Cruise- en passagiersschepen

Een gezellig, leuk en informatief Scheepvaartforum
roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door roy » 26 mar 2019 20:22

Voorop gesteld; ik vind de "United States" een beauty.
Ik vraag me wel af als dit schip ooit weer zal moeten gaan varen hoe moet je zo'n schip aan de huidige SOLAS eisen laten voldoen !?. De ruimte tussen de dekken zal al te laag zijn. De m.k. zal ook compleet gestript moeten worden en hoe zit het eigenlijk met de passagierscapaciteit die ze moet krijgen zonder dat het silhouet geweld aan gedaan wordt ?.
Kan het schip dan niet beter geconserveerd worden zoals de "Queen Mary " ?. Eerlijk gezegd heb ik geen idee waar er dan plaats voor zo'n schip is zodat ze commercieel goed geëxploiteerd kan worden. Met de "Q.E.2" schijnt het ook al niet zo'n vaart te lopen.
Ik zie het eerlijk gezegd somber voor de "United States" in...……... :!: :idea: :?

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................


v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d » 26 mar 2019 21:02

Gewoon slopen is toch niet zo erg, we kunnen niet alles bewaren want bewaren kost hoe dan ook veel geld.
Het ding is eenvoudig te groot en te ver heen.

Sparks316
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Sparks316 » 26 mar 2019 21:23

v+d schreef:
26 mar 2019 21:02
Gewoon slopen is toch niet zo erg, we kunnen niet alles bewaren want bewaren kost hoe dan ook veel geld.
Het ding is eenvoudig te groot en te ver heen.
Geheel mee eensl Industrieel erfgoed, whatever, laat maar rotten gewoon. Inderdaad, je kunt niet alles bewaren.
Kijk naar omze Rotterdam, die nog in Rotterdam ligt. Een kreupel schip, wat nooit meer kan varen maar het sfeertje van toen is er nog een beetje wel. Kost een hoop, en eten kun je beter in Hotel New York een eindje verderop want de Rotjeknor is niet meer dan stageplek.
Leuk voor ons ouwe lullen, maar wat levert het jaarlijks op en wat kost het? Zonder de 380V van de wal is het ding niks meer waard.

Moet je dan alles bewaren???
Louis

roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door roy » 27 mar 2019 09:37

Als we het over één schip hebben, gaat het duidelijk niet over "alle" schepen.
Kijk eens wat onze oosterburen hebben weten te conserveren. Kijk eens wat er aan Liberties en Victories in de U.S.A. liggen, plus de "Savannah".
Misschien mag ik van de gelegenheid gebruik maken om er op te wijzen dat we in Nederland de grootste collectie varende historische schepen ter wereld hebben. Het is echter wel, op enkele sleepboten en coasters na, allemaal binnenvaart. Hier mogen we natuurlijk wel erg blij mee zijn, maar een grote vaart vrachtschip met prachtige lijnen zou m.i. echt niet misstaan en dat is niet "alles" bewaren.
Maar goed, het is ook maar een persoonlijke mening...………….. :!: :idea: :wink:

m.v.g, Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7017
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos » 27 mar 2019 10:52

Mee eens, Roy..althans deels...
Maar....in het genoemde Duitsland betekent zeevaart nog iets, is het iets wat indruk maakt, en waar het land trots op is, en mensen nog en-masse op af komen.
Haal van die binnenvaartmonumenten de zeilen eens af, en vraag het publiek tegen betaling mee te varen; ik vrees dat de schipper een solotochtje maakt.
Scheepvaart, en zeevaart, leeft in NL niet meer, en niemand is onder de indruk als je verteld dat je hebt gevaren... "aha...in elk stadje wel een schatje, en altijd bezopen op de voorplecht staan wanneer de stormwind loeit" of varianten daarop krijg je te horen.
In Nl komt het journaal opnames maken wanneer ECHTE zeelui van de marine 3 maand op een vredesmissie gaan.

Ook die Rotterdam is echt geen publiekstrekker... ja, voor ons, en de weinige geinteresseerde familie van ex-zeevarenden... De scheepvaartmusea worden steeds meer samengevoegd, en het bezoekersaantal loopt terug... Mij trekt dat schip ook niet: haar lijnen zijn prachtig hoor, en het is een fraai stukkie scheepsbouw, maar het is het lijk van een schip: elke (ex-)zeeman voelt meteen bij de eerste stap aan dek dat het schip is overleden.
Helaas: het is niet anders....

