Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

costa victoria.jpg
costa victoria.jpg (97.32 KiB) 1569 keer bekeken
Hier opgelegd te Piombino sinds juni 2020
COSTA VICTORIA to be scrapped in Turkey
The COSTA VICTORIA will be finally scrapped. This is going to happen in Aliaga, Turkey, where various old cruise ships ended up in 2020.

The COSTA VICTORIA, renamed ST. VICTORIA is to be towed from Piombino to Aliaga with the help of a tug.

The Cruise Liner was built at Bremer Vulkan, Germany, and completed in 1996 at the Lloyd shipyard in Bremerhaven. The COSTA VICTORIA is 253 meters long and had a passenger capacity of around 2,400.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Slechts 24 jaar oud....
Waar is de tijd gebleven dat een wowo minstens 2 x die tijdsduur haalde....?
Zijn ze tegenwoordig zó slecht inelkaar geflanst ???
25 jaar is de tijdsspanne voor een afgeragde pakjesboot....

Hoe lang gaan die moderne mega-dozen- of wowo-boten mee, vraag ik me af: die dingen moeten toch krom staan van de stress.... En dus maar een kort bestaan in het vooruitzicht hebben...
Moderne tijd: gebruikt tegen minimale kosten, en wég ermee ! In de recycling "Wij van onze rederij vinden het milieu heel belangrijk !..."
Even vergeten hoeveel energie die recycling en de nieuwbouw kost...

Ik denk dan altijd aan die reclame met Loes Luca "Milieu ???? Mán, ik kom uit een voortreffelijk milieu !" :D
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
Jinny
Berichten: 2214
Lid geworden op: 09 sep 2017 13:34

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jinny »

Ik denk dat het opleggen gewoon teveel kost momenteel Jan.
Je wordt al geboren
Je wordt al begraven
Waarom zou je ook nog worden geleefd?
Jacob Bothof
Berichten: 1487
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof »

Aan alles kleeft een houdbaarheidsdatum :) is het geen tijd dat er een
stelletje ouwe jaggies opgelegd gaan worden of blijven die doorgaan
tot ze doorgeroest zijn en vanselluf afzinken. :lol: :D
Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 10598
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos »

Die wowo's worden, pardon wérden, doorgaans gebouwd voor pakkumbeet een jaar of 50... Puur vanwege de kosten van bouw en onderhoud...
Maar dat was in de tijd van 'normale afmetingen'....
De eersten van die mega-blokkendoosschepen zijn alweer omgesmolten, soms nog geen 10 jaar oud....
Ik denk niet vanwege de exploitatiekosten, hoewel de concurrentie moorddadig was, maar meer omdat ze al op minimale vereisten werden gebouwd om die kosten zo laag mogelijk te houden.
Maar hele grote schepen hebben ook hele grote stress-problemen...alleen al vanwege uitzettingscoefficienten van onderwater-binnenboord-en zonbeschenen gedeeltes, en dan natuurlijk de enorme ladingkrachten...
Een schip met 10m diepgang heeft aan de onderkant 2 kg/cm2 te verduren, en boven de normale 1 kg/cm2....
Dat lijkt op zichzelf niet zoveel, maar een tanker met een lengte van 400 m heeft een aardig oppervlak...
Dergelijke tankers, of andere bulkschepen, met soms een kleine 30m diepgang, hebben dan doorgaans ook een levensspanne van een 10-15 jaar, uitzonderingen daargelaten.
Ik denk dat die 'regels' nu ook voor de andere megaschepen gaat gelden, ondanks een veel geringere diepgang, dus óók de giga-dozenboten en de giga-wowo's
Daarentegen: ik heb de berekeningen niet gemaakt, noch de capaciteit om dat te kunnen... Maar hier tussen de collegae van alle diensten hier op dit forum, proef ik toch altijd het op ervaring gebaseerde "ze krijgen m'n klompen nog niet mee"-onderbuikgevoel....
En velen van ons luisteren niet voor niets naar dat onderbuik-stemmetje....
Ik denk maar ff met m'n tikvingers, hoor...
Oost, west...ook best
Gebruikersavatar
jacko
Berichten: 3231
Lid geworden op: 21 jan 2008 17:38
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jacko »

Helaas weer een oudje op het strand.
https://www.cruisedeck.de/marco-polo-au ... CDi4NYDyvg

Groet
Hans
Voor elke oplossing.
Is wel een probleem te bedenken.
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

magellan.jpg
magellan.jpg (77.11 KiB) 1114 keer bekeken
samen met de Marco Polo en de Grand Celebration te Alang
marco polo.jpg
marco polo.jpg (37.71 KiB) 1114 keer bekeken
grand celebration.jpg
grand celebration.jpg (49.74 KiB) 1114 keer bekeken
Gebruikersavatar
A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Berichten: 8199
Lid geworden op: 09 okt 2017 03:24

