipt je toch een heel akelig gevoel bij het lezen van die twee verklaringen.
Kippevel en nekhaar! :(
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jancorjoh
Berichten: 791
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:44
Locatie: Woerden

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Jancorjoh »

Iemand vraagt zich af of het zinken en de problemen die Polaris heeft met andere omgebouwde tankers niet het einde betekent van het ombouwen van tankers naar bulkers.

http://splash247.com/could-stellar-dais ... rted-vloc/
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------Afbeelding

De STELLAR QUEEN, dat is de vroegere VLCC Hydra Star, ligt in Sao Luis, Brazilië nadat er tijdens de ballastreis van China naar Brazilië scheuren in het hoofddek zijn gevonden. De rederij overlegt met de klasse wat er nu moet gebeuren, maar kan geen idee geven wat dit zal zijn en hoe lang dit gaat duren.

Polaris is de rederij met de meeste VLOC's ter wereld en wilde deze zomer naar de New Yorkse beurs, maar kan dat volgens ingewijden nu wel vergeten.
Bron: SPLASH

De Stellar Queen werd in 1994 gebouwd als de VLCC Hydra Star van 305846 DWT. In 2009 omgebouwd tot ertscarrier.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Volgens Splash vond de ombouw in 2012 plaats.

Intressant ook dat het artikel over 'vintage' carriers spreekt.

Er zijn, als ik het goed heb, tijdens hun reis naar China twee Stellar schepen voor inspectie naar Zuid Afrika uitgeweken. Klopt mijn veronderstelling dat voor een goede inspectie de lading gelost moet worden?
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

Volgens Splash vond de ombouw in 2012 plaats.
Dat heeft Splash dan fout. Dergelijke verschillen komen naar voren als je niet domweg kopieert en plakt, maar voor de berichtgeving aan fact checking doet door ook andere bronnen te raadplegen voordat je plaatst. :wink:

De Hydra Star werd in 2009 omgebouwd tot ertscarrier en kreeg toen de passende naam ORE GORO. In 2012 werd ze eerst omgedoopt tot ORE YANTAI en in datzelfde jaar uiteindelijk tot STELLAR QUEEN.

-------------------------------Afbeelding

Er zitten twee scheuren in - voor zover nu gevonden. Eentje van 1,5 en eentje van 2,5 meter lengte. Dat levert aardige fonteintjes op ... Ik heb zo'n vermoeden dat de volgende halte het sloopstrand wordt.

---------------------------------------------- Afbeelding
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Dat heeft Splash dan fout. Dergelijke verschillen komen naar voren als je niet domweg kopieert en plakt, maar voor de berichtgeving aan fact checking doet door ook andere bronnen te raadplegen voordat je plaatst. :wink:
Ik noemde Splash en 2012 omdat jij daar de link naar toe vermeldde.

Moet het schip voor een gedegen inspectie niet helemaal gelost worden? Dat zal ook weer veel om handen hebben, inclusief het herladen na eventuele reparatie en waar laat je die lading, tijdverlies, etc. Kostbaar!
Da Silva
Berichten: 320
Lid geworden op: 10 jun 2014 22:37

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Da Silva »

:lol: :lol:

Grt.

Mario
Theo Horsten (R.I.P.)

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Theo Horsten (R.I.P.) »

-------------------------------
Ik las het als eerste bij Splash en daarom vermeldde ik dat als bron, want dat was het voor mij. Maar mij interesseert daarna vooral welke tanker dat is geweest en daarvoor ga ik naar Miramar, waar dan meteen de hele levensloop staat.
Hij kwam van China en was in ballast onderweg naar Brazilië toen de scheuren werden ontdekt. Er valt dus niets te lossen. Dat omhoog spuitende water is ballast.
Het zal mij benieuwen. Dat los je niet op met een paar stukkies staal oplassen, denk ik. Wat zit er nog meer? Een schip van 23 jaar oud, afgejakkerd in die ertsvaart. Slopen die handel. Het zou me absoluut niet verbazen als dit het einde van Polaris inluidt.
Bob R.I.P.
Berichten: 3142
Lid geworden op: 19 sep 2008 18:00
Locatie: Langedijk

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Bob R.I.P. »

Drijft de Stellar Cosmo nog?
't Leven is niet altoid roist met krente, 't is ok welders gortepap die skift is.
Martinus
Berichten: 1003
Lid geworden op: 15 apr 2006 02:41
Locatie: Rio de Janeiro - RJ

Re: Problemen met Very Large Ore Carriers

Bericht door Martinus »

Er zijn, als ik het goed heb, tijdens hun reis naar China twee Stellar schepen voor inspectie naar Zuid Afrika uitgeweken. Klopt mijn veronderstelling dat voor een goede inspectie de lading gelost moet worden?
Theo,
Van een schip, de Stellar Unicorn, wordt vermeld (wederom door Splash) dat het met ijzererts geladen was en van Brazilië naar China reisde toen het voor inspectie naar Kaapstad moest uitwijken.
Stellar Unicorn.jpg
Stellar Unicorn.jpg (105.07 KiB) 5439 keer bekeken


Plaats reactie