Pagina 186 van 246

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 18 feb 2019 01:19
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Nog zo een half passagiers/vracht schip van vroeger.
justo_chermont_1900.jpg
justo_chermont_1900.jpg (154.43 KiB) 6709 keer bekeken
+
JUSTO CHERMONT 1900 Gebouwd bij Laird Brothers Ltd Birkenhead UK voor The Amazon River Steam Navigation Co. Belem.
In 1920 verkocht aan Moscos & Trofimov Griekenland als SYROS.
In 1922 verkocht aan J.F. Humarau & Co. Marseille als LENS.
In 1931 gesloopt.

Detail: De fotograaf rechts op de foto. Zou het bij aankomst of vertrek zijn?

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 21 feb 2019 03:03
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Carl Hoepcke.jpg
Carl Hoepcke.jpg (42.19 KiB) 6508 keer bekeken
carl_hoepcke - 2.jpg
carl_hoepcke - 2.jpg (48.03 KiB) 6508 keer bekeken
+
CARL HOEPCKE 1927 Gebouwd bij F. Schichau Elbing DDR voor Empresa Nacional de Navegação Hoepcke Florianopolis SC Brasil.
(Opgericht in 1865 door Duitse immigranten).
Brt 1.2496 L=67.40mtr B=11.00mtr
Eerst op stoom Compound: 4 cil. later vervangen door 2 Ruston diesels.
Pass. acomodatie voor 50 1e klas en 60 2e klas.
Bamnning: 1 commandant, 5 officieren en 17 matrozen.
Uitgerust met Radio telegrafie.
17 juli 1927 vertrek Hamburg - Reis van 27 dagen naar Florianopolis.
Vanaf hier werd een lijndienst onderhouden via Itajai - Sao Francisco do Sul - Rio de Janeiro.
In 1965 werd het schip verkocht aan Companhia Brasileira de Navegação en hernoemd als RECREIO.
In 1970 omgebouwd tot drijvend restaurant voor "Praia do Góes" bij de haven ingang van Santos.
25 februari 1971 bij slecht weer op drift geraakt en op het strand gelopen.
carl_hoepcke_recreio op strand van Santos 1971.jpg
carl_hoepcke_recreio op strand van Santos 1971.jpg (81.76 KiB) 6508 keer bekeken
Daarna gedeeltelijk gesloopt.
In 2005 komen de restanten weer onder het zand vandaan en wordt de rest opgeruimd.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 05 mar 2019 02:19
door A.Kuiper/J.Pessoa/BR
Sakura maru.jpg
Sakura maru.jpg (75.22 KiB) 6114 keer bekeken
+
SAKURA MARU 1962 gebouwd bij MHI Kobe Japan

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 24 mar 2019 16:32
door kabo
ss-united-states.gif
ss-united-states.gif (269.02 KiB) 5631 keer bekeken
Een hele snelle jongen, ligt nog in Baltimore.
gr.Bas

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 26 mar 2019 01:26
door Jaap van Dorp
Ligt in Philadelphia en er is niet veel meer van over .
https://1hl5il2skd6e5rmr12vgtnt1-wpengi ... 02x336.jpg

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 26 mar 2019 19:29
door kabo
Ik heb de verkeerde haven geschreven. Ik heb hem inderdaad in Fhiladelphia zien liggen in een troosteloze toestand.
gr.Bas

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 26 mar 2019 20:22
door Roy
Voorop gesteld; ik vind de "United States" een beauty.
Ik vraag me wel af als dit schip ooit weer zal moeten gaan varen hoe moet je zo'n schip aan de huidige SOLAS eisen laten voldoen !?. De ruimte tussen de dekken zal al te laag zijn. De m.k. zal ook compleet gestript moeten worden en hoe zit het eigenlijk met de passagierscapaciteit die ze moet krijgen zonder dat het silhouet geweld aan gedaan wordt ?.
Kan het schip dan niet beter geconserveerd worden zoals de "Queen Mary " ?. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar er dan plaats voor zo'n schip is zodat ze commercieel goed geëxploiteerd kan worden. Met de "Q.E.2" schijnt het ook al niet zo'n vaart te lopen.
Ik zie het eerlijk gezegd somber voor de "United States" in...……... :!: :idea: :?

m.v.g., Roy

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 26 mar 2019 21:02
door v+d
Gewoon slopen is toch niet zo erg, we kunnen niet alles bewaren want bewaren kost hoe dan ook veel geld.
Het ding is eenvoudig te groot en te ver heen.

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 26 mar 2019 21:23
door Sparks316
v+d schreef: 26 mar 2019 21:02 Gewoon slopen is toch niet zo erg, we kunnen niet alles bewaren want bewaren kost hoe dan ook veel geld.
Het ding is eenvoudig te groot en te ver heen.
Geheel mee eensl Industrieel erfgoed, whatever, laat maar rotten gewoon. Inderdaad, je kunt niet alles bewaren.
Kijk naar omze Rotterdam, die nog in Rotterdam ligt. Een kreupel schip, wat nooit meer kan varen maar het sfeertje van toen is er nog een beetje wel. Kost een hoop, en eten kun je beter in Hotel New York een eindje verderop want de Rotjeknor is niet meer dan stageplek.
Leuk voor ons ouwe lullen, maar wat levert het jaarlijks op en wat kost het? Zonder de 380V van de wal is het ding niks meer waard.

Moet je dan alles bewaren???

Re: Cruise- en passagiersschepen

Geplaatst: 27 mar 2019 09:37
door Roy
Als we het over één schip hebben, gaat het duidelijk niet over "alle" schepen.
Kijk eens wat onze oosterburen hebben weten te conserveren. Kijk eens wat er aan Liberties en Victories in de U.S.A. liggen, plus de "Savannah".
Misschien mag ik van de gelegenheid gebruik maken om er op te wijzen dat we in Nederland de grootste collectie varende historische schepen ter wereld hebben. Het is echter wel, op enkele sleepboten en coasters na, allemaal binnenvaart. Hier mogen we natuurlijk wel erg blij mee zijn, maar een grote vaart vrachtschip met prachtige lijnen zou m.i. echt niet misstaan en dat is niet "alles" bewaren.
Maar goed, het is ook maar een persoonlijke mening...………….. :!: :idea: :wink:

m.v.g, Roy