Hoe NLse schepen en zeelui hebben geholpen om Europa te bevrijden, en na de oorlog nog steeds niet naar huis mochten omdat NL weer opgebouwd moest worden en er grondstoffen en materialen gehaald moest worden is allang vergeten.
Ook hier had een Victory of Liberty nog onder een grote NLse vlag rond moeten varen, vind ik.... Alleen al uit dank voor de wederopbouw-dienst

Maar wie, in NL, wil nog betalen voor een tochtje met een museumschip ?? Hoeveel NLers maken bijvoorbeeld nog regelmatig een tochtje met een Spidoboot door de R'damse haven ? Hoeveel met onze voormalige loodsboten en/of sleepboten ? Afgezien van de al genoemde (ex-)zeelui...
Hoeveel NLers varen er vaker dan 1 x met een boot door de grachten van A'dam ?? Duitsers, Amerikanen, Japanners en Chinezen die de ouwe NLse glorie wél waarderen.. Maar NLers ???
Zee- en scheepvaart leeft niet meer. En demonstratief bouwen ze de kustwateren vol met lucratieve windmolens, op 100 m afstand van de drukstbevaarde scheepsroutes ter wereld, en roepen dan heel hard "Wat doen die idiote schepen hier zo dichtbij ???" (dit laatste heeft echt plaatsgevonden door eoa hotemetoot bij de opening van een windmolenpark voor de kust van NoordHolland en is uitgezonden in het Journaal...)
Zelfs onderhoud aan havens en waterwegen is zga wegbezuinigd. Dus een al-dan-niet varend gesubsidieerd monument kun je echt wel vergeten.
Laatst gewijzigd door jdbvos op 27 mar 2019 12:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Fluks
Berichten: 526
Lid geworden op: 20 apr 2012 12:12
Locatie: Dordrecht

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Fluks » 27 mar 2019 11:08

Overal langs de rivieren in West-Europa worden dure huizen gebouwd en moet de scheepvaart wijken.De ene ligplaats na de andere wordt opgeheven.De havens worden jachthavens en verboden voor beroepsvaart.Vooral in Duitsland speelt dit.Groet,Arie.

Jacob Bothof
Berichten: 575
Lid geworden op: 26 mar 2016 16:10

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Jacob Bothof » 27 mar 2019 11:33

ik ben 2x op de Rotterdam geweest, rondleiding gehad ook in de vetput.
De eerste keer was met een ex 2de wtk die op de Rotterdam had gevaren, best wel
goede uitleg gekregen waar je als bezoeker iets aan had.
De tweede keer met een rondleiding in de machinekamer door en ex passagiers bediende (nou ja) :(
Ik heb de groep mensen waar we mee rondwandelden meer interessante dingen kunnen vertellen over
de turbines , stoomketels en andere zichtbare apparatuur die we konden aanschouwen dan de ex bediende.
In Duitsland , Hamburg , waar de Cap San Diego te bezichtigen is is meer animo bij het publiek en dat zijn niet
alleen ex zeevarenden. Je kunt er zelfs overnachten in een officiers-of bemanningshut.Echt nog in een
ouderwetse kooi zoals wij vroeger gewend waren :-D
De dagtochten die regelmatig georganiseerd worden zijn bijna altijd volgeboekt, daar leeft de zeevaart nog.
Op youtube is een uitgebreidde documantaire te zien van de Cap San Diego.
Ik heb er vroeger vaak mee in een Zuid-Amerikaanse haven gelegen.Vond het toen al een prachtig schip.
Een zusterschip is later overgenomen door Van Uden - Rotterdam , maar toen was ik al afgemonsterd. :(
Jacob

Sparks316
Berichten: 284
Lid geworden op: 23 aug 2018 10:25
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Sparks316 » 27 mar 2019 12:38

