Zware-Lading Schepen.
Re: Zware-Lading Schepen.
Ik vind dat altijd droevige plaatjes maar voor slopers is dat natuurlijk een prachtige uitdaging.
"De een zijn dood is de ander zijn brood "verbeeld op een mooi plaatje.
"De een zijn dood is de ander zijn brood "verbeeld op een mooi plaatje.
Re: Zware-Lading Schepen.
Droevig? Die bak heeft zijn centen wel opgebracht... 40 jaar. Dat kon je van de voorgangers niet zeggen, maar die hadden de tijd tegen. Ik weet nog dat Heerema met de Global Adventurer - die ze van Brown&Root hadden - rap in hun maag zat want het ding kon "maar" 350 ton trekken en de kraan stond ook nog eens op de bak. Toen kwam de Challenger die wel 600 ton kon trekken maar helaas stond ook daar de kraan op de bak. Maar de order voor eenzelfde schip (de Conqueror) werd rap ingetrokken en toen bedachten ze de Champion die de kraan tenminste op de afgezaagde kont had staan.
Jeetje, die trok alweer 1000 ton. Opgevolgd door de Odin en Thor die gewoon weer meer konden hijsen, 1600 en 2000 ton.. Die gingen na veel kortere tijden alweer naar de sloop want Heerema verkocht die spullen niet aan een mogelijke concurrent Toen kwamen Hermod en zussie Balder (die, zo vermoed ik ook binnenkort wel exit gaat), de Thialf en nu weer de Sleipnir en het hijsvermogen is intussen naar zo'n 20000 ton gegaan.
Toch hebben al die kraanbakken hun centen wel opgebracht denk ik. En of die Sleipnir 40 jaar mee zal gaan? Die tiet zal 't leer'n en PS is denk ik wel miljonair geword'n.
Jeetje, die trok alweer 1000 ton. Opgevolgd door de Odin en Thor die gewoon weer meer konden hijsen, 1600 en 2000 ton.. Die gingen na veel kortere tijden alweer naar de sloop want Heerema verkocht die spullen niet aan een mogelijke concurrent Toen kwamen Hermod en zussie Balder (die, zo vermoed ik ook binnenkort wel exit gaat), de Thialf en nu weer de Sleipnir en het hijsvermogen is intussen naar zo'n 20000 ton gegaan.
Toch hebben al die kraanbakken hun centen wel opgebracht denk ik. En of die Sleipnir 40 jaar mee zal gaan? Die tiet zal 't leer'n en PS is denk ik wel miljonair geword'n.
Louis
Re: Zware-Lading Schepen.
HIER EEN VRIJ RECENT FILMPIE
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... _JcaV4hfoQ
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A ... _JcaV4hfoQ
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Zware-Lading Schepen.
Mooi filmpje Leo, ik heb het maar ff opgeslagen want na al die jaren heb ik nog steeds iets met dat werk.
Weet jij wat die Crowley woog tijdens die test, want dat kom ik zo 1-2-3 niet tegen. De Balder stond (na upgrade) te boek voor 8100 ton dual en de Thialf voor 10000 dual, dus ze konden samen een slordige 18000 ton trekken.
Overigens heeft de Hermod (die ook voor ik meen 8100 ton te boek stond) nooit hoger dan slordig 6300 ton getrokken.
Weet jij wat die Crowley woog tijdens die test, want dat kom ik zo 1-2-3 niet tegen. De Balder stond (na upgrade) te boek voor 8100 ton dual en de Thialf voor 10000 dual, dus ze konden samen een slordige 18000 ton trekken.
Overigens heeft de Hermod (die ook voor ik meen 8100 ton te boek stond) nooit hoger dan slordig 6300 ton getrokken.
Louis
Re: Zware-Lading Schepen.
Nee Louis dat kan ik je nu niet vertellen, maar als mijn zo´n weer wakker is zal ik het hem vragen.
En misschien weet Ron H het wel,die is hier ook soms op het forum (en die weet heel veel)
Hij zit nu in Singapore op de Sleipnir, en daar is het donker op het moment
Maar het was denk niet zo´n zwaargewicht, het gaat meer over de gedragingen van de last en de samen werking
Louis heb je soms ook bij die club gewerkt ?
En misschien weet Ron H het wel,die is hier ook soms op het forum (en die weet heel veel)
Hij zit nu in Singapore op de Sleipnir, en daar is het donker op het moment
Maar het was denk niet zo´n zwaargewicht, het gaat meer over de gedragingen van de last en de samen werking
Louis heb je soms ook bij die club gewerkt ?
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Zware-Lading Schepen.
Nee Leo, mijn indirekte werkgever is in de jaren 70 nog 5 jaar Zapata Offshore Houston geweest, maar dat werk deden we nooit.
