Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 2420
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door peelander »

Ohhhh!!!! Geen aambeien dus🤢🤢🤢😁😁😁
Groeten
Jan van der Pluijm

Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

zaandam hal.jpg
zaandam hal.jpg (38.47 KiB) 1678 keer bekeken
+
Het internationaal cruise seizoen vanuit Santos (SP) Brasil wordt dit jaar geopend door de ZAANDAM van de HAL.
De ZAANDAM (1400 pass.) is uit Floria vertrokken voor een 33 daagse cruise rondom zuid Amerika.
8/11 werd de haven van Ushuaia (Arg) op Vuureiland aangedaan en momenteel is ze op weg naar
Montevideo (Urq) Eta 13/11.
Eta Santos is 17/11. Daarna Rio de Janeiro 18/11. Einde 33-daagse cruise.
En vanaf 19/11 opnieuw Santos wordt het cruise seizoen geopend, dat duurt tot 14 april 2020.
Vorig seizoen werden er in totaal door de cruise schepen 600.000 in- en ont-schepingen geregistreerd.
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door andrekik »

In maart van dit jaar verdaagde de Viking Sky op een haar na op de Noorse kust als gevolg van een volledige blackout van alle DGs.
Het voorlopig rapport is uit en is HIER te lezen. De link is een automatische download van het rapport in pdf formaat. Interessante materie voor de (ex) WTKs op dit forum.
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Interessant verhaal.
Ze hebben het oliepeil dus 'onderaan de stok' gehouden, waardoor de diesels lucht zogen ipv olie....
Ben ik ineens nieuwsgierig welk type MAN erin staat....

Edit, type 32/44CR
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Gebruikersavatar
andrekik
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 okt 2007 04:40
Locatie: Houston, Texas
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door andrekik »

Een soortgelijk smeerolie probleem werd de El Faro noodlottig. Zie topic "De ramp met de El Faro".
Live life to the fullest!
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Yup, maar daar stond geen MAN in.
Ga nog even zoeken, maar mijn intuïtie zegt dat het een soortgelijke motor is als waar ik aan heb geknutseld.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Roy
Berichten: 12721
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Roy »

Even opletten hoor !.
De "El Faro" was dan wel in 1975 gebouwd, maar had wel een double compound turbine installatie. Die Yanken hebben heeeeeeeeeeeeeeel lang aan de stoom turbine installaties vastgehouden. :wink:
Mooi bedrijf, maar gezien het brandstof verbruik totaal niet meer van deze tijd.

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................
Gebruikersavatar
jeroen
Berichten: 1147
Lid geworden op: 22 sep 2004 12:49
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jeroen »

Diesel installatie of stoom installatie maakt in dit geval geen reet uit waar Andre op doelt!
Smeerolie peil gevaarlijk laag houden is in beide gevallen de oorzaak van een black-out waarbij de een helaas vergaan is en de ander met heel veel geluk (net over de rotsen heen geslingerd ipv erop) behouden is gebleven.
En als je dus het peil laag houdt maakt het ook geen bal uit of er een M.A.N./M.A.K./Wartsila/Sulzer/B&W of wat voor motor of tandwielkast er dan ook in staat, je gaat of problemen krijgen met lucht aanzuigen of je gaat problemen krijgen door vuil wat los gebeukt wordt en je filters dicht gaan slaan, zowel in je diesel als in je evt tandwielkast.
Zowieso snap ik niet waarom je het smeerolie peil zo laag zou willen houden ik kan echt geen enkele reden bedenken die het rechtvaardigt om het zo laag te houden.
Groeten Jeroen
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10599
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Oh, ik wel, Jeroen...
Je moet het puur zakelijk zien, zoals alle managers dat doen....
Je stopt zo weinig geld als wettelijk mogelijk is in je verdienmodellen, en verzekert het zo hoog mogelijk...
Dan kun je bijna de klok gelijkzetten op wat gaat gebeuren, en verdien je een nieuw verdienmodel terug via de verzekering, inclusief het in de tussentijd verlies aan inkomen.... "Je moet je resources uitknijpen tot de laatste druppel"....
En die mensen aan boord ? "mwoah...trek je gewoon een nieuw blik met 'handjes' open..."
Het milieu ?? Zoals in die hele ouwe de reclame: "...ik kom uit een voortreffelijk milieu ! "

Zaken, zijn en blijven zaken, Jeroen. Het gaat om geld ! En niet over bijzaken als levens of milieu: die kosten geld...

Een halve eeuw geleden werd mij dat duidelijk gemaakt door de destijdse chef technische dienst van rederij Noordlijn/Equator, aan wie ik aantoonde dat ik onderdelen nodig had voor een op-z'n-laatste-benen-lopende (belangrijke) pomp (ik meen dat er 1 koelwaterpomp was, met een ballastpomp als back-up, maar ik ben niet zeker meer van dat het een koelw.p. was), en waarvoor tot mijn afgrijzen helemaal geen onderdelen voor aan boord wáren....
Hij was het met me eens dat de patient op sterven lag, maar ik kreeg de onderdelen niet !
De dialoog ging als volgt:
"Man, je ziet toch dat die pomp op het punt van instorten staat ?"
"Ja, maar hij is nu niet stuk."
"...volgende week wél...en dan ? Sleepbootje, maar ??"
"Allemaal verzekerd... en die betaalt dan"
"En wij dan intussen ? En daarbij: je verzekeringspremie gaat gigantisch omhoog omdat ze dáár ook niet gek zijn"
"Ja, Jan.... En dat is aftrekbaar van de belasting"

Einde discussie....
We vertrokken vanuit IJmuiden, en werden idd met 2 kapotte pompen Newhaven binnen gesleept, waar een busje met onderdelen stond te wachten.
Met 1 pomp draaiend en de reservepomp nog in reparatie vertrokken we een halve dag later weer.
Ik heb bij die club (een onderdeel van de nog altijd bestaande Schöning Intersee uit Haren Ems) nog wel meer van dergelijk akkefietjes meegemaakt, zodat ik besloot tegen de personeelschef te zeggen "Mij niet meer bellen..."
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Co
Berichten: 1122
Lid geworden op: 22 jul 2004 23:01
Locatie: Thuis en af en toe voor de lol op zee.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Co »

Beste mede kombuizers,

Mischien hoort dit thuis bij het andere topic "Dieselmotoren"? maar wil het hier plaatsen omdat het over laag sump peil gaat.
Voor mee lezende wtk's wil ik melding maken van het feit het varen met lage sumps ook vanwege een andere reden verkeerd is.
Als je beseft dat de smeerolie ook zorgt voor het koelen van de (trunk)zuigers, dan wordt bij een kleiner oliebad (hoeveelheid in de sump) de thermische belasting hoger en daardoor de kans op cokes vorming in de zuigerkronen en inbranden groter.
We hebben een mal, te diepe inbranding betekent afkeur, dus nieuwe kronen = geld, naar de oorzaak wordt niet verder gekeken .
"O dat komt door vanadium in de brandstof" en we gaan over tot de orde van de dag...
Meer olie in de sump = betere thermische huishouding in de zuigerkronen en bijgevolg minder inbranding.
Helaas is een van mijn stokpaardjes. :wink:

Groeten van Co.
Soms lijkt “ervaring" op gecondenseerde ellende...


Plaats reactie