Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Met open mond gekeken, het enige wat ik nu nog duidelijk herken is het havenwater!
Toch wel leuk oude tijden in een nieuw jasje te zien, net als Urk.
Banjak, banjak, baku's.
Vrgr. Geep
Toch wel leuk oude tijden in een nieuw jasje te zien, net als Urk.
Banjak, banjak, baku's.
Vrgr. Geep
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Van UOL – Historias do mar
JONG ECHTPAAR DAT VIETNAM ONTVLUCHTTE EN OP ZEE WERD GERED DOOR EEN BRAZILIAANS SCHIP Iets meer dan 40 jaar geleden leidden de crisis die door de oorlog in Vietnam was veroorzaakt, de opkomst van het Noord-Vietnamese communisme en het algemene gebrek aan perspectief (en voedsel) ertoe, dat het toen jonge paar geliefden Vo Van Phuog en Nguyen Thi Kim Dung een wanhopige beslissing namen. Ze stapten samen met 22 andere mensen (inclusief kinderen en een baby van slechts negen maanden oud) in een kleine boot en trokken de zee op om te proberen het land te ontvluchten zonder te weten waar ze heen moesten met de precaire boot en zonder water en eten. Het doel was gewoon om naar open zee te gaan, de Vietnamese politie te omzeilen, die probeerde de ontsnapping van deserteurs uit het regime te voorkomen, en, eenmaal daar, hopen dat een buitenlands schip hen uit zee op zou pikken en ze zo hun vaderland achter zich konden laten. De droom van visser Phuog en straatverkoper Nguyen, beide 20 jaar oud, was om naar de Verenigde Staten te gaan en daar te blijven. Van Brazilië hadden ze nog nooit gehoord. Maar de bestemming wilde dat het enige schip dat bereid was te stoppen en die 24 op drift geraakte mensen op zee te helpen, de Braziliaanse olietanker José Bonifácio was. Kapitein Charles França de Araújo e Silva, die het bevel voerde over het schip, weigerde de humanitaire aantrekkingskracht van het echtpaar Phuog en Nguyen en hun metgezellen - al drie dagen en vier nachten op zee zonder eten of drinken - te negeren, ondanks de implicaties dat dit meezou brengen. Een daarvan was dat gezagvoerder vanaf dat moment verantwoordelijk zou worden voor die groep. In aantal meer dan de bemanning van zijn eigen schip. Een ander, en veel complexer punt , is dat Brazilië gedwongen zou worden om hen allemaal asiel te verlenen, omdat, volgens de toen geldende regels, het land dat de vluchtelingen redde automatisch voor hen verantwoordelijk zou worden. Toch dacht de Braziliaanse gezagvoerder niet lang na: hij gaf het het bevel om een rond torn te maken en redde na een uiterst complexe manoeuvre alle Vietnamese mensen van een zekere dood. Vooral omdat er een orkaan naderde en de overlevingskansen van die mensen in dat bootje vrijwel nihil waren. Zonder redding zouden ze sterven. Zo moeilijk als de beslissing van de Braziliaanse gezagvoerder was, was de manoeuvre van het gigantische schip om de groep op zee te redden. Dat omdat elke verkeerde manoeuvre zijn eigen schip in moeilijkheden kon brengen.De José Bonifácio was het grootste schip dat ooit onder de Braziliaanse vlag voer. Gebouwd in 1974, dwt 270.358t lxb 330 x 54 mtr. De manoeuvre duurde meer dan een uur, maar was succesvol. En op het juiste moment. Twee uur nadat de groep was gered, passeerde de orkaan en had de vluchtelingen in hun klein bootje weinig kans gegeven om te overleven.
En hier begon dal de eeuwig durende dankbaarheid van Phuog en Nguyen voor Brazilie. En dat gaat door tot aan vandaag, 41 jaar later.
Brazilië verwelkomde ons zo goed dat we hier nooit meer weg wilden, "zegt Phuog, die gewoon" Fu "werd voor Brazilianen en nu eigenaar is van het meest geprezen Vietnamese restaurant in São Paulo, Miss Saigon, waarvan hij eigenaar is, samen met zijn vrouw Nguyen (die zichzelf "Sonia" noemde) en zijn drie hier geboren kinderen. "We kwamen aan zonder de taal te spreken en slechts met een beetje hulp van VN-geld, gedurende zes maanden. Maar al snel hadden we werk, trouwden en vestigden ons hier. We zijn Brazilië voor altijd dankbaar ", zegt Fu.