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door A.Kuiper/J.Pessoa/BR »

GEEN CRUISES MEER DIT JAAR IN CANADA
===================================
Vancouver, 4 febr. 2021
Coronavirus kills second Alaska cruise season as Canada extends ship ban for one year
canada cruises_2.jpg
canada cruises_2.jpg (42.69 KiB) 989 keer bekeken
The Canadian government on Thursday extended the current cruise ban in its waters through February 2022, effectively killing the Alaska cruise season for a second year.
Transport Minister Omar Alghabra announced continued prohibitions on pleasure craft in Canadian Arctic waters, limiting them to 12 people, and decreed that “cruise vessels carrying more than 100 people are still prohibited from operating in Canadian waters,” until Feb. 28, 2022

The move marks a yearlong extension of a ban imposed in March 2020 as the coronavirus pandemic took hold.
“Temporary prohibitions to cruise vessels and pleasure craft are essential to continue to protect the most vulnerable among our communities and avoid overwhelming our health care systems,” Alghabra said in the ministry’s statement. “This is the right and responsible thing to do.”
The ban quashes Alaska’s 2021 cruise season, since it deprives foreign-flagged ships of the ports they must stop at to comply with U.S. federal law known as the Jones Act. Most large cruise ships that visit Alaska are registered in foreign countries, and the U.S. mandates that any foreign-flagged ship stop at a foreign port between two American ports, the Anchorage Daily News explained. To fulfill that requirement, large Alaska-bound ships tend to begin their voyages in Canada or make a Canadian point one of their stops.
“Since the new year, the tea leaves and the news has been progressively more pessimistic for the return of cruise ships for the summer,” Juneau City Manager Rorie Watt told Alaska Public Media, adding that he hadn’t expected Canada to clamp down for an entire second year. “Three months ago, we thought we’d see ships in May. A month ago maybe we’d see them in June, two weeks ago maybe we’d see them in July, and last week, we thought maybe we’d see them in August.”
In 2019, Southeast Alaska hosted 1.3 million cruise ship passengers, the Anchorage Daily News noted, with many of them taking excursions inland. Last year it was just 48.

Foreign-flagged ships in other markets are also affected, including the Great Lakes and Canada/New England, trade publication Cruise Industry News reported.
Noncompliance could net the offender a fine of up to Canadian $1 million (about U.S. $779,000), prison for up to 18 months, or both, Transport Canada said.
The agency left the door open for changes if conditions change.
“Cruise vessels in Canadian waters pose a risk to our health care systems,” Transport Canada said. “The Government of Canada will continue to evaluate the situation and make changes as necessary to ensure the health and safety of all Canadians. Should the COVID-19 pandemic sufficiently improve to allow the resumption of these activities, the Minister of Transport has the ability to rescind the Interim Orders.”
The ministry also advised Canadians not to get on a boat.
“With these prohibitions in place, public health authorities will be able to continue focusing on the most pressing issues, including the vaccine rollout and new COVID-19 variants,” the ministry said. “To limit the spread of COVID-19, the Government of Canada continues to advise Canadian citizens and permanent residents to avoid all travel on cruise ships outside Canada until further notice.”
canada cruises.jpg
canada cruises.jpg (52.35 KiB) 989 keer bekeken
canada cruises_1.jpg
canada cruises_1.jpg (48.35 KiB) 989 keer bekeken
++
En ondanks alle malaise in de cruise sector ontving de rederij MSC begin deze maand haar nieuwste aanwinst
msc virtuoso.jpg
msc virtuoso.jpg (93.65 KiB) 989 keer bekeken
Het nieuwe schip
Een kleine en besloten ceremonie werd gehouden door MSC in Chantiers de l'Atlantique in Saint Nazaire, Frankrijk, waar MSC Virtuosa haar officiële vlag ontving en gelukwensen. De ceremonie werd bijgewoond door de Executive President van het bedrijf, Pierfrancesco Vago, evenals vertegenwoordigers van het nieuwe bouwteam van MSC Cruises, samen met vertegenwoordigers van de scheepswerf.
msc virtuoso overdracht.jpg
msc virtuoso overdracht.jpg (32.77 KiB) 989 keer bekeken
MSC Virtuosa zal vanaf 16 april in de vaart worden genomen, met vier mediterrane cruises van 3, 4 en 10 nachten voordat het schip vertrekt naar haar nieuwe thuishaven in Kiel, Duitsland, vanwaar het vanaf 8 mei zal vertrekken voor haar routes in Noord-Europa.

