Zware-Lading Schepen.

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
Harry G. Hogeboom
Berichten: 14438
Lid geworden op: 22 jul 2004 02:07
Locatie: Canada

Log barges

Bericht door Harry G. Hogeboom »

Ha die Joost,
Tja , de kust van British Columbia is in vele opzichten te vergelijken met Noorwegen en de houtindustrie verscheept nog steeds zoveel mogelijk over het water als het maar FF kan, dus grote partijen "logs" dat zijn dus boomstammen worden drijvend bij elkaar geharkt in de een of andere inham op de kust, al naar gelang waar op dat moment de vernieling van de bossen plaatsvind!! (Ik bedoel dus de oogst van boomstammen-DUS het grootschalig in ZIJN TOTALITEIT van de aardbodem wegvagen van totale bos oppervlaktes van een grootte die je je in Nederland NIET voor kunt stellen, behalve als je het zelf hebt gezien, niks mis met oogsten, HOOP mis met vernielen en hoop mis met milieu voor onze kinds kinderen!! maar ik dwaal af)

zoals de meesten van jullie wel kunnen zien, worden die bakken met de kraantjes geladen want die boomstammen kruipen niet van zelf an dek!!

MAAR ZE DONDEREN DE'R WEL VANZELF VANAF ALS JE DE BAK SCHEEF BALLAST!!!

En DAAR zit um de kneep!! Bakken zijn zodanig gebouwd dat ze dat kunnen zonder om te donderen, en vervolgens ligt het hele zooitje weer in het water, NU vlak bij de papierfabriek of bij de zaagmolen en worden ze met kleine bootjes (min of meer drijvende motoren met een jesus schroef d'r an!!) bij elkaar geveegd en naar de kant getransporteerd.

En ZO is het gekomen, zelf lossende log barges dus, als je het de eerste keer ziet lijkt het alof de hele handel omflikkerd en er weer een stuurman een cholere streek uithaald, maar in dit geval is het zo ontworpen door een kundig scheepswerktuigkundige en KUNNEN ze zelfs niet omkuukelen!! :wink:
Daarom worden ze dan ook in de wandelgangen hier "Mate proof self-discharging logbarges" genoemd :roll:
MVG HGH.
"Don't sweat the small stuff"

Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

In 1974 was ik op mijn eerste Deense schip de "Casuarina"
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha Jos,

schitterend schip, wat voor functie had je daar aan boord?
stuurman?
ik zou er bijna jaloers op worden, deze schepen hebben tneminste nog hele mooie vormen en dat kan je vandaag de ddag niet echt meer zeggen... :cry: :cry: :cry:
Ik ben gewoon te laat geboren..... *snif snif* :D
Ik mag blij zijn dat ik hier ben, laten we het daar maar op houden!!! :lol:

de mazzl, Kabeljauw
Jos Komen (R.I.P)

Bericht door Jos Komen (R.I.P) »

Hallo kabeljauwtje,
Ik was daar derde en na Japan tweede stuurman, je gaat me er toch niet van verdenken dat ik ooit heb dienstgedaan in een vetput???
Na het lossen van die logs gingen we in Hiroshima uitgassen.
Twee dagen met de hele bemanning in een hotel, iedere dag feest.
Toen staal laden in drie verschillende havens, ook in de Tokio Bay.
Dat duurde ook zo'n drie of vier weken, met bestemming: Santos!!!
Weer een mooie lange zeereis van 6 weken en in Santos hebben we ook lang genoeg gelegen om platzak te geraken.
Toen naar Mar del Plata in Argentinie om graan te laden voor Barcelona.
Het was me het reisje wel.
De details van deze reis zal ik ooit eens gaan beschrijven als ik meer vrije tijd heb...
Als ik over twee jaar in de VUT mag...
Dit was in de goeie ouwe tijd, toen geluk nog heel gewoon was en de treinen in Nederland nog op tijd reden.
All the best
Jos
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha Jos,

nee hoor ik verdenk je nergens van, ik sta aan jou kant weet je nog? :D :wink:
ben benieuwd naar meer details, misschien moeten we hier ooit eens een apart onderwerp voor openen...
die bestemmingen spreken mij ook wel aan, maar dan zal ik tegenwoordig wel bij Seatrade moeten gaan varen, het is overigens wel de rederij met de mooiste schepen vind ik! :!:
In ieder geval, ik ben benieuwd naar de verhalen en hoop ze over een jaar of 2 te kunnen lezen op dit forum! :D
heb ik en de andere forumgangers tenminste iets om naar uit te zien! 8)

de mazzl, Kabeljauw
Ragnar
Berichten: 519
Lid geworden op: 21 jul 2004 22:52
Locatie: Doha, Qatar

Bericht door Ragnar »

Hallo Kabeljauwtje,


Denk dat het bij Seatrade ook niet veel meer is althans die verhalen die ik daar regelmatig over hoor maak ik daaruit op dat ze nog maar een paar schepen onder NL vlag hebben en de rest allemaal vol zit met flippen en Russen.

Als je van lange reizen houdt en het geen probleem vindt om voor langere tijd te gaan varen moet je lekker naar Jumboship gaan. Zitten veel Nederlanders en liggen toch meestal wel een paar dagen in de haven. Kan je ook mooi speirballen kweken :wink:
Oebele

Bericht door Oebele »

Ha Ragnar,

Bedankt voor de tip, ik heb meteen de website www.jumboship.nl bekeken en dat zag er erg mooi uit.
Het is net wat jij zei:
- volledig nederlandse officieren (ze nemen alleen officieren aan van Nederlandse zeevaartscholen!
- uitzonderlijke lading
- en lange tijd in de haven!
- en als laatste, veel exotische havens!!! 8)
nou weet ik zelf ook wel dat ze het altijd heel kleurrijk opstellen, maar toch beviel mij dit wel!
Bedankt voor de tip amigo! :D

Ha Jos,

Mooi scheepje hoor!!!
deze foto staat ook alweer in het archief!
Mooi verhaal trouwens daar in Spanje, ik wou dat het tegenwoordig nog zo ging... :cry:

de mazzl, Kabeljauw
shipwis
Berichten: 602
Lid geworden op: 22 jul 2004 13:19
Locatie: rotterdam

Bericht door shipwis »

jos, neem nou van mij aan,
treinen rijden niet op tijd,
maar treinen rijden op rails, ghehehehe
mzzl, pete
Als woelig water tot rust komt,
wordt het langzaam helder.
Gebruikersavatar
Joost.R
Berichten: 14432
Lid geworden op: 22 feb 2005 18:30
Locatie: Noord-Brabant.

Bericht door Joost.R »

:shock:
Joop Kieviet (RIP)

Zware ladingschepen

Bericht door Joop Kieviet (RIP) »

Afbeelding
Een stukje nostalgie uit de jaren 50
Joop


Plaats reactie