Nu 62 jaar oud, is hij een soort van natuurlijke leider van de kleine Vietnamese gemeenschap in São Paulo, die niet meer dan 100 mensen telt - praktisch allemaal ook afkomstig van de zogenaamde "Boat People". "Iedereen die op onze boot zat, kwam in Brazilië wonen en daarna arriveerden anderen, ook gered door Braziliaanse schepen", zegt Fu. Tot op de dag van vandaag is hij de bemanning van het schip dat hen heeft gered uiterst dankbaar - vooral voor de gezagvoerder, die zeven jaar geleden stierf en die zelfs met tegenzin in een held werd veranderd naar aanleiding van de hele gebeurtenis. Tot de dood van de kapitein spraken de twee vaak - en Fu beëindigde altijd de gesprekken met het hem opnieuw bedanken voor de redding. Vandaag, zelfs met de dood van de commandant, gaat het voortdurende dankritueel door via een van de bemanningsleden van het schip, de carioca José Menezes, die na de redding voor de groep zorgde. 'Dertig jaar later nodigden ze me uit voor de bruiloft van hun eerste kind, en ze stonden erop dat ik de bruid de kerk binnen zou brengen. Vervolgens onderbraken ze het feest om me te eren en getuige te zijn van hun geschiedenis op zee, waarvan niemand geloofde dat het was waar ", herinnert Menezes zich, nu 70 jaar oud en heeft nog steeds veelvuldige contacten van de Vietnamese familie.
"We zijn veel verschuldigd aan mensen zoals Menezes", legt Fu uit, die, voordat hij de eigenaar en kok van het kleine restaurant in São Paulo werd, werkte als bandenmonteur, bruidskleermaker, fabrikant van rugzakken en wat al niet meer om het gezin te onderhouden . "Het is hier altijd veel beter geweest dan in Vietnam, waar we maar één kilo rijst per maand mochten eten", vat de Vietnamees samen die bij toeval in Brazilië terechtkwam, dankzij het heroïsche gebaar van een gezagvoerder, die, juist om die reden geschiedenis schreef bij de Braziliaanse koopvaardij.
JONG ECHTPAAR DAT VIETNAM ONTVLUCHTTE EN OP ZEE WERD GERED DOOR EEN BRAZILIAANS SCHIP Iets meer dan 40 jaar geleden leidden de crisis die door de oorlog in Vietnam was veroorzaakt, de opkomst van het Noord-Vietnamese communisme en het algemene gebrek aan perspectief (en voedsel) ertoe, dat het toen jonge paar geliefden Vo Van Phuog en Nguyen Thi Kim Dung een wanhopige beslissing namen. Ze stapten samen met 22 andere mensen (inclusief kinderen en een baby van slechts negen maanden oud) in een kleine boot en trokken de zee op om te proberen het land te ontvluchten zonder te weten waar ze heen moesten met de precaire boot en zonder water en eten. Het doel was gewoon om naar open zee te gaan, de Vietnamese politie te omzeilen, die probeerde de ontsnapping van deserteurs uit het regime te voorkomen, en, eenmaal daar, hopen dat een buitenlands schip hen uit zee op zou pikken en ze zo hun vaderland achter zich konden laten. De droom van visser Phuog en straatverkoper Nguyen, beide 20 jaar oud, was om naar de Verenigde Staten te gaan en daar te blijven. Van Brazilië hadden ze nog nooit gehoord. Maar de bestemming wilde dat het enige schip dat bereid was te stoppen en die 24 op drift geraakte mensen op zee te helpen, de Braziliaanse olietanker José Bonifácio was. Kapitein Charles França de Araújo e Silva, die het bevel voerde over het schip, weigerde de humanitaire aantrekkingskracht van het echtpaar Phuog en Nguyen en hun metgezellen - al drie dagen en vier nachten op zee zonder eten of drinken - te negeren, ondanks de implicaties dat dit meezou brengen. Een daarvan was dat gezagvoerder vanaf dat moment verantwoordelijk zou worden voor die groep. In aantal meer dan de bemanning van zijn eigen schip. Een ander, en veel complexer punt , is dat Brazilië gedwongen zou worden om hen allemaal asiel te verlenen, omdat, volgens de toen geldende regels, het land dat de vluchtelingen