Re: Scheepsrampen en -ongevallen en de onderzoeken daarnaar.
Geplaatst: 20 nov 2017 13:57
Lucona 1977
Het volgende gegeven maakt nog altijd een diepe indruk op mij, temeer omdat hier maar weing bekendheid in de Nederlandse pers aan gegeven werd.
In 1969 voer ik met een matroos waar ik toen als jong broekkie ontzettend tegen op keek, hij was echt een harde !! en voor de duivel niet bang,
Bijna 10 jaar later kwam ik wederom met dezelfde matroos te varen, hij was inmiddels 2de stuurman, echter hij was nog maar een schim van de persoon die ik 10 jaar daarvoor meegemaakt had, hij was verandert in een wrak, zowel geestelijk als lichamelijk ! de redenen daarvoor werden mij al snel duidelijk door de vele gesprekken welke ik met hem had.
Laat ik hem hierbij maar gewoon Jaap noemen.
Jaap vertelde mij dat hij een maand of 10 daarvoor schipbreuk had geleden, hij was met het schip De "Lucona"(ex Atlantic Progress" vertrokken uit een haven in Italie met bestemming een haven ergens op 24 uur stomen vanaf Hong Kong ?
Ergens ter hoogte van India om precies 12 uur GMT explodeerde de Lucona en brak in twee stukken, Jaap plus de kapitein en de vrouw van de kapitein stonden op dat moment op de brug en werden door de explosie het water ingeblazen,verder waren er nog twee overlevenden en de overige bemanningsleden waren verdronken.
Er kwam een vlot boven drijven waar ze inklommen en dreven vervolgens anderhalve dag rond waarna zij gered werden door een passerend schip welke ze in een Iraanse haven aan land zette, Er was hier duidelijk sprake van kwaade opzet en er begon een onderzoek o.a. geinitieerd door een duitse onderzoeks journalist, de beschuldigingen wezen in de richting van o.a. enkele corrupte Oostenrijkse regerings functionarissen en de zakenman Peter Daimler (telg uit de Mercedes benz dynastie) Na 10 jaar van onderzoeken en hoorzittingen gedurende welke periode o.a. een van de verdachten (Staatsekretaris van financieen van de Oostenrijkse regering) zelfmoord pleegde werd de hoofddader Peter Daimler tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld, verder werd duidelijk dat het hier ging om een mega verzekerings fraude met als slachtoffers de bemanning van de Lucona, het wapen hierbij was een explosieve lading met tijdontsteking verborgen in de lading. De uitspraak van het hooggerechtshof mocht jaap niet meer meemaken want de jaren na de ramp hadden hem volledig gesloopt ! wat mij altijd verbaasd heeft is het feit dat er in de nederlandse pers nagenoeg geen aandacht aan deze ramp cq misdaad is besteed, in tegenstelling tot in Duitsland en Oostenrijk, daar werden er meerdere boeken over deze zaak gepubliceerd (der fall Lucona) en tevens is er een speelfilm over uitgebracht !
google het maar eens na !!!!
Rest in Peace Jaap en alle ander slachtoffers van deze witte boorden criminelen !
Het volgende gegeven maakt nog altijd een diepe indruk op mij, temeer omdat hier maar weing bekendheid in de Nederlandse pers aan gegeven werd.
In 1969 voer ik met een matroos waar ik toen als jong broekkie ontzettend tegen op keek, hij was echt een harde !! en voor de duivel niet bang,
Bijna 10 jaar later kwam ik wederom met dezelfde matroos te varen, hij was inmiddels 2de stuurman, echter hij was nog maar een schim van de persoon die ik 10 jaar daarvoor meegemaakt had, hij was verandert in een wrak, zowel geestelijk als lichamelijk ! de redenen daarvoor werden mij al snel duidelijk door de vele gesprekken welke ik met hem had.
Laat ik hem hierbij maar gewoon Jaap noemen.
Jaap vertelde mij dat hij een maand of 10 daarvoor schipbreuk had geleden, hij was met het schip De "Lucona"(ex Atlantic Progress" vertrokken uit een haven in Italie met bestemming een haven ergens op 24 uur stomen vanaf Hong Kong ?
Ergens ter hoogte van India om precies 12 uur GMT explodeerde de Lucona en brak in twee stukken, Jaap plus de kapitein en de vrouw van de kapitein stonden op dat moment op de brug en werden door de explosie het water ingeblazen,verder waren er nog twee overlevenden en de overige bemanningsleden waren verdronken.
Er kwam een vlot boven drijven waar ze inklommen en dreven vervolgens anderhalve dag rond waarna zij gered werden door een passerend schip welke ze in een Iraanse haven aan land zette, Er was hier duidelijk sprake van kwaade opzet en er begon een onderzoek o.a. geinitieerd door een duitse onderzoeks journalist, de beschuldigingen wezen in de richting van o.a. enkele corrupte Oostenrijkse regerings functionarissen en de zakenman Peter Daimler (telg uit de Mercedes benz dynastie) Na 10 jaar van onderzoeken en hoorzittingen gedurende welke periode o.a. een van de verdachten (Staatsekretaris van financieen van de Oostenrijkse regering) zelfmoord pleegde werd de hoofddader Peter Daimler tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld, verder werd duidelijk dat het hier ging om een mega verzekerings fraude met als slachtoffers de bemanning van de Lucona, het wapen hierbij was een explosieve lading met tijdontsteking verborgen in de lading. De uitspraak van het hooggerechtshof mocht jaap niet meer meemaken want de jaren na de ramp hadden hem volledig gesloopt ! wat mij altijd verbaasd heeft is het feit dat er in de nederlandse pers nagenoeg geen aandacht aan deze ramp cq misdaad is besteed, in tegenstelling tot in Duitsland en Oostenrijk, daar werden er meerdere boeken over deze zaak gepubliceerd (der fall Lucona) en tevens is er een speelfilm over uitgebracht !
google het maar eens na !!!!
Rest in Peace Jaap en alle ander slachtoffers van deze witte boorden criminelen !