MSC Virtuosa is het zusterschip van MSC Grandiosa, het eerste schip van de grote cruisemaatschappijen dat tijdens de Europese zomer terugkeerde naar de zeeën, met tot dusver bijna 40.000 gasten onder de bescherming van het gezondheids- en veiligheidsprotocol van MSC Cruises.

Kenmerken van MSC Virtuosa
Het schip heeft:

19 verdiepingen vernoemd naar beroemde componisten;
331 meter lang, wat meer openbare ruimte en meer hutten oplevert;
21 bars, 4 hoofdrestaurants en 5 specialiteitenrestaurants;
Een theater met 945 zitplaatsen;
12 verschillende soorten hutten, waaronder 190 familiecabines die kunnen worden verbonden om Super Family-hutten te creëren, met een capaciteit voor maximaal zes personen, of Super Family Plus, met een capaciteit voor maximaal 12 personen;
5 zwembaden, waaronder een binnenzwembad op de 15e verdieping;
De Himalaya-brug op de 19e verdieping, biedt een leuke route met touwen 80 meter boven het water;
1.168 m² winkelgebied met 11 verschillende boetieks.
Volgens MSC is het schip ook een van de meest milieubewuste schepen die in de vaart worden genomen met een hybride uitlaatgasreinigingssysteem in alle motoren, een geavanceerd afvalwaterzuiveringssysteem en andere functies die de impact van het schip op het milieu helpen verminderen.

Uitdagingen voor de cruise-industrie
Zelfs nu COVID-19 een grote impact heeft op de cruisesector, is het schip het eerste van twee schepen die MSC dit jaar wil lanceren - Virtuosa zal in de nazomer worden vergezeld door de MSC Seashore. Zodra de Seashore te water is gelaten, zal de MSC-vloot 19 verschillende schepen hebben en tegen 2025 zullen er nog vier aankomen.

In de tussentijd hebben veel landen de start van het cruiseseizoen geannuleerd of uitgesteld, omdat schepen mogelijk het doelwit worden van de proliferatie van het coronavirus, wat vooral zorgwekkend is met de opkomst van nieuwe varianten.
cenaprints
Berichten: 478
Lid geworden op: 18 mar 2011 08:43
Locatie: Manila, Philippijnen

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door cenaprints »

Goeie Morrege Heren,
Heel eerlijk mijn mening wanneer ik de foto's bekijk van de "cruise"schepen. In Engeland zou zoiets een drijvende housing estate, oftewel een soort aso buurtje, heten. Of zie ik het verkeerd en heb ik geen modern en hedendaags gevoel.

Cor
Gebruikersavatar
Henk van der Moolen
Berichten: 1214
Lid geworden op: 04 aug 2004 13:11
Locatie: Amsterdam

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Henk van der Moolen »

De huidige cruise schepen worden niet als schip gebouwd maar als een varend hotel met een uitgebreide uitganswijk aan boord.
Meestal varen ze ' s nachts van de ene naar de andere haven.
Waar je vroeger in een leuke haven ging stappen heb je daar alles aan boord.
De meeste passagiers hebben nauwelijks notie dat ze op een zeeschip zijn en oud zeevarenden kom je bijna niet tegen aan boord. Overdag maken ze excursies en in de namiddag en avond kan je je aansluiten bij de diverse drinkgelagen.
Ik heb een aantal cruises gemaakt en heb daar meestal veel lol gehad.
Maar machine kamer bezoek was verboden brug bezoek ook niet toegestaan.
Een oud kok die wilde graag in de kombuis kijken maar dat was ook niet toegestaan.
Dus vertoefde je alleen maar op een van de vele terrassen en bars.
En dat was dan ook heel gezellig vaak met zeer snelle obers.
In de ochtend zaten mijn dochter en ik al om 9 uur bij een wijnproef cursus.
En daar stonden geen uitspuug emmers om het geproefde uit te spugen want de man die de cursus gaf zij dat uitspugen van drank een ernstig misdrijf was op een schip waar je als straf een rondje weg moest geven.
Ik heb daar een hoop verstand gekregen van wijn.
Volgens deze wijnexpert bestonden er twee soorten wijn, 1 soort die je lekker vindt en 1 soort die je niet lekker vindt. Drink alleen de wijn die je lekker vindt dan komt alles goed in de rest van je leven zei hij.
De beste leraar die ik ooit gehad heb.

vr gr Henk
Beleg je geld verstandig,
Bij de slijter krijg je 41%.


Plaats reactie