redde automatisch voor hen verantwoordelijk zou worden. Toch dacht de Braziliaanse gezagvoerder niet lang na: hij gaf het het bevel om een rond torn te maken en redde na een uiterst complexe manoeuvre alle Vietnamese mensen van een zekere dood. Vooral omdat er een orkaan naderde en de overlevingskansen van die mensen in dat bootje vrijwel nihil waren. Zonder redding zouden ze sterven. Zo moeilijk als de beslissing van de Braziliaanse gezagvoerder was, was de manoeuvre van het gigantische schip om de groep op zee te redden. Dat omdat elke verkeerde manoeuvre zijn eigen schip in moeilijkheden kon brengen.De José Bonifácio was het grootste schip dat ooit onder de Braziliaanse vlag voer. Gebouwd in 1974, dwt 270.358t lxb 330 x 54 mtr. De manoeuvre duurde meer dan een uur, maar was succesvol. En op het juiste moment. Twee uur nadat de groep was gered, passeerde de orkaan en had de vluchtelingen in hun klein bootje weinig kans gegeven om te overleven.
En hier begon dal de eeuwig durende dankbaarheid van Phuog en Nguyen voor Brazilie. En dat gaat door tot aan vandaag, 41 jaar later.
Brazilië verwelkomde ons zo goed dat we hier nooit meer weg wilden, "zegt Phuog, die gewoon" Fu "werd voor Brazilianen en nu eigenaar is van het meest geprezen Vietnamese restaurant in São Paulo, Miss Saigon, waarvan hij eigenaar is, samen met zijn vrouw Nguyen (die zichzelf "Sonia" noemde) en zijn drie hier geboren kinderen. "We kwamen aan zonder de taal te spreken en slechts met een beetje hulp van VN-geld, gedurende zes maanden. Maar al snel hadden we werk, trouwden en vestigden ons hier. We zijn Brazilië voor altijd dankbaar ", zegt Fu.
Nu 62 jaar oud, is hij een soort van natuurlijke leider van de kleine Vietnamese gemeenschap in São Paulo, die niet meer dan 100 mensen telt - praktisch allemaal ook afkomstig van de zogenaamde "Boat People". "Iedereen die op onze boot zat, kwam in Brazilië wonen en daarna arriveerden anderen, ook gered door Braziliaanse schepen", zegt Fu. Tot op de dag van vandaag is hij de bemanning van het schip dat hen heeft gered uiterst dankbaar - vooral voor de gezagvoerder, die zeven jaar geleden stierf en die zelfs met tegenzin in een held werd veranderd naar aanleiding van de hele gebeurtenis. Tot de dood van de kapitein spraken de twee vaak - en Fu beëindigde altijd de gesprekken met het hem opnieuw bedanken voor de redding. Vandaag, zelfs met de dood van de commandant, gaat het voortdurende dankritueel door via een van de bemanningsleden van het schip, de carioca José Menezes, die na de redding voor de groep zorgde. 'Dertig jaar later nodigden ze me uit voor de bruiloft van hun eerste kind, en ze stonden erop dat ik de bruid de kerk binnen zou brengen. Vervolgens onderbraken ze het feest om me te eren en getuige te zijn van hun geschiedenis op zee, waarvan niemand geloofde dat het was waar ", herinnert Menezes zich, nu 70 jaar oud en heeft nog steeds veelvuldige contacten van de Vietnamese familie.
"We zijn veel verschuldigd aan mensen zoals Menezes", legt Fu uit, die, voordat hij de eigenaar en kok van het kleine restaurant in São Paulo werd, werkte als bandenmonteur, bruidskleermaker, fabrikant van rugzakken en wat al niet meer om het gezin te onderhouden . "Het is hier altijd veel beter geweest dan in Vietnam, waar we maar één kilo rijst per maand mochten eten", vat de Vietnamees samen die bij toeval in Brazilië terechtkwam, dankzij het heroïsche gebaar van een gezagvoerder, die, juist om die reden geschiedenis schreef bij de Braziliaanse koopvaardij.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Daar wordt een mens toch wel even stil van......................
m.v.g., Roy
m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Zeker weten...wat hebben die mensen waanzinnig veel geluk gehad.