Ik ben jaren geleden ook een keer op de Rotjeknor geweest, incl. MK rondleiding. Nou haakten al heel veel mensen af toen ze daar bovenaan die hele lange steile trap naar beneden keken en er verwacht werd dat Jan Tourist daar moeiteloos van afdaalt, maar wat de rondleider of -ster vertelde daar beneden was een hoop idioterie.
Daarna naar de brug, en de buitentrap daar naartoe nam ik gewoontegewijs met 2 treden tegelijk (hoef ik nu ook niet meer te doen) hetgeen de op de brugvleugel staande geuniformeerde figuur de kreet ontlokte "dat heb je vaker gedaan, gevaren zeker?".
Toen nog ff naar de echte oude radiohut (zeg maar salon), waar trouwens alleen een foto hangt die de oude situatie laat zien, en verder staat er de nodige losse rommel. Uitleg? Nee meneer, daar weet ik verder niks van. Dus ging sparruksie maar even achter een seinsleutel zitten om te laten zien (niet eens horen) hoe dat vroegah ging. Ach ja.
Daarna nog even in de Ocean Bar een afzakkertje gehaald (tegen vette touristenprijzen) en toen maar gaan eten. Op advies van een oud-schoolgenoot en tevens lid van De Lijn die daarboven weer een eigen kantoortje hadden, zijn we later gaan eten in Hotel New York, omdat dat volgens hem beter en goedkoper was dan aan boord in een van de restaurants te gaan zitten kanen.
Louis

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d » 27 mar 2019 13:15

Nou heb ik even een bootje los gegooid :( Dat was niet de bedoeling maar soms krijg ik een beetje jeuk van kreten zoals: "vroeger was alles beter en gezelliger" en "Dat moeten we bewaren".
Vroeger werkte je je drie slagen in de rondte, zag soms amper je kooi en thuis kwam je al helemaal haast nooit!
Voor vele klussen zijn er nu echt betere gereedschappen en hulpmiddelen en je moet het al bont maken wil je niet om de paar maanden je moederlandje aandoen. Ik vind het allemaal stukken beter :-D
Wat betreft oude zooi bewaren, als we dat minder doen blijft er meer voor weinig spullen over, dat zou ons streven moeten zijn.
Althans voor zover het overheidsgeld betreft, het is maar een idee hoor.

Gebruikersavatar
jdbvos
Berichten: 7017
Lid geworden op: 22 apr 2006 16:17
Locatie: Groningen

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door jdbvos » 27 mar 2019 13:38

Goed plan, Jan
Maar moeten de scheepvaartmusea dan ook een beetje "de honderd jarenlijn" aanhouden, en dus ook wat spul wat wij nog gekend hebben ? :mrgreen:
Tenslotte: gezien de naam kunnen wij ook zowat naar Antikythera verhuizen, waar overigens nog een leuk scheepvaart-antiquiteitje werd gevonden....

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d » 27 mar 2019 13:59

Nou even voor de goede orde, ik heb niets tegen oude spullen bewaren dat deed ik zelf ook wel.
Prima om met een stel oude kerels een dieseltje aan de gang te krijgen, vooral als ze het zelf betalen.
We hebben twee oude boerderijtjes min of meer gered maar van binnen is de kakdoos wel geruild voor een mooi watercloset en er is nu ook een inloopdouche :)
Mooie oude skûtjes, geen probleem als die in privé onderhouden en gerestaureerd worden, maar zeekastelen opknappen en dan in een hoekje leggen en laten verpauperen wat heeft dat voor zin?
Enfin zo fijn is het met de Rotterdam ook allemaal niet gegaan laten we ons er maar niet over opwinden, maar ik ben tegen al die projecten waar " Andy Cap" ongevraagd de rekening gepresenteerd krijgt. Betaald uit algemene middelen noemen ze dat geloof ik, hier in Zutphen gaat dan onmiddellijk de onroerendgoedbelasting weer omhoog :lol:

Gebruikersavatar
peelander
Berichten: 1182
Lid geworden op: 25 nov 2009 14:43

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door peelander » 27 mar 2019 17:35