Jeetje, Ron H. ook daar terechtgekomen? Daar heb ik wat jaartjes geleden best vaak mee zitten ouwehoeren over die kraanbakken
En, if you remember well, nadien heb ik nog een jaar of 5 bij Vos als asfalt-coureur gewerkt
Jeetje, Ron H. ook daar terechtgekomen? Daar heb ik wat jaartjes geleden best vaak mee zitten ouwehoeren over die kraanbakken
En, if you remember well, nadien heb ik nog een jaar of 5 bij Vos als asfalt-coureur gewerkt
Louis
Re: Zware-Lading Schepen.
Ja dat licht me bij Voss-Oss met die oranje cabines
Ron H zat niet bij Heerema.
Maar heeft iets met Nellen kranen
Ron H zat niet bij Heerema.
Maar heeft iets met Nellen kranen
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Zware-Lading Schepen.
Louis
Ik heb op de valreep toch nog wat gevonden Ik wist dat ik ergens wat gezien en gelezen had
Oja de Thialf is goed voor 2 x 7100 ton
Ik heb op de valreep toch nog wat gevonden Ik wist dat ik ergens wat gezien en gelezen had
Oja de Thialf is goed voor 2 x 7100 ton
Het slechtste wiel van de wagen kraakt het meest .
LEO
LEO
Re: Zware-Lading Schepen.
Tks Leo, is ook weer duidelijk.
Dat van die max tonnages heb ik ook nooit goed begrepen, na een "upgrade" kon een kraan ineens i.p.v 1600 ton 2000 ton hebben. Bij mijn weten zonder dat het materiaal was veranderd; ik had altijd zoiets van "is dat offshore-devaluatie"?
Die Thialf - die ze van een andere eigenaar hebben overgenomen - stond ooit te boek voor 2x5000 ton en was toen al "een beest".
Dus ik kijk niet raar als de Sleipnir tegen de tijd dat ze in dienst komt goed is voor 2 x 15000 ton
De bak waar ik 5 jaar op werkte kon 600 ton in zijn derrick hebben en dat is NOOIT aangepast. Ach ja...
Dat van die max tonnages heb ik ook nooit goed begrepen, na een "upgrade" kon een kraan ineens i.p.v 1600 ton 2000 ton hebben. Bij mijn weten zonder dat het materiaal was veranderd; ik had altijd zoiets van "is dat offshore-devaluatie"?
Die Thialf - die ze van een andere eigenaar hebben overgenomen - stond ooit te boek voor 2x5000 ton en was toen al "een beest".
Dus ik kijk niet raar als de Sleipnir tegen de tijd dat ze in dienst komt goed is voor 2 x 15000 ton
De bak waar ik 5 jaar op werkte kon 600 ton in zijn derrick hebben en dat is NOOIT aangepast. Ach ja...
Louis
- Harry G. Hogeboom
- Berichten: 14448
- Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
- Locatie: Canada
Re: Zware-Lading Schepen.
Waaarde mede Kombuizers...in deze discussie eventjes goed bedenken ( alsmede dat ik het kranenbuskruit niet heb uitgevonden, alsmede nooit de Nobel prijs voor hijskranen heb ontvangen! ) dat er "op verschillende wijze" met deze zware kraanbakken kan worden gehesen!!!Dat van die max tonnages heb ik ook nooit goed begrepen etc. etc.
1) De kranen kunnen "als hijskraan" zowel independent als OOK in tandem werken, met de daarbij behorende max last!! en dan is die max last uiteraard weer afhangkelijk van de "arm van de kraan", de kraan is hier dus " dynamisch" belast.e.e.a. ligt uiteraard vast in het Kraan Certificaat.
2) De kranen kunnen ook worden " vast gezet" zodat ze EN niet meer draaien EN niet meer onafhangkelijk kunnen hijsen......MAAR het hijsen gebeurt nu dus door de bak te ontballasten. Hierbij is de kraan dus " Statisch" belast en zijn de max. toegestane lasten anders dan bij de dynamische uitvoering.
Ik denk - ik weeeet!- zomaar dat deze offshore hijs-specialisten, NOCH het Certificerende Bureau van de bak en/of de kranen dus niet over een nacht ijs gaan bij het hijsen van dit soort giga gewichten ( EN dus ook stukkies knutselwerk waar de eigenaar heeel zuinig op is EN wat je NIET even bij de kruidenier op de hoek gaat halen ) EN de verzekering jongens hebben " idem dito van het zelfde laken OOK een pak" een heleboel slimme vragen.....voooor "ze" dat soort zaken verzekeren.altijd zoiets van "is dat offshore-devaluatie"?
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"
"Don't sweat the small stuff"