Het leven is geen facebook
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Een oudje van de Ben Line Steamers
WAR ROACH 1918 Gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering Dundee U.K. Kolenboot voor de Britse Marine
Grt 5.215t Dwt 8.085t
L.o.a. 125mtr
Br. 16mtr
In november 1918 bij Port Said getorpedeerd en aan de grond gezet. In 1919 naar Engeland gesleept en na reparatie aangekocht in 1919 - KIELDRECHT (Phs van Ommeren) 1921 - RIDDERKERK (Vns) 1933 - MOSCHA L GOULANDRIS (Goulandris Bros. Greece)
1941 - Getorpedeerd bij de Duitse invasie van Griekenland bij Chalkis Island.
1949 - Gelicht en in 1951 b.u. te Trieste
WAR ROACH 1918 Gebouwd bij Caledon Shipbuilding & Engineering Dundee U.K. Kolenboot voor de Britse Marine
Grt 5.215t Dwt 8.085t
L.o.a. 125mtr
Br. 16mtr
In november 1918 bij Port Said getorpedeerd en aan de grond gezet. In 1919 naar Engeland gesleept en na reparatie aangekocht in 1919 - KIELDRECHT (Phs van Ommeren) 1921 - RIDDERKERK (Vns) 1933 - MOSCHA L GOULANDRIS (Goulandris Bros. Greece)
1941 - Getorpedeerd bij de Duitse invasie van Griekenland bij Chalkis Island.
1949 - Gelicht en in 1951 b.u. te Trieste
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Eén uit de oude doos.
De Trompenberg met schoorsteen van Hillegersberg op 9 september 1957 in de Lekhaven.
Groet, Paul G.
De Trompenberg met schoorsteen van Hillegersberg op 9 september 1957 in de Lekhaven.
Groet, Paul G.
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Hier nog 2 oude aansichten uit 1964 van Genua wie is er niet geweest in de Zanzibar
de Blackat en zeker de Olandobar waar heel wat toespraken zijn gehoude bovenaan
het trappetje wat een beetje kansel achtig aan deed niet door dominees maar door
zeelui die toch wel een neutje of bier op hadden.
Ook nog een kaart uit 1987 van Romania
Cor Boer
de Blackat en zeker de Olandobar waar heel wat toespraken zijn gehoude bovenaan
het trappetje wat een beetje kansel achtig aan deed niet door dominees maar door
zeelui die toch wel een neutje of bier op hadden.
Ook nog een kaart uit 1987 van Romania
Cor Boer
- Bijlagen
-
- Genua 1 1.jpg (325.04 KiB) 1859 keer bekeken
-
- Genua 2 2.jpg (332.45 KiB) 1859 keer bekeken
-
- Romania 1.jpg (335.75 KiB) 1859 keer bekeken
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
gr. Bas
- hondasevenfifty
- Berichten: 262
- Lid geworden op: 18 jan 2012 15:30
- Locatie: Poeldijk
- Contacteer:
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
Nemo me impune lacessit
Hans de Haan
Hans de Haan
- A.Kuiper/J.Pessoa/BR
- Berichten: 8199
- Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24
Re: Foto's (en verhalen) uit de oude Doos
@Allen is momenteel in Singapore gearriveerd met foto's van nu.
Hier nog wat plaatjes bijeen vergaard van vroeger + + en nog eentje van heden P.s even opscrollen naar boven op vorige pagina staat ook nog een serie foto's van Teun uit de jaren 90.
Benieuwd van foto's van @Allen in Topic REIZEN op ruim 7
Hier nog wat plaatjes bijeen vergaard van vroeger + + en nog eentje van heden P.s even opscrollen naar boven op vorige pagina staat ook nog een serie foto's van Teun uit de jaren 90.
Benieuwd van foto's van @Allen in Topic REIZEN op ruim 7