jdbvos schreef:
27 mar 2019 10:52
Maar wie, in NL, wil nog betalen voor een tochtje met een museumschip ??
Wat bij mij de vraag oproept of met de Anda nog tochten gemaakt worden
zeemeeuw en anda 16 05 2011 (4).jpg
zeemeeuw en anda 16 05 2011 (4).jpg (166.72 KiB) 3850 keer bekeken
jdbvos schreef:
27 mar 2019 10:52
In Nl komt het journaal opnames maken wanneer ECHTE zeelui van de marine 3 maand op een vredesmissie gaan.
:lol: :lol: :lol: :cry: :cry:
Fluks schreef:
27 mar 2019 11:08
Overal langs de rivieren in West-Europa worden dure huizen gebouwd en moet de scheepvaart wijken.De ene ligplaats na de andere wordt opgeheven.De havens worden jachthavens en verboden voor beroepsvaart.Vooral in Duitsland speelt dit.Groet,Arie.
Je bedoelt onderstaande Arie
12 en 13 10 2012 traben trarbach (30).jpg
12 en 13 10 2012 traben trarbach (30).jpg (234.02 KiB) 3850 keer bekeken
12 en 13 10 2012 traben trarbach (31).jpg
12 en 13 10 2012 traben trarbach (31).jpg (192.95 KiB) 3850 keer bekeken
v+d schreef:
27 mar 2019 13:59
Nou even voor de goede orde, ik heb niets tegen oude spullen bewaren dat deed ik zelf ook wel.
Prima om met een stel oude kerels een dieseltje aan de gang te krijgen, vooral als ze het zelf betalen.
Oude spulletjes bewaren kan je het best aan Joop van de Marel overlaten en dan zelf eens bij hem in Westerems je eraan gaan verlekkeren :) :) :)
23 06 2018 bij joop v.d. marel (15).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (15).JPG (282.05 KiB) 3850 keer bekeken
23 06 2018 bij joop v.d. marel (19).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (19).JPG (222.2 KiB) 3850 keer bekeken
23 06 2018 bij joop v.d. marel (25).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (25).JPG (233.17 KiB) 3850 keer bekeken
23 06 2018 bij joop v.d. marel (23).JPG
23 06 2018 bij joop v.d. marel (23).JPG (244.54 KiB) 3850 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Frans de Lijster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 02 feb 2007 14:33
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Frans de Lijster » 27 mar 2019 22:59

Cruiseschip in de problemen door te laag smeeroliepeil:

https://www.nu.nl/buitenland/5813394/cr ... epeil.html

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )

Gebruikersavatar
Breeze
Berichten: 537
Lid geworden op: 30 jan 2017 20:43
Locatie: Nw. Lekkerland

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door Breeze » 28 mar 2019 00:07

Goh, dat klinkt me bekend in de oren. Alleen bij de El Faro betrof het geen gloednieuw kruisschip.

Adri

v+d
Berichten: 5790
Lid geworden op: 20 jun 2011 19:56

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door v+d » 28 mar 2019 09:54

Je zou toch verwachten dat zo'n cruisemaatschappij ervaring heeft met winterse omstandigheden aan de Noorse kust, en natuurlijk hebben ze dat!
Zoals altijd en overal is er ergens een klein dingetje over het hoofd gezien, automatisering lost niet slechts problemen op maar brengt ook weer nieuwe problemen. (we raken niet uitgeleerd)
Vroeger(zegt opa) toen ik nog op iepenhoutenklompen voor de manoeuvreerstand van zo'n grote Stork Hotlo stond, ja toen was het leven betrekkelijk eenvoudig :wink:
Er sloeg helemaal niets vanzelf af, er ging een alarm af en jij bepaalde of je het alarm gevende ding af wilde zetten of gegeven de omstandigheden nog even liet lopen.
Zo'n geintje zoals met dit cruiseschip lijkt nu zelfs voor te komen bij vliegtuigen, het zou toch zo moeten zijn dat je in geval van nood de hele automatisering moet kunnen overnemen op handbediening.
Maar ja ik heb later veel in automatische productielijnen voor veevoeder de zaak in bedrijf gesteld en overgedragen, als je je hielen gelicht had was er geen mens meer die wist hoe je zo'n bedrijf op handbediening aan de gang kon houden, dikke bedieningsvoorschriften en schema's ten spijt.

Maar het is natuurlijk van de zotte dat er doden vallen (El Faro) en gewonden (cruise) omdat er zuinig met olie gedaan wordt, daar kan de automatisering niets aan doen, dat is een kwestie van interpretatie van het voorgeschreven olieniveau en mensenwerk.

roy
Berichten: 11377
Lid geworden op: 29 jan 2005 22:19
Locatie: Den Helder

Re: Cruise- en passagiersschepen

Bericht door roy » 28 mar 2019 15:42

Wordt er nog wel eens een visueel rondje door de m.k. gemaakt !?.
Ik bedoel hier en daar eens even kijken en voelen i.p.v. met de benen omhoog in de controlekamer op schermpjes te kijken...……... :shock: :idea:
M'n vader zei het al; hoe meer techniek, hoe meer ellende, maar er varen wel minder mensen in de m.k.
Welk een vooruitziende blik. :!: :wink:

m.v.g., Roy
Een individu weet meer niet dan wel.
Laat dat a.u.b. zo blijven................



Plaats reactie