Stage varen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Niek

Stage varen

Bericht door Niek »

Als 33 jarige jongeman ben ik er na 10 jaar werken (en studeren) eindelijk uit! Ik wil gaan varen. Nu is het voor mij mogelijk om mijn SWK papieren te halen. Echter, waar kan ik stagevaren? Ik heb een eigen huis (maar geen gezin), en heb dus wat inkomsten nodig om dit te kunnen financieren. Wie heeft er een idee? Mijn vooropleidingen zijn MTS elektro, HTS Technische Bedrijfskunde....Alle ideeen zijn welkom.

Joke

Bericht door Joke »

Probeer het bij Wagenborg (sorry bruinebakken fans :wink: ) die hebben verschillende schepen en ook kaptein eigenaren. Keus genoeg! Wie weet kunnen die je helpen. En ongetwijfeld krijg je hier nog veel meer tips en weet je straks van gekkigheid niet waar je moet beginnen. :)
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie »

Hallo Niek!

Ik denk dat je het meest succes hebt bij de "kustvaart" rederijen daar SWK begrensd is tot 3000 GT / 3000 KW.
Dus zoiets als Wagenborg, Poseidon, Amasus, Q-shipping, daar hebben ze een hoop kapitein/eigenaren varen en die hebben schepen in die grootte.Tevens zou je 'ns kunnen kijken op:http://www.kustvaartharlingen.nl/
Hoop dat je er wat aan hebt.
Gebruikersavatar
Eric
Berichten: 685
Lid geworden op: 22 jul 2004 00:47
Locatie: Dalfsen

Bericht door Eric »

of bij Splietafdeling Wijnne&Barends.
Rust Roest
Maar Roest Rust niet.
Niek

Bericht door Niek »

Bedankt voor de reakties tot dusver. Ik heb verscheidene rederijen aangeschreven waarvan ik weet dat ze schepen hebben tot 3000kW/GT. 2 afwijzingen reeds binnen.
Met name in de kustvaart vaart men met relatief weinig personeel. Een extra opvreter aan boord, die ook nog op de loonlijst staat is niet altijd makkelijk te bergen. Ik moet dus echt een schip vinden waar ik veel Elekro/Elecktronica werk kan doen, om zodoende mijn "loontje" te verdienen, en mijn vaardagen te halen......

Een goede tip die van Kustvaart Harlingen!!!!
Ik wacht nog op reaktie van Wagenborg.

Niek
Gebruikersavatar
stuurcadeautje
Berichten: 489
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:11
Locatie: Hengstdijk

Bericht door stuurcadeautje »

Gd dag Niek

Ik begreep dus dat je behoorlijk uit de voeten kunt met elektro techniek.
Mischien is het en idee om het eens te proberen op de bagger. Mischiendat je daar een deal kunt sluiten tussen een stage deel en een deel als electrician.
Ik denk dat het bij een hoop kustvaartbedrijven best wel moeilijk gaat worden. zoals je al zij een extra opvreter kost geld.
O ja mischien nog een idee wat dacht je van een sleper

mvg Niels
als god had gewild dat vrouwen gingen varen, dan had hij de zee wel roze gekleurd
Arie
Berichten: 132
Lid geworden op: 22 sep 2004 09:16

Bericht door Arie »

Ik denk dat je het gecombineerd varen als electricien/stagiair wel kan vergeten, het is het een of het ander.
Ze zoeken wel regelmatig electriciens bij de HAL of bij baggermaatschappijen, dit zijn grote schepen en dus ben je als stagiair SWK niet echt interessant voor die clubs.(zit geen groei in je).
Ik wil je absoluut niet de-motiveren maar je hebt meer aan een eerlijk antwoord dan de halve waarheid, hetzelfde is op de zeesleepvaart het geval (Smitwijs dan).Geen idee hoe het is bij de haven sleepdiensten en kustsleepvaart.
Je zou eens kunnen kijken op de site van de HAL, als je dan toch wil varen waarom niet als electricien, die diploma's heb je al!
Anders ben je toch, gewoon de klos om voor een stagevergoeding weg tegaan.
Niek

Bericht door Niek »

Het hoeft ook niet perse als elektricien te zijn hoor. Ik wil alles wel doen.

Sinds een jaar of 7 ga ik jaarlijks een week of anderhalf mee met een kruiplijner. Met een paar man bevaren ze het schip, en moeten dus van alles wat af weten. Allround is hier het kernwoord....
Ook het varen op rivieren (rijnpatent enz enz) en zee, maakt het voor mij zeer aantrekkelijk. De afwisseling, het wereldje waarin geleefd wordt......

Na het afronden van de avond HTS, stopte mijn baas mij steeds meer achter een bureau. Na steeds meer protesten van mijn kant, vroeg mijn baas mij: wat wil je nu eigenlijk? Het antwoord wist ik meteen.....SWK....zeekustvaart.

Ik ver-romantiseer het wellicht, maar kan hier niets aan doen. Dit is wat ik wil! Ik ben nu nog jong en ongebonden. Nu of nooit.

Uiteraard ben ik je dankbaar voor je eerlijkheid, alleen daar kan ik wat mee.
Mocht dit plan niet lukken wordt het offshore, of zoals je zei; bagger.

Ik heb een gesprek gehad met de Zeevaartschool in Delfzijl. Het is mogelijk om in 2 x 10 weken mijn SWK theorie te halen. Mijn werkgever is bereid mij te steunen, dmv onbetaald verlof in combinatie met mijn stuwmeer vrije dagen....Nu de stage nog..........
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Bericht door Henk van der Moolen »

Kijk hier is iemand die weet wat hij wil.
Zijn eerste vraag is niet hoe is de verlofregeling en wat schuift het met al mijn opleiding, nee hij wil gewoon aan het werk op een schip en leren.
Ideale man voor TD later? Ondernemen is vooruitzien.
En hoe antwoorden dan de Nederlandse reders? Nee geen plaats voor jouw. Je past niet helemaal in het plaatje.
En dan maar weer klagen dat ze geen Nederlandse WTK,s kunnen krijgen dus trek maar even een blik Esten ofzo open.
Of ligt het alleen maar aan een kantoor mannetje dat alleen maar volgens het boekje kan werken?
Wordt initiatief dan echt niet meer beloond?

vr gr Henk
sander
Berichten: 428
Lid geworden op: 17 feb 2005 23:13

Bericht door sander »

Probeer het eens bij Vroon, die zitten tegenwoordig op electriciens te wachten hoorde ik .....
Groeten Sander


Plaats reactie