Neen hoor, niet eentje meer.
Als er al een flink schip gebouwd wordt, lees voor de Kon. Marine, wordt het casco in Roemenië gebouwd en voor afbouw naar Vlissingen gesleept.
Tja, Damen heeft in Nederland alle grote werven opgekocht en daar worden alleen maar verbouwingen en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd.
Ach ja, de dollars komen toch wel in het laatje en intussen blijft de scheepsbouw klagen dat er geen vaklui meer te krijgen zijn...………
By the way, het I.H.C. concern flikt hetzelfde hoor !. Tekeningen de grens over en later zie je dezelfde schepen, buiten de Nederlandse opdrachtgevers om, op de markt verschijnen.
. Goed gedaan jochie zou wijlen komiek Rijk de Gooier gezegd hebben.
Cornelis Verolme had het al voorspeld toen de Nederlandse reders grote orders in Japan gingen plaatsen. Hierna kwam Zuid Korea op, in hun Kielzog Singapore en nu Rood China toch wel. Nu laat ik even de relatief kleine orders in b.v. Vietnam en Indonesië maar even gemakshalve buiten beschouwing.
Vergeet ook even niet dat voor de binnenvaart de casco's, gestapeld op grote schepen, bij bosjes in R'dam aankomen om hier afgebouwd te worden. In de Waalhaven worden ze achter elkaar met een drijvende bok in het water gezet. Of het nu een duwboot of vrachtschip is, het maakt niet uit.
Uit Polen en Roemenië b.v. komen ook casco's van sleepboten en rivier cruiseschepen bij bosjes naar Nederland om hier afgebouwd te worden.
Tegen de markt in doen de scheepswerven in het noorden van het land het nog goed, maar tegen welke prijzen ?.
Goed, weer even genoeg gal en zuur gespuid.
Toch, m.v